Vien ehkä tällä kommentillani avaamasi
keskustelua hiukan pieleen, mutta silloin kun tomimme ns.99-liikkeessä täällä Tampereella nousi tällöin esille näkemys, että liike ei olisi osallistunut vaaleihin millään lailla.
Ts. esitys lähti siitä, että pitäisi ryhtyä elämään rinakkaiselämää yhteiskunnan kanssa.
Tänäpäivänä kun keskustelemme niiden
ihmisten motiiveista, jotka syystä tai
toisesta eivät osallistu vaaleihin ja asettuvat näin yhteiskunan ulkopuolelle
voisivat olla jäänne niiltä ajoilta.
He eivät siitä huolimatta kuitenkaan kykene sanoutumaan irti yhteiskunnassa vallitsevasta lainmukaisuudesta eikä sen poliittisesta käytännöstä.
Heille, jotka harkitsevat lähestyvissä
vaaleissa ja myöhemminkin jättäytyä vaaleista on sanottava toimepiteesi
tukee valtaapitäviä ja kannat näin
osaltasi vastuuta yhteiskunnallisesta kehityksestä.
Jos rikkaat alkaisivat downshiftaamaan
eli ajamaan alas kulutustottumuksiaan
niin köyhien pöydissä olisi vielä vähemmän purtavaa. Suomalaisilla köyhillä globaalitasolla menee suht
hyvin ja mikäli totaalisessa nälässä
olevia lapsia on niin voisimmeko saada
heidän koordinaattinsa , jotta voisimme
viedä apua perille ilman välikäsiä.
Elämän murjomia kieltämättä on , mutta
elämänsä itse murjoneita on vielä paljon enemmän. Kaikkia ei voi väkisin
taluttaa kaidalle polulle , jos he itse
eivät osoita minkäänlaista halua
jatkaa maallista taivaltaan edes jossain määrin säällisellä tavalla.
Darwinismi korjaa heikot pois tavalla
tai toisella. Heikkous ei välttämättä
tarkoita taloudellista niukkuutta vaan
näköalatonta elämäntapaa kilpailu-yhteiskunnassa.
Lapsista ja nuorista on pidettävä huolta, mutta aikuisiässä olevien
kansalaisten paijaus ja lääppiminen
tulee suhteettoman kalliiksi.
Nyt alkaa mennä huonosti, jo toisen kerran tänään joudun myöntämään olevani edellisen kanssa samaa mieltä. Jyrkin kommenttia en juuri pysty paremmin esittämään. Itse aiheutettu kurjuus kun on se eniten silmiin pistävä.
"Darwinismi korjaa heikot pois tavalla
tai toisella."
Sosiaalidarwinismi koki häviön natsien mukana, mutta näköjään sen ruma pää edelleen pilkistelee siellä täällä. Yksi kannattajahan oli eräs P-E Auvinen.
Laukkasen loppuelämä menneekin köyhien perheiden (lasten) koordinaateilla käydessä luvattua evästä jakamassa ? Kiitos. Oma (yh)ruokapöytäni on ollut tyhjä monasti jo -90-luvulla 1:mmäisessä lamassa ja leikkauksissa, siis myös lapseni. Darwinismin käsität väärin, maailman parhaan tiedemiehen tappioksi. Charleshan teki mahtavan duunin kertoessaan, ettei jumala(t) meitä ja elämää luoneet. Mihin ihmiskunta tänään uskoisi, jos Kalle C. ei olisi tarkistanut asiaa, -pannukakkuun? Sitä ei ole nyt köyhimmillä Suomen lapsilla eikä Laukkasella. Maailman toiseksi paras Kalle (M.) kertoi, että rikkaiden rikkaudet ja kerskakulutus eivät lisää köyhien evästä eikä elintasoa. Kallet kertoivat myös, että jos ihminen saa riittävästi tukea vaikeuksien keskellä, hän karaistuttuaan voimaantuu ja voi vaikka muuttaa maailmaa paremmaksi itselleen ja muille ? Aikuiset, niin köyhät kuin rikkaat, elättävät ja kasvattavat (yleensä) lapsensa, tavalla tai toisella, joista joihinkin ajoittainen nälkä jättää varjonsa, myös näinä vuosikymmeninä.
Kummallista , että kaveri joka omien sanojensa mukaan 1990 luvulla kuoli nälkään jatkaa kirjoittelua jopa ehkä
omalla kotitiekkarillaan maksaen laaja-
kaistastaan ja tietokoneensa käytöstä kuubalaisen työläisen kahdenkuukauden palkan.
Kyllä rikkaiden pöydästä kaikkien taloustieteilijöiden mukaan tippuu
murusia köyhien tyhjän pöydän alle.
Mikäli tämä tyhjä pöytä on taas
edessäsi niin otapa yhteyttä niin
johdatan sinut viinitarhaan
kuplivien purojen ja muhkeitten
voileipäpöytien ääreen. Saat ravintoa
Nyky-Suomessa ilmaiseksi ja voin antaa
sinulle muitakin eloonjäämiskikkojen
ohjeita maksutta käyttöösi.
Eik je ?
"Kyllä rikkaiden pöydästä kaikkien taloustieteilijöiden mukaan tippuu
murusia köyhien tyhjän pöydän alle."
Lähinnä laissez-faire uuliberalistit enää uskovat tuohon "tihkumisteoriaan", joka ei ole missään käytännössä toiminut ja se onkin osoitettu huuhaaksi ajat sitten.
Minäkin olisin kiinnostunut tietämään missä tätä tihkumista tapahtuu. Ihan konkreettisia esimerkkejä, kiitos.
Valitettavasti downshiftaaminen on vääjäämättä edessä - maapallo ei kestä kerskakulutusta ja rajaton taloudellinen kasvu rajallisista resursseista on tyhjäpäistä haihattelua. Vaihtoehtoja on kaksi, joko jakaa reilummin se, mitä on tai saada ennen pitkää niskaansa ne liian kauan nälässä ja kurjuudessa pidetyt.
Kapitalistisissa vapaan markkinatalouden
maissa , joissa vallitsee demokratia,
tihkuu yhteistä hyvää työväenluokalle
huomattavasti paremmin kuin maissa,joissa
ei ole pääomia eikä työnantajia.
