Estonian Pähkinänsärkijä kävi kylässä Tampereella

31.12.2004 - 12:00
(updated: 09.10.2015 - 12:38)

Alkuperäinen kirjoittaja: JARMO RINTALA

Pjotr Tshaikovskin musiikkiin perustuva Pähkinänsärkijä-baletti kuuluu niiden balettien sarjaan, joihin on uusilla koreografioilla saatu kaavoihin kangistumatonta ilmettä. Tämä määritelmä pitää ilman muuta liittää koreografi Mai Murdmaahan, jonka käsialaa oli Tampere-talossa 17.–19.12. nähty Pähkinänsärkijän versio.


Ei ole yhtään liikaa sanottu, että Murdmaa on tuonut ennen kaikkea tanssillisiin osuuksiin uusia positiivisia, laaja-alaisia ulottuvuuksia kuitenkin vahvat perinteet säilyttäen. Mudmaa ei ole mikään uusi nimi, sillä hän on toiminut Estonia-teatterin baletin taiteellisena johtajana vuosina 1974–2001.Hän sai jo vuonna 1956 kiinnityksen tanssijaksi Estonia-teatterin balettiin.


Tampere-talossa oli kaikkiaan neljä esitystä. Niistä lauantain 18.12. päivänäytös tarjosi jokseenkin salintäyteiselle yleisölle ennen kaikkea Marien roolissa esiintyneen Marina Tshirkovan sekä Pähkinänsärkijä-prinssin roolin esittäneen Vladimir Arhangelskin hienon yhteistyön tuloksen.


Lisäksi muun muassa menninkäiset (Aleksei Jermakov, Vladimir Klepinin, Artjom Maksakov ja Viktor Jelissejev) veivät Tshirkovan ja Arhangelskin johdatuksessa tarinaa mielenkiintoisen eläytyväisellä tavalla eteenpäin. Ja hiirikuningas(Vitali Nikolajev) johdatti taistelukohtauksessa "pikkuhiiriä" eli Tampereen konservatorion tanssioppilaita sujuvasti tarinan mukana. Esityksessä oli Tampereelta myös Jussi Kaurasen valmentama poikakuoro Pirkan pojat.


Espanjalaisessa tanssissa Sergei Fedossejev ja Helen Org olivat ehkä hieman vaisuja, mutta sitäkin enemmän etenkin lyyrisen liikekielen suhteen edukseen oli itämaisen tanssin Marina Kester. Entä sitten Pähkinänsärkijä-nukke, eli Sabina Beljakova? Hän jos kukaan oli yksi tämän baletin sieluista.


Toki esitys oli jokaisen pää- ja pienempiä rooleja esittäneiden osalta hyvin tunneherkkä. Ja baletin suuri ns. tanssikuoro, joka tuli lavalle aplodien saattelemana ja esiintyi myös niiden arvoisesti.


Baletin yksi odotetuimmista kohtauksista oli Pas de deux, jossa Marina Tshirkovan ja Vladimir Arhangelskin työ oli kutakuinkin täyden kympin arvoista. He kertovat tekevänsä paljon tanssillista yhteistyötä keskenään, ja se näkyi heidän tanssissaan hyvin sulavalinjaisena työskentelynä. Tässä baletin osassa oli muuten mukana ns. kolmas lenkkikin, eli taikuri Drosselmeyer (Anatoli Arhangelski), joka elävöitti tätä perinteisempää osajakoa omalla tanssillaan.


o o o


Marina Tshirkova kertoo antavansa kaiken baletille. Hän toteaa siirtyneensä Estonia-teatterin baletin ensitanssijaksi löytääkseen oman paikkansa ja saadakseen myös monipuolisemman repertuaarin. Itsessään hän sanoo arvostavansa eläytyväisyyttä; hän eläytyy jokaiseen rooliin ilman mitään erityistä suosikkiroolia. Mutta pienen utelun jälkeen Tshirkova tunnustaa pitävänsä erityisesti Romeo ja Julia -baletin Julian roolista. Määrätietoiset tavoitteet itselleen asettava Tshirkova pitää klassisesta musiikista.


Ryhdikäs Vladimir Arhangelski toivoo, että "kaikki" rakastuisivat nimenomaan Pähkinänsärkijän prinssiin. Monet etenkin nuoremman polven miestanssijat haluavat Arhangelskin mukaan saada prinssin osia eri baleteissa. Arhangelski sanoo voivansa yhdessä Tshirkovan kanssa oppia uuden koreografian suhteellisen helposti. He jopa lukevat toistensa ajatuksia. Arhangelski toteaa lopuksi, että ellei hän olisi balettitanssija, hän olisi joko pianisti tai näyttelijä.


Marina Tshirkovalle ja Vladimir Arhangelskille myönnettiin yhteisesti vuonna 1999 Claudia Maldutis -palkinto ja Viron vuosittainen teatterialan palkinto. Lisäksi Tshirkova saavutti toisen sijan Moskovan VII kansainvälisessä balettikilpailussa.


Kaiken kaikkiaan Estonia-teatterin baletin esiintyjät tarjosivat tamperelaisten avustamina hyvin uudistuneen Pähkinänsärkijä-baletin. Tulisivatpa kylään toistekin, Tampere-talon toimitusjohtaja Kalervo Kummola hoi!



Estonia -teatterin baletti: Pähkinänsärkijä, kaksinäytöksinen baletti. Ensi-ilta Estonia-teatterissa 1.12.2000. Musiikki Pjotr Tshaikovski, libretto Marius Petipa, koreografia ja ohjaus Mai Murdmaa. Tampereen Filharmonia, musiikillinen johtaja ja kapellimestari Jüri Alperten. Lavastus ja pukusuunnittelu Charles Cusick Smith, valosuunnittelu Lloyd Sobel, baletin harjoittajat Elina Erkina, Tatjana Laid, Viktor Fedortshenko ja Katrin Kivimägi. Tampere-talo 17.–19.12. 2004 iso sali.

Tilaa Tiedonantaja!

Piditkö lukemastasi? 
Auta Tiedonantajaa julkaisemaan jatkossakin.
Tue Tiedonantajaa lahjoituksella
tai tilaa lehti kotiin!

 

 

 

 

Arkiston arkiston artikkeli