Tampereella vaaditaan kansanäänestystä rantaväylän tunnelista

16.01.2009 - 12:00
(updated: 09.10.2015 - 12:38)

Alkuperäinen kirjoittaja: Tiedonantaja nro 2 / 16.1.2009

Tampereen Rantaväylän tunnelin vastustajat järjestäytyivät. Tavoitteena on saada vähintään viisi prosenttia (noin 8 600) äänioikeutetuista tamperelaisista allekirjoittamaan vetoomus, jolla vaaditaan kaupunginvaltuusto järjestämään neuvoa-antava kansanäänestys tunneliasiasta.


Tiistai-iltana Tampereen Työväentalolla pidetyssä tilaisuudessa oli noin sata osanottajaa, jotka perustivat Rantaväylä-liikkeen ajamaan tätä tavoitetta. Nimien keräys aloitettiin välittömästi.


Tilaisuuden avannut ja liikkeen puheenjohtajaksi valittu tutkija Vesa Knuuttila muistutti, että erilaisista näkemyksistä huolimatta nyt on tärkeää saada aikaan kansanäänestysliike, että asia saadaan demokraattiseen käsittelyyn.


– Marraskuussa kokoontunut vanha valtuusto päätti kuntalaisia kuulematta ja asukkaiden enemmistön tahdon vastaisesti, että tunneli rakennetaan. Ilmeisesti pelättiin, että uudessa valtuustossa ei olisi riittävää enemmistöä tunnelihankkeen puolesta, sanoi Vesa Knuuttila.


Rantaväylä-liikkeen mukaan tunneli ei vähennä liikenteen määrää eikä ympäristön kuormitusta. Tunnelin kustannusarvio ei myöskään pidä, eli 140 miljoonan euron sijasta kustannukset nousevat yli 200 miljoonaan euroon. Eikä Näsijärven ranta avaudu tavallisille kaupunkilaisille, vaan niille, joilla on varaa ostaa asunto Tampereen kalleimmalta asuinalueelta.




Liikenne vai


YIT:n bisnes?



Tunnelin vastustajia on uudessa kaupunginvaltuustossa seitsemässä ryhmässä. Vastustajiin kuuluva Jukka Gustafsson (SDP) totesi, että koska tunnelihankkeelle on luvassa sekä kaupungin että valtion rahaa, pitää rahoitusta olla myös muiden vaihtoehtojen tutkimiseen ja toteuttamiseen.


– Nyt tarvitaan todellisia liikenteen määrää ja haittoja vähentäviä ratkaisuja, perustuvat ne sitten raideliikenteen tai bussiliikenteen kehittämiseen. Pirkanmaan ympäristökeskuksen esittämät varoitukset rakennusaikaisista vaaroista tulee ottaa vakavasti, sanoi Jukka Gustafsson.


Kaupunginvaltuutettu Jari Heinonen (SKP) muistutti, että kansainvälisen vertailun perusteella tunnelin lopullinen hinta on jopa 250 miljoonaa euroa.


– Jos hanke toteutuu, kaupungin osuuteen vaikuttaa myös se, millaiseksi tonttien hinnat muuttuvat ja kuinka kaavoituskorvaus kattaa kaavoituksesta aiheutuvia kuluja. Ja mikä on rakennusyhtiö YIT:n rooli, eli rakennetaanko tunneli liikenteen vai YIT:n asuntorakennushankkeiden takia, sanoi Jari Heinonen.


Hän totesi, että kaupunkilaisten ääni ei ole päässyt tunneliasiassa riittävästi esille. Neuvoa-antavan kansanäänestyksen vaatiminen on tunnelihankkeen torjumisen ohella myös keino vaatia avoimuutta kunnalliseen päätöksentekoon.



HANNU OITTINEN

Tilaa Tiedonantaja!

Piditkö lukemastasi? 
Auta Tiedonantajaa julkaisemaan jatkossakin.
Tue Tiedonantajaa lahjoituksella
tai tilaa lehti kotiin!

 

 

 

 

Arkiston arkiston artikkeli