Lentäjien torjuntavoitto

20.11.2009 - 12:00
(updated: 09.10.2015 - 12:38)

Alkuperäinen kirjoittaja: Tiedonantaja nro 43/20.11.2009

Maanantaina alkanut ja pitkäksi ennustettu Finnairin lentäjien työtaistelu päättyi jo tiistaina sopimukseen. Lentäjät hyväksyivät valtakunnansovittelijan uuden sovintoehdotuksen uudeksi työehtosopimukseksi.


Uusikaan sovintoesitys ei ollut lentäjille helppo hyväksyä. Suomen Liikennelentäjäliiton SLL:n valtuusto hyväksyi ehdotuksen äänin 8–5 kahden ollessa kokouksesta pois. SLL:n puheenjohtaja Kristian Rintala kuvasi ratkaisun vaikeutta toteamalla, että se asettaa työehtosopimukseen erittäin suuria riskejä ulkoistamisen laajentamisesta.


Koko riidan ydin oli kysymys ulkopuolisen työvoiman käytöstä Finnairin koneissa. Uusi sopimus antaa Finnairille entistä suuremmat oikeudet vuokrata koneitaan tai lentojaan ulos, mutta sopimuksen mukaan niitä ei saa enää lentää Finnairin lentoina., vaan ne lennetään operoivan yhtiön nimissä. Finnairin koneissa on aina Finnairin lentäjät. Lentoja on tosin vähemmän, jos Finnair haluaa jatkaa niiden ulkoistamista halvemmille operaattoreille. Sopimus kuitenkin takaa Finnairin lentäjille irtisanomissuojan ja työpaikat koko ensi vuodeksi. Finnair ei saa irtisanoa eikä lomauttaa yhtäkään lentäjää vuoden 2010 aikana.


Finnairin lentäjät saivat siis torjuntavoiton. Sen saamiseksi lentäjät suostuivat palkkojen viiden prosentin leikkaukseen ja uusien lentäjien eläkeiän nostamiseen 63 vuoteen sekä antamaan Finnairille porsaanreiän koneidensa ja lentojensa ulkoistamisen jatkamiseen.


Kuinka pysyvä on lentäjien näiden uhrausten vastapainoksi saama periaatteellinen voitto, se jää nähtäväksi. Finnairin nykyisen johdon häikäilemätön toiminta kehottaa lentäjiä valppauteen. Eroavan toimitusjohtajan Jukka Hienosen esiintyminen maanantaina oli pahaenteistä. Hän sanoi, että Finnairin koko miljardin euron kaluston vuokraaminen ulkopuolisille toisi yhtiölle sadan miljoonan euron voiton. Sitä hän ei sanonut, että tällaisen tempun tuloksena lähes 9000 finnairilaista menettäisi työnsä.


Totta kai monet lentomatkustajat ehtivät jo yhden päivän lakon aikanakin polttaa päreensä, ja lentäjien syyllistämistä ehdittiin mediassa myös tietoisesti lietsoa. Yksi lietsonnan väline oli lentäjien hyväpalkkaisuuden päivittely. Finnairin lentäjien palkat ovat kuitenkin eurooppalaisten lentoyhtiöiden keskitasoa, nuorempien jopa sen allekin.


Puhuttiin myös "avainryhmästä", jota eivät työt rasita. Lentäjien työaikarajoitukset määrittelee kuitenkin EU:n ilmailuviranomainen EASA, jonka määräysten noudattamista valvoo Suomen ilmailuviranomainen. Finnairin on pakko toimia noiden määräysten mukaan.


Tukea mediassa sai myös patruunahenkinen ajattelu, jonka mukaan Finnairilla on päätösoikeus omiin tuotantovälineisiinsä. Jokainen voi kuvitella, mitä tämä oikeus merkitsisi tehtaalla, liikennelaitoksessa tai vaikkapa Ylessä. Työtehtävät ja työtilat vuokrattaisiin ulkopuoliselle firmalle ja sen värväämille halpatyöntekijöille ja siihenastiset työntekijät irtisanottaisiin tai lomautettaisiin. Ei kovinkaan kaukana meiningistä, jota jo nyt tungetaan käytännöksi muuallakin kuin Finnairilla.


Niin lentomatkustajilla kuin muiden alojen työntekijöillä ja koko suurella yleisöllä on syytä olla solidaarisia Finnairin lentäjille. He ovat vaikeassa tilanteessa taistelleet oikeutettujen etujensa puolesta. Ja heidän ansiostaan Finnair on maailmalla tunnettu korkeasta lentoturvallisuustasostaan.



ERKKI SUSI

Tilaa Tiedonantaja!

Piditkö lukemastasi? 
Auta Tiedonantajaa julkaisemaan jatkossakin.
Tue Tiedonantajaa lahjoituksella
tai tilaa lehti kotiin!