Tiaisen esimerkit ovat kuvaavia yksityistämisen eräistä iloista. Yksityistämiseen liittyy toki toisenlaisiakin puolia. Yksi niistä on, että loppuasiakkaat, esimerkiksi rattijuopot tai vangit eivät pääse kilpailuttamaan "palveluntarjoajia" vaan wahlroosilaisia äänestäjiä ovatkin ihan muut. Esimerkiksi USAssa käy kaupaksi yksityiset vankilafirmat jotka hoitavat vankien säilytyksen mahdollisimman halvalla kohtelevat heitä lynkkaajien mieliksi. Silloin ei myyjä eikä ostaja ajattele miksi yhteiskunnassa yleensä rangaistuksia jaetaan.
Oma lukunsa on sosiaaliturva joka yksityistämisen ihanuudessa jätetään modernisti n.s. 3:lle sektorille. Silloin avun tarvitsijat joutuvat kilpailemaan söpöydestä. Kukapa tarjoaisi apua mielenterveysongelmista kärsiville asunnottomille alkoholisteille kun paremmalle tuoksuvia on tarjolla.
Eiköhän tilanne ole ollut tällainen jo parin vuosikymmenen ajan. Julkkiksille ja talousrikollisille on omat laitokset, joissa rahalla saa mitä vain.
Ja sitten tavalliset rikolliset istuvat omissa yksiköissään ja heistä emme kuule kuin silloin, kun he ovat karanneet tai jättäneet palaamatta lomiltaan.
Tämmöinen menohan on ollut jo pitkään käytössä sosialistisissa maissa! Pieni lahjus tuomarille ja tuomio on ollut tyyliin "Valde vapaaksi ja vainajalle pieni sakko"! Tietenkään tuo edellinen ei ole käydyt jos erehtyi arvostelemaan poliittista järjestelmää äännen, vaan rangaistuksia keksittiin mitä ihmeellisimmistä rikoksista.
Ilmeisesti tuo Tiaisen juttu on luettava mätäkuun piikkiin sillä niin ontuvia nuo esimerkit oli esim. Suomen oikeusjärjestelmään sovellettuna.
Olen pitänyt Hannua melko viisaana/älykkäänä mutta nyt rima alittui pahasti.
Onkohan tämä sitä samaa satiiria jota eräs poliittinen sihteeri taisi aikanaan käyttää kirjoittaessaan hihamerkeistä joista eri pienryhmät ja mamut voisi heti tunnistaa.
Hannu ei taida olla poliittinen sihteeri joten tuskin hän joutuu tämän vuoksi muuttamaan työpaikkaansa vaan saa jatkaa edelleen. Toivon kuitenkin järjen valon syttyvän uudelleen sinne ratavahdin koppiin, jossa hän muistaakseni asuu.
Onkohan "Kihniön kipakalla" osuutta aivojen toiminnan ainakin hetkelliseen tyhjäkäyntiin?
Julkinen palvelun tuottaja ei pysty toteuttamaan samoja palveluja niin edullisesti ja tehokkaasti kuin yksityinen.
Julkista palveluntuottajaa sitoo monet säädökset, jotka estävät, tai heikentävät palvelujen tuottamista tehokkaasti.
Yksityinen palvelun tuottaja voi tehdä nopeasti ja joustavasti päätöksiä ja päätökset perustuvat parhaan mahdollisen ratkaisun löytämiseen.
Julkinsen puolen kädet ovat sidotut he eivät saa tai pysty valitsemaan parhaita mahdollisia toimintamalleja ja tarjouksia palvelujen toteuttamiseen;
Perussyy on lakiin kirjatuissa julkisten hankintojen lainsäädännössä.
Verrataanpa hankintojen päätäntää julkisella ja yksityisellä puolella.
Yksityinen sektori voi valita toimittajan sen mukaan, mikä antaa kokonaistaloudellisimman ja halutut laatukriteerit täyttävän toimittajan.
