Kirjaudu sisään

    Salasana unohtunut

    • 0
    • Kirjaudu sisään
    • Tilaa
    • Uusimmat
    • Kotimaa
    • Ulkomaat
    • Kulttuuri
    • Teoria
    • Mielipiteet
    • Kauppa
    • Uusimmat
    • Kotimaa
    • Ulkomaat
    • Kulttuuri
    • Teoria
    • Mielipiteet
    • Kauppa

    ”Kuntapalvelujen kilpailutus johtaa usein niiden yksityistämiseen”

    Arkiston arkiston artikkeli
    1.1.2000 - 12:00
    Toimitus

    Alkuperäinen kirjoittaja: Thomas Micklin

    – Kunnallisten palvelujen nykyinen ylenmääräinen kilpailuttamis-
    ja yksityistämisinto kertoo poliittisten päättäjien
    näkemyksen puutteesta ja halusta mennä aidan yli siitä mistä
    se on matalin. Kilpailutus johtaa usein yksityistämiseen, ja uhkana
    on palvelun laadun ja työsuhteen ehtojen heikkeneminen sekä poliittisen
    ja demokraattisen ohjauksen vaikeutuminen, sanoo Kunta-alan ammattiliiton
    KTV:n tutkija

    Jarkko Eloranta

    Tiedonantajan haastattelussa.

    Tällä hetkellä KTV:n viestintä- ja yhteiskuntasuhteiden
    osastopäällikkönä toimiva Eloranta on tutkijana perehtynyt
    erityisesti myös kunnallisten palvelujen kilpailuttamis- ja yksityistämiskysymyksiin
    – niin Suomessa kuin muuallakin Euroopassa.

    – Suomalainen kuntajärjestelmähän kyllä on oma
    erikoisuutensa. Sitä ei ihan suoraan voi verrata muiden maiden vastaaviin,
    Eloranta huomauttaa.


    ”Suomi ei vielä kärjessä”

    Jarkko Elorannan mukaan Suomi ei kansainvälisesti ottaen ole ainakaan
    vielä kärjessä mitä tulee kunnallisten palvelujen kilpailuttamiseen
    ja yksityistämiseen.

    – Historiallisessa katsannossahan Thatcherin Iso-Britannia oli ääriesimerkki.
    Mutta tällä hetkellä jopa Ruotsi on Suomea edellä. Tukholman
    pormestarihan on heittänyt, että periaatteessa kaikki kunnalliset
    palvelut voidaan kilpailuttaa, ja näin ollen myös mahdollisesti
    yksityistää. Sitä vastoin esimerkiksi Norjassa on perinteisesti
    laajempi julkinen sektori, Eloranta haarukoi kansainvälisiä vertailukohtia.

    Mutta vaikka Suomi ei vielä olekaan kunnallisten palvelujen kilpailuttamisen
    ja yksityistämisen eurooppalaisessa kärjessä, vauhti siihen
    suuntaan on täällä nyt varsin kova, joten ei tiedetä,
    millä sijalla muutaman vuoden päästä ollaan.


    Ostopalveluista kilpailutukseen

    Ns. ostopalveluja yksityiseltä sektorilta Suomen kunnat ovat toki
    harrastaneet jo ties kuinka kauan.

    – Mutta siinä on ollut kyse rajoitetummista ja yksittäisemmistä
    tapauksista. Nyt on kyse suuremmista kokonaisuuksista, Eloranta selittää.

    Esimerkkeinä kilpailutetuista aloista hän mainitsee kuntien
    ruokahuollon, siivoustoiminnot sekä enenevässä määrin
    teknisen puolen.

    – Ja on muistettava, että jos kilpailutuksen voittaa yksityinen
    yritys, se merkitsee tuolloin myös toiminnon yksityistämistä
    – vähintäänkin määräajaksi, Eloranta huomauttaa.

    Harvinaisia esimerkkejä löytyy tosin siitäkin, että
    jonkin toiminnon yksityistäminen perutaan kilpailutuskauden päätyttyä.
    Näin on joskus käynyt mm. ruokahuollossa ja siivoustoimessa –
    laatuun vedoten.

