Yöjuna takaisin Itä-Suomeen

02.11.2007 - 12:00
(updated: 09.10.2015 - 12:38)

Alkuperäinen kirjoittaja: Tiedonantaja nro 40/2007

(TA-Martti Vaskonen) Yöjunayhteyttä Itä-Suomeen vaativa lähetystö kävi luovuttamassa adressin liikenneministeri Anu Vehviläiselle (kesk) Eduskuntatalossa perjantaina 26. lokakuuta. Luovutustilaisuudessa olivat läsnä kaikkien eduskuntaryhmien edustajat.




Reilut 20 000 nimeä



Yöjuna takaisin! -kansalaisadressiin kertyi luovutustilaisuuteen mennessä 21 754 henkilöä. Joensuu-liike ry:n aloitteesta yöjunakampanjaa vetänyt kansalaisryhmä Makuuvaunuyhdistys sai nopeasti allekirjoittajia sekä tukihenkilöitä Pohjois-Karjalasta ja muualta Suomesta.


Kyseisen adressin ovat allekirjoittaneet myös lukuisat yhteisöt, muun muassa Joensuun, Kiteen, Lieksan, Nurmeksen ja Outokummun kaupungit, Pohjois-Karjalan sairaanhoito- ja sosiaalipalvelujen kuntayhtymä sekä Joensuun Yliopiston Ylioppilaskunta. Lisäksi vetoomusta ovat tukeneet Pohjois-Karjalan ympäristökeskus ja Pohjois-Karjalan työvoima ja elinkeinokeskus. Viime viikolla vetoomuksen allekirjoitti Pohjois-Karjalan maakuntaliiton hallitus.


Itse Pohjois-Karjalasta kotoisin olevan Vehviläisen puheenvuoron mukaan pidemmän aikavälin tavoitteena on, että Joensuun ja Helsingin väli sujuu junalla kolmessa ja puolessa tunnissa. Nopeampaa yhteyttä voidaan edistää parantamalla rataosuutta ja poistamalla tasoristeyksiä.


Tämä nopeampi yhteys toteutuisi mahdollisesti vuonna 2020! Mutta miten matkustetaan väliin jäävät 13 vuotta?




VR:n laskentaperusteet epäselviä



Pohjois-Karjalan yöjunaliikenne lakkautettiin syyskuussa 2006. Vehviläisen ministeriön virkamiehiltä ja VR Osakeyhtiöltä saamat selvitykset osoittavat liikenteen raskaasti tappiolliseksi.


– Kun Itä-Suomen yöjunaliikenne vielä toimi, sen vuotuinen tappio oli 5-6 miljoonaa euroa. Jos liikennettä olisi jatkettu Kerava-Lahti-oikoradan käyttöönoton jälkeen, tappio olisi kaksinkertaistunut ja noussut noin 10 miljoonaan euroon. Valtion tuen käyttö tappiolliseen yöjunaliikenteeseen heikentäisi päiväjunaliikenteen kannattavuutta, totesi Vehviläinen.


Kaikki laskelmat, joilla makuuvaunuliikenteen ylläpito osoitetaan tappiolliseksi, ovat VR:n tehtailemia ja niiden laskentaperusteita on mahdotonta selvittää. Lisäksi VR:llä ei ole ollut mitään halua kehittää palveluitaan matkustajien tarpeista lähtien. Yöjunia ei mainostettu, markkinoitu tai tehty hinnoittelulla houkutteleviksi, vaikka käytetty kalusto oli vanhaa.


Liikenneministerin vastaus ei lähetystöä vakuuttanut Kamppailu Itä-Suomen yöjunan takaisin saamiseksi jatkuu edelleen.




* Adressin voi vielä allekirjoittaa verkossa:


www.adressit.com/yojuna_takaisin



* Makuuvaunuyhdistys:


makuuvaunu@gmail.com

Tilaa Tiedonantaja!

Piditkö lukemastasi? 
Auta Tiedonantajaa julkaisemaan jatkossakin.
Tue Tiedonantajaa lahjoituksella
tai tilaa lehti kotiin!

 

 

 

 

Arkiston arkiston artikkeli