Julkisen puolen toimija on sidottu julkisten hankintojen kriteereihin. Usen kriteeri on vain ja ainoastaan halvin hinta. Näin vaikka ostaja tietää, ettei toimittaja ole paras, tai edes riittävän hyvä. Hankkija on pakotettu avoimessa kilpailussa valitsemaan hinnan mukaan.
Meillä onkin useita esimerkkejä, missä tämä jäykkä rakenne on johtanut todella kalliisiin ratkaisuihin, esimerkkinä Rekolan uimahallin remontti; lopputulos oli 10xkalliimpi, kuin jos työ olisi tehty parhaan urakkatarjoajan kanssa.
VR lippu uudistus osoitti taas, ettei julkinen sektori saa/osaa/voi toteuttaa monimutkaista ohjelmistoprojektia
Andreas Breivik ei jäänyt jauhamaan tällaista lähtöruutuun vaan otti reilusti sekä tuomiovallan että toimeenpanovallan osaaviin käsinsä ihan niinkuin George W. Bush opasti "islamilaisen terrorismin" vastaisen ristiretken ensi metreillä jo reilu 10 vuotta sitten.
Voisi luulla että tämä on menestystarina vailla vertaa, mutta Norjan fossiilinen Nato-armeija pani paremmaksi jo samalla viikolla. Libyan maaseudulla vanhanaikainen valkoisen herrasrodun sotilas tappoi yhdessä minuutissa enemmän kuin yksityistämisen esikuvaksi nostettu Andreas Breivik koko päivänä.
"Julkinen palvelun tuottaja ei pysty toteuttamaan samoja palveluja niin edullisesti ja tehokkaasti kuin yksityinen."
Tämä jää taas kysymykseksi siitä miten määritellään edullisuus ja tehokkuus. Jossakin on näin, mutta huonojen kilpailutusten seurauksena monessa kunnassa julkisen sektorin menot ovat kasvaneet yksityistämisten myötä ja palvelujen taso on laskenut. Yksityisen yrityksen näkökulmastä tämä toki on hyvin edullista ja tehokasta.
"Yksityinen palvelun tuottaja voi tehdä nopeasti ja joustavasti päätöksiä ja päätökset perustuvat parhaan mahdollisen ratkaisun löytämiseen."
päätökset perustuvat siihen, että voittoa pitäisi tulla. Se onko ratkaisu hyvä riippuu taas myös siitä mitä tilaaja osaa vaatia kilpailutuksessa.
"Julkisen puolen toimija on sidottu julkisten hankintojen kriteereihin. Usen kriteeri on vain ja ainoastaan halvin hinta. Näin vaikka ostaja tietää, ettei toimittaja ole paras, tai edes riittävän hyvä. Hankkija on pakotettu avoimessa kilpailussa valitsemaan hinnan mukaan."
*)
Tämä taas on täyttä roskaa. Kilpailutukset on mahdollista tehdä niin, ettei halvin hinta ole ainoa kriteeri. Ongelma on siinä, että kilpailua kyllä suositaan, vaikka kilpailutusta ei osata.
"VR lippu uudistus osoitti taas, ettei julkinen sektori saa/osaa/voi toteuttaa monimutkaista ohjelmistoprojektia"
Projektinhan toteuttivat yksityiset tahot (Tieto ja Accenture). VR oli tilaaja. Tähän algoritmiin tulisi sitten sellainen while-silmukka jossa sakke lukee tuota edellistä kappalettani, kunnes se menee perille.
Helsingin kouluruokailu on annettu yksityisten toimijoiden käsiin. HS artikkelin mukaan luonasruuan laatu ja palvelu ovat parantuneet.
Julkinen sektori ei voi edes tuottaa palveluja, kuten VR lippujärjestelmä. Tämä on pakkokin tilata yksityisiltä toimijoilta, kuten Accenture, ect...