Hyviä esimerkkejä vaikkapa Kuuba,jossa
kuukausipalkka tänä päivänä on keskimäärin
15 Euroa kuussa.
Yleensä työnantajat ovat rikkaampia ja heillä maallista hyvää ja tavaraa enemmän
kuin palkollisillaan. Työläisen aamiainen
olosuhteiden pakosta on useimmiten tuhdim-
pi kuin kuin patruunansa. Ylimääräisellä
rahallaan valveutunut porvarikapitalisti
luo uusia työpaikkoja. jos ei ehkä juuri
samoihin työkeskuksiinsa ,joiden kasvua
työläisjoukot vaativat niin jollekin muulle lisäarvoa tuottavalle alalle.
Downshiftaamsta voi myös harjoittaa
lähettämällä aivonsa lomalle tai
lakkautuspalkalla. Suosittelen
ennen aivokuolemaa seuraamaan massamme
ilmestyviä talousalan lehtiä.
Edelleen, "tihkumisteoria" on osoitettu huuhaaksi, eivätkä siihen usko kuin kovan linjan oikeistolaiset. Sen sijaan keynesiläisellä talouspolitiikalla, tuloerojen kurissa pitämisellä ja progressiivisella verotuksella on pystytty huolehtimaan yhteiskunnan ja kaikkien sen jäsenten hyvinvoinnista paremmin kuin mennen ajan diktatuureissa. Nykyisin vallalla oleva markkinafundamentalistinen suuntaus, jossa ei välitetä tuloerojen kasvusta, on rikastuttanut harvoja, mutta samalla epävakauttanut yhteiskuntia ja saattanut monia todella kurjaan tilanteeseen.
Keynesiläisyyden ongelmaksihan lähinnä muodostui se, ettei nousukaudella oltaessa yleensä uskota edessä olevaan taantumaan ja siten poliitikko, joka vaatii korkeita veroja ei saa kansansuosiota. Taantuman iskiessä näitä "keynesiläisiä" putkahteleekin sitten sieltä täältä elvyttämään lainarahalla, sen sijaan, että olisi huolehdittu tarvittavan elvytysvarannon keräämisestä nousukaudella.
"Hyviä esimerkkejä vaikkapa Kuuba..."
No onpa todella hyvä esimerkki. Maa on USA:n kauppasaarrossa. Lisäksi USA:n lainsäädäntö estää tahoja, jotka käyvät kauppaa Kuuban kanssa, toimimasta USA:ssa. Näin käytännössä Kuuba on lähes koko maailman kauppasaarrossa. USA:n kauppasaarto on myös todettu laittomaksi WTO:ssa, mutta USA totesi siihen, ettei WTO:lla ole heihin mitään valtaa. Vaikka Kuuballa on myös sen omat sisäiset ongelmansa, ei se poista sitä tosiasiaa, että Kuuban suurin kurjistaja on USA.
Kuuba ostaa 80 % elintarvikkeistaan ja
suurelta osin Yhdysvalloista. Tätä
kauppaa voidaan käydä kapitalistimaista
saapuvien turistien maahantuomilla rahoilla.
Kauppasaarto on ollut se tekijä ,joka on mahdollistanut castristien vallassa-
pysymisen 50 vuotta. Kaikesta saamattomuudesta ja aloitekyvyttömyydestä on voitu syyttää
pohjoista naapuria. Kun vaellat kuubalaisissa pikkukaupungeissa niin
et voi kuin ihmetellä maan kansalaisten
pitkää pinnaa. He ovat illantullen
siirtäneet tuolinsa kadulle ja istuskelevat odottamassa koska kaikki
kurjuus ja pysähtyneisyys loppuu.
Lainaan nyt suoraan wikipediasta, vaikka se lähteenä onkin hieman kyseenalainen.
"Vuonna 2009 USA salli maansa kuubalaisten matkustaa ja lähettää rahaa Kuubaan[30]. Vuonna 2008 Bush tarjosi Kuuballe humanitaarista apua ja salli väliaikaisesti ruoan ja rakennustarvikkeiden myynnin 250 miljoonan dollarin arvosta[38], ja vuodesta 2001 USA on sallinut lääkkeiden ja hoitovälineiden tuonnin Kuubaan[25].
Kauppasaarto ei rajoita vain Yhdysvaltalaisten yritysten käymää kauppaa Kuubaan, vaan se koskee myös ulkomaisia yrityksiä jotka käyvät kauppaa sekä Yhdysvalloissa että Kuubassa. Esimerkkinä mainittakoon japanilainen Toyota, jonka alihankkijatkaan eivät saa käyttää Toyotalle toimittamissa osissa Kuubasta peräisin olevaa nikkeliä. YK:n yleiskokous on jo 16 vuoden ajan vuosittain hyväksynyt kauppasaarron purkamista vaativan päätöslauselman, mutta Yhdysvallat on jättänyt YK:n vaatimukset huomiotta."
Tämä menee jo aika pahasti ohi aiheen, mutta menköön.
Fidel Castro aikanaan perui vapaiden vaalien järjestämisen juuri kauppasaarron takia. Historiassahan diktatuurin perustaminen on ollut varsin yleinen tapa vastata kriisitilanteeseen. Ei Yhdysvaltojen kauppasaarto johdu solidaarisuudesta Kuuban kansaa kohtaa, vaan halusta pitää (/saada taikaisin) saaren luonnonvarat yhdysvaltalaisten hallussa. Yhdysvalloilla on ollut tapana terrorisoida muitakin, jotka yrittävät suojata markkinansa amerikkalaisilta yrityksiltä.
Kuten jo mainitsin, on Kuuballa sisäisetkin ongelmansa, mutta sen tulevaisuus ei kovin valoisa ole, jos se alistuu taas USA:n sateliitiksi.
Jos vertaamme Kuubaa moneen niinsanottuun Yhdysvaltain satelliittiin, jotka ovat avanneet
taloutensa ulkomaisille toimijoille niin voimme laatia luettelon maista
joissa ilmeisesti kansan kärsimykset
ovat Kuubaakin kauhemmat.
Costa Rica pärjää ilman minkäänlaista
armeijaa. Chilestä tuli USA:n satelliitti 11.09.1973 ja on maan-
osan yksi kehittyneimmistä maista.
Peru kumosi huhtikuussa 1992 sosialistisen perustuslain ja senjälkeen maan talouskasvu on ollut
varsin nopeaa. Myös 12 vuotta kestänyt
matalan intensiteetin konflikti peitettyine operaatioineen päättyi.
