Rujoa Suomea ratin takaa
Kirjailija Arto Salminen menehtyi 15. marraskuuta äkilliseen sairaskohtaukseen työhuoneellaan Hausjärvellä. Helsingissä syntynyt Salminen oli ennen kirjailijaksi ryhtymistään työskennellyt muun muassa toimittajana ja taksinkuljettajana.
Taksityö ja siitä ammennettu on läsnä useissa Salmisen romaaneissa. Aika taksin ratissa antoi kuusi romaania kirjoittaneelle Salmiselle perspektiivin, elämä näyttäytyy taksityössä paljastavan rujona, rosoisena ja raiskattuna. Taksin takapenkillä istuu itse elämä, kuskinpukilla usein voimattomuutta tunteva kuljettaja. Jostain ratin ja takapuolen välistä nousee huuto sorrettujen puolesta. Salminen otti rohkeasti luvan kertoa lukijoilleen torsosta nimeltä Suomi.
Arto Salminen tuli lyhyeksi jääneellä, mutta sitäkin merkittävämmällä kirjailijanurallaan tunnetuksi suomalaisen yhteiskunnan nurjan puolen kuvaajana. Arkipäivän rasismi, lööppijulkisuus, narkomaanit ja kriminaalit. Kaikki mukana karusellissa nimeltä Suomi. Ja mustan huumorin takana tragedia.
Salmisen kiinnostavimpia töitä lienee hänen järjestyksessään kolmas kirjansa Paskateoria. Siinäkin takseilla on roolinsa, ne suhaavat toimittaja Antti Suurnäkkiä rujojen slummien syövereihin ja aseistautuneen moottoripyöräjengin iholle. Kurjuus lisääntyy, samoin rosvot, ja suurimpia roistoja taitavat olla rahamiehet.
Salminen siirtyi kriittisessä yhteiskunta-analyysissään astetta pidemmälle romaanillaan Ei-kuori. Viimeistään siinä tuli selväksi huono-osaisuuden periytymisen kiertokulku. Ei-kuoren maailma on yhteiskunta, jolta ei ole lupa odottaa parempaa. Kaikki hyväksikäyttävät kaikkia, eikä mikään tunnu riittävän. Kirjan päähenkilöitä ovat taksirenkiveljekset, joita isäntä käyttää säälimättä hyväkseen. Ja malli jatkaa kulkuaan.
Syyskuun alussa ilmestynyt Kalavale: kansalliseepos kiteyttää oleellisen nyky-Suomesta. Tässä kapitalismikauden kansalliseepoksessa työttömien joukko on valmis istumaan vaikka sähkötuoliin päästäkseen mukaan tosi-teeveen ohjelmaan nimeltä Auschwitz. Kaikki mulle heti nyt, ja kuitenkin suurimmat rahat vie joku muu.
Salmisen kirjoittaman Varasto-kirjan näytelmäsovitus saa ensi-iltansa Kansallisteatterissa joulukuun alussa. Näytelmä tullaan arvioimaan tuoreeltaan myös Tiedonantajassa.
Arto Salminen oli epäilemättä sitten Timo K. Mukan, eräs maamme tärkeimpiä ja lahjakkaimpia kirjailijoita. Hänen tuotantonsa antoi uskoa myös siihen, että suomalainen kirjallinen genre voi olla muutakin kuin joukko turhantärkeitä akateemisia kynämiehiä kirjoittamassa tyhjänpäiväisyyksiä toinen toisilleen. Salmisen avaama latu odottaa seuraajia.
ARTO TUOMINEN
* * * * *
ARTO SALMISEN TUOTANTO:
Turvapaikka (1995)
Varasto (1998)
Paskateoria (2001)
Ei-kuori (2003)
Lahti (2004)
Kalavale: kansalliseepos (2005)