Pidetään Calmac julkisena
Pohjoisessa Skotlannissa on joukko pieniä saaria, joiden asukkaat ovat käytännössä täysin riippuvaisia toimivasta lauttaliikenteestä. Lautat kuljettavat Skotlannista 22 saarelle paitsi ihmisiä, myös postia, ruokaa, erilaisia tarvikkeita ja lääkkeitä.
Tähän asti lauttaliikennettä on operoinut Caledonian MacBrayne –niminen yhtiö, lyhennettynä Calmac. Yhtiö on Skotlannin hallituksen omistama.
”Calmac on toiminut julkisessa omistuksessa hyvin.”
Tilanne voi kuitenkin muuttua huonompaan. Tanskassa Punavihreän allianssin kongressissa vieraana toukokuussa ollut brittiläisen kuljetusalan liiton (RMT) Karlson Lingwood kertoo, että Iso-Britannian johtava yksityinen kuljetuspalvelufirma Serco havittelee nyt Calmacia itselleen. Usealla eri mantereella operoiva Serco on pörssifirma, joka on saanut kyseenalaista mainetta muun muassa ylihinnoittelemalla palvelujaan. Esimerkiksi parisen vuotta sitten Serco joutui maksamaan brittihallitukselle takaisin liki 69 miljoonaa puntaa, koska oli kiskonut palveluistaan liikaa maksuja.
– Skotlannin pienet saaret ovat täysin riippuvaisia lauttaliikenteestä. Calmac on toiminut julkisessa omistuksessa hyvin. Viimeisten kyselyjen mukaan kaksi kolmesta skotista haluaa, että Calmac myös pysyy julkisena, kertoo Lingwood.
Hänen mukaansa kuljetusalan liitto on käynnistänyt kampanjan Keep Calmac Public (Pidetään Calmac julkisena). Liitto järjestää tempauksia ja tiedotustilaisuuksia Calmacin puolesta. Britanniassa on pitkältä ajalta huonoja kokemuksia muun muassa rautatieliikenteen yksityistämisestä.
Kun Lingwood kuulee SSS-hallituksen aikeista yksityistää Suomen tieverkkoa ja kilpailuttaa raideliikennettä, hän tuhahtaa:
– Naurettavaa! Älkää tehkö samoja virheitä kuin Iso-Britanniassa. Yksityistämisten estämiseen tarvitaan ay-liikkeen radikaalia joukkovoimaa, toteaa Lingwood, joka itse on tehnyt töitä merillä.
Piditkö lukemastasi?
Auta Tiedonantajaa julkaisemaan jatkossakin ja tue Tiedonantajaa lahjoituksella tai tilaa lehti!