    – Mutta monimutkaisemmilla aloilla, esimerkiksi teknisellä puolella,
    jos oma toiminta ja sen infrastruktuuri ja organisaatio on jo ehditty ajaa
    alas, sen uudelleen pystyttäminen on varsin vaikeaa, Eloranta korostaa.


    ”EU-lainsäädäntö ei sinänsä vaadi
    kilpailutusta”

    Yleinen harhakäsitys on, että EU-lainsäädäntö
    vaatisi automaattisesti kunnallisten palvelujen kilpailuttamista. Palvelut
    sekoitetaan kuntien suuriin hankintoihin, joita

    on

    kilpailutettava.

    – Mutta ei palveluja sinänsä. EU kylläkin edellyttää,
    että jos kunta hankkii palvelun

    markkinoilta

    , ja palvelu ei
    ole ”vähäinen”, se on kilpailutettava, joskin kilpailuun
    tietenkin saa osallistua myös kunnan oma toimija. Mutta jos kunta päättää
    olla hankkimatta tuo palvelu markkinoilta, ja sen sijaan haluaa hoitaa sen
    suoraa itse, tämä on täysin mahdollista, Eloranta huomauttaa.

    Esimerkkinä voidaan ottaa vaikkapa Helsingin julkinen liikenne,
    jota on kilpailutettu. Tämä on tehty juuri vedoten muka EU:n vaatimuksiin.
    Mutta jos Helsinki päättäisi suoraan, että sen julkisen
    liikenteen hoitaa oma liikennelaitos HKL, tämä on täysin
    mahdollista.

    Myös pääkaupunkiseudun seutuliikenteen osalta on olemassa
    tulkinta, että jos Pääkaupunkiseudun yhteistyövaltuuskunta
    YTV:n puitteissa päätetään, että seutuliikenteen
    hoitavat YTV:n muodostavat neljä kaupunkia Helsinki, Vantaa, Espoo
    ja Kauniainen itse, sekin olisi mahdollista.

    – EU:n komissio tosin on ajamassa julkisen liikenteen pakkokilpailuttamista,
    mutta asia on vielä täysin kesken. Ja jos se menisikin läpi,
    uusi säännös astuisi siirtymäkausineen voimaan aikaisintaan
    vuonna 2005, Jarkko Eloranta kertoo.

    Hän toteaa, että EU:n komission suunnitelmia on kritisoitu
    monilta tahoilta, niin Suomessa kuin monessa muussakin EU:n jäsenmaassa.
    Suomessa ei kuitenkaan tunnuta tarvittavan mitään EU-asetuksia
    tässä asiassa.

    – Suomessa näyttää olevan jo nyt aivan tarpeeksi kunnallisia
    päättäjiä, jotka ajavat kilpailutusta ihan ilman EU:nkin
    apua, Eloranta toteaa.


    ”Laatu ja työehdot heikkenevät”

    Entä kuinka puhtaat jauhot pussissa mahtaa nimenomaan kunta-alan
    ammattiliitolla olla, kun se vähintäänkin suhtautuu kriittisesti
    kunnallisten palvelujen kilpailuttamiseen sekä yksityistämiseen,
    ja monessa konkreettisessa tapauksessa jopa suoraan asettuu vastahankaan?
    Käsi sydämellä, KTV:n edustaja, eikö tässä
    vain pelätä jäsenkatoa omasta ammattiliitosta, kun entisiä
    kuntatyöntekijöitä yksityistämisen seurauksena siirtyvät
    yksityisen sektorin työntekijöiksi?

    – Ei tässä todellakaan ole vain siitä kyse, vastaa
    KTV:n edustaja Jarkko Eloranta.

    Kunnallisten palvelujen yksityistämisen keskeisimpinä riskeinä
    hän mainitsee palvelujen laadun ja työsuhteen ehtojen heikkenemisen.
    Mutta myös poliittisen ja demokraattisen ohjauksen vaikeutumisen.

    – Esimerkkejä yksityistettyjen palvelujen laadun heikkenemisestä
    löytyy Suomesta vaikkapa siivoustoimen ja ruokahuollon alalla –
    jopa niin, että yksityistäminen on peruttu. Ulkomailta löytyy
    vastaavia esimerkkejä mm. vesihuollosta, ja ääriesimerkkihän
    on Ison-Britannian raideliikenteen kilpailuttamisesta ja osittaisesta yksityistämisestä
    seuranneet turvallisuus- ja muut laatuongelmat, Eloranta kertaa.

