Päätä ja häntää

01.01.2000 - 12:00
(updated: 09.10.2015 - 12:38)

Alkuperäinen kirjoittaja: HÄNtÄPÄÄN Valvoja


MTV3:n uusi ohjelmajohtaja Jorma Sairanen on haastattelussaan Helsingin
Sanomissa antanut ymmärtää olevansa valmis pudottamaan yhtiönsä
katsojaosuuden nykyisestä 40 prosentista vaikkapa vain 35 prosenttiin.



Taloudellisissa vaikeuksissa painiskelevan kaupallisen televisioyhtiön
mieheltä tämmöinen suuntautuminen kuulostaa tietysti ensin
vähän erikoiselta, sillä perinteisen käsityksen mukaan
mitä enemmän katselijoita kaupallisella televisioyhtiöllä
on, sitä helpompaa sen on myydä mainoksia -- joista saatava raha
on käytännössä yhtä kuin yhtiön kaikki tulot.



Mutta eivät debetit ja kreditit ihan näin helposti mene yhteen
-- ainakaan enää nykyaikana.



Ongelmana MTV:n korkeissa katsojaluvuissa on näet se, että
liian suuri osa katsojista on niin sanotusti rupusakkia, jolla ei ole rahaa
saatikka edes ymmärrystäkään ostaa niitä hienoja
IT-alan tuotteita, joita nykyajan televisiomainoksissa tuputetaan ihmisille.



Mainostajat huomaavat oitis, ettei kalliita tietokoneita, internet-liittymiä
ja erikoiskännyköitä kannatakaan mainostaa, kun ei MTV:n
katsojakunnan tuulipukukansa niitä kuitenkaan osta.



Mutta vastaavasti MTV:n rahat kuluvat silti siihen, kun saman katsojaporukan
mieliksi on edelleen tuotettu kalliita lavatanssiohjelmia ja muita tangomarkkinoita,
joita nuori ostokykyinen pörssi- ja nörttisukupolvi ei kirveelläkään
suostu katsomaan.



Siispä on MTV:n katsojakunta saatava jalostumaan niin, että
vaikka sen määrä laskee, laatu vastaavasti nousee.



Laadulla tarkoitetaan tässä nimenomaan ostokykyä ja kiinnostusta
muihinkin tuotteisiin kuin HK:n siniseen lenkkiin tai Kantolan kahvikorppuihin.



Pois joutavat ensiksi kaikki päiväohjelmat, sillä eihän
niitä voi katsoa muut kuin työttömät ja eläkeläiset,
joilla kummallakaan ei tunnetusti ole ostovoimaa. Tästä lähtien
MTV:n ohjelmat alkavat aikaisintaan kello 18.30., kun pörssiväki
on ehtinyt kotiin iltapäivädrinkin kautta ja nörttijengi
herännyt edellisyön ravebileiden uupumuksesta.



Poistolistalla ovat ehdottomasti sellaiset ohjelmat kuten Onnenpyörä,
Tangomarkkinat, Bumtsibum, Karpolla on asiaa, Kauniit ja rohkeat, Tunteita
ja tuoksuja, Kymppitonni ja Speden Spelit, joita kaikkia ainoastaan ostovoimaton
rupusakki katselee.



Entä mitä tilalle? Seuraavassa muutamia ehdotuksia:



"Pörssiuutiset" puolen tunnin välein.



"Sisällöntuotannon XYZ", jokapäiväinen
kahden tunnin mittainen MTV:n ohjelmiston uusi lippulaiva.



"Joka kodin Lamborghini-talkoot": esim. "Kumpi makeempi,
keltainen vai punainen".



"Lakiuutiset": esim. "Näin pääsen mahdollisimman
pienillä ylinopeussakoilla".



"Elektroniikkanurkka": esim. "Viritä kännykkääsi
mikroaaltouuni".



Jne.



Eivätköhän MTV:n mainostulot taas kohoa korkeuksiinsa.



 



Mikä on MTV:n uuden ohjelmajohtajan motto?



-- Ilo ilman viinaa on teeskentelyä, ja hyvät mainokset ilman
ostokykyisiä katsojia on Sairasta.


Tilaa Tiedonantaja!

Piditkö lukemastasi? 
Auta Tiedonantajaa julkaisemaan jatkossakin.
Tue Tiedonantajaa lahjoituksella
tai tilaa lehti kotiin!