Tämä lippuuudistuksen kilpailutus ja tilaus havainnollistaa hyvin julkisen sektorin "jäykkyyden" ostajana. Tarjouspyyntöön on kirjattava yksityiskohtaisesti ja kattavasti, mitkä ovat toimittajavalinnan kriteerit. JOs näitä kaikkia kriteerejä ei huomioida valinnassa, taikka valintaan vaikuttaa muutkin tekijät kuin tarjouspyynnon kriteerit, niin hävinneet osapuolet voivat viedä kilpailutuksen markkinaoikeiuteen.
Tämän takia julkinen tilaaja "sitoo kätensä" jo tarjouspyyntöa tehdessä.
Periaatteessa tilaajan pitäisi tietää jo tarjouspyyntöa tehdessään yksityskohtaisesti, mita ja millä ehdoilla palvelua ollaan tilaamassa. Monimutkaisessa ohjelmistoprijektissa tätä vain ei voida 100% tietääkkään tarjouspyyntövaiheessa. Palvelun määrittelyhän jatkuu koko tuotteen toteutuksen ajan ja "terveen maalaisjärjen" käyttö on sallittu vaikka toteuuksen viimevaiheessa.
Yksityinen toimija voi "muuttaa mieltää" missä tahansa vaiheessa; tilaajavalinnassa, sopimusneuvottelussa tai jopa toteutusvaiheessa. Tämä mahdolistaa viime hetken parannukset järjestelmään.
Julkinen tilaaja ei voi näin toimia, koska silloin hävinnyt osapuoli haastaisi tapauksen markkinaoikeuteen.
Julkisen puolen lääkäri kirjoittaa vaivaan kuin vaivaan kipulääkkeet ja iänikuiset antibiootit. Kun hän iltapäivällä lounastettuaan ja pelattuaan squashia pari erää kipittää yksityisvastaanotolleen niin hän onkin ammattimies , joka määrää monipuoliset kokeet ja kuvaukset osaksi omistamassaan terveysalan yrityksessäpotilailleen.Iltaliksansa hän saa pääomatulona eikä maksa siitä veroa.
Todennäköisesti hän on kokoomukselainen Rotary ja Reserviupseeriliiton aktiivi jäsen ja kuuluu pariinkin pursiseuraan.Lääkärin virkavala lienee nykyisin hammas hampaasta, silmä silmästä ja fyrkat sairastelevien taskuista .
Joissain Euroopan maissa kilpailutuksissa valitaan toiseksi halvin tarjous halvimman sijaan. Tämä estää liian lyhytnäköisen hinnalla pelaamisen ja kaikkien toimijoiden on vain parasta ilmoittaa rehellinen hinta tarjouksesta.
"Tämä lippuuudistuksen kilpailutus ja tilaus havainnollistaa hyvin julkisen sektorin "jäykkyyden" ostajana."
Ei havainnollista mitenkään kovin hyvin. Verotoimisto on esimerkki julkisesta tahosta, joka on toteuttanut hyvin toimivan ohjelmistouudistuksen. Kyse oli vielä jokseenkin paljon vaikeammasta asiasta kuin pelkästä aikatauluinfosta ja lippukaupasta. sakke lukee nyt vain sitä edellistä viestiäni.
"Periaatteessa tilaajan pitäisi tietää jo tarjouspyyntöa tehdessään yksityskohtaisesti, mita ja millä ehdoilla palvelua ollaan tilaamassa."
Tässä ollaan jo ihan nerouden äärellä. Ostajalla on tosiaan hyvä olla jotain hajua siitä mitä hän haluaa.
"Julkisen puolen lääkäri kirjoittaa vaivaan kuin vaivaan kipulääkkeet ja iänikuiset antibiootit. Kun hän iltapäivällä lounastettuaan ja pelattuaan squashia pari erää kipittää yksityisvastaanotolleen niin hän onkin ammattimies , joka määrää monipuoliset kokeet ja kuvaukset osaksi omistamassaan terveysalan yrityksessäpotilailleen"
Yksityiseltä puolelta tosiaan hyvin mielellään lähetetään julkiselle puolelle kaikkiin mahdollisiin kuvauksiin ja siten kuormitetaan järjestelmää entisestään. Yksityisillä toimijoillahan ei yleensä ole varaa niihin kalleimpiin laitteisiin.