Brasilia on muutaman vuoden päästä maailman 5 talousjätti. Panama kehittyy
Manuel Noriuegan jälkeen tyydyttävästi.
Mikäli Kuuban perverssi vallankumous-
alzheimerdiktatuuri päättyisi niin
aivan varmasti kuubalaiset vastaanottaisivat USA:n armeijan
kukkasin ja Havanna sikaarein.
Kelpasihan USA:n talous ja sotilas-
apu aikanaan isä Aurinkoiselle Georgian
oma pojalle teräsnyrkki Josef Stalinillekin.
"Chilestä tuli USA:n satelliitti 11.09.1973 ja on maan-
osan yksi kehittyneimmistä maista."
Tästä alkanut aikahan ei sitten sisältänytkään juuri kansan kärsimyksiä? Chile onkin yksi pahimmista esimerkeistä. Pinochetin terrorin lisäksi uudet väkisin tehdyt talousuudistukset köyhdyttivät valtaosan kansasta. Myöhemmin talous toki kasvoi öljykriisin päättymisen ja amerikkalaisten sijoitusten myötä, mutta yhteiskunnan eriarvoisuus jäi.
Perua ei voi varsinaisesti vakaaksi maaksi voi kutsua. Brasilian faveloissa on ehkä räikeimmin nähtävissä hyvin oikeistolaisen talouspolitiikan tulos: kaikille ei riitä. Juuri Noriegan aikaista Panamaa voisi parhaiten pitää stereotyypisenä USA:n sateliittina. Panama sai vihdoin 31. joulukuuta 1999 sen kanavan USA:lta omaan hallintaansa ja on sittemmin voinut vaurastua sillä. Lisäksi NAFTAn myötä Meksikoon on kyllä syntynyt työpaikkoja, mutta vain alhaiset palkat jäävät maahan. Kaikki luonnovaroista ja halvasta työvoimasta tulevat tuotot taas menevät USA:an.
Kuubassa on rikollisuus vähäistä ja lapset käyvät koulua. Lisäksi terveydenhuolto oli ainakin Obaman uudistukseen asti siellä paremmalla tolalla koko kansan osalta kuin USA:ssa sillä kasvavalla joukolla, jolla ei ollut varaa sairasvakuutukseen. Kuubalaiset olisivat varmasti hyvin tyytyväisiä myös, jos USA luopuisi perverssista taloussaarrostaan pienehköä saarivaltiota vastaan.
Tosin jos mielestäsi 11.09.1973 oli hyvä päivä Chilelle, taitavat arvomaailmamme olla sen verran erilaiset, ettei tästä mitään sopua synny.
'Opiskelijalle' kiitosta ja kannustusta asiallisesta ja tietopuolisesta panoksesta keskusteluun mutun ja poliittisista juoksuhaudoista huutelun sijasta. Jutuistasi saa uutta tietoa ja virikettä plus näkemys on realistinen. Tsempataan vaikkei aina ole edellytyksiä jatkaa samalla tyylillä.
Mare Jukarainen, asiasta on paljonkin keskusteltu SKP:n piirissä viime vuosina. Määrällisen kasvun sijasta pitäisi satsata laadulliseen.
Pj Yrjö Hakanen on kirjoittanut 2000-luvun sosialismista näin: "Tässä on kyse paitsi työn tulosten jakamisesta oikeudenmukaisesti myös siitä, että tuotannon kehitystä
ohjaavat ihmisten tarpeet eikä voitontavoittelu. Yhteiskunnallisen rikkauden mitaksi tulee rahan ja tavaroiden paljouden sijasta vähitellen yhä enemmän se aika, jonka ihminen voi käyttää itsensä toteuttamiseen, kykyjensä kaikinpuoliseen kehittämiseen ja toimintaan koko yhteisön hyväksi. Samalla on kyse talouden toimintatapojen ja rakenteiden sopeuttamisesta ihmisen ja luonnon kestäviin puitteisiin. Tällainen talous perustuu luonnon tuottokyvyn kannalta kestävään mittakaavaan, pääsääntöisesti uusiutuviin energialähteisiin sekä systemaattiseen kierrätykseen ja uudelleenkäyttöön."
Juttu on verkkolehden teoriaosiossa: http://www.tiedonantaja.fi/2010-1-1/millaiseen-sosialismiin-ja-miten-
Tämä tulee LM vähän myöhään mutta Darvinhan pystyi selittämään kehitystä kun taas elämän synty lienee edelleen teorian varassa vaihtoehtona luomiselle. Ei äkkiä tule mieleen missään steriilissä ympäristössä alkanut uusi elämä jolla ei ole sukua tässä maailmassa.
"elämän synty lienee edelleen teorian varassa vaihtoehtona luomiselle."
Jos jostakin tehdään tieteellinen teoria, tarkoittaa se silloin paljon enemmän kuin pelkkä hypoteesi. Jos se sinua helpottaa, voit aivan vapaasti uskoa, että elämä on luotu. Silti on tieteellisesti osoitettu, että sopivissa oloissa elämän syntyminen on mahdollista. Ainakin synteettisiä viruksia on jo pystytty tekemään. Luojan olemassaolo on sen sijaan täysin uskon varassa (puolesta ja vastaan). Toisin sanoen tässä on vastakkain uskottava luonnollinen selitys ja yliluonnollinen selitys, jonka uskottavuuteen en viitsi ottaa kantaa. Voihan vaikka painovoimankin ajatella olevan jonkin "luojan" jatkuvaa vaikutusta, mutta henkilökohtaisesti kuitenkin kannatan Newtonin teorioita.
Kuubassa on vaalit,mutta on yksipuolue järjestelmä,kuin kommunismissä pitääkin.
Kuuba on pärjänny Karibian saarista ylivoimaisesti parhaiten. Esim. Haiti on
USA suojeluksessa ja monipuolue valtio,ei surkeempaa maata voi olla !!
Kuuban egologia ei siedä autoilua,siitä syystä autoilu muuttuu sähköiseksi ja Kiinasta alkaa virrata uusia sähkö-autoja.
Kuubassa on yritys-toiminta laillista niinkuin Kiinassa,mutta voitot tulee KANSAN hyväksi eikä pankeille.
Miksi Kullervo kommunismissa pitää olla yksipuoluejärjestelmä? Miksi ne silti puhuvat demokratiasta vaikka diktatuuri olisi oikeampi termi jos ajatuksen vapauttakin rajoitetaan? Miksi komut eivät tajua tuhoavansa kaikkea mihin tarttuvat?
