Kirjaudu sisään

    Salasana unohtunut

    • 0
    • Kirjaudu sisään
    • Tilaa
    • Uusimmat
    • Kotimaa
    • Ulkomaat
    • Kulttuuri
    • Teoria
    • Mielipiteet
    • Kauppa
    • Uusimmat
    • Kotimaa
    • Ulkomaat
    • Kulttuuri
    • Teoria
    • Mielipiteet
    • Kauppa

    Irlannin kansanäänestys – päivä jona EU pidätti hengitystään (25.10. 02)

    Arkiston arkiston artikkeli
    1.1.2000 - 12:00
    Toimitus

    Alkuperäinen kirjoittaja: Tiina Sandberg

    Viime lauantaina Irlanti oli kaikkien Euroopan unionin poliitikkojen
    huomion keskipisteenä. Maassa äänestettiin toistamiseen Nizzan
    sopimuksesta ja kielteinen tulos olisi tuottanut huomattavaa päänvaivaa
    Euroopan sisä- ja ulkopolitiikassa. Tällä kertaa kansa äänesti
    kuitenkin sopimuksen puolesta.

    Miten tähän tulokseen tultiin? Mikä on Nizzan sopimus
    ja mitä vaikutuksia sillä on Suomen politiikkaan?

    EU:n uusin perussopimus syntyi Nizzan huippukokouksessa viiden
    tiukan neuvottelupäivän tuloksena. Uutta sopimusta tarvittiin
    europoliitikkojen mukaan, jotta EU:n hallinto saatiin organisoitua tulevan
    itälaajenemisen varalle. Sopimuksen ratifioiminen vaati kaikkien EU:n
    tämänhetkisten jäsenvaltioiden hyväksynnän. Irlanti
    oli ainoa maa, jossa sopimuksen hyväksymiseen tarvittiin myönteinen
    tulos kansanäänestyksestä. Kaikkien yllätykseksi kesäkuussa
    2001 pidetyssä äänestyksessä irlantilaiset kuitenkin
    torjuivat sopimuksen.

    Välittömästi tuloksen selvittyä Irlannin hallitus
    kiirehti ilmoittamaan Göteborgin EU-huippukokouksessa, että maassa
    järjestettäisiin uusi kansanäänestys. Kansalle oli annettava
    tilaisuus äänestää oikein. Tämä oli erityisen
    tärkeää siksi, että kukaan ei ollut varautunut moiseen
    tulokseen, eikä Nizzan sopimukselle ollut laadittu minkäänlaista
    varasuunnitelmaa. Tässä tilanteessa päätettiin siis
    kylmästi ohittaa ”väärä” tulos ja pyrkiä
    saamaan irlantilaiset toisessa äänestyksessä Nizzan sopimuksen
    kannalle. Kyseessä oli myös Irlannin monissa skandaaleissa ryvettyneen
    hallituksen arvovalta, erityisesti pääministeri

    Bertie Ahernin

    .

    Hallitus aloitti toisen kansanäänestyksen valmistelut
    aivan eri asenteella kuin ensimmäisellä kertaa, jolloin myönteistä
    tulosta pidettiin täysin selvänä. Tavoitteena oli paitsi
    saada irlantilaiset äänestämään Nizzan sopimuksen
    puolesta, myös nostaa alhaiseksi jäänyttä äänestysaktiivisuutta,
    jonka katsottiin olleen eräänä osasyynä vastustajien
    voittoon ensimmäisellä kertaa.

    Kaikki irlantilaiset eivät suinkaan olleet tyytyväisiä
    hallituksen päätökseen uudesta äänestyksestä.
    Monien mielestä tuloksen kumoaminen vain siksi, ettei se sopinut EU:lle,
    oli paitsi loukkaus irlantilaisten itsemääräämisoikeutta
    vastaan, myös osoitus siitä, ettei myöskään EU:ssa
    ole sijaa demokratialle.

