Sumeisia kuvia, teräviä huomioita
Bertolt Brecht todisti, miten taide voi olla yhtä aikaa sekä viihdyttävää, poliittista että älyllisesti haastavaa. Hänen mukaansa taiteilija voi välittää sanomaa ilman, että taiteellisuuden kanssa tarvitsee tehdä kompromisseja. Yhdessä säveltäjä Kurt Weilin kanssa Brecht osoitti, että niinkin pinnalta katsoen kepeä taiteenlaji kuin kabaree voi olla vaikutusvaltainen väline, jonka avulla pystyy käsittelemään syvällisiä filosofisia ja sosiologisia kysymyksiä. Tuloksena syntyi makaaberia satiiria, joka etäännytti katsojat ja pakotti heidät ajattelemaan.
Samalla tavalla tämän vuoden Lens Politica -festivaali teki selväksi, että myös sitoutumattomat taiteentekijät voivat tehdä vahvoilla mielipiteillä ja poliittisella terällä varustettua taidetta.
Festivaali koostui yli 60 elokuvasta, taidenäyttelyistä, opetuspajoista, paneelikeskusteluista sekä musiikkiesityksistä. Tarjolla oli muun muassa thaimaalaisen ohjaajan Apichatpong Weerasethakulin sekä amerikkalais-taiwanilaisen James T. Hongin tuotantoa, Aasia ja länsi - sekä Balkan ja Itä-Eurooppa -esityssarjat, elokuvia Latinalaisesta Amerikasta ja Lähi-idästä sekä erikoisuutena taidetta ja mediaa käsittelevä osuus, joka oli tehty yhteistyössä Taidekorkeakoulun kanssa.
Kuunnelmaa ja seksiteollisuutta
Weerasethakulin dokumentissa Like the Relentless Fury of the Pounding Waves seurataan radiolähetyksen leviämistä pienessä thaimaalaisessa kaupungissa. Kuunnelma Sea Goddess kulkee läpi kaupungin kuulijalta toiselle, kaupasta kauppaan ja alueelta alueelle. Dokumenttia seuraava katsoja lentää kuin taikatuulen kiidättämänä radioaaltojen mukana.
The Adventures of Iron Pussy -elokuva todistaa Weerasethakulin monipuolisuutta. Filmi tekee samanaikaisesti satiiria sekä Thaimaan seksiteollisuudesta että taideteollisuudesta itsestään. Performanssitaiteilija Michael Shaowanasain näyttelemä Iron Pussy on supersankari, jonka tehtävänä on pelastaa Bangkok seksiturismilta. Samalla tavalla kuin Terry Gilliamin Brazil-elokuvan hahmojen kohdalla, supersankarimme sosiaalinen rooli onkin tosiasiassa varmistaa, että iljettävä riiston ja kauhun kierre voi jatkua tasaisesti ja ilman häiriöitä.
Heideggerin opportunismi
Ohjaaja James T. Hong on kiinnostunut jännitteistä, joita ilmenee idän ja lännen kohtaamisessa. Hän tarkastelee Taiwanin nopeaa kapitalisoitumista, joka on tuonut mukanaan muun muassa amerikkalaistyyliset pilvenpiirtäjät. Toisaalta hän tutkii myös Yhdysvaltain yliotteen hiipumista ja sitä, millä tavalla siirtolaiset ovat asettuneet maahan.
Koska Hongin esittämät kysymykset liittyvät kolonialismiin, rodulliseen puhtauteen sekä rationalisoimiskehitykseen, oli luonnollista, että hänen seuraava projektinsa toi näihin teemoihin historiallista näkökulmaa.
Die Entnazifierung des MH on kiehtova katsaus saksalaisen filosofin Martin Heideggerin maailmaan. Hongin kuvaa Heideggerin hahmona, joka kätkee henkilökohtaisen opportunisminsa relativistiseen retoriikkaan. Koska Heidegger ei suostu myöntämään toisen maailmansodan aikaisia natsisympatioitaan, hän välttää anteeksipyynnön ja katumuksen. Heidegger vetoaa hermeneutiikkaan ja muuntaa filosofian esoteeriseksi kielipeliksi, jonka tehtävänä ei ole selvittää käsitteitä vaan tehdä ne entistä epäselvemmiksi – aivan kuten lakiteksteissä tapahtuu.
Salajuonia ja diktatuuria
Aasia ja länsi -esityssarjassa nähtiin Song Tianin ohjaama elokuva Tian Li, jonka tunnelma tuo mieleen Paul Austerin Smoken.
Elokuva kertoo opettajasta, joka avaa elintarvikeliikkeen, jonne kyläläiset alkavat joka päivä kerääntyä juoruilemaan, nalkuttamaan ja kiistelemään. Eipä aikaakaan, kun suhteellisen rauhallinen pakopaikka arkikiireiden keskellä muuttuukin kapinakeskukseksi, jossa punotaan juonia paikallisen korruptoituneen virkamiehen pään menoksi. Kun salajuoni on toteutettu, palataan opettajan kaupassa taas normaaliin päiväjärjestykseen.
Lea Rekowin A Long Struggle on sävyltään hyvin erilainen. Elokuva kertoo televisiotoimittajasta, joka tekeytyy opettajaksi ja livahtaa Thaimaan kautta totalitaristisesti hallituun Burmaan. Maamiinoja, pakkotyötä, kidutusta, raiskauksia, etnisten vähemmistöjen tuhoamista huumeiden avulla... Elokuva on kuin opastettu kierros hirvittävän diktatuurin moraalisten rikkomusten galleriassa.
RORY WINSTON
Käännös Marko Korvela