13 posts / 0 new
Uusin kirjoitus
admin
Offline
Last seen: 3 months 2 days sitten
Joined: 05.08.2015
Kuubalaiset autoja ostamaan

Alkuperäinen kirjoittaja: jyrki laukkanen

Kuuban hallinto on vapauttanut autokaupan. Tavallisen kuubalaisen pitäisi säästää 399 vuotta palkkansa ,voidakseen ostaa uuden auton.
Autot pitää maksaa ulkomaan valuuttaan sidotulla Kuuban pesolla. On selvää , että vain ulkomailla asuvilta sukulaisilta saaduilla dollareilla voi ostaa auton. Myös saarivaltiossa asuvat ulkomaalaiset voivat ostaa auton. Valtion veroksi arvioidaan 50 % auton ostohinnasta. Lisäksi tulee liikennöintilupamaksu.

admin
Offline
Last seen: 3 months 2 days sitten
Joined: 05.08.2015

Alkuperäinen kirjoittaja: jyrki laukkanen

Kuuban hallinto on vapauttanut autokaupan. Tavallisen kuubalaisen pitäisi säästää 399 vuotta palkkansa ,voidakseen ostaa uuden auton.
Autot pitää maksaa ulkomaan valuuttaan sidotulla Kuuban pesolla. On selvää , että vain ulkomailla asuvilta sukulaisilta saaduilla dollareilla voi ostaa auton. Myös saarivaltiossa asuvat ulkomaalaiset voivat ostaa auton. Valtion veroksi arvioidaan 50 % auton ostohinnasta. Lisäksi tulee liikennöintilupamaksu.

admin
Offline
Last seen: 3 months 2 days sitten
Joined: 05.08.2015

Alkuperäinen kirjoittaja: mauri avelin

Vapauttanut autokaupan! Kyllä Kuubassa on autoja löytynyt kaikenaikaa. Huolimatta USA:n kauppasaarrosta,on kuubalaisten kekseliäisyys ja käsityötaito pitänyt esim. vanhoja amerikkalaisautoja kunnossa. Omien varaosien valmistus ja muut tekniset ratkaisut ovat helpottaneet tilannetta. On jopa puhetta että Obaman hallinto helpottaisi autojen varaosien toimituksia saarelle. http://www.usabil.nu/nyheter/files/204/

Ainaisen negatiivisen Kuuba uutisoinnin sijaan. Kuubalaisetko muka tehottomia ja aloitekyvyttömiä? http://www.dn.se/motor/fargstarka-oldtimers-pa-kuba/
Tänä päivänä Näitä vanhoja jenkkejä on liikenteessä 60000 - siis päivittäisessä käytössä. Chevrolet, Buick, Ford, 1940-luvulta ja 1950-luvulta. Euroopalaisia ja venäläisiä ajoneuvoja lisäksi. Uudet autot ovat varmaan tervetulleita, mutta antamani linkit tuovat vaihtoehtoisen kuvan Kuuban arkipäivästä. Kuublaiset eivät ole depressioon vaipuneita ja yrityshaluttomia. Päivastoin!

admin
Offline
Last seen: 3 months 2 days sitten
Joined: 05.08.2015

Alkuperäinen kirjoittaja: Karjalan Priha

Hieman keventelyä raskaaksi käyneeseen depanttiin

Tässäpä kuubalaisia kuljetusvälineitä hieman laajemmin.
http://www.tiekutsuu.fi/kuuban-liikenne/kuvia-kuljetusvalineet.htm

Kuublaiset eivät ole depressioon vaipuneita ja yrityshaluttomia. Päivastoin!
Hyvä että uusille autoille kunnon 1000%:n verot, meinaan että vanhoistakin voi duunata kelpo värkkejä kun katsastukset ja liikkuvat poliisit eivät ole suotta vaikeuttamassa harrastustoimintaa.