    Myös suomalaiset osallistuivat tähän kamppailuun. Vaihtoehto
    EU:lle -järjestö antoi tukensa No to Nice -kampanjalle, jonka
    kanssa se oli tehnyt yhteistyötä jo ensimmäisen kansanäänestyksen
    alla. Taistelu äänestäjistä kuumeni ja tämän
    vuoden marraskuussa No to Nice päätti kutsua maahan joukon EU:hun
    ja Nizzan sopimukseen kriittisesti suhtautuvia nuoria muista EU-maista ja
    jäsenyyttä tavoittelevista valtioista. Tarkoituksena oli osoittaa,
    etteivät muiden maiden kansalaiset suinkaan suhtautuneet Nizzan sopimukseen
    niin myönteisesti kuin Irlannin hallitus halusi uskotella.

    Suomen – ja VEU:n – edustuksen muodostimme me,

    Olli Hernberg

    ja

    Tiina Sandberg

    . Lisäksemme Dubliniin saapui edustajia myös
    Virosta, Itävallasta, Maltalta, Puolasta, Sloveniasta, Tanskasta ja
    Tshekin tasavallasta. Kampanja sai uutta energiaa, kun nämä edustajat
    lähtivät bussikiertueelle ympäri Irlantia. Osa jäi Dubliniin
    ja keskittyi toimimaan pääkaupungissa, josta edellisellä
    kerralla oli saatu korkeimmat kannatuslukemat.

    Äänestyspäivän lähestyessä myös
    otteet kovenivat. Julkisuudessa käytiin kovaa taistelua äänestäjistä
    ja valitettavasti tässäkin tapauksessa raha puhui. No to Nice,
    Sin Feinn, Vihreät ja Työväenpuolue eivät kyenneet kilpailemaan
    kyllä-puolen rahoituksen kanssa ja tämä näkyi myös
    mediassa.

    Viikkoa ennen äänestystä kyllä-puoli viimein sai
    käsiinsä sen mitä se oli etsinyt. No to Nice -kampanjan johtajana
    toimineen

    Justin Barretin

    kaapista löytyi luuranko. Hän
    oli ollut puhumassa Saksassa uusnatseiksi osoittautuneen järjestön
    tilaisuudessa ja tämä tieto julkistettiin suurella kohulla erittäin
    suositussa Late Late Showssa. Kaikki kampanjaan osallistuvat tahot leimattiin
    pidemmittä puheitta natseiksi.

    Osittain tämän paljastuksen tehoa vähensi se, että
    edellisen kansanäänestyksen alla No to Nice -kampanjaa syytettiin
    perusteettomasti siitä, että se rahoitti terrorismia. Tällä
    kertaa syytökset olivat kuitenkin perustellumpia, sillä Justin
    Barret oli todella osallistunut väitettyihin tilaisuuksiin. Ei kuitenkaan
    pitänyt paikkaansa, että kampanjaan osallistuneet tahot olisivat
    yleisesti ottaen olleet kallellaan äärioikeistoon päin, vaan
    nämä edustivat hyvin erilaisia järjestöjä ja ryhmiä
    eri puolilta Eurooppaa.

    Vahinko oli kuitenkin jo tapahtunut ja henkilökohtaisesti olin huomaavinani
    ihmisten asenteissa selvän muutoksen. Tämä saattoi kuitenkin
    johtua myös hallituksen propagandasta, jossa kerrottiin kielteisen
    päätöksen mm eristävän Irlannin Euroopan unionista
    ja estävän uusien valtioiden liittymisen. Ihmisille tarjottiin
    mieluummin mielikuvia kuin faktoja siitä, mistä Nizzan sopimuksessa
    todella oli kyse.

    Äänestyspäivänä 19.10. irlantilaiset sitten
    kävivät vaaliuurnilla ja tällä kertaa äänestysprosentti
    kipusi jo lähes viiteenkymmeneen. Kun ensimmäiset ennakkoäänet
    saatiin, oli tulos selvä alusta alkaen. Irlantilaiset äänestivät
    lopulta Nizzan sopimuksen puolesta ja EU:n johtajat saattoivat palata normaaliin
    päiväjärjestykseen.

