Oppiaineiden valinnaisuuden ei aina tarvitse olla paha asia. Ongelmaksi se muodostuu, kun kyseessä on laitos, jolle on annettu yleissivistävä tehtävä.
Article:
Valinnainen yleissivistysOppiaineiden valinnaisuuden ei aina tarvitse olla paha asia. Ongelmaksi se muodostuu, kun kyseessä on laitos, jolle on annettu yleissivistävä tehtävä.
There are currently 0 users online.
Alkuperäinen kirjoittaja: kirsti era
Kiitos erittäin hyvästä ja tärkeästä jutusta!
Alkuperäinen kirjoittaja: Taina Hollo
Asiat eivät aina ole sitä, miltä näyttävät... Terveystiedon suosio voi selittyä myös sillä, että sosiaali- ja terveysalalle tarvitaan yhä enemmän työntekijöitä ja koulutus on useimmiten lukiopohjaista - on luontevaa valita kirjoitettavat aineet sen mukaan, mille alalle aikoo suuntautua. Ennen kuin ryhdytään asiaa enempää päivittelemään, täytyisi saada tilastotietoa siitä, kuinka suuri osa terveystiedon kirjoittajista aikoo alalle - veikkaan, että suurin osa!
Miksi aina joku muu tietää paremmin, mikä on nuorille hyväksi? Mielestäni aikuiset tai lähes aikuiset ihmiset saisivat jo itse valita, haluavatko käydä lukiota yleissivistyäkseen vai päästäkseen jatko-opintoihin haluamalleen, ehkä hyvinkin käytännönläheiselle alalle!
Väärinkäsityksien välttämiseksi: kannatan mitä lämpimimmin mahdollisimman laajaa yleissivistystä! Mutta en vetäisi yhtäläisyysmerkkejä lukion ja yleissivistyksen väliin yhtään sen enempää kuin peruskoulun ja yleissivistyksen väliin. Yleissivistys ei ole mitään sellaista, mikä voitaisiin ohjelmoida ihmisiin tietyn oppiainekokonaisuuden avulla.