admin
Offline
Last seen: 3 months 2 days sitten
Joined: 05.08.2015

Alkuperäinen kirjoittaja: PSillanpää

Mauri Avelin, et sitten ottanut yhtään kantaa "vapautuneen autokaupan" esimerkkinä olleen viime vuoden Pösö 408 hintaan 240000$! Ilmeisesti kuubalaisilla on rikkaita sukulaisia ulkomailla, jotka lähettävät rahaa auton ostoon. Se on kumma,vaikkapa Neuvostoliitossa oli "loistava" joukkoliikenne tai nyt Kuubassa, niin kansalaiset jaksoivat jonottaa autoa vuosikausia ja jonon päässä oli Jalta, jota tuttavani mukaan viikko ajettiin ja muutama viikko odotettiin sitten varaosia kun laatu oli mitä oli!
Eikö se todista vain näiden vanhijen Jenkkien loistavasta laadusta kun puolen vuosisadan päästä ne ovat liikenteessä! Paljoko on sen ikäisiä Mosseja liikenteessä?

admin
Offline
Last seen: 3 months 2 days sitten
Joined: 05.08.2015

Alkuperäinen kirjoittaja: jyrki laukkanen

Kuubassa käydessäni kävelin Sierra Maestran rantatietä reppu selässä.Puun alla istui ihmisiä: Kysyin onko mahdollista päästä Granma laivan rantautumispaikalle autolla. Vastaus, ehkä huomenna saattaa tulla jokin auto.
Niinpä oikaisin Sierra Maestran yli Bayamoon. Pahimpaan nousuun sain vuokratuksi hevosen alleni. Bayamosta Havannaan kuorma-auton lavalla eli 900 km. Tämä vuonna 1997. Nykyisin on uusia kiinalaisia busseja kuulemma liikenteessä. Kuubalaisilla on varsin vähän tarvetta matkustella. Havanna ja Santiagon välinen juna on elämys.
Kuubalaisille oli silloin tarjolla polkupyöriä pitkällä maksuajalla.

admin
Offline
Last seen: 3 months 2 days sitten
Joined: 05.08.2015

Alkuperäinen kirjoittaja: mauri avelin

Varmaankin niin kalliiden Peugeuttien ostaminen on kuubalaisille vaikeaa. Muitakin hyvinvoinnin mittaamistapoja on kuin uusien autojen ostaminen. Kuuban koulutustaso kuuluu maailman korkeimpiin. Lääkäritiheys väestömäärään nähden on maailman korkeimpia (Ruotsilla on korkein). Kuuba asettuu tukemaan YK:ssa epäröimättä Palestiinalaisten, länsi-saharalaisten (Polisario)Afganistanin, Iraqin ja Syyrian itsemääräämisoikeutta. USA:n taloussaarto on muuttanut muotoaan aikojen kuluessa, suorista sabotaasi ja murhapartioiden toiminnasta, inter-net terrorin puolelle. Tämä on aiheuttanut kuubalaisten puolelta suurta suosiota saaneen, vaihtoehtoisten inter-net webb-site - ja "etsijä moottoreiden"(uusi digitaalinen sosiaalinen netti) kehittelylle ja käyttöönotolle, USA:n Google, Facebook, Twitter monopolin ja nettivakoilun murtamiseksi. Tammikuu on kuuban vallankumouksen 55:s vuosijuhla. http://www.svensk-kubanska.se -
1/5 osa suomalaisista on sosiaaliavun ja leipäjonojen tarpeessa. Näillä ihmisillä on tuskin varaa autoihin ylipäätään. Näin Niinistön uusliberaali suomessa. Mutta kuitenkin muutos on mahdollinen. Kuuba ja muut eteläamerikan progressiiviset maat näyttävät suunnan. Tuosta katsastus ja kontrolli toiminnasta sanoisin, että se on oleellinen osa kapitalismia. Kontrolli - vartiointi, olipa sitten kysymyksessä autokatsastus tai netin käytön, e-postin ja puhelimen käytön seuraaminen. NSA policyn voi lukea! Totaali kontrolli kaikista ihmisistä kaikissa maissa - Orwell?