"Todennäköisesti hän on kokoomukselainen Rotary ja Reserviupseeriliiton aktiivi jäsen ja kuuluu pariinkin pursiseuraan."
Riittää kyllä ihan lääketieteen lisensiaatin tutkinto.
""Periaatteessa tilaajan pitäisi tietää jo tarjouspyyntöa tehdessään yksityskohtaisesti, mita ja millä ehdoilla palvelua ollaan tilaamassa."
Tässä ollaan jo ihan nerouden äärellä. Ostajalla on tosiaan hyvä olla jotain hajua siitä mitä hän haluaa."
Opiskelija, monimutkaisen ohjelmistoprojektin hankinta ei ole yhtä yksinkertaista kuin makkaran osto lihakaupasta. Järjestelmän yksityiskohdat hiotuvat toteutuksen eri vaiheessa. Asiakas ja toteuttaja tekevät saumatonta yhteistyöta ja korjaavat määrityksiä sitä mukaan kuin ne todetaan toimimattomiksi tai löytyy parempi vaihtoehto.
Tälläisessä työskentekymallissa on tärkeämpää, että asiakas luottaa toimittajaan. Pelkät pistelaskumenetelmät julkisessa tarjouspyynnössä eivät välttämättä takaa, että toimittajaksi pääsee asiakkaan mielestä siihen parhaiten soveltuva taho.
"Opiskelija, monimutkaisen ohjelmistoprojektin hankinta ei ole yhtä yksinkertaista kuin makkaran osto lihakaupasta..."
Tästä on nyt aika vaikea löytää mitään pointtia. Minä annoin esimerkin Verohallinnosta ja sinä koet tarpeelliseksi kertoa, että ohjelmistoprojektin hankinta on makkaran ostamista monimutkaisempaa. Näillä säännöillä kai minun pitäisi seuraavaksi kertoa, että norsu on koiraa isompi ja sakke voi edelleen lukea sitä edellistä viestiäni.
Yksityistämisen ihanuutta on esimerkiksi tuo katsastustoiminnan ykstyistäminen.Eli poskelleen meni.Olisi aina otettava huomioon valtion ja kuntien toimintoja yksityisille annettaessa,että yksityisen yhtiön ainoa tavoite on saada mahdollisimman paljon tuottoa eli siis rahaa ja maksaa mahdollisimman vähän veroja.Toimintoja tehostetaan niin,että esim.Ruotsin yksityistetyssä vanhustenhuollossa vanhukset ovat nälissään ja makaavat sonnissaan.Suomen kuntien ylläpitämiin terveyskeskuksiin tullaan rahastamaan yhteisiä verovarojamme.Muutenkin hävytöntä oli tuo Mehiläisen veronmaksu,häpeisivät perkeleet.Rahat valuvat sitten veroparatiiseihin ja sitten ollaan sormi suussa kun valtio velkaantuu.
Opiskelija, en tunne verohallinnon projektia, muuta kun käyttäjän näkökulmasta. Ilmeisesti se on onnistunut projekti, kun sinä sitä niin kehut:) Hyvä näin.
Ehkä tästä voidaan oppia jotain. Verohallinto on saanut toteutettua onnistuneen projektin, VR taas ei. Verohallinto voisi varmaan opettaa VR:lle kuinka onnistunut ohjelmistoprojekti ostetaan.
Vastuu hyvän toimijan valinnasta on aina ostajalla.
Alkuperäinen kirjoittaja: Myyryläinen
Tiaisen esimerkit ovat kuvaavia yksityistämisen eräistä iloista. Yksityistämiseen liittyy toki toisenlaisiakin puolia. Yksi niistä on, että loppuasiakkaat, esimerkiksi rattijuopot tai vangit eivät pääse kilpailuttamaan "palveluntarjoajia" vaan wahlroosilaisia äänestäjiä ovatkin ihan muut. Esimerkiksi USAssa käy kaupaksi yksityiset vankilafirmat jotka hoitavat vankien säilytyksen mahdollisimman halvalla kohtelevat heitä lynkkaajien mieliksi. Silloin ei myyjä eikä ostaja ajattele miksi yhteiskunnassa yleensä rangaistuksia jaetaan.
Oma lukunsa on sosiaaliturva joka yksityistämisen ihanuudessa jätetään modernisti n.s. 3:lle sektorille. Silloin avun tarvitsijat joutuvat kilpailemaan söpöydestä. Kukapa tarjoaisi apua mielenterveysongelmista kärsiville asunnottomille alkoholisteille kun paremmalle tuoksuvia on tarjolla.
Alkuperäinen kirjoittaja: Kaitsu
Eiköhän tilanne ole ollut tällainen jo parin vuosikymmenen ajan. Julkkiksille ja talousrikollisille on omat laitokset, joissa rahalla saa mitä vain.
Ja sitten tavalliset rikolliset istuvat omissa yksiköissään ja heistä emme kuule kuin silloin, kun he ovat karanneet tai jättäneet palaamatta lomiltaan.
Alkuperäinen kirjoittaja: PSillanpää
Tämmöinen menohan on ollut jo pitkään käytössä sosialistisissa maissa! Pieni lahjus tuomarille ja tuomio on ollut tyyliin "Valde vapaaksi ja vainajalle pieni sakko"! Tietenkään tuo edellinen ei ole käydyt jos erehtyi arvostelemaan poliittista järjestelmää äännen, vaan rangaistuksia keksittiin mitä ihmeellisimmistä rikoksista.
Ilmeisesti tuo Tiaisen juttu on luettava mätäkuun piikkiin sillä niin ontuvia nuo esimerkit oli esim. Suomen oikeusjärjestelmään sovellettuna.
Alkuperäinen kirjoittaja: Työeläkeläinen
Olen pitänyt Hannua melko viisaana/älykkäänä mutta nyt rima alittui pahasti.
Onkohan tämä sitä samaa satiiria jota eräs poliittinen sihteeri taisi aikanaan käyttää kirjoittaessaan hihamerkeistä joista eri pienryhmät ja mamut voisi heti tunnistaa.
Hannu ei taida olla poliittinen sihteeri joten tuskin hän joutuu tämän vuoksi muuttamaan työpaikkaansa vaan saa jatkaa edelleen. Toivon kuitenkin järjen valon syttyvän uudelleen sinne ratavahdin koppiin, jossa hän muistaakseni asuu.
Onkohan "Kihniön kipakalla" osuutta aivojen toiminnan ainakin hetkelliseen tyhjäkäyntiin?
Alkuperäinen kirjoittaja: sakke
Julkinen palvelun tuottaja ei pysty toteuttamaan samoja palveluja niin edullisesti ja tehokkaasti kuin yksityinen.
Julkista palveluntuottajaa sitoo monet säädökset, jotka estävät, tai heikentävät palvelujen tuottamista tehokkaasti.
Yksityinen palvelun tuottaja voi tehdä nopeasti ja joustavasti päätöksiä ja päätökset perustuvat parhaan mahdollisen ratkaisun löytämiseen.
Julkinsen puolen kädet ovat sidotut he eivät saa tai pysty valitsemaan parhaita mahdollisia toimintamalleja ja tarjouksia palvelujen toteuttamiseen;
Perussyy on lakiin kirjatuissa julkisten hankintojen lainsäädännössä.
Verrataanpa hankintojen päätäntää julkisella ja yksityisellä puolella.
Yksityinen sektori voi valita toimittajan sen mukaan, mikä antaa kokonaistaloudellisimman ja halutut laatukriteerit täyttävän toimittajan.
Julkisen puolen toimija on sidottu julkisten hankintojen kriteereihin. Usen kriteeri on vain ja ainoastaan halvin hinta. Näin vaikka ostaja tietää, ettei toimittaja ole paras, tai edes riittävän hyvä. Hankkija on pakotettu avoimessa kilpailussa valitsemaan hinnan mukaan.
