Kirjaudu sisään

    Salasana unohtunut

    • 0
    • Kirjaudu sisään
    • Tilaa
    • Uusimmat
    • Kotimaa
    • Ulkomaat
    • Kulttuuri
    • Teoria
    • Mielipiteet
    • Kauppa
    • Uusimmat
    • Kotimaa
    • Ulkomaat
    • Kulttuuri
    • Teoria
    • Mielipiteet
    • Kauppa

    KOLUMNI: Tänään muodissa

    Arkiston arkiston artikkeli
    9.11.2007 - 12:00
    Toimