Alkuperäinen kirjoittaja: DF
Juuri kun Finnairin lentoemäntä-ja stuerttiyhdistyksen lakko saatiin peruttua ilmaantui uusi lakonuhka kun catering-palvelutuottaja LSG ilmoitti hylkäävänsä sovitteluehdotuksen. Kuljetusalan liitot ovat luvanneet tukensa catering-työläisten työtaisteluun massiiivisilla tukitoimilla. On tärkeää, että annamme kaiken tuen catering-työntekijöille, sillä jos Finnair onnnistuu yksipuolisesti heikentämään catering-työntekijöiden TES:sta nykyisestä IAU:n sopimuksesta ravintolatyöntekijöiden sopimukseen on vastaava sopimusshoppailua taatusti luvassa alalla kuin alalla. Palkanalennus uhka on useita satoja euroja.
Alkuperäinen kirjoittaja: DF
Juuri kun Finnairin lentoemäntä-ja stuerttiyhdistyksen lakko saatiin peruttua ilmaantui uusi lakonuhka kun catering-palvelutuottaja LSG ilmoitti hylkäävänsä sovitteluehdotuksen. Kuljetusalan liitot ovat luvanneet tukensa catering-työläisten työtaisteluun massiiivisilla tukitoimilla. On tärkeää, että annamme kaiken tuen catering-työntekijöille, sillä jos Finnair onnnistuu yksipuolisesti heikentämään catering-työntekijöiden TES:sta nykyisestä IAU:n sopimuksesta ravintolatyöntekijöiden sopimukseen on vastaava sopimusshoppailua taatusti luvassa alalla kuin alalla. Palkanalennus uhka on useita satoja euroja.
Alkuperäinen kirjoittaja: PSillanpää
ymmärrän kyllä entisenä ay-aktiivina työntekijöiden huolet siviili-ilmailussa, mutta nyt meidän Finnair on todella kovissa kannattavuuden paineissa, kun joku halpalentoyhtiö kauppaa lentomatkaa vaikka 50€ sivu ja Finnair 300€ sivu samalle kentälle! Kun matkustan omin kustannuksin on helppo päättää kumman valitsen. Lentoturvallisuuden taso on molemmissa yhtiöissä sama.
Alkuperäinen kirjoittaja: Lasse Nevalainen
Finnair ei ole erityisen kovissa kannattavuuskriisissä, voittoahan se tuottaa. Työntekijöitä vastaan hyökkäämisessä on muutkin tavoitteet kuin taloudellinen paine. Catering työntekijöiden kimppuun käyminen on sen luokan kysymys että koko maa pitäisi pysyäyttää. Suuri ylikansalinen yhtiö tulee pullistelemaan työehtojen huonontamiseksi.
Alkuperäinen kirjoittaja: DF
Aivan. Lentoemon perupalkka n.1800 kuukaudessa, kun taas johtaja ansainnut palkkansa, esim. Suominen Arja, viestintä- ja yhteiskuntavastuujohtaja,tienaa vuodessa 298.530 euroa,eli n.25.000 kuukaudessa. Puhumattakaan Vehviläinen Mika , ex-toimitusjohtaja, 809.000 eli n.67.000. Ja johtajia jotka tienaa yli 200.000 ei ole pari vaan yli 20..
http://m.iltalehti.fi/verot/2013110117673194_vr.shtml
Alkuperäinen kirjoittaja: PSillanpää
Lasse Nevalainen, mikä se on jos ei kannatavuuskriisi, jos vuosia on menty tappoilla ja nyt vasta alkuvuodesta saatiin pää pinnalle suurien saneerauksien ja toimintojen uudelleen järjestelyillä?
Alkuperäinen kirjoittaja: DF
Kustannuksia on tehokkaasti leikattu työntekijöitä vähentämällä, työtahdin venyttämistä äärimmilleen, palkkoja alentamalla ja ulkoistamisilla, samaan aikaan kun johtajia on palkattu lisää ja yhä paremmilla palkoilla ja palkkioilla. Valtionyhtiö Finnair on käytännössä yritys, joka tuottaa tulosta johtajien palkkioiden kasvattamiseksi kuten yllä nähty Iltalehden juttukin antaa viitettä. Palkat johtajilla voisi kevyesti laskea vaikka 50% ja kukaan ei jäisi "palkkaloukkuun". Tai sitten on tosi leväperäinen rahankäsittelijä jos 100-400.000 euron vuosiansioilla ei saa perheelle kohtuullista elintasoa.
Alkuperäinen kirjoittaja: PSillanpää
DF, minulla ei ole tietoa Finnairin henkilöstön rakenteesta ja palkoista, mutta jos sinulla on tietoa, niin julkaise ne vaikka täällä, äläkä tyydy pelkkiin heittoihin!
