Kirjaudu sisään

    Salasana unohtunut

    • 0
    • Kirjaudu sisään
    • Tilaa
    • Uusimmat
    • Kotimaa
    • Ulkomaat
    • Kulttuuri
    • Teoria
    • Mielipiteet
    • Kauppa
    • Uusimmat
    • Kotimaa
    • Ulkomaat
    • Kulttuuri
    • Teoria
    • Mielipiteet
    • Kauppa

    Disneyn lempilapset

    Arkiston arkiston artikkeli
    18.6.2009 - 12:00
    Toimitus

    Alkuperäinen kirjoittaja:

    3D-filmi kaksiulotteisista henkilöistä yksiulotteisessa bändissä. Ohjaaja Bruce Hendricksin ajatuksenjuoksun on täytynyt kulkea tätä rataa, kun hän on kuvannut toista kokopitkää elokuvaansa musiikkiin verhoutuneesta poptuotteesta Jonas Brothersista.

    Olipa kerran, kauan kauan sitten aika, jolloin Disney joutui vielä maksamaan ammattilaisille käsikirjoituksista, jotka antoivat viihdemammutille tekosyyn tuhlata omaisuuksia nuoriin tähtilupauksiin ja liutaan erikoistehosteita. Myöhemmin yritys käytti vielä suurempia summia tehdäkseen näistä fiaskoista 3D-elokuvia; luonnollisesti uudet kalliit tuotannot antoivat sille oikeutuksen nostaa kalliiden lippujen hintaa entisestään.

    Sitten eräänä kauniina päivänä Disney sai loistoajatuksen. Miksi maksaa luovasta työstä, kun panostus 3D-tekniikkaan riittää? Tarvitaan vain suosittu teinibändi, jota kuvata.

    Tarkemmin ajatellen, miksi vaivautua roikkumaan Hannah Montanan tai vastaavan idolin kannoilla road-elokuvaa muistuttavalla kiertueella, kun yleisön houkuttelemiseksi riittäisi kokoillan promootiofilmi yhdestä ainoasta konsertista? Ja juuri näin Hendricks tekeekin nousevasta poikabändistä kertovassa uutuudessaan Jonas Brothers: the 3D concert experience (USA, 2009).

    Ollaanpa rehellisiä: poikabändit ovat lyhytikäisiä tuotteita. New Edition, ”N Sync, Backstreet Boys, New Kids on the Block, Take That – paria ex-jäsenten huumehouruisilla kuulumisilla revittelevää skuuppia lukuun ottamatta suuri yleisö on autuaasti unohtanut vanhat, ja vanhentuneet, idolinsa. Justin Timberlake, Robbie Williams ja Bobby Brown ovat toki poikkeuksia, mutta useimmiten aikuistuneen poikabändiläisen uudet toimenkuvat vaihtelevat lähinnä hyttysliigan musiikkituottajan, katsojien sääliin vetoavien roolien luottonäyttelijän tai tulevan päihdevieroitushoidon julkkiksen välillä.

    Itse musiikkigenren valmistusohje on yksinkertainen: roiskaus päälleliimattua R&B:tä, muutama viiva, jokunen kristillisillä arvoilla kuorrutettu, joskin sanomaltaan tyhjänpäiväinen raita, sieluton junnaava kitarariffi siellä täällä ja voilá! Liukuhihnalta pullahtaa väritön, hajuton ja mauton, kiltillä pullamössöseksillä viimeistelty tekele, jota Jackson Five ja jopa Partridge Family, tuo TV:n luoma tylsyyden huipentuma, olisivat halveksuneet.

    Jonas-perheen poikien viesti ei jää kuitenkaan missään vaiheessa epäselväksi. Vaikka ihmiskunnan koko olemassaolon kyseenalaistava ja kaukonäköisyyden tarpeesta kertova kappale 2525, tuo hippikauden rakas lapsi, muistuttaakin nimensä puolesta veljeskatraan hittiraitaa 3000, ovat teokset sanomaltaan kovin eri linjoilla. Disneyn kalliit silmäterät arvioivat tulevaisuuden yhteiskunnan kehitysastetta seuraavanlaisesti:

    Matkustin vuoteen 3000

    Tämä biisi oli myynyt moninkertaisesti platinaa

    Kaikki ostivat seitsemännen albumimme

    Se myi enemmän kuin Kelly Clarkson.

