Alkuperäinen kirjoittaja: Markku Huhtala
En aseta enkä halua asettaa kenenkään uskoa kyseenalaiseksi, mutta uskontoa mitä se edustaa kyllä.
Sillä varsin vähäisellä tietomäärälläni maailman historiasta ja filosofian historiasta mitä tiedä, yritän kertoa, että kristinusko oli ja on ihmisen oman ajattelun tulos ja ihmiskunnan historian seurausta tietyssä ajanjaksossa ihmiskunnan kehityksessä. Samoin mikä oli tilanne tuolloin: miksi kristinusko sai otollista maaperää…
Kritiikitön ja silmitön usko johonkin, josta ei itse asiassa tiedä paljon mitään, ja varsinkaan ei koskaan ole nähnyt, vain luja usko, on minusta hieman vastuutonta, sanoisinko vaikka niin…
Ehkä tärkein tekijä tai kysymys on, miksi kristinusko kehittyi aikana jona astui esiin?
Te hyvät ystävät jotka tämä keskustelun aloititte, olette tietenkin lukeneet tuon ajan historian tarkkaan, joten en sitä tässä selitä enempää kuin toteamalla: Yleisen taloudellisen, poliittisen, älyllisen ja moraalisen rappion kautena astui esiin kristinusko. Se oli jyrkässä vastakohta-asemassa kaikkiin siihenastisiin uskontoihin nähden...
Mieleen tulee Tûbingenin koulukunta (http://fi.wikipedia.org/w/index.php?title=Toiminnot%3AHaku&sear...) johon myös D.F. Strauss kuuluu, myönsi etteivät kaikki evankeliumit voineet olla Apostoli Paavalin kirjoittamia, vaan kadonneiden kirjoitusten myöhempiä muokkauksia.
Tutkitaanpa ensin vaikkapa kriittistä kirjoittelua: Bruno Bauerin (http://fi.wikipedia.org/wiki/Bruno_Bauer) tekstejä ja tutkimuksia aiheesta joka todisti suurta osuutta sillä mikä Aleksandrian Filonin koulukunnalla...
Vanha juttu, mutta tämäkin voisi toimia, jos ei muuan niin opintokerhona.
Uskovaiset ovat minut "lynkanneet", ja koettenut vastata...
Kommentit ovat sitä parasta antia...lukekaa mistä keskustellaan...puolin ja toisin.
http://aamulehdenblogit.ning.com/profiles/blog/list?q=kristinuskon+juure...
Alkuperäinen kirjoittaja: Markku Huhtala
En aseta enkä halua asettaa kenenkään uskoa kyseenalaiseksi, mutta uskontoa mitä se edustaa kyllä.
Sillä varsin vähäisellä tietomäärälläni maailman historiasta ja filosofian historiasta mitä tiedä, yritän kertoa, että kristinusko oli ja on ihmisen oman ajattelun tulos ja ihmiskunnan historian seurausta tietyssä ajanjaksossa ihmiskunnan kehityksessä. Samoin mikä oli tilanne tuolloin: miksi kristinusko sai otollista maaperää…
Kritiikitön ja silmitön usko johonkin, josta ei itse asiassa tiedä paljon mitään, ja varsinkaan ei koskaan ole nähnyt, vain luja usko, on minusta hieman vastuutonta, sanoisinko vaikka niin…
Ehkä tärkein tekijä tai kysymys on, miksi kristinusko kehittyi aikana jona astui esiin?
Te hyvät ystävät jotka tämä keskustelun aloititte, olette tietenkin lukeneet tuon ajan historian tarkkaan, joten en sitä tässä selitä enempää kuin toteamalla: Yleisen taloudellisen, poliittisen, älyllisen ja moraalisen rappion kautena astui esiin kristinusko. Se oli jyrkässä vastakohta-asemassa kaikkiin siihenastisiin uskontoihin nähden...
Mieleen tulee Tûbingenin koulukunta (http://fi.wikipedia.org/w/index.php?title=Toiminnot%3AHaku&sear...) johon myös D.F. Strauss kuuluu, myönsi etteivät kaikki evankeliumit voineet olla Apostoli Paavalin kirjoittamia, vaan kadonneiden kirjoitusten myöhempiä muokkauksia.
Tutkitaanpa ensin vaikkapa kriittistä kirjoittelua: Bruno Bauerin (http://fi.wikipedia.org/wiki/Bruno_Bauer) tekstejä ja tutkimuksia aiheesta joka todisti suurta osuutta sillä mikä Aleksandrian Filonin koulukunnalla...
Vanha juttu, mutta tämäkin voisi toimia, jos ei muuan niin opintokerhona.
Uskovaiset ovat minut "lynkanneet", ja koettenut vastata...
Kommentit ovat sitä parasta antia...lukekaa mistä keskustellaan...puolin ja toisin.
http://aamulehdenblogit.ning.com/profiles/blog/list?q=kristinuskon+juure...
Alkuperäinen kirjoittaja: PSillanpää
Markku Huhtala, kun luin kirjoitustasi niin aivan kuin "valaistuin", miksi ei voitaisi laittaa sanan "kristin usko" tilalle sanaa "kommunismi" ja jatkaa pohtimista! Samat perusteet ja toteamuksesi pätevät.
Jatketaan vain keskustelua....
Alkuperäinen kirjoittaja: Työläinen
Uskontotutkija Elaine Pagelsin: Gnostilaiset evankeliumit tuo esiin ne monet uskonnolliset suuntaukset, jotka sitten Nikean kirkolliskokouksen ja yhden virallisen, katolisen eli yleisen, kirkon toimesta katsottiin vääräuskoiseksi ja pyrittiin karsimaan pois. Suuntaus gnostilaisuudesta "katoliseen" oli Pagelsin mukaan myös poliittinen päätös.
Karen Armstrongin: Jumalan historia taas käsittelee juutalaisuuden, juutalais-kristillisyyden ja islamin uskon syntyä sekä uskontojen-ja jumalan evoluutiota, muuntumista ajan saatossa.
Molempiin edellä mainittuihin kannattaa tutustua, kuten myös Daniel Dennett: Lumous murtuu: Uskonto luonnonilmiönä ja Richard Dawkins: Jumalharha.