Kirjaudu sisään

    Salasana unohtunut

    • 0
    • Kirjaudu sisään
    • Tilaa
    • Uusimmat
    • Kotimaa
    • Ulkomaat
    • Kulttuuri
    • Teoria
    • Mielipiteet
    • Kauppa
    • Uusimmat
    • Kotimaa
    • Ulkomaat
    • Kulttuuri
    • Teoria
    • Mielipiteet
    • Kauppa

    ”EU:n puolustusyhteistyöstä voi olla kehittymässä kollektiivinen imperiumi”

    Arkiston arkiston artikkeli
    1.1.2000 - 12:00
    Toimitus

    Alkuperäinen kirjoittaja: Thomas Micklin

    – Kaiken kaikkiaan EU:n puolustusyhteistyön kehittäminen nykyisten
    suuntaviivojen mukaisesti on ongelmallista ennen kaikkea siksi, että
    ollaan luomassa eräänlainen ”kollektiivinen imperiumi”,
    jossa päätöksenteko on keskitetty muutamiin läntisiin
    pääkaupunkeihin, jotka saavat ulottaa sotilaallisen voimansa mihin
    tahansa ympäri maapalloa.

    Näin sanoo

    Helsingin yliopiston

    kansainvälisen politiikan
    professori

    Heikki Patomäki

    Tiedonantajan haastattelussa.

    Patomäki on aiemmin myös toiminut maailmanpolitiikan ja -talouden
    professorina

    Nottingham-Trent

    -yliopistossa Englannissa.

    – EU:n kaavailtu ”puolustusydin” on ongelmallinen, kuten itse
    asiassa koko EU:n puolustuksen kehittäminen sen konseption pohjalta
    miltä nyt on lähdetty liikkeelle. Se on käytännössä
    melkein sama kuin Naton yleinen linja, joka on tullut asteittain hyökkäävämmäksi
    ja laajemmaksi, Patomäki huomauttaa.

    Hänestä on oleellista, että sen enempää Nato
    kuin EU eivät lähde siitä, että ne ovat YK:n periaatteiden
    mukaan toimivia puolustusliittoja, vaan sotilasliittoja, jotka voivat operoida
    koko maailmassa ilman YK:n hyväksyntääkin. Ja juuri tämä
    on huomattava askel huolestuttavaan suuntaan.

    – Jos tämän vielä yhdistää siihen, miten maailmantalous
    on kehittynyt viime aikoina, tämä tarkoittaa hyvin pitkälle
    sitä, että suojellaan yhä ongelmallisemmaksi osoittautunutta
    maailmantalouden hallintajärjestelmää, omistusoikeuksia sekä
    investointi- ja kauppavirtoja sotilaallisen voiman avulla, Patomäki
    korostaa.

    Hänen mielestään olemme nyt siirtymässä ”takaisin”
    yhä lähemmäksi sellaista tilannetta, joka 1800-luvulla vallitsi
    eurooppalaisten imperiumien aikakaudella.

    Suomen hallitus sanoo nyt tuoreessa selonteossaan, ettei se halua että
    EU:hun muodostetaan suljettu puolustusydin, vaan että EU:n mahdollisen
    yhteisen puolustusyhteistyön on oltava avoin kaikille EU:n jäsenmaille.
    Mutta onko EU:n puolustusyhteistyön nykyistä selvempi tiivistäminen
    edes sekään Suomen etujen mukaista?

    – Suomen hallitukset ovat kyllä koko 1990-luvun ja 2000-luvun alussa
    hyväksyneet EU:n yhteisen turvallisuus- ja puolustuspolitiikan kehittämisen
    – päin vastoin kuin Ruotsi, joka on esittänyt hyvin selkeitä
    varauksia. Suomi on ollut valmis menemään aika pitkällekin,
    professori Patomäki muistuttaa.

    Hänen mukaansa Ruotsi on ollut varauksellinen nimenomaan sen suhteen,
    voidaanko EU:lle antaa sotilaallinen toimimisvalmius ilman YK:ta. Suomi
    ei tähänkään asiaan ole ottanut mitään kantaa.