Eikö demokratia kuten meillä ole kuitenkin parempi koska siinä eri näkemykset pääsevät esiin?
Kiitos Sinullae ajankohtaisesta asiasta. Se on ollut iät ja ajat ihmiskunnan vitsaus - ahneus- Suomen oikeisto (joka on aloittamassa pieniosaisten lisäryöstön) - Putin, ym. maailman rikkaimmat eivätä enää tiedä mitä tavallisilla ihmisillä tekisivät. Onneksi luonto tulee väliin ja ihmiset heräävät. !! Terveisin ja elämänvoimaa , Eero KOKKOLASTA 69 "SENTTINEN 3 KOLMEN POJAN ISÄ.
Työeläkeläinen 14.04-15, nyt olisi tarpeellista ymmärtää näiden määritelmien eroavaisuus,nimittäin: sosialismin ja kommunismin. Vaikka meitä yksilöinä sanotaan kommunisteiksi, niin kommunismi yhteiskuntajärjestelmänä on vielä edessäpäin, se ei putoa taivaasta, vaan se on ihmisten rakennettava. Kapitalismista ensin siirrytään sosialismin rakennustyöhön, se vie oman aikansa, ennenkuin voidaan puhua varsinaisesta sosialismistakaan. Kun sosialismi on päässyt tiettyyn vaiheeseen kehityksessään, se luonnollisesti muuttuu kommunistiseen talouteen. Sosialismissa voi olla puolueitakin, mutta paikallisesti joukkokokoukset ratkaisevat aluekysymykset: Tuotanto toimii pääsääntöisesti osuuskuntapohjalla.Myöskin yhteiskunnallista omistusta on. Elämme vielä kapitalistisessa taloudessa ja se pyrkii kuolintoreissaan purkamaan kaikki saavutetut, yhteikunnalliset sosiaaliset edut ja turvajärjestelmät, tehdäkseen niistä pisnestä jollekin.
Pekka Järvinen kirjoitti useampia vuosia sitten tähän kommentin.
Vastaan siihen, Lenin kirjoitti että toisiin vaaleihin voi osallistua, toisiin voi olla että ei.
Kaikkia vaaleja ei voi eikä kannata boikotoida.
Eli Pekka: Jos muistelet vanhoja, 1900 luvun alkua Venäjällä, kuten anarkistit halusivat, ei päde nyt.
Pekka Järvinen: Lenin sanoi, että on tehtävä konkreettisen tilanteen konkreettinen analyysi.
Se tarkoittaa, Pekka Järvinen, sitä, että on ymmärrettävä missä vaiheessa kulloinenkin kapitalistinen tilanne kulloisellakin hetkellä on.
Katsohan miten SKP:lle on nyt käynyt.
Tampere on yksi pahimpia.
Alas on menty.
Mutta ei keskustella miksi.
Ei koskaan ole keskusteltu miksi raju alamäki alkoi juuri nykyisen piirisihteerin ajalla.
reino heiskanen, tuo sinun kommunismin tavoite on verrattavissa uskonnollisesta kilvoittelusta saavuttaa kuoleman jälkeen paratiisin autuus ja ikuinen elämä. Molemmissa "kilvoittelussa" on vain se perusvika, että sitä ihminen/ihmiset kaikessa raadollisuudessaan on toteuttamassa. Kirkollisessa toiminnassa ihminen esittää yhtä, mutta toimii toisin kuten tapaus Kankaanniemi nyt viimeksi todistaa, samoin myös kommunismin kilvoittelun tie on silattu ruumiskasoilla, joilla päämäärää on tavoiteltu!
Parempi on pitäytyä tässä Pohjoismaisessa demokratian mallissa, jossa valtio ja yksityiset ihmiset voivat omistaa ja tuottaa hyvinvointia itselleen ja muille.
PSillanpää 27.05-15, äläpäs sotke taas tuonpuoleisia tämän maailman asioihin. Me kommunistit toimimme vain siihen rajalla asti, meidän tietomme ja kokemuksemme loppuu siinä. Olen joskus sanonut ja sanon nytkin kannattavani Jeesuksen arvomaailmaa, täällä ajassa. Minäkin haluaisin kaataa rahanvaihtajien pöydät ja tehdä muutakin raflaavaa. No, se siitä. Tämä ihmisten raadollisuus on kyllä tiedossa, mutta, kun ei ole parempia:vielä, näiden ihmisten kanssa meidän on pärjättävä ja rakennettava huomista. Tietenkin maailma muuttuu ja menettelytavat sosialismin rakennustyössäkin. Kiina on valtava veturi, tähän ja huomiseen,liitossa Brasilian,Venäjän,Intian Etelä-Afrikan ja mitä niitä nyt kaikkia olikaan siinä liittoumassa. Jossakin näin kartankin, lähes puolet maailman alueesta kuului tähän muutos joukkoon. Uskokaa pois se on sosialismin perustan rakentamista taloudellisella pohjalla. Anektoottina mainitsen, että lännen kapitalistit ovat vetäneet tältä BRICS-alueelta 1,5 biljoonaa dollaria, kai kostona kilpailusta, mutta kuulema ei hätää.
Alkuperäinen kirjoittaja: Pekka Järvinen
Vien ehkä tällä kommentillani avaamasi
keskustelua hiukan pieleen, mutta silloin kun tomimme ns.99-liikkeessä täällä Tampereella nousi tällöin esille näkemys, että liike ei olisi osallistunut vaaleihin millään lailla.
Ts. esitys lähti siitä, että pitäisi ryhtyä elämään rinakkaiselämää yhteiskunnan kanssa.
Tänäpäivänä kun keskustelemme niiden
ihmisten motiiveista, jotka syystä tai
toisesta eivät osallistu vaaleihin ja asettuvat näin yhteiskunan ulkopuolelle
voisivat olla jäänne niiltä ajoilta.
He eivät siitä huolimatta kuitenkaan kykene sanoutumaan irti yhteiskunnassa vallitsevasta lainmukaisuudesta eikä sen poliittisesta käytännöstä.
Heille, jotka harkitsevat lähestyvissä
vaaleissa ja myöhemminkin jättäytyä vaaleista on sanottava toimepiteesi
tukee valtaapitäviä ja kannat näin
osaltasi vastuuta yhteiskunnallisesta kehityksestä.