    Hänen mukaan ongelmana on myös kilpailuttamisprosessin hallinta
    ja valvonta, vastuunjako ja työntekijöiden lojaliteetti.

    – Ohjausongelma tulee siitä, osataanko palvelujen määrä
    arvioida oikein muuttuvien tarpeiden oloissa. Kilpailutuksen jälkeenhän
    solmittu sopimus ehtoineen sitoo tietyksi toimikaudeksi, joka on tavallisesti
    useita vuosia.

    – Ja onhan työntekijöiden lojaliteetissa eroa, jos ensisijassa
    ajetaan yksityisen yrityksen liiketaloudellisia etuja, eikä koko kunnan
    etuja, Jarkko Eloranta huomauttaa.


    ”Kilpaillaan useimmiten vain hinnalla”

    Keskeisenä ongelmana kilpailutustilanteessa on Elorannan mukaan
    se, että käytännössä kilpaillaan vain hinnalla,
    eli palvelun kustannuksilla.

    – Se, joka lupaa hoitaa palvelun kaikkein halvimmalla, useimmiten
    voittaa tarjouskilpailun. Mutta kun kustannukset painetaan minimiinsä,
    se lähes pakosti vaikuttaa myös laatuun. Samalla myös työntekijöiden
    työsuhde-ehdot uhkaavat heikentyä, koska niissäkin pyritään
    mahdollisimman pieniin kustannuksiin, Eloranta muistuttaa.

    Työsuhde-ehtoihin vaikuttaa myös se, sovelletaanko ulkoistamistapauksessa
    ns. liikkeenluovutusperiaatetta vai ei. Pahimmassa tapauksessa entiset työntekijät
    jatkavat entisiä töitään uuden työnantajan alaisuudessa
    heikennetyin palkka- ja muine työehdoin.

    – Kilpailutus uhkaa heikentää myös kunnan omien työntekijöiden
    työsuhde-ehtoja, Eloranta lisää.

    Tästä valittavatkin jo esimerkiksi Helsingin kaupungin liikennelaitoksen
    HKL:n työntekijät. Kun HKL pyrkii kilpailemaan yksityisten liikennöitsijöiden
    kanssa, se herkästi turvautuu samoihin kustannuksia alas painaviin,
    palvelun laatua heikentäviin ja työsuhde-ehtoja heikentäviin
    kyseenalaisiin keinoihin kuin yksityisetkin kilpailijat.

    HKL:n kuskit sanovatkin, että nykyään HKL on kuin mikä
    tahansa yksityinen firma eikä mikään kunnallinen laitos.

    Elorannan mukaan erityisesti joukkoliikenteessä kilpailutus uhkaa
    johtaa myös ennen näkemättömään keskittymiseen.

    – Pääkaupunkiseudun julkisen liikenteen kilpailutuksessa
    pärjäävät sellaiset jättimäiset kansainväliset
    firmat kuten esimerkiksi Concordia, jolla kansainvälisesti on aivan
    eri resurssit kuin esimerkiksi HKL:llä, hän muistuttaa.

    Kunnallisista palveluista puhuttaessa törmää varsinaiseen
    käsiteviidakkoon. Mm.

    yhtiöittäminen

    ,

    kilpailuttaminen

    ,

    ulkoistaminen

    ja

    yksityistäminen

    kuuluvat näihin.

    Etenkin nämä neljä termiä liittyvät kiinteästi
    yhteen. Usein yksi johtaa toiseen, jne.


    Yhtiöittäminen

    on sitä, kun aikaisemmin ”suoraan”
    kunnan alaisena ollut toiminto keskitetään erilliseen yksikköön,
    josta muodostetaan osakeyhtiö, joka tosin edelleen on pääosin
    kunnan omistuksessa, mutta myös yksityiset tahot voivat omistaa siinä
    osakkeita.


