Aseita ja autoja
Tosielämä päihittää usein fiktion kummallisuudessaan, mutta vain huonot elokuvat onnistuvat tekemään molemmille karhunpalveluksen saamalla todellisuuden näyttämään epäaidolta ja keksityn tarinan äärimmäisen tylsältä.
Charly Mattei (Jean Reno), esimerkillinen isä, hellä aviomies ja huolehtiva poika, on vastikään jäänyt eläkkeelle päivätyöstään mafiapomona. Mikseivät he voi vain jättää tätä harmitonta vanhusta rauhaan? Ehkä siksi, että todellinen henkilö, johon filmi perustuu, selvisi 22 luodin murhayrityksestä hengissä – siitä nimi 22 BULLETS (22 Bullets/L’immortel, 2010, Ranska); tai ehkä siksi, mikä on tässä tapauksessa todennäköisempää, että ohjaaja Richard Berry halusi käyttää 5 minuuttia kuvaamaan Matteita luotisateessa, 60 minuuttia sisuuntuneen papparaisen veriseen kostoretkeen, 20 minuuttia Audi-automainokseen, jossa ihmiset jahtaavat toisiaan Marseilles’n kaduilla tai vain kruisailevat rennosti tien pinnoittamalla ruumismatolla, mutta hei, ilman yhtäkään pomppua; 20 minuuttia todistellaan, kuinka kovia körmyjä vanhat eläköityneet miehet voivat olla, ja loput 10 minuuttia seurataan fiksujen naisten toimintaa poliisivoimissa. Ai niin, hyvännäköisiin alku- ja lopputeksteihin menee vielä noin neljä minuuttia.
119-minuuttisen pätkän ainoa jotenkuten kiinnostava osuus on Mattein omituinen suhde sympaattiseen mutta kovaksikeitettyyn, älykkääseen naispoliisi Goldmaniin (Marina Foïs).
Tosielämässä 22 luotia eivät ehkä tappaneet Matteita, mutta tässä fiaskossa edes 415 luotia eivät pystyneet pitämään tätä katsojaa hereillä.
Tekijä
Tilaa Tiedonantaja!
Piditkö lukemastasi?
Auta Tiedonantajaa julkaisemaan jatkossakin.
Tue Tiedonantajaa lahjoituksella
tai tilaa lehti kotiin!
Kulttuuri
Lauri Ylönen tuo uuden äänen Bad Wolvesin raskaaseen soundiin. Uusi versio kappaleesta Say It Again on enemmän kuin musiikkia – se on kohtaaminen. Kulttuuriteollisuus on paketoinut tunteet, Ylösen ääni toimii ja hengittää. Tässä raidassa kuuluu yhteistyön voima.
Brasilian rauhanliikkeen ikoni Socorro Gomes esitti polttavan marxilaisen puheenvuoron Caracasin kansainvälisessä rauhanseminaarissa Venezuelassa (25.7.). Puheessaan rauhanveteraani piirtää maailmankuvan imperialismin väkivallasta, hegemonian murentumisesta ja kansainvälisen solidaarisuuden välttämättömyydestä.
Voiko taide olla vapauttavaa, jos sen rahoitus perustuu sortoon? Elokuvien jakeluyhtiö Mubi on joutunut kansainvälisen taiteilijayhteisön hampaisiin saatuaan 100 miljoonan dollarin sijoituksen Sequoia Capitalilta — pääomasijoittajalta, joka rahoittaa Israelin sotateknologiaa ja hyötyy Gazan kansanmurhasta. Taiteen kentällä käydään nyt luokkataistelua: voiko kulttuuri todella palvella työväenluokkaa ja sorrettuja, jos sen taustalla vaikuttavat globaalin pääoman intressit? Mubin tapaus paljastaa, kuinka kulttuurituotanto kytkeytyy yhä tiukemmin kansainväliseen rahoituslogiikkaan, jossa taide uhkaa muuttua pelkäksi pääoman kulissiksi. Kysymys kuuluu: kenen ääni saa kuulua, ja kenen kustannuksella?
Voit kommentoida Tiedonantaja.fi:n blogikirjoituksia käyttäjätunnuksella Kirjaudu sisään jollei sinulla ole vielä käyttäjätunnusta, Rekisteröi tunnus tästä
Jos osallistuit keskustelun vanhoilla Tiedonantaja.fi -sivuilla, voit palauttaa vanhat tietosi sähköpostiosoitteesi avulla. Klikkaa oheista linkkiä, syötä sähköpostiosoitteesi, ja saat piakkoin postiisi viestin, jonka avulla voit luoda uuden salasanan itsellesi. Palauta vanha käyttäjätunnus.