Volvo satsaa alasajoon – ei erorahaan

02.05.2008 - 12:00
(updated: 09.10.2015 - 12:38)

Alkuperäinen kirjoittaja: Tiedonantaja nro 18 / 2.5.2008

Volvo Bus Finland lopettaa autokoritehtaansa Tampereella ja siirtää lähiliikennebussien tuotannon Puolaan. Päätös merkitsee yhteensä 237:n työntekijän ja toimihenkilön irtisanomista, työttömäksi jää tämän lisäksi joukko määräaikaisia työntekijöitä. Liedon tehtaalla irtisanotaan 24 työntekijää ja toimihenkilöä.


Taustalla on Puolan alhaisen kustannustason vuoksi bussikoreista saatava huomattavasti suurempi kate. Puolakin saattaa olla välivaihe, sillä Volvo siirtää tuotantoaan yhä enemmän Kiinaan ja Intiaan. Kymmenessä vuodessa Volvo on lopettanut seitsemän tehdastaan eri puolilla maailmaa.




Työnantajaliiton


tiukka linja



Tampereen tehtaan henkilöstö on reagoinut voimakkaasti yhtiön päätökseen lopettaa tuotanto, myös erorahan suuruudesta on huomattava erimielisyys.


- Tehtaan alasajosta Volvo on valmis maksamaan avokätisesti, valtaosan miljoonan euron potista. Mutta vaatimaamme erorahaan yhtiö ei ole suostunut, sanoo Tampereen tehtaan pääluottamusmies Pentti Heiskanen.


Henkilöstöä edustavat ammattiliitot ja pääluottamusmiehet tapasivat tämän viikon tiistaina Tukholmassa, yhtenä aiheena oli kamppailu kunnollisen erorahan puolesta. Asiassa ei vielä edetty, mutta perustettu yhteyshenkilöverkosto lisää painetta konsernijohtoon erorahan puolesta.


– Kysyin mitä ohjeita metallin työnantajaliitto on antanut Volvon johdolle tässä asiassa. Vastaus oli, että työntekijöiden vaatimuksiin ei saa myöntyä vähääkään, kertoo Pentti Heiskanen.




Tuotannon jatko


tyrmättiin



Työntekijäpuoli haluaa selvyyden yhtiön henkilöstölehdessä yt-neuvottelujen aikaan olleeseen Volvon toimitusjohtaja Håkan Karlssonin lausuntoon, jonka mukaan Tampereen tehdas tullaan lopettamaan.


– Näyttää siltä, että yt-neuvottelut on käyty vain muodon vuoksi, ja todelliset päätökset on tehty aikaisemmin, toteaa Pentti Heiskanen.


Henkilöstö otti yt-neuvottelut tosissaan, se oli valmis jopa ostamaan tehtaan ja jatkamaan tuotantoa. Kun pääluottamusmies Heiskanen esitti yt-neuvotteluissa tätä mahdollisuutta, Volvon edustaja näytti sille aluksi vihreää valoa.


– Pirkanmaalaiset kansanedustajat veivät asiaa eteenpäin ja elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen lupautui selvittämään mahdollisuutta. Muutamassa päivässä kaikki muuttui. Volvon johto tyrmäsi ajatuksen, se ei suostunut myöntämään tuotantolisenssiä eikä yhtiön omistuspohjan laajentaminen myöskään sopinut sille, Pentti Heiskanen sanoo.


Kummastusta henkilöstön keskuudessa herättävät myös Tampereen kaupungin toimet, sillä kaupungin liikennelaitos ei ole tähän saakka suosinut Volvoja hankinnoissaan.


– Mutta kun tuotanto on siirtymässä Puolaan, näyttävät myös hankinnat siirtyvän sinne. Hankintalakia tai ainakin sen tulkintaa pitäisi muuttaa, Pentti Heiskanen sanoo.



HANNU OITTINEN

Tilaa Tiedonantaja!

Piditkö lukemastasi? 
Auta Tiedonantajaa julkaisemaan jatkossakin.
Tue Tiedonantajaa lahjoituksella
tai tilaa lehti kotiin!

 

 

 

 

Arkiston arkiston artikkeli