admin
Offline
Last seen: 3 months 2 days sitten
Joined: 05.08.2015

Alkuperäinen kirjoittaja: PSillanpää

Mauri Avelin, mistä olet saanut/perinyt noin synkän mielenlaadun? Tuo sinun 1/5 suomalaisista on kuitenkin miljoona ihmistä, että minä luulen etteivät he kaikki ole leipäjonojen tarpeessa. Pohjoismaiseen hyvinvointiin kuuluu vain se, että erilaisia tulonsiirtoja tehdään paremmin ansaitsevilta kansalaisilta vähemmän ansaitseville erilaisten sosiaalipalvelujen/tukien muodossa. Eikö niin tapahdu myös siellä Ruotsissa?
Minusta tuo "katsastus/kontrolli" on viety huippuunsa sosialismin nimiin vannovissa valtioissa joissa saattaa joutua vankilaan jo pelkästään "vääristä ajatuksista hallitusta/puoluetta kohtaan"!
Kyllä Kuubassa on vieläkin poliittisia vankeja vai mitä tarkoittaa Kuuban virallinen tiedonanto, että poliittisten vankien oloja parannetaan? Ei meillä Suomessakaan ole kuolemantuomiota ja ei taida olla poliittisia vankeja, mutta muuten "väärin tuomittuja" on vankilat pullollaan! Mikä on tilanne siellä Ruotsissa?

admin
Offline
Last seen: 3 months 2 days sitten
Joined: 05.08.2015

Alkuperäinen kirjoittaja: PSillanpää

Mauri Avelin, jäi vielä sanomatta, vaikka ei tämä kuubalaisten auton ostoon liity, mutta itse aloitit. Tallinassa Viru-hotelissa oli oma kerros KGBn käytössä jonne johtivat mikrofonien piuhat huoneista. Mitähän varten? Kun USA rakennutti uutta suurlähetystöä Moskovaan Neuvostoaikaan jouduttiin rakentajaa vaihtamaan, sillä seinät tuli niin täyteen mikrofoneja, että epäiltiin jo rakenteiden kestävyyttä!
Maat vakoilevat toisiaan/kansalaisiaan kukin kykyjensä ja taitojensa mukaan, niin se vain on.

admin
Offline
Last seen: 3 months 2 days sitten
Joined: 05.08.2015

Alkuperäinen kirjoittaja: Aut0

Kuubassa liikenteessä olevat jenkkiraudat on käytännössä rakennettu täysin uusiksi, ja varaosina pääosin venäläisvalmisteisten autojen osat. Kannattaa ottaa asioista selvää. Mosseja, hyvin duunattuja on kaduilla myöskin runsaasti puhumattakaan Ladoista. Käytännössä kaikki autot, lukuunottamatta 2000-luvun jälkeen valmistettuja autoja, ovat neuvostovalmisteisten osien kautta duunattuja helmiä. Nähty on. Uudet autot koostuvat lähinnä Peugeoteista ja Ladoista, esim. Samara, 101-malli ja kantti-Ladan 2000-luvun mallit. Mutta, valtaosa, lähes 50% on duunattuja jenkkirautoja sekä vanhoja Ladoja ja juuri mainittuja Mosseja. Katukuvasta voi bongata esim. 1980-luvun lopulla myyntiin tulleen nk. ison Mossen jota ei käytännössä missään muualla maailmassa ole, kuten romanialaista, sekä FSO:ta.
Bussit ovat 90% uusia kiinalaisia turistibusseja, sekä kaupunkiliikenteessä uudet bussit ovat kiinalais- tai venäläisvalmisteisia. Nk. 90-luvun lama-ajan kamelit, eli rekka-autojen perään rakennetut peräkärry-bussit ovat vähitellen historiaa ja myös kaupunkiliikenteessä käytössä on pääsääntöisesti uusia kiinalaisia minibusseja reittitaksi-liikenteessä. Maaseutukaupungeissa on myös edelleen käytössä varsin ekologinen hevosvossikka-reitistö.
Lentoliikenteessä Cubana lentää pääasiassa 2007-jälkeen rakennetulla kalustolla, laajarunkoinen 260-paikkainen Iliyushin Il-96-300 pitkillä matkoilla, lähiliikenteessä n.180-paikkainen Tupolevin TU-204 sekä kotimaan liikenteessä n. 100-paikkainen An-156. Cubana on tilannut lisää isompia yli 300-paikkaisia Il96-400-koneita, TU-204SM sekä myöskin An-158-koneita. Laivaston keski-ikä on jo nyt vain 15v ja laskee uusien hankintojen myötä entisestään.