    Aikamoisia visionäärejä. Mutta pojathan ovat vasta 22-, 20- ja 19-vuotiaita, joku voisi muistuttaa. Niinpä, mutta miksi bändin naiivia uhoa huokuva maailma sitten muistuttaa niin paljon heidän nuorten faniensa varhaisteinitodellisuutta?

    Yhtyeen jäsenten ja lapsifanien sielunelämää yhdistävää mystistä puuttuvaa lenkkiä etsiessäni päädyin vaeltelemaan päämäärättömästi Youtuben loputtomiin polveilevilla kukkuloilla ja leiriydyin lopulta usean orkesterille omistetun blogin laitamille. En löytänyt sanaakaan siitä, mitä teini-idolit haluavat musiikillaan viestittää, mitä he toivovat edustavansa tai mitkä asiat ovat heille tärkeitä. Sen sijaan teksteissä toistuvat muutamat avainsanat, mm. kristillisyys, tervehenkisyys ja selibaatti, kaikki suoria lainauksia pojilta.

    Kun Beatlesit saivat yleisönsä tanssimaan läpi Kovan päivän illan myöhään yöhön asti, Kevin, Joe ja Nick lähettävät katsojansa unten maille hyvissä ajoin ennen puoli yhdeksän uutisia.

    On sanomattakin selvää, ettei Jonas Brothers ole kantaaottava poikabändi, koska termi on jo itsessään ristiriitainen, mahdoton yhtälö. Yhtye on pikemminkin nuorisokulttuurin ikonimainen ruumiillistuma, nuoruuden uusi pyhä kolminaisuus. Näitä purematta nieltäviä jumalia markkinoidaan massoille, jotka lohduttautuvat palvomalla ketä tai mitä vain – kunhan se on oikeanmerkkinen trendituote.

    RORY WINSTON

    Käännös KATARINA ALANNE

    2 tähteä


    Piditkö lukemastasi?
    Auta Tiedonantajaa julkaisemaan jatkossakin ja tue Tiedonantajaa lahjoituksella tai tilaa lehti!

    Uusimmat artikkelit

    YKn yleiskokous päätti vuonna 1977, että marraskuun 29. päivästä tulee kansainvälinen Palestiina solidaarisuuspäivä. Kuva Brahim Guedich CCO 4.0
    Uutiset
    26.11.2025
    Toimitus

    Paleface, Hakam, Fardoos Helal ja Dj Abdo Palestiinan solidaarisuustapahtumassa 29.11. Arbiksella

    Globaalisti vietetään lauantaina 29. marraskuuta YK:n kansainvälistä Palestiinan solidaarisuuspäivää.

    Uudessakaupungissa asuvan Suomisen työelämä kattaa yli neljä vuosikymmentä suomalaisessa teollisuudessa.
    Politiikka
    25.11.2025
    JP (Juha-Pekka) Väisänen

    Juha Suomisen työura kertoo työväenluokan arjesta

    piipaasihteeri 2
    Mielipiteet
    24.11.2025
    Heikki Ekman
    Tilaajille

    Kanna sinä köyhä sitä kuormaasi

    Punaposki kolumni
    Mielipiteet
    24.11.2025
    Punaposki
    Tilaajille

    Järjetön, järjetön urheilumaailma

    DSC 6210
    Mielipiteet
    24.11.2025
    SKP
    Tilaajille

    Ihmisyyden rajaaminen johtaa fasismiin

    Tilaa lehti

    Tukea Tiedonantajalle

    Ota yhteyttä

    Mediakortti

    Toimituksen ja käyttäjien luoman sisällön käyttöoikeutta koskee Creative Commons Nimeä-Epäkaupallinen-Ei muutettuja teoksia 1.0 Suomi-lisenssi, ellei erikseen mainita.

    Tiedonantaja

    Osoite: Viljatie 4 B, 3. kerros, 00700 Helsinki
    Puh: 09 – 7743 8150
    Sähköposti: 

    Juttuvinkit ja journalismi

    Copyright 2025 © Tiedonantaja | Tietosuojaseloste


    Piditkö lukemastasi?
    Auta Tiedonantajaa julkaisemaan jatkossakin ja tue Tiedonantajaa lahjoituksella tai tilaa lehti!