Keskustatunneli haudattiin, länsimetro liikkeelle
Helsingin valtuusto hautasi keskiviikkona keskustatunnelihankkeen ja hyväksyi länsimetron rakentamisen. Aiemmin tällä viikolla länsimetro hyväksyttiin myös Espoon valtuusto suurella enemmistöllä.
Helsingin valtuustossa länsimetroa ei vastustanut kukaan. Sen sijaan keskustatunnelista on kiistelty jo vuosia. Päätös tunnelin suunnittelun lopettamisesta syntyi lopulta yksimielisesti, kun kokoomus ja RKP eivät halunneet lähteä häviämään äänestystä. Kokoomus yritti kuitenkin vedota vihreiden Osmo Soininvaaran ja SDP:n Maija Anttilan lausuntoihin siitä, että tunneli voi joskus tulevaisuudessa osoittautua tarpeelliseksi.
Kansalaistoiminnan voitto
Valtuuston vastauksessa lähes 12 000 helsinkiläisen kunnallisaloitteeseen keskustatunnelin rakentamisesta luopumiseksi, edellytetään myös tunnelin tilavarauksen poistamista valmisteilla olevasta asemakaavasta.
– Tästä päätöksestä on syytä onnitella ennen muuta Kenkää keskustatunnelille -kansalaisliikettä. Se on osoittanut, että kansalaistoiminnalla voi vaikuttaa, totesi SKP:n ja asukaslistan valtuutettu Yrjö Hakanen.
Lähinnä yksityisautoilua palvelevan tunnelin hinta olisi uusimpien arvioiden mukaan yli 700 miljoonaa euroa. Rahan ohella hankkeen hautaamiseen vaikuttivat ilmastopoliittiset syyt, sillä tunneli olisi lisännyt autoilua ja sen hiilidioksidipäästöjä.
– Nyt on mahdollista siirtää liikenteen investointiohjelmissa keskustatunnelin varatut sadat miljoonat eurot joukkoliikenteen kehittämiseen, Hakanen esitti.
Hän ehdotti Kimmo Helistön (vihr) kannattamana, että investointiohjelman painopistettä siirretään joukkoliikenteen edistämiseen. Esitys kaatui täpärästi äänin 39-3-39.
Entä Raide-Jokeri?
Helsingistä Espoon Matinkylään kulkevan länsimetron on tarkoitus valmistua 2014.
Valtuusto äänesti siitä, rakennetaanko metroasema myös Lauttasaaren länsilaidalle. Tämä Koivusaaren asema päätettiin sisällyttää suunnitelmaan äänin 71-13. Hakanen äänesti enemmistön mukana, mutta korosti, että aseman rakentaminen ei edellytä Koivusaaren asuntorakentamista.
Espoossa metropäätökseen liittyi myös poikittaisen raideliikenteen, Raide-Jokerin toteuttamisen kiirehtiminen. Raide-Jokeri on valtion ja pääkaupunkiseudun kuntien yhteisessä PLJ-suunnitelmassa vasta vuosien 2016-2030 hankkeissa ja ilman tarkempaa aikataulua.
Hakanen muistutti, että poikittaisessa liikenteessä joukkoliikenteen osuus on pudonnut vain vähän yli 10 prosentin tasolle. Hän ehdotti Outi Ojalan (vas) kannattamana, että Helsinki esittää Raide-Jokerin toteuttamisen nopeuttamista. Ehdotus torjuttiin äänin 27-2-55.
Äänestys Innovaatioyliopistosta
Valtuusto äänesti puoleen yöhön jatkuneessa kokouksessa myös suhtautumisesta ns. innovaatioyliopiston perustamiseen. Yrjö Hakanen oli tehnyt aloitteen siitä, että Helsinki asettuisi vastustamaan innovaatioyliopiston perustamiseen liittyviä aikeita siirtää Taideteollinen korkeakoulu pois Arabianrannasta, jota kaupunki on kehittänyt taiteen ja taideteollisuuden keskuksena.
Kaupungin johto on mennyt ohi valtuuston tukemaan innovaatioyliopiston perustamista ja sen säätiömallia, joka on avaus yksityistämiseen. Tämä linja siunattiin äänin 43-26. (TA)