admin
Offline
Last seen: 3 months 2 days sitten
Joined: 05.08.2015

Alkuperäinen kirjoittaja: PSillanpää

Aut0, miksi maailman matkustajakoneet ovat laitalukien Airbussin eri versioita ja Neuvostoliittolaisilla/Venäläisillä koneilla lentävät vain "aateveljet" olosuhteiden pakosta! Kuten Kuubalaisetkin saastuttavilla ja paljon kerosiinia kuluttavilla moottoreilla!

admin
Offline
Last seen: 3 months 2 days sitten
Joined: 05.08.2015

Alkuperäinen kirjoittaja: Aut0

PS! Oletko kuullut sellaisesta kuin kauppasaarrosta, jonka ihailemasi "vapaan demokratian kiväärillä puolustaja" Isoveli-USA on langettanut ikuisena kostona pienelle saarivaltiolle joka uskalsi uhmata omien etujen puolesta ja kansallistaa avainalat itselleen?
Venäläisillä on nyt siviili-ilmailussa hyvinkin lupaavia 2000-luvun hankkeita kuten keskikokoinen MC-21-sarja joka tulee liikenteeseen vuosikymmenen lopulla kilpailemaan juuri A32S-kanssa ja jo nyt liikenteeseen vähitellen valmistuvat n. 100-paikkaiset Antonov-148/158-koneet sekä Suhkoi Superjet 100-koneet joita käyttävät useat eurooppalaiset ja muunmaalaiset tunnetut lentoyhtiöt.
Esim. Cubanan käytössä olevat 90-luvun tekniikan TU-204 ja Il-96 ovat ihan kelpopelejä, mutta juuri tuo kulutus on muodostunut niillä ongelmaksi suuremman kaupallisen menestyksen osalta. TU204SM edustaa jo uudempaa 2000-luvun tasoa, mutta pitkällä tähtäimellä venäläinen avia-tietämys siviilipuolella keskittyy juuri MC-21, Superjet-100 ja AN-148/158-sarjoihin, ja näillä on hyvinkin potentiaalia haastaa nykyiset Airbus- ja Boeing-valmistajat.

admin
Offline
Last seen: 3 months 2 days sitten
Joined: 05.08.2015

Alkuperäinen kirjoittaja: PSillanpää

AutO, olen kyllä kuullut, sillä se on sana, jolla meidän kommunistit ja Kuuban ystävät Kuuban nykyistä ja entistäkin köyhyyttä selittelevät! Kyllähän viimeinen niitti Kuuban arkkuun oli Neuvostoliiton konkurssi, jota ei edes Venezuelan tukiaiset ole pystyneet kumoamaan! Castro on vanha ja väsynyt, eikä hänen nuorempi veli pysty nostamaan Kuubaa nousuun ilman todellisia rakenteiden uudistamisia = talouden nykyaikaistamista!

Paikalla olevat käyttäjät

There are currently 0 users online.

Uudet käyttäjät

  • helena-rantasuo
  • soderholmsatu
  • rikutoi
  • antti.sointula
  • makinensanteri04