Tampereen Rantaväylän tunnelille halutaan vaihtoehtoinen malli
Tampereen kaupunki ja YIT Rakennus Oy ovat yhdessä päättäneet järjestää asemakaavallisen aatekilpailun tyyppisen suunnittelukilpailun Ranta-Tampellan alueesta. Taustalla on YIT:n ajama ja kaupunginvaltuuston hyväksymä tunnelihanke, jolla Näsijärven rantaväylä vietäisiin tunneliin 2,4 kilometrin matkalta. Väylän ja Näsijärven rannan välisen maa-alueen omistaa YIT, joka kaavoituksen ja tunneloinnin kautta havittelee alueesta huomattavaa bisnestä.
Kaupunginvaltuutettu Jari Heinosen (SKP) mielestä näin suuren luokan ratkaisu ei voi pohjautua vain tunnelin varaan rakentuvaan malliin.
– Järkevää olisi kuitenkin suunnittelun tässä vaiheessa ottaa suunnittelukilpailuun mukaan myös avovaihtoehto. Taloustaantuman ja laman vuoksi molempien vaihtoehtojen vertailu on entistä tärkeämpää. Myös avoimen kansalaiskeskustelun ja kunnallisdemokratian kannalta tällainen vertailu on olennaista, sanoo Heinonen 18.2. jättämässään valtuustoaloitteessa.
Aloitteen mukaan tunnelivaihtoehtoa ja avovaihtoehtoa tulisikin kaikilta osin verrata toisiinsa ja laittaa molempiin vaihtoehtoihin selkeät ja uskottavat hintalaput sekä tuoda esiin kummankin vaihtoehdon kaupunkikuvalliset vahvuudet ja heikkoudet.
Tunneliadressissa
jo tuhansia nimiä
YIT:n havittelemaa tunnelia on vastustettu ja vastustetaan valtuustossa sekä tammikuussa perustetussa tunneliliikkeessä. Liikkeen tavoitteena on kerätä vähintään 9000 nimeä (5 prosenttia äänioikeutetuista) adressiin, jolla vaaditaan neuvoa-antavaa kansanäänestystä tunneliratkaisusta.
Liikkeen nokkamies on tutkija Vesa Knuuttila. Hän arvioi, että vastustus myös valtuuston sisällä kasvaa keräyksen edetessä.
– Vaalikoneiden mukaan valtuutettujen enemmistö ei kannata tunnelia, vaikka äänestysluvut ovat toisinpäin. Vastustajia on kaikissa muissa ryhmissä, paitsi vihreissä. Vihreiden kanta on tosi outo, sillä tunnelihanke tukee autoistumisen kasvua, Vesa Knuuttila sanoo.
Hän toteaa, että tunnelihanke olisi Tampereen suurin investointi kautta aikojen, joten kuntalaisten on saatava sanoa sanansa asiasta kansanäänestyksessä.
Innokkaita nimien kerääjiä ovat hervantalaiset Irmeli ja Eino Saarijärvi, joilla on koossa jo 48 listaa eli 1300 nimeä. He vakuuttavat, että tahti vain kiihtyy maaliskuun puoliväliin mennessä, joka on nimenkeräyksen välietappi.
– Tapaturma- ja sairausinvalidien kerhossa on saatu iso osa nimistä, jotkut kerholaiset ovat kiertäneet ovelta ovella. On harmi, että Hervannan liikekeskus Duo on kieltänyt keräyksen tiloissaan. Mutta Turtolan City Marketissa listat saavat olla esillä, ja sieltä tulee tosi paljon nimiä, Irmeli Saarijärvi kertoo.
Hän aikoo kysyä lupaa saada listat kirjastoihin, sillä kirjastotoimenjohtaja Tuula Haavisto on sanonut julkisuudessa, että hän haluaisi poistaa kirjastojen adressikiellon.
Saarijärvet vastustavat tunnelia, koska se ei tuo helpotusta liikenneruuhkiin eikä vähennä ympäristöhaittoja. Toinen syy vastustukseen on raha, vallankin kun talouden taantuman vuoksi kaupunki alkaa laatia säästölistoja.
– Rantaväylän tunnelin ja keskustan Hämpin parkkihallin hinta olisi yhteensä jopa 250 miljoonaa euroa. Siinä olisi hyvä säästökohde varsinkin nyt, kun taloustaantuma ja Tampereen läntinen ohitustie ovat vähentäneet kaupungin läpikulkuliikennettä tuhansilla autoilla vuorokaudessa, sanoo Eino Saarijärvi.
HANNU OITTINEN