Itäinen rantarata
Vuonna 1993 silloinen Kotkan kaupunginhallituksen jäsen ja vuosina 1995–2011 Vasemmistoliiton kansanedustaja Pentti Tiusanen (1949–2018) teki aloitteen itäisestä rantaradasta reitille Helsinki–Porvoo–Loviisa–Kotka–Luumäki. Aloitetta ajamaan Kotkan ja lähikuntien edustajat perustivat rantaratatoimikunnan. Ratahanke ei edennyt, huolimatta toimikunnan työstä, kunnes kesäkuussa 2019 rantaradan vaikutuspiirin kunnat kokoontuivat perustamaan yhteisen hankeyhtiön vauhdittamaan suunnittelutyötä.
Kotkan kaupungin verkkosivuilta löytyy tietoa rantaratahankkeesta ja siitä tehdyistä selvityksistä. Linkit vievät WSP Finland Oy:n ja Taloustutkimus Oy:n helmikuussa 2020 julkaistuihin tutkimuksiin. Ne on siis tehty ennen Ukrainan sotaa. Taloustutkimuksen raportissa viitataan Väyläviraston vastaavaan tutkimukseen (Väyläviraston julkaisuja 15/2019), jota se pitää puutteellisena, koska siinä ei tarkastella lainkaan tavaraliikennettä.
Suomen talous perustuu vientiin. Ennen Ukrainan sotaa vientiä oli rautateitse Venäjälle ja transitoliikenteenä Kiinaan ja muualle Aasiaan. Suurimpia satamia ovat Helsingissä Vuosaari (vienti ja tuonti samansuuruiset) ...