    Tanskalainen europarlamentaarikko

    Jens-Peter Bonde

    on
    tehnyt mittavan työn ja käynyt läpi Nizzan sopimuksen kohta
    kohdalta verraten sitä samalla aiempiin sopimusteksteihin. Hän
    on sitä mieltä, että tätä sopimusta ei voida perustella
    laajentumisen tarpeilla. Käytännössä Nizzan sopimuksen
    ratifioiminen hankaloittaa uusien jäsenmaiden liittymistä, sillä
    niille ei jätetä neuvotteluvaraa suhteessa EU:n lainsäädäntöön.
    Jäsenyysneuvottelut tullaan käydään ”ota tai jätä”
    -periaatteella ja ainoat poikkeukset, joita EU:n asetuksista voidaan myöntää,
    koskevat siirtymäaikoja, jotka tarvitaan uusien maiden lainsäädännön
    yhtenäistämiseksi EU:n säädösten kanssa.

    Suomen ja muiden pienten jäsenmaiden kannalta on huolestuttavaa,
    että jo ennestään pientä osuutta EU:n päätöksenteossa
    heikennetään entisestään. Vuodesta 2004 alkaen europarlamentin
    paikat jaetaan uudelleen, tällöin vain Unionin suurimman ja pienimmän
    jäsenvaltion edustukset parlamentissa säilyvät muuttumattomina.
    Saksa pitää 99 paikkaansa ja Luxemburg 6. Suomen paikkaluku putoaa
    kolmella nykyisestä 16:sta 13:een. Myös Eurooppa-neuvoston äänimäärät
    jaetaan uudestaan. EU:n suuret jäsen maat saavat suhteessa lisää
    ääniä, kun taas pienet maat menettävät niitä.
    Neuvoston päätökset tullaan jatkossa tekemään suurimmaksi
    osaksi 2/3 enemmistöpäätöksinä. Käytännössä
    tämä merkitsee sitä, että jos kaksi suurista valtioista
    asettuu vastustamaan jotain päätöstä yhdessä jonkin
    keskikokoisen valtion kanssa, ne voivat estää päätöksenteon.
    Jos EU:n pienimmät valtiot haluavat estää päätöksenteon,
    on niitä oltava kahdeksan, jotta tarvittava määrä ääniä
    saadaan kokoon.

    Tässä tilanteessa on syytä toivoa, että Nizzan sopimus
    jää todella sangen lyhytikäiseksi ja se korvataan demokraattisemmalla
    sopimuksella ensitilassa. Tämä ei kuitenkaan tule tapahtumaan
    aivan lähitulevaisuudessa ja siihen asti myös Suomen on mukautettava
    päätöksentekonsa EU:n vahvimpien valtioiden tahtoon.

    Uusimmat artikkelit

    Suomalaisuuden määrittely on jälleen politisoitunut. Kuva Aleksi Marti.
    Teoria
    11.10.2025
    JP (Juha-Pekka) Väisänen

    Tutkija kehittäisi avoimen Suomen kertomusta

    Kun yhteiskunta horjuu, tarinat menneisyydestä alkavat jäsentyä uudelleen.

    ta fest 2025 yleisbanneri
    Kulttuuri
    10.10.2025
    Tiedonantaja

    Uudet verkkosivut ja Tiedonantaja-festivaali käynnistyy 11.-12.10.

    ta fest 2025 yleisbanneri
    Kulttuuri
    10.10.2025
    TA

    Tiedonantaja-festivaali Pasilassa 11.-12.10. – katso ohjelma ja tiedot!

    6.10. Kuva Imani McCray
    Ulkomaat
    9.10.2025
    JP (Juha-Pekka) Väisänen

    Pyssyn piippu vääntyi uuteen solmuun – Avicin säätiö edistää taiteen roolia rauhantyössä

    15 Boys salvaging a destroyed building in the Gaza Strip
    Ulkomaat
    8.10.2025
    Tapio Siirilä

    Tuhottu Gaza

    Ota yhteyttä

    Mediakortti

    Toimituksen ja käyttäjien luoman sisällön käyttöoikeutta koskee Creative Commons Nimeä-Epäkaupallinen-Ei muutettuja teoksia 1.0 Suomi-lisenssi, ellei erikseen mainita.

    Tiedonantaja

    Osoite: Viljatie 4 B, 3. kerros, 00700 Helsinki
    Puh: 09 – 7743 8150
    Sähköposti: 

    Juttuvinkit ja journalismi

    Copyright 2025 © Tiedonantaja | Tietosuojaseloste

    Mekanismi M icon