Alkuperäinen kirjoittaja: Lasse Nevalainen
Jos p.sillanpää on entinen ay-aktiivi niin voisi ottaa vähän selvää työntekijöiden kannoista eikä toistella työnantajan valheita. KAIKKI kannattavuuskriisit johtuvat johdon tökeröstä henkilöstöpolitiikasta ja taittamattomuudesta muutenkin.
Tietoja saa esim. IAU:sta ja SLSY:stä. P: Sillanpään asenne näkyy kaikissa keskusteluissa olevan sama: Työntekijävastaisuus ja työnantajien nuoleminen. Onneksi ei enää ole ay-aktiivi.
Alkuperäinen kirjoittaja: PSillanpää
Lasse Nevalainen, minä todella olen aktiivi työntekijän kanattaja ja pidän kaikissa työntekijän puolta, mutta en niin, että "lypsävä lehmä" tapetaan vain hetken etujen vuoksi! Finnair on todella vakavassa kustannuskriisissä verrarrtuna näihin "halpalentoyhtiöihin", samoista matkustajista kuitenkin kilpaillaan!
Vielä Lasse, vaikka "johto" olisi vaikka kuinka pätevää tahansa, niin jos sielä lentokoneessa ei ole matkustajia ja se lennetään tyhjäjä sinne ja takaisin, niin pankrotti seuraa siitä!
Alkuperäinen kirjoittaja: PSillanpää
Lasse Nevalainen, jäi tuossa kysymättä, että kun työläinen kysyy ja vaatii kymmenien prosenttien palkankorotusta, niin se on kapitalistin vika jos firma menee konkurssiin! käyppä kertomassa se totuus myös Finnairille ja heidän työläisille.
Alkuperäinen kirjoittaja: Lasse Nevalainen
Mitähän tuokin teksti on? Finnairin työntekijäthän ovat alentaneet palkkojaan osana säästösopimusta. Työnantaja pyrkii haalimaan halpatyövomaa ja rikkureita ympäri maailmaa. Ruokapalvelutyöntekijöiden kiista taas on syvästi periaatteellinen tess:in pitävyyteen liittyvä kiista jonka työläiset voittivat, ainakin toistaiseksi.Psillanpään mielestä ilmeisesti pitäisi tehdä työtä ilmaiseksi.
Finnairin työntekijöitä on kiusattu törkeällä tavalla jo vuosien ajan. Pitäisi sentään olla edes alkeelliset perustiedot jos alkaa keskustella.
Tämä alkaa jo kyllästyttää, en osallistu enää tähän keskusteluun, joku tolkku pitää sentään olla valehtelussakin.
Alkuperäinen kirjoittaja: PSillanpää
Lasse Nevalainen, tiedän kyllä hyvin kuinka Finnairin henkilökunta on osaltaan alentanut palkkojaan ja osallistunut "talkoisiin", sitä samaa toivon myös johdolta. Raha vain on hyvin suhteellinen käsitys ilmailussa, yksi isompi lintu moottoriin ja vaikkei se onneksi aiheuttaisi lento-onnettomuutta maksaa se monia miljoonia korjauskuluina, että saa siinä johto ja työntekijät tinkiä palkoistaan, että päästään taas pinnalle.
Finnairin työntekijöiden elämää ja palkkojakin/etuisuukksia jo 70-luvun alkuajoista seuranneena tiedän, että siellä monopolien kaatuminen ja "halpalentoyhtiöiden" tulo yllätti meidän valtiollisen lentoyhtiön "housut kintuissa"!
Lasse Nevalainen, ei kannata heti "heittää pyyhettä kehään", jos joku on erimieltä.
Alkuperäinen kirjoittaja: Jakov
Tää on paras, nyt PSillanpää heittää sellaista settiä, että oksat pois. Lainaan parhaat palat, mitä huomasin PSillanpään teksteissä: Tehkööt Finnairin työntekijät ilmaiseksi töitä housut kintuissa ja linnut lentokoneen moottoreissa maksaa miljoonia. Jakovin mielipide on, että: Jos firma on tuollaisessa kunnossa niin menköön konkurssiin koko paska, eipä minulla ainakaan olisi varaa ikinä mihinkään matkustaa...
Alkuperäinen kirjoittaja: PSillanpää
Jakolev, satun vain sattuneesta syystä tietämään paljon ilmailusta ja myös sen kustannuksista ja myös meidän Finnairista! Kai annat lainauksen, missä kehoitan Finnairin henkilökuntaa "tekemään ilmaiseksi ja housut kintuissa"!
Käytä vaikka näitä "halpalentoyhtiöitä", niin jo parilla kympillä pääsee pitkälle.
Alkuperäinen kirjoittaja: PSillanpää
Jakov, anteeksi tuo kirotusvirhe nimimerkissäsi. Tuli vain mieleeni tuo takavuosina lähetty kortti lapin hangilta jollekin naispuoliselle ammattitiyhdistysjohtajalle.
Niin niillä halpalentoyhtiöillä pääsee sillä toisella parilla kympillä sitten takaisinkin! Matkailu avartaa näkemystä myös täällä peräkylällä asuneellekkin.