    Vaan eikö EU:n puolustusydintä sitten synny, jos Suomi käyttää
    veto-oikeuttaan sen estämiseksi?

    – EU:n puolustus on kyllä hanke, joka on edennyt jo pitkän
    aikaa, joskin hyvin hitaasti ja vähitellen. Tällaisen ytimen muodostaminen
    on vain vallinneen tosiasiallisen tilanteen institutionalisoimista pelättäessä
    tilanteen muuttumista uusien jäsenmaiden liityttyä, ja kun on
    myös kaikenlaisia muita poliittisia ristiriitoja unionin sisällä.
    Halutaan siis jatkaa samaan tahtiin kuin nyt on jatkettu jo pitkään,
    Patomäki huomauttaa.

    Hänestä ei kuitenkaan ole mitenkään varmaa, onko
    tämä ydin välttämättä ehto sille että
    päästään eteenpäin.

    – EU:n yhteinen puolustus voi edetä siitä huolimatta. Kannattaa
    muistaa, että Euroopan integraation alkuperäinen lähtövaihe
    oli nimenomaan yhteisen puolustuksen kehittäminen, mutta vaikka viisi
    maata kuudesta sen oli jo hyväksynyt, sen ratifiointi kaatui Ranskan
    parlamentissa kommunistien ja gaullistien varsin epätodennäköiseen
    ”yhteisrintamaan”, jossa molemmat vastustivat sitä, joskin
    eri syistä. Sen jälkeen Euroopan integraatiota alettiinkin kehittää
    funktionaalisesti talouspuolen kautta, Patomäki palauttaa historian
    käänteitä mieliin ja jatkaa:

    – 2000-luvun alussa yhteisen puolustuksen kehittäminen on taas jatkanut
    etenemistään. Esimerkiksi ”nopean toiminnan” iskujoukon
    kehittäminen etenee koko ajan askel kerrallaan, uusia valmiuksia luodaan,
    uusia yhteistyösopimuksia informaationvaihdosta jne. Naton kanssa on
    solmittu, hän muistuttaa.

    Suomen hallituksen rahkeiden kestävyyttä Patomäki epäilee
    vahvasti.

    – Mitä Suomen hallitukseen tulee, minun on sen valossa, mitä
    Suomi aiemmin on tehnyt, vaikea nähdä, että Suomi todellakin
    olisi valmis käyttämään veto-oikeuttaan EU:n ”puolustusytimen”
    kaatamiseksi – ainakaan yksin. Jos joitakuita muitakin maita saadaan mukaan,
    niin ehkä silloin, hän arvelee.

    Mikä suhde sitten on Suomen osallistumisella EU:n tiivistyvään
    puolustusyhteistyöhön ja mahdollisella tulevalla Suomen Nato-jäsenyydellä?
    Ovatko ne toisistaan riippumattomia, keskenään vaihtoehtoja, vai
    johtaako peräti toinen toiseen?

    – Suomen armeija ja koko puolustusorganisaatio on jo varsin pitkälle
    harmonisoitu Natoon, ja kannattaa muistaa, että EU:n ja Naton jäsenmaat
    ovat melkein samat. Natossahan ei ole montaa maata jotka eivät olisi
    EU:n jäseniä – ja päin vastoin. Suomelta puuttuu itse asiassa
    vain pari viimeistä muodollisuutta; turvatakuut ja rauhanturvaamislain
    muuttaminen, Heikki Patomäki toteaa.

    Suomi on siis yhtä aikaa kehittänyt suhteitaan sekä EU:hun
    että Natoon, ja molemmat ovat hyvin lähellä toisiaan.

    – Moni on myös huomauttanut, että jos EU:n puolustusta kehitetään
    niin kuin sitä nyt kehitetään, niin tosiasialliset turvatakuut
    tulevat Natolta, koska rinnakkaisia omia ei kannata kehittää.
    Tämä tarkoittaa silloin käytännössä myös
    sitoutumista Naton toimintaan monella tavalla, Patomäki painottaa ja
    jatkaa:

    – Kaiken kaikkiaan EU:n puolustusyhteistyön kehittäminen nykyisten
    suuntaviivojen mukaisesti herättää epäluuloja ennen
    kaikkea siksi, että ollaan luomassa eräänlainen ”kollektiivinen
    imperiumi”, jossa päätöksenteko on keskitetty muutamiin
    läntisiin pääkaupunkeihin, jotka saavat ulottaa sotilaallisen
    voimansa mihin tahansa ympäri maapalloa.