    Kilpailuttaminen

    on sitä, kun kunnan toimintoja sananmukaisesti
    kilpailutetaan eri toimijoiden kesken, joukossa niin yksityisiä yrityksiä
    kuin yleensä kunnan omakin kyseistä toimintoa harjoittava yksikkö.
    ”Edullisimman” tarjouksen tehneelle toiminto annetaan sitten hoidettavaksi
    määräajaksi, jonka jälkeen toimeenpannaan uusi kilpailutuskierros.


    Ulkoistaminen

    on sitä, kun aikaisemmin kunnan omin voimin
    hoidettu toiminto annetaan jonkin ”ulkopuolisen”, usein kyseiseen
    alaan erityisesti erikoistuneen toimijan hoidettavaksi. Monasti kyse on
    yksityisestä yrittäjästä/yhtiöstä, mutta periaatteessa
    kyse voi olla myös kunnan omasta yhtiöstä, jolloin termi
    lähentelee yhtiöittämistä (katso edellä). Myös
    kilpailuttamisen (katso edellä) tuloksena seuraa ulkoistaminen silloin,
    kun ulkopuolinen taho voittaa tarjouskilpailun toiminnosta, jonka aikaisemmin
    on hoitanut kunta itse. Ulkoistamista tapahtuu tiettyjen oheistoimintojen
    osalta samojen periaatteiden mukaisesti myös suurissa yksityisissä
    yhtiöissä.


    Yksityistäminen

    on sitä, kun julkisen tahon, joko valtion
    tai kunnan, aikaisemmin omistama yhtiö tai muu toimintayksikkö
    myydään yksityiselle taholle. Usein kilpailuttaminen (katso edellä)
    johtaa yksityistämiseen ainakin itse kyseisen toiminnon osalta, ja
    ulkoistaminenkin (katso edellä) merkitsee käytännössä
    usein juuri yksityistämistä.


    Piditkö lukemastasi?
    Auta Tiedonantajaa julkaisemaan jatkossakin ja tue Tiedonantajaa lahjoituksella tai tilaa lehti!

    Uusimmat artikkelit

    YKn yleiskokous päätti vuonna 1977, että marraskuun 29. päivästä tulee kansainvälinen Palestiina solidaarisuuspäivä. Kuva Brahim Guedich CCO 4.0
    Uutiset
    26.11.2025
    Toimitus

    Paleface, Hakam, Fardoos Helal ja Dj Abdo Palestiinan solidaarisuustapahtumassa 29.11. Arbiksella

    Globaalisti vietetään lauantaina 29. marraskuuta YK:n kansainvälistä Palestiinan solidaarisuuspäivää.

    Uudessakaupungissa asuvan Suomisen työelämä kattaa yli neljä vuosikymmentä suomalaisessa teollisuudessa.
    Politiikka
    25.11.2025
    JP (Juha-Pekka) Väisänen

    Juha Suomisen työura kertoo työväenluokan arjesta

    piipaasihteeri 2
    Mielipiteet
    24.11.2025
    Heikki Ekman
    Tilaajille

    Kanna sinä köyhä sitä kuormaasi

    Punaposki kolumni
    Mielipiteet
    24.11.2025
    Punaposki
    Tilaajille

    Järjetön, järjetön urheilumaailma

    DSC 6210
    Mielipiteet
    24.11.2025
    SKP
    Tilaajille

    Ihmisyyden rajaaminen johtaa fasismiin

    Tilaa lehti

    Tukea Tiedonantajalle

    Ota yhteyttä

    Mediakortti

    Toimituksen ja käyttäjien luoman sisällön käyttöoikeutta koskee Creative Commons Nimeä-Epäkaupallinen-Ei muutettuja teoksia 1.0 Suomi-lisenssi, ellei erikseen mainita.

    Tiedonantaja

    Osoite: Viljatie 4 B, 3. kerros, 00700 Helsinki
    Puh: 09 – 7743 8150
    Sähköposti: 

    Juttuvinkit ja journalismi

    Copyright 2025 © Tiedonantaja | Tietosuojaseloste


    Piditkö lukemastasi?
    Auta Tiedonantajaa julkaisemaan jatkossakin ja tue Tiedonantajaa lahjoituksella tai tilaa lehti!