Alkuperäinen kirjoittaja: Jyrki Laukkanen
Jos rikkaat alkaisivat downshiftaamaan
eli ajamaan alas kulutustottumuksiaan
niin köyhien pöydissä olisi vielä vähemmän purtavaa. Suomalaisilla köyhillä globaalitasolla menee suht
hyvin ja mikäli totaalisessa nälässä
olevia lapsia on niin voisimmeko saada
heidän koordinaattinsa , jotta voisimme
viedä apua perille ilman välikäsiä.
Elämän murjomia kieltämättä on , mutta
elämänsä itse murjoneita on vielä paljon enemmän. Kaikkia ei voi väkisin
taluttaa kaidalle polulle , jos he itse
eivät osoita minkäänlaista halua
jatkaa maallista taivaltaan edes jossain määrin säällisellä tavalla.
Darwinismi korjaa heikot pois tavalla
tai toisella. Heikkous ei välttämättä
tarkoita taloudellista niukkuutta vaan
näköalatonta elämäntapaa kilpailu-yhteiskunnassa.
Lapsista ja nuorista on pidettävä huolta, mutta aikuisiässä olevien
kansalaisten paijaus ja lääppiminen
tulee suhteettoman kalliiksi.
Alkuperäinen kirjoittaja: Työeläkeläinen
Nyt alkaa mennä huonosti, jo toisen kerran tänään joudun myöntämään olevani edellisen kanssa samaa mieltä. Jyrkin kommenttia en juuri pysty paremmin esittämään. Itse aiheutettu kurjuus kun on se eniten silmiin pistävä.
Alkuperäinen kirjoittaja: Opiskelija
"Darwinismi korjaa heikot pois tavalla
tai toisella."
Sosiaalidarwinismi koki häviön natsien mukana, mutta näköjään sen ruma pää edelleen pilkistelee siellä täällä. Yksi kannattajahan oli eräs P-E Auvinen.
Alkuperäinen kirjoittaja: LM
Laukkasen loppuelämä menneekin köyhien perheiden (lasten) koordinaateilla käydessä luvattua evästä jakamassa ? Kiitos. Oma (yh)ruokapöytäni on ollut tyhjä monasti jo -90-luvulla 1:mmäisessä lamassa ja leikkauksissa, siis myös lapseni. Darwinismin käsität väärin, maailman parhaan tiedemiehen tappioksi. Charleshan teki mahtavan duunin kertoessaan, ettei jumala(t) meitä ja elämää luoneet. Mihin ihmiskunta tänään uskoisi, jos Kalle C. ei olisi tarkistanut asiaa, -pannukakkuun? Sitä ei ole nyt köyhimmillä Suomen lapsilla eikä Laukkasella. Maailman toiseksi paras Kalle (M.) kertoi, että rikkaiden rikkaudet ja kerskakulutus eivät lisää köyhien evästä eikä elintasoa. Kallet kertoivat myös, että jos ihminen saa riittävästi tukea vaikeuksien keskellä, hän karaistuttuaan voimaantuu ja voi vaikka muuttaa maailmaa paremmaksi itselleen ja muille ? Aikuiset, niin köyhät kuin rikkaat, elättävät ja kasvattavat (yleensä) lapsensa, tavalla tai toisella, joista joihinkin ajoittainen nälkä jättää varjonsa, myös näinä vuosikymmeninä.
Alkuperäinen kirjoittaja: Jyrki Laukkanen
Kummallista , että kaveri joka omien sanojensa mukaan 1990 luvulla kuoli nälkään jatkaa kirjoittelua jopa ehkä
omalla kotitiekkarillaan maksaen laaja-
kaistastaan ja tietokoneensa käytöstä kuubalaisen työläisen kahdenkuukauden palkan.
Kyllä rikkaiden pöydästä kaikkien taloustieteilijöiden mukaan tippuu
murusia köyhien tyhjän pöydän alle.
Mikäli tämä tyhjä pöytä on taas
edessäsi niin otapa yhteyttä niin
johdatan sinut viinitarhaan
kuplivien purojen ja muhkeitten
voileipäpöytien ääreen. Saat ravintoa
Nyky-Suomessa ilmaiseksi ja voin antaa
sinulle muitakin eloonjäämiskikkojen
ohjeita maksutta käyttöösi.
Eik je ?
Alkuperäinen kirjoittaja: Opiskelija
"Kyllä rikkaiden pöydästä kaikkien taloustieteilijöiden mukaan tippuu
murusia köyhien tyhjän pöydän alle."
Lähinnä laissez-faire uuliberalistit enää uskovat tuohon "tihkumisteoriaan", joka ei ole missään käytännössä toiminut ja se onkin osoitettu huuhaaksi ajat sitten.
Alkuperäinen kirjoittaja: Hanna Era
Minäkin olisin kiinnostunut tietämään missä tätä tihkumista tapahtuu. Ihan konkreettisia esimerkkejä, kiitos.
Valitettavasti downshiftaaminen on vääjäämättä edessä - maapallo ei kestä kerskakulutusta ja rajaton taloudellinen kasvu rajallisista resursseista on tyhjäpäistä haihattelua. Vaihtoehtoja on kaksi, joko jakaa reilummin se, mitä on tai saada ennen pitkää niskaansa ne liian kauan nälässä ja kurjuudessa pidetyt.
Alkuperäinen kirjoittaja: Jyrki Laukkanen
Kapitalistisissa vapaan markkinatalouden
maissa , joissa vallitsee demokratia,
tihkuu yhteistä hyvää työväenluokalle
huomattavasti paremmin kuin maissa,joissa
ei ole pääomia eikä työnantajia.
Hyviä esimerkkejä vaikkapa Kuuba,jossa
kuukausipalkka tänä päivänä on keskimäärin
15 Euroa kuussa.
Yleensä työnantajat ovat rikkaampia ja heillä maallista hyvää ja tavaraa enemmän
kuin palkollisillaan. Työläisen aamiainen
olosuhteiden pakosta on useimmiten tuhdim-
pi kuin kuin patruunansa. Ylimääräisellä
rahallaan valveutunut porvarikapitalisti
luo uusia työpaikkoja. jos ei ehkä juuri
samoihin työkeskuksiinsa ,joiden kasvua
työläisjoukot vaativat niin jollekin muulle lisäarvoa tuottavalle alalle.