Katsokaa vaikka täältä näitä julkisia hankintoja; hankintahinta on määräävä tekijä;
http://www.hankintailmoitukset.fi/fi/
Meillä onkin useita esimerkkejä, missä tämä jäykkä rakenne on johtanut todella kalliisiin ratkaisuihin, esimerkkinä Rekolan uimahallin remontti; lopputulos oli 10xkalliimpi, kuin jos työ olisi tehty parhaan urakkatarjoajan kanssa.
VR lippu uudistus osoitti taas, ettei julkinen sektori saa/osaa/voi toteuttaa monimutkaista ohjelmistoprojektia
Alkuperäinen kirjoittaja: Matti Aalto
Vai että oikeuslaitos yksityisiin käsiin.
Andreas Breivik ei jäänyt jauhamaan tällaista lähtöruutuun vaan otti reilusti sekä tuomiovallan että toimeenpanovallan osaaviin käsinsä ihan niinkuin George W. Bush opasti "islamilaisen terrorismin" vastaisen ristiretken ensi metreillä jo reilu 10 vuotta sitten.
Voisi luulla että tämä on menestystarina vailla vertaa, mutta Norjan fossiilinen Nato-armeija pani paremmaksi jo samalla viikolla. Libyan maaseudulla vanhanaikainen valkoisen herrasrodun sotilas tappoi yhdessä minuutissa enemmän kuin yksityistämisen esikuvaksi nostettu Andreas Breivik koko päivänä.
Alkuperäinen kirjoittaja: Opiskelija
"Julkinen palvelun tuottaja ei pysty toteuttamaan samoja palveluja niin edullisesti ja tehokkaasti kuin yksityinen."
Tämä jää taas kysymykseksi siitä miten määritellään edullisuus ja tehokkuus. Jossakin on näin, mutta huonojen kilpailutusten seurauksena monessa kunnassa julkisen sektorin menot ovat kasvaneet yksityistämisten myötä ja palvelujen taso on laskenut. Yksityisen yrityksen näkökulmastä tämä toki on hyvin edullista ja tehokasta.
"Yksityinen palvelun tuottaja voi tehdä nopeasti ja joustavasti päätöksiä ja päätökset perustuvat parhaan mahdollisen ratkaisun löytämiseen."
päätökset perustuvat siihen, että voittoa pitäisi tulla. Se onko ratkaisu hyvä riippuu taas myös siitä mitä tilaaja osaa vaatia kilpailutuksessa.
"Julkisen puolen toimija on sidottu julkisten hankintojen kriteereihin. Usen kriteeri on vain ja ainoastaan halvin hinta. Näin vaikka ostaja tietää, ettei toimittaja ole paras, tai edes riittävän hyvä. Hankkija on pakotettu avoimessa kilpailussa valitsemaan hinnan mukaan."
*)
Tämä taas on täyttä roskaa. Kilpailutukset on mahdollista tehdä niin, ettei halvin hinta ole ainoa kriteeri. Ongelma on siinä, että kilpailua kyllä suositaan, vaikka kilpailutusta ei osata.
"VR lippu uudistus osoitti taas, ettei julkinen sektori saa/osaa/voi toteuttaa monimutkaista ohjelmistoprojektia"
Projektinhan toteuttivat yksityiset tahot (Tieto ja Accenture). VR oli tilaaja. Tähän algoritmiin tulisi sitten sellainen while-silmukka jossa sakke lukee tuota edellistä kappalettani, kunnes se menee perille.
while (saken ymmärrys == 0)
lue *);
end
Alkuperäinen kirjoittaja: sakke
Helsingin kouluruokailu on annettu yksityisten toimijoiden käsiin. HS artikkelin mukaan luonasruuan laatu ja palvelu ovat parantuneet.
Julkinen sektori ei voi edes tuottaa palveluja, kuten VR lippujärjestelmä. Tämä on pakkokin tilata yksityisiltä toimijoilta, kuten Accenture, ect...
