Tampere tuhlaa tunneliin, parkkiluolaan ja halliin
Tampereella puuhataan kolmea isoa ja kallista hanketta, joita ei kuntalaisjärjellä voi ymmärtää. Nykyinen Paasikiventie Näsijärven rannassa aiotaan viedä tunneliin 2,3 kilometrin matkalla Naistenlahdesta Santalahteen. Rautatieaseman lähelle Hämeenkadun alle on päätetty tehdä 900 auton parkkiluola, vaikka kaupungin rahoitusjohtajakin myöntää hankkeen riskit.
Näiden lisäksi Tampere-talon johtaja Kalervo Kummola (kok) aikoo teettää kaupungilla monitoimihallin Tampere-talon viereen Sorsapuistoon vuoden 2012 jääkiekon MM-kisoihin mennessä.
– Näiden kaikkien hankkeiden yhteinen nimittäjä on YIT eli Yleinen Insinööritoimisto. Varmat hankkeet se hoitaa itse, mutta paljon riskejä sisältävät on pistetty kaupungin kannettavaksi, sanoo Tampereen kaupunginvaltuutettu Jari Heinonen (skp).
Riskit kaupungille
– voitot YIT:lle
Heinosen mukaan kustannukset ovat kaupungille melkoiset. Rantaväylän tunnelointiin uppoaa 120 miljoonaa euroa kaupungin saadessa YIT:lta vain 15 miljoonan kaavoituskorvauksen.
– Mutta YIT hyötyy, sillä se omistaa tunneloinnin ansiosta rakentamiseen vapautuvat maat. Näsijärven rantaan tulee kaupungin kallein asuinalue noin 4000 asukkaalle. P-Hämpin kustannusarvio 45 miljoonaa. Valtuusto on päättänyt sijoittaa kaupungin rahaa 16 miljoonaa, jonka lisäksi se antaa kymmeneksi vuodeksi korotonta lainaa 20 miljoonaa.
Heinonen jatkaa, että todelliset kustannukset voivat nousta huomattavasti, sillä ikuisten autopaikkojen myyminen firmoille sisältää suuret riskit.
– Paikkoja pitäisi myydä 9 miljoonan euron edestä. Kaupungin rahoitusjohtaja Juha Yli-Rajala myöntää riskin, mutta silti valtuusto on siunannut hankkeen, sanoo Jari Heinonen.
Riskien takia YIT on vetäytynyt hankkeesta taka-alalle tässä vaiheessa, mutta kun veronmaksajat ovat hoitaneet osuutensa, tulee YIT korjaamaan voitot.
– Kummolan hallin kustannusarvio on 70–100 miljoonaa euroa, josta kaupungin osuus on joitakin kymmeniä miljoonia. Hallinkin suunnitelmien takana on YIT.
Vas.liitto ja vihreät
tunneloivat itsensä
Melkoiset uuden Noppa-sopan (80-luvun tamperelainen kaavaskandaali) ainekset ovat olemassa jo siksi, että hanketta kaupungin organisaatiossa junailevan ohjausryhmän sihteerinä on YIT:n kehitysjohtaja Juha Kostiainen (kok).
Heinonen toteaa, että tunneleilla ja parkkiluolilla ei vähennetä yksityisautoilua vähääkään. Siitä huolimatta vihreät ja vasemmistoliitto kannattavat kaupungin kautta kierrätettyjä YIT:n hankkeita. Miksi?
– Vasemmistoliitto tekee mitä vain pitääkseen apulaispormestarin paikkansa ja vihreät havittelevat itselleen sellaista vuoden 2009 alusta. Koijärveltä on poliittisesti pitkä matka Tampereen luoliin ja tunneleihin, vieläpä takaperin kulkien, toteaa Jari Heinonen.
HANNU OITTINEN