Downshiftaamsta voi myös harjoittaa
lähettämällä aivonsa lomalle tai
lakkautuspalkalla. Suosittelen
ennen aivokuolemaa seuraamaan massamme
ilmestyviä talousalan lehtiä.
Alkuperäinen kirjoittaja: Opiskelija
Edelleen, "tihkumisteoria" on osoitettu huuhaaksi, eivätkä siihen usko kuin kovan linjan oikeistolaiset. Sen sijaan keynesiläisellä talouspolitiikalla, tuloerojen kurissa pitämisellä ja progressiivisella verotuksella on pystytty huolehtimaan yhteiskunnan ja kaikkien sen jäsenten hyvinvoinnista paremmin kuin mennen ajan diktatuureissa. Nykyisin vallalla oleva markkinafundamentalistinen suuntaus, jossa ei välitetä tuloerojen kasvusta, on rikastuttanut harvoja, mutta samalla epävakauttanut yhteiskuntia ja saattanut monia todella kurjaan tilanteeseen.
Keynesiläisyyden ongelmaksihan lähinnä muodostui se, ettei nousukaudella oltaessa yleensä uskota edessä olevaan taantumaan ja siten poliitikko, joka vaatii korkeita veroja ei saa kansansuosiota. Taantuman iskiessä näitä "keynesiläisiä" putkahteleekin sitten sieltä täältä elvyttämään lainarahalla, sen sijaan, että olisi huolehdittu tarvittavan elvytysvarannon keräämisestä nousukaudella.
"Hyviä esimerkkejä vaikkapa Kuuba..."
No onpa todella hyvä esimerkki. Maa on USA:n kauppasaarrossa. Lisäksi USA:n lainsäädäntö estää tahoja, jotka käyvät kauppaa Kuuban kanssa, toimimasta USA:ssa. Näin käytännössä Kuuba on lähes koko maailman kauppasaarrossa. USA:n kauppasaarto on myös todettu laittomaksi WTO:ssa, mutta USA totesi siihen, ettei WTO:lla ole heihin mitään valtaa. Vaikka Kuuballa on myös sen omat sisäiset ongelmansa, ei se poista sitä tosiasiaa, että Kuuban suurin kurjistaja on USA.
Alkuperäinen kirjoittaja: Guantanamero
Kuuba ostaa 80 % elintarvikkeistaan ja
suurelta osin Yhdysvalloista. Tätä
kauppaa voidaan käydä kapitalistimaista
saapuvien turistien maahantuomilla rahoilla.
Kauppasaarto on ollut se tekijä ,joka on mahdollistanut castristien vallassa-
pysymisen 50 vuotta. Kaikesta saamattomuudesta ja aloitekyvyttömyydestä on voitu syyttää
pohjoista naapuria. Kun vaellat kuubalaisissa pikkukaupungeissa niin
et voi kuin ihmetellä maan kansalaisten
pitkää pinnaa. He ovat illantullen
siirtäneet tuolinsa kadulle ja istuskelevat odottamassa koska kaikki
kurjuus ja pysähtyneisyys loppuu.
Alkuperäinen kirjoittaja: Opiskelija
Lainaan nyt suoraan wikipediasta, vaikka se lähteenä onkin hieman kyseenalainen.
"Vuonna 2009 USA salli maansa kuubalaisten matkustaa ja lähettää rahaa Kuubaan[30]. Vuonna 2008 Bush tarjosi Kuuballe humanitaarista apua ja salli väliaikaisesti ruoan ja rakennustarvikkeiden myynnin 250 miljoonan dollarin arvosta[38], ja vuodesta 2001 USA on sallinut lääkkeiden ja hoitovälineiden tuonnin Kuubaan[25].
Kauppasaarto ei rajoita vain Yhdysvaltalaisten yritysten käymää kauppaa Kuubaan, vaan se koskee myös ulkomaisia yrityksiä jotka käyvät kauppaa sekä Yhdysvalloissa että Kuubassa. Esimerkkinä mainittakoon japanilainen Toyota, jonka alihankkijatkaan eivät saa käyttää Toyotalle toimittamissa osissa Kuubasta peräisin olevaa nikkeliä. YK:n yleiskokous on jo 16 vuoden ajan vuosittain hyväksynyt kauppasaarron purkamista vaativan päätöslauselman, mutta Yhdysvallat on jättänyt YK:n vaatimukset huomiotta."
Alkuperäinen kirjoittaja: Opiskelija
Tämä menee jo aika pahasti ohi aiheen, mutta menköön.
Fidel Castro aikanaan perui vapaiden vaalien järjestämisen juuri kauppasaarron takia. Historiassahan diktatuurin perustaminen on ollut varsin yleinen tapa vastata kriisitilanteeseen. Ei Yhdysvaltojen kauppasaarto johdu solidaarisuudesta Kuuban kansaa kohtaa, vaan halusta pitää (/saada taikaisin) saaren luonnonvarat yhdysvaltalaisten hallussa. Yhdysvalloilla on ollut tapana terrorisoida muitakin, jotka yrittävät suojata markkinansa amerikkalaisilta yrityksiltä.
Kuten jo mainitsin, on Kuuballa sisäisetkin ongelmansa, mutta sen tulevaisuus ei kovin valoisa ole, jos se alistuu taas USA:n sateliitiksi.
Alkuperäinen kirjoittaja: Guantanamero
Jos vertaamme Kuubaa moneen niinsanottuun Yhdysvaltain satelliittiin, jotka ovat avanneet
taloutensa ulkomaisille toimijoille niin voimme laatia luettelon maista
joissa ilmeisesti kansan kärsimykset
ovat Kuubaakin kauhemmat.
Costa Rica pärjää ilman minkäänlaista
armeijaa. Chilestä tuli USA:n satelliitti 11.09.1973 ja on maan-
osan yksi kehittyneimmistä maista.
Peru kumosi huhtikuussa 1992 sosialistisen perustuslain ja senjälkeen maan talouskasvu on ollut
varsin nopeaa. Myös 12 vuotta kestänyt
matalan intensiteetin konflikti peitettyine operaatioineen päättyi.
Brasilia on muutaman vuoden päästä maailman 5 talousjätti. Panama kehittyy
Manuel Noriuegan jälkeen tyydyttävästi.
Mikäli Kuuban perverssi vallankumous-
alzheimerdiktatuuri päättyisi niin
aivan varmasti kuubalaiset vastaanottaisivat USA:n armeijan
kukkasin ja Havanna sikaarein.