Tämä lippuuudistuksen kilpailutus ja tilaus havainnollistaa hyvin julkisen sektorin "jäykkyyden" ostajana. Tarjouspyyntöön on kirjattava yksityiskohtaisesti ja kattavasti, mitkä ovat toimittajavalinnan kriteerit. JOs näitä kaikkia kriteerejä ei huomioida valinnassa, taikka valintaan vaikuttaa muutkin tekijät kuin tarjouspyynnon kriteerit, niin hävinneet osapuolet voivat viedä kilpailutuksen markkinaoikeiuteen.
Tämän takia julkinen tilaaja "sitoo kätensä" jo tarjouspyyntöa tehdessä.
Periaatteessa tilaajan pitäisi tietää jo tarjouspyyntöa tehdessään yksityskohtaisesti, mita ja millä ehdoilla palvelua ollaan tilaamassa. Monimutkaisessa ohjelmistoprijektissa tätä vain ei voida 100% tietääkkään tarjouspyyntövaiheessa. Palvelun määrittelyhän jatkuu koko tuotteen toteutuksen ajan ja "terveen maalaisjärjen" käyttö on sallittu vaikka toteuuksen viimevaiheessa.
Yksityinen toimija voi "muuttaa mieltää" missä tahansa vaiheessa; tilaajavalinnassa, sopimusneuvottelussa tai jopa toteutusvaiheessa. Tämä mahdolistaa viime hetken parannukset järjestelmään.
Julkinen tilaaja ei voi näin toimia, koska silloin hävinnyt osapuoli haastaisi tapauksen markkinaoikeuteen.
Alkuperäinen kirjoittaja: jyrki laukkanen
Julkisen puolen lääkäri kirjoittaa vaivaan kuin vaivaan kipulääkkeet ja iänikuiset antibiootit. Kun hän iltapäivällä lounastettuaan ja pelattuaan squashia pari erää kipittää yksityisvastaanotolleen niin hän onkin ammattimies , joka määrää monipuoliset kokeet ja kuvaukset osaksi omistamassaan terveysalan yrityksessäpotilailleen.Iltaliksansa hän saa pääomatulona eikä maksa siitä veroa.
Todennäköisesti hän on kokoomukselainen Rotary ja Reserviupseeriliiton aktiivi jäsen ja kuuluu pariinkin pursiseuraan.Lääkärin virkavala lienee nykyisin hammas hampaasta, silmä silmästä ja fyrkat sairastelevien taskuista .
Alkuperäinen kirjoittaja: armas
Joissain Euroopan maissa kilpailutuksissa valitaan toiseksi halvin tarjous halvimman sijaan. Tämä estää liian lyhytnäköisen hinnalla pelaamisen ja kaikkien toimijoiden on vain parasta ilmoittaa rehellinen hinta tarjouksesta.
Alkuperäinen kirjoittaja: Opiskelija
"Tämä lippuuudistuksen kilpailutus ja tilaus havainnollistaa hyvin julkisen sektorin "jäykkyyden" ostajana."
Ei havainnollista mitenkään kovin hyvin. Verotoimisto on esimerkki julkisesta tahosta, joka on toteuttanut hyvin toimivan ohjelmistouudistuksen. Kyse oli vielä jokseenkin paljon vaikeammasta asiasta kuin pelkästä aikatauluinfosta ja lippukaupasta. sakke lukee nyt vain sitä edellistä viestiäni.
"Periaatteessa tilaajan pitäisi tietää jo tarjouspyyntöa tehdessään yksityskohtaisesti, mita ja millä ehdoilla palvelua ollaan tilaamassa."
Tässä ollaan jo ihan nerouden äärellä. Ostajalla on tosiaan hyvä olla jotain hajua siitä mitä hän haluaa.
