Valmistusmaa esiin -kampanja jatkuu
-
Valmistusmaa esiin
-kampanjan nimenkeruuta jatketaan kesäkuulle
eli käytännössä EU-parlamentin vaaleihin saakka, kertoo
Suomen elintarviketyöläisten liiton SEL
:n tiedottaja
Raija
Marttila
.
SEL:n ja
Kunta-alan ammattiliiton KTV
:n yhteinen nimienkeruukampanja
on tuottanut tulosta: nimiä on kertynyt pelkästään internetissä
jo yli 72 000 kappaletta (keskiviikkona klo. 12.28 "maagiset"
72 222).
- Kuluttajat ovat kokeneet asian tärkeäksi. Kampanjamme on
saanut huomiota myös Suomen rajojen ulkopuolella ja se on laajentumassa
koko EU:n jäsenmaiden alueelle, Marttila kertoo ja toteaa, että
tavoitteena on kerätä Suomesta vähintään 100 000
nimeä.
Vetoomuksen voi allekirjoittaa nettisivuilla osoitteessa:
www.selry.fi
,
www.ktv.fi
ja
www.kuluttajaliitto.fi
. Näiltä sivuilta
löytää myös pdf- ja word-versioina tulostettavat keräyslistat.
Suomen Gallup Elintarviketieto Oy
kartoitti tammikuun
alussa SEL:n ja KTV:n toimeksiannosta suomalaisten käsityksiä
elintarvikkeiden valmistusmaasta. Tutkimuksessa selvitettiin, kuinka tärkeänä
kuluttajat pitävät tietoa valmistusmaasta ja missä laajuudessa
kuluttajat selvittävät elintarvikkeiden valmistus- ja tuotantomaan.
Tutkimuksessa 1 461 henkilölle näytettiin pakkauksen kuva
Apetit
kalakeitosta,
Atria
jauhelihapizzasta,
Benecol
levitteestä,
Dronnigholm
mansikkahillosta,
Elovena
kaurahiutaleesta,
Felix
Krouvarin
lihapullista,
Flora
margariinista
JyväsHyvä
Paussi
kekseistä,
Mars
suklaapatukasta,
Meiran
ranskalaisesta
salaattikastikkeesta,
Myllyn Paras
spagetista,
Oolannin
ranskanperunoista,
Saarioisten
maksalaatikosta,
Turun
sinapista ja
Uncle Ben's
riisistä. Tuotteet oli valittu niin, että mukana olisi sekä
tuttuja suomalaisia että helposti ulkomaisiksi tunnistettavia tuotteita.
Kuluttajilta kysyttiin, oliko tuote valmistettu Suomessa vai ulkomailla.
Ennakko-odotusten mukaisesti Saarioisten maksalaatikko ja Elovena kaurahiutale
tiedettiin parhaiten Suomessa valmistetuksi. 60 prosenttia vastaajista tiesi
nämä tuotteet Suomessa valmistetuksi ja reilu kolmannes arveli
nämä tuotteet Suomessa valmistetuiksi.
Toisessa ääripäässä oli Uncle Ben's riisi. Tuotteen
tiesi ulkomailla valmistetuksi yli neljännes. Noin puolet arveli sen
ulkomailla valmistetuksi. Vain seitsemän prosenttia piti sitä
Suomessa valmistettuna. Benecol levitteen, Atria jauhelihapizzan, Oolannin
ranskanperunat, JyväsHyvän Paussi keksit ja Myllyn Paras spagetin
suurin osa tiesi tai arveli Suomessa valmistetuksi.
JyväsHyvä Paussi keksin tiesi noin kolmannes ja arveli noin
joka toinen Suomessa valmistetuksi. Tuote on kuitenkin valmistettu ulkomailla.
Myllyn Paras spagetti sai hyvin samanlaisen tuloksen vaikkakin on todellisuudessa
ulkomailla valmistettu. Flora margariinia piti suurempi osa Suomessa valmistettuna.
Turun Sinapin myynnistä käyty keskustelu julkisuudessa oli jäänyt
melko hyvin kuluttajien mieleen. Yli 40 prosenttia tiesi, että tuote
on valmistettu ulkomailla.
Kaiken kaikkeaan tuttu nimi johti kuitenkin varsin usein harhaan sen
suhteen, onko tuote todella valmistettu Suomessa vai ulkomailla.
SEL:n tiedottaja Raija Marttila korostaa, että kampanjan takana on
ennen kaikkea huoli kotimaisten työpaikkojen säilymisestä.
- EU:ssahan on noussut ajatus, että ei enää tarvitsisi
ilmoittaa missä EU-maassa elintarvike on valmistettu tai muulla lailla
tuotettu. Meistä kuluttajan täytyy saada itse ratkaista ostaako
kotimaassaan valmistetun tuotteen vai jonkin muun. Silloin alkuperämaamerkintä
on ehdoton edellytys tälle valinnalle, Marttila huomauttaa.
Nyt ollaan kerrankin ajoissa liikkeellä, sillä alkuperämaamerkinnästä
luopumisesta ei vielä ole EU:ssa päätetty.
- Mutta ajoissa täytyykin olla liikkeellä. Jos päätös
olisi tehty, olisimme jo myöhässä,
Marttila toteaa.