    Professori Patomäen mielestä ainoa ongelma ei ole se, että
    se tapahtuisi ilman YK:n suostumusta, vaan ettei siinä myöskään
    ole mukana mitään laillisuusperiaatetta tai demokraattista legitimiteettiä.

    – Onhan YK:kin toki ongelmallinen tapa ratkaista demokraattista legitimiteettiä,
    mutta se on ollut edes yritys siihen, ja sitä voitaisiin vielä
    kehittää, jos ja kun se ei ole riittävä. Mutta EU:n
    ja Naton konseptioita ei oikeuteta kansainvälisoikeudellisesti tai
    demokraattisesti, vaan tietyt maat yksinkertaisesti vain vaativat yksinoikeutta
    käyttää väkivaltaa ympäri maapalloa. Tämä
    pyrkimys yhdistyy sellaiseen maailmantalouden hallintojärjestelmään,
    joka yhtäältä on tyrehdyttänyt asteittain maailmantalouden
    kasvun ja toisaalta lisännyt valtavasti eriarvoisuutta maailmassa varsin
    lyhyessä ajassa, Patomäki korostaa.

    Hänestä suomalaisten ei kannata missään nimessä
    lähteä tällaiseen mukaan, vaan yrittää osallistua
    rakentavasti vaihtoehtojen muotoiluun.

    – Käytännössä se tarkoittaa sitä, että
    globaalitalouden hallintojärjestelmiä pyritään muuttamaan
    demokraattisempaan ja legitiimimpään suuntaan. EU:n perustuslakiluonnoshan
    on osa yritystä ”perustuslaillistaa” uusliberalistinen maailmanjärjestys
    eurooppalaisella tasolla, Helsingin yliopiston kansainvälisen politiikan
    professori Heikki Patomäki arvioi.

    Uusimmat artikkelit

    Suomalaisuuden määrittely on jälleen politisoitunut. Kuva Aleksi Marti.
    Teoria
    11.10.2025
    JP (Juha-Pekka) Väisänen

    Tutkija kehittäisi avoimen Suomen kertomusta

    Kun yhteiskunta horjuu, tarinat menneisyydestä alkavat jäsentyä uudelleen.

    ta fest 2025 yleisbanneri
    Kulttuuri
    10.10.2025
    Tiedonantaja

    Uudet verkkosivut ja Tiedonantaja-festivaali käynnistyy 11.-12.10.

    ta fest 2025 yleisbanneri
    Kulttuuri
    10.10.2025
    TA

    Tiedonantaja-festivaali Pasilassa 11.-12.10. – katso ohjelma ja tiedot!

    6.10. Kuva Imani McCray
    Ulkomaat
    9.10.2025
    JP (Juha-Pekka) Väisänen

    Pyssyn piippu vääntyi uuteen solmuun – Avicin säätiö edistää taiteen roolia rauhantyössä

    15 Boys salvaging a destroyed building in the Gaza Strip
    Ulkomaat
    8.10.2025
    Tapio Siirilä

    Tuhottu Gaza

    Ota yhteyttä

    Mediakortti

    Toimituksen ja käyttäjien luoman sisällön käyttöoikeutta koskee Creative Commons Nimeä-Epäkaupallinen-Ei muutettuja teoksia 1.0 Suomi-lisenssi, ellei erikseen mainita.

    Tiedonantaja

    Osoite: Viljatie 4 B, 3. kerros, 00700 Helsinki
    Puh: 09 – 7743 8150
    Sähköposti: 

    Juttuvinkit ja journalismi

    Copyright 2025 © Tiedonantaja | Tietosuojaseloste

    Mekanismi M icon