"Julkisen puolen lääkäri kirjoittaa vaivaan kuin vaivaan kipulääkkeet ja iänikuiset antibiootit. Kun hän iltapäivällä lounastettuaan ja pelattuaan squashia pari erää kipittää yksityisvastaanotolleen niin hän onkin ammattimies , joka määrää monipuoliset kokeet ja kuvaukset osaksi omistamassaan terveysalan yrityksessäpotilailleen"
Yksityiseltä puolelta tosiaan hyvin mielellään lähetetään julkiselle puolelle kaikkiin mahdollisiin kuvauksiin ja siten kuormitetaan järjestelmää entisestään. Yksityisillä toimijoillahan ei yleensä ole varaa niihin kalleimpiin laitteisiin.
"Todennäköisesti hän on kokoomukselainen Rotary ja Reserviupseeriliiton aktiivi jäsen ja kuuluu pariinkin pursiseuraan."
Riittää kyllä ihan lääketieteen lisensiaatin tutkinto.
Alkuperäinen kirjoittaja: sakke
""Periaatteessa tilaajan pitäisi tietää jo tarjouspyyntöa tehdessään yksityskohtaisesti, mita ja millä ehdoilla palvelua ollaan tilaamassa."
Tässä ollaan jo ihan nerouden äärellä. Ostajalla on tosiaan hyvä olla jotain hajua siitä mitä hän haluaa."
Opiskelija, monimutkaisen ohjelmistoprojektin hankinta ei ole yhtä yksinkertaista kuin makkaran osto lihakaupasta. Järjestelmän yksityiskohdat hiotuvat toteutuksen eri vaiheessa. Asiakas ja toteuttaja tekevät saumatonta yhteistyöta ja korjaavat määrityksiä sitä mukaan kuin ne todetaan toimimattomiksi tai löytyy parempi vaihtoehto.
Tälläisessä työskentekymallissa on tärkeämpää, että asiakas luottaa toimittajaan. Pelkät pistelaskumenetelmät julkisessa tarjouspyynnössä eivät välttämättä takaa, että toimittajaksi pääsee asiakkaan mielestä siihen parhaiten soveltuva taho.
Alkuperäinen kirjoittaja: Opiskelija
"Opiskelija, monimutkaisen ohjelmistoprojektin hankinta ei ole yhtä yksinkertaista kuin makkaran osto lihakaupasta..."
Tästä on nyt aika vaikea löytää mitään pointtia. Minä annoin esimerkin Verohallinnosta ja sinä koet tarpeelliseksi kertoa, että ohjelmistoprojektin hankinta on makkaran ostamista monimutkaisempaa. Näillä säännöillä kai minun pitäisi seuraavaksi kertoa, että norsu on koiraa isompi ja sakke voi edelleen lukea sitä edellistä viestiäni.
Alkuperäinen kirjoittaja: phj
Yksityistämisen ihanuutta on esimerkiksi tuo katsastustoiminnan ykstyistäminen.Eli poskelleen meni.Olisi aina otettava huomioon valtion ja kuntien toimintoja yksityisille annettaessa,että yksityisen yhtiön ainoa tavoite on saada mahdollisimman paljon tuottoa eli siis rahaa ja maksaa mahdollisimman vähän veroja.Toimintoja tehostetaan niin,että esim.Ruotsin yksityistetyssä vanhustenhuollossa vanhukset ovat nälissään ja makaavat sonnissaan.Suomen kuntien ylläpitämiin terveyskeskuksiin tullaan rahastamaan yhteisiä verovarojamme.Muutenkin hävytöntä oli tuo Mehiläisen veronmaksu,häpeisivät perkeleet.Rahat valuvat sitten veroparatiiseihin ja sitten ollaan sormi suussa kun valtio velkaantuu.
Alkuperäinen kirjoittaja: sakke
Opiskelija, en tunne verohallinnon projektia, muuta kun käyttäjän näkökulmasta. Ilmeisesti se on onnistunut projekti, kun sinä sitä niin kehut:) Hyvä näin.
Ehkä tästä voidaan oppia jotain. Verohallinto on saanut toteutettua onnistuneen projektin, VR taas ei. Verohallinto voisi varmaan opettaa VR:lle kuinka onnistunut ohjelmistoprojekti ostetaan.
Vastuu hyvän toimijan valinnasta on aina ostajalla.