Kelpasihan USA:n talous ja sotilas-
apu aikanaan isä Aurinkoiselle Georgian
oma pojalle teräsnyrkki Josef Stalinillekin.
Alkuperäinen kirjoittaja: Opiskelija
"Chilestä tuli USA:n satelliitti 11.09.1973 ja on maan-
osan yksi kehittyneimmistä maista."
Tästä alkanut aikahan ei sitten sisältänytkään juuri kansan kärsimyksiä? Chile onkin yksi pahimmista esimerkeistä. Pinochetin terrorin lisäksi uudet väkisin tehdyt talousuudistukset köyhdyttivät valtaosan kansasta. Myöhemmin talous toki kasvoi öljykriisin päättymisen ja amerikkalaisten sijoitusten myötä, mutta yhteiskunnan eriarvoisuus jäi.
Perua ei voi varsinaisesti vakaaksi maaksi voi kutsua. Brasilian faveloissa on ehkä räikeimmin nähtävissä hyvin oikeistolaisen talouspolitiikan tulos: kaikille ei riitä. Juuri Noriegan aikaista Panamaa voisi parhaiten pitää stereotyypisenä USA:n sateliittina. Panama sai vihdoin 31. joulukuuta 1999 sen kanavan USA:lta omaan hallintaansa ja on sittemmin voinut vaurastua sillä. Lisäksi NAFTAn myötä Meksikoon on kyllä syntynyt työpaikkoja, mutta vain alhaiset palkat jäävät maahan. Kaikki luonnovaroista ja halvasta työvoimasta tulevat tuotot taas menevät USA:an.
Kuubassa on rikollisuus vähäistä ja lapset käyvät koulua. Lisäksi terveydenhuolto oli ainakin Obaman uudistukseen asti siellä paremmalla tolalla koko kansan osalta kuin USA:ssa sillä kasvavalla joukolla, jolla ei ollut varaa sairasvakuutukseen. Kuubalaiset olisivat varmasti hyvin tyytyväisiä myös, jos USA luopuisi perverssista taloussaarrostaan pienehköä saarivaltiota vastaan.
Tosin jos mielestäsi 11.09.1973 oli hyvä päivä Chilelle, taitavat arvomaailmamme olla sen verran erilaiset, ettei tästä mitään sopua synny.
Alkuperäinen kirjoittaja: Kirsti Era
'Opiskelijalle' kiitosta ja kannustusta asiallisesta ja tietopuolisesta panoksesta keskusteluun mutun ja poliittisista juoksuhaudoista huutelun sijasta. Jutuistasi saa uutta tietoa ja virikettä plus näkemys on realistinen. Tsempataan vaikkei aina ole edellytyksiä jatkaa samalla tyylillä.
Alkuperäinen kirjoittaja: Mare Jukarainen
Olisiko SKP:n syytä ottaa kantaa ns. jatkuvan talouskasvun mielekkyyteen.
Alkuperäinen kirjoittaja: Hannu Ketoharju
Mare Jukarainen, asiasta on paljonkin keskusteltu SKP:n piirissä viime vuosina. Määrällisen kasvun sijasta pitäisi satsata laadulliseen.
Pj Yrjö Hakanen on kirjoittanut 2000-luvun sosialismista näin: "Tässä on kyse paitsi työn tulosten jakamisesta oikeudenmukaisesti myös siitä, että tuotannon kehitystä
ohjaavat ihmisten tarpeet eikä voitontavoittelu. Yhteiskunnallisen rikkauden mitaksi tulee rahan ja tavaroiden paljouden sijasta vähitellen yhä enemmän se aika, jonka ihminen voi käyttää itsensä toteuttamiseen, kykyjensä kaikinpuoliseen kehittämiseen ja toimintaan koko yhteisön hyväksi. Samalla on kyse talouden toimintatapojen ja rakenteiden sopeuttamisesta ihmisen ja luonnon kestäviin puitteisiin. Tällainen talous perustuu luonnon tuottokyvyn kannalta kestävään mittakaavaan, pääsääntöisesti uusiutuviin energialähteisiin sekä systemaattiseen kierrätykseen ja uudelleenkäyttöön."
Juttu on verkkolehden teoriaosiossa: http://www.tiedonantaja.fi/2010-1-1/millaiseen-sosialismiin-ja-miten-
Alkuperäinen kirjoittaja: Työeläkeläinen
Tämä tulee LM vähän myöhään mutta Darvinhan pystyi selittämään kehitystä kun taas elämän synty lienee edelleen teorian varassa vaihtoehtona luomiselle. Ei äkkiä tule mieleen missään steriilissä ympäristössä alkanut uusi elämä jolla ei ole sukua tässä maailmassa.
Alkuperäinen kirjoittaja: Opiskelija
"elämän synty lienee edelleen teorian varassa vaihtoehtona luomiselle."
Jos jostakin tehdään tieteellinen teoria, tarkoittaa se silloin paljon enemmän kuin pelkkä hypoteesi. Jos se sinua helpottaa, voit aivan vapaasti uskoa, että elämä on luotu. Silti on tieteellisesti osoitettu, että sopivissa oloissa elämän syntyminen on mahdollista. Ainakin synteettisiä viruksia on jo pystytty tekemään. Luojan olemassaolo on sen sijaan täysin uskon varassa (puolesta ja vastaan). Toisin sanoen tässä on vastakkain uskottava luonnollinen selitys ja yliluonnollinen selitys, jonka uskottavuuteen en viitsi ottaa kantaa. Voihan vaikka painovoimankin ajatella olevan jonkin "luojan" jatkuvaa vaikutusta, mutta henkilökohtaisesti kuitenkin kannatan Newtonin teorioita.
Alkuperäinen kirjoittaja: kullervojoensuu
Kuubassa on vaalit,mutta on yksipuolue järjestelmä,kuin kommunismissä pitääkin.
Kuuba on pärjänny Karibian saarista ylivoimaisesti parhaiten. Esim. Haiti on
USA suojeluksessa ja monipuolue valtio,ei surkeempaa maata voi olla !!
Kuuban egologia ei siedä autoilua,siitä syystä autoilu muuttuu sähköiseksi ja Kiinasta alkaa virrata uusia sähkö-autoja.
Kuubassa on yritys-toiminta laillista niinkuin Kiinassa,mutta voitot tulee KANSAN hyväksi eikä pankeille.
Alkuperäinen kirjoittaja: armas
Pankit investoivat ja lainaavat rahoja eteenpäin, ei pankkien varallisuus ole automaattisesti pois muilta.
Ostetaanko rahoilla hernekeittoa (kulutus) vai tehdäänkö hernekeittotehdas (investoinnit)? Kolikolla on kaksi puolta.
Jos kysyntä pumpataan ylös ja tuotanto ei kykene vastaamaan siihen, nousevat hinnat.
Alkuperäinen kirjoittaja: Työeläkeläinen
Miksi Kullervo kommunismissa pitää olla yksipuoluejärjestelmä? Miksi ne silti puhuvat demokratiasta vaikka diktatuuri olisi oikeampi termi jos ajatuksen vapauttakin rajoitetaan? Miksi komut eivät tajua tuhoavansa kaikkea mihin tarttuvat?
Eikö demokratia kuten meillä ole kuitenkin parempi koska siinä eri näkemykset pääsevät esiin?
Alkuperäinen kirjoittaja: eero.hallenberg@gmail.com
Kiitos Sinullae ajankohtaisesta asiasta. Se on ollut iät ja ajat ihmiskunnan vitsaus - ahneus- Suomen oikeisto (joka on aloittamassa pieniosaisten lisäryöstön) - Putin, ym. maailman rikkaimmat eivätä enää tiedä mitä tavallisilla ihmisillä tekisivät. Onneksi luonto tulee väliin ja ihmiset heräävät. !! Terveisin ja elämänvoimaa , Eero KOKKOLASTA 69 "SENTTINEN 3 KOLMEN POJAN ISÄ.
Alkuperäinen kirjoittaja: reino heiskanen
Työeläkeläinen 14.04-15, nyt olisi tarpeellista ymmärtää näiden määritelmien eroavaisuus,nimittäin: sosialismin ja kommunismin. Vaikka meitä yksilöinä sanotaan kommunisteiksi, niin kommunismi yhteiskuntajärjestelmänä on vielä edessäpäin, se ei putoa taivaasta, vaan se on ihmisten rakennettava. Kapitalismista ensin siirrytään sosialismin rakennustyöhön, se vie oman aikansa, ennenkuin voidaan puhua varsinaisesta sosialismistakaan. Kun sosialismi on päässyt tiettyyn vaiheeseen kehityksessään, se luonnollisesti muuttuu kommunistiseen talouteen. Sosialismissa voi olla puolueitakin, mutta paikallisesti joukkokokoukset ratkaisevat aluekysymykset: Tuotanto toimii pääsääntöisesti osuuskuntapohjalla.Myöskin yhteiskunnallista omistusta on. Elämme vielä kapitalistisessa taloudessa ja se pyrkii kuolintoreissaan purkamaan kaikki saavutetut, yhteikunnalliset sosiaaliset edut ja turvajärjestelmät, tehdäkseen niistä pisnestä jollekin.
Alkuperäinen kirjoittaja: Markku Huhtala
Pekka Järvinen kirjoitti useampia vuosia sitten tähän kommentin.
Vastaan siihen, Lenin kirjoitti että toisiin vaaleihin voi osallistua, toisiin voi olla että ei.
Kaikkia vaaleja ei voi eikä kannata boikotoida.
Eli Pekka: Jos muistelet vanhoja, 1900 luvun alkua Venäjällä, kuten anarkistit halusivat, ei päde nyt.
Pekka Järvinen: Lenin sanoi, että on tehtävä konkreettisen tilanteen konkreettinen analyysi.
Se tarkoittaa, Pekka Järvinen, sitä, että on ymmärrettävä missä vaiheessa kulloinenkin kapitalistinen tilanne kulloisellakin hetkellä on.
Katsohan miten SKP:lle on nyt käynyt.
Tampere on yksi pahimpia.
Alas on menty.
Mutta ei keskustella miksi.
Ei koskaan ole keskusteltu miksi raju alamäki alkoi juuri nykyisen piirisihteerin ajalla.
Alkuperäinen kirjoittaja: PSillanpää
reino heiskanen, tuo sinun kommunismin tavoite on verrattavissa uskonnollisesta kilvoittelusta saavuttaa kuoleman jälkeen paratiisin autuus ja ikuinen elämä. Molemmissa "kilvoittelussa" on vain se perusvika, että sitä ihminen/ihmiset kaikessa raadollisuudessaan on toteuttamassa. Kirkollisessa toiminnassa ihminen esittää yhtä, mutta toimii toisin kuten tapaus Kankaanniemi nyt viimeksi todistaa, samoin myös kommunismin kilvoittelun tie on silattu ruumiskasoilla, joilla päämäärää on tavoiteltu!
Parempi on pitäytyä tässä Pohjoismaisessa demokratian mallissa, jossa valtio ja yksityiset ihmiset voivat omistaa ja tuottaa hyvinvointia itselleen ja muille.
Alkuperäinen kirjoittaja: reino heiskanen
PSillanpää 27.05-15, äläpäs sotke taas tuonpuoleisia tämän maailman asioihin. Me kommunistit toimimme vain siihen rajalla asti, meidän tietomme ja kokemuksemme loppuu siinä. Olen joskus sanonut ja sanon nytkin kannattavani Jeesuksen arvomaailmaa, täällä ajassa. Minäkin haluaisin kaataa rahanvaihtajien pöydät ja tehdä muutakin raflaavaa. No, se siitä. Tämä ihmisten raadollisuus on kyllä tiedossa, mutta, kun ei ole parempia:vielä, näiden ihmisten kanssa meidän on pärjättävä ja rakennettava huomista. Tietenkin maailma muuttuu ja menettelytavat sosialismin rakennustyössäkin. Kiina on valtava veturi, tähän ja huomiseen,liitossa Brasilian,Venäjän,Intian Etelä-Afrikan ja mitä niitä nyt kaikkia olikaan siinä liittoumassa. Jossakin näin kartankin, lähes puolet maailman alueesta kuului tähän muutos joukkoon. Uskokaa pois se on sosialismin perustan rakentamista taloudellisella pohjalla. Anektoottina mainitsen, että lännen kapitalistit ovat vetäneet tältä BRICS-alueelta 1,5 biljoonaa dollaria, kai kostona kilpailusta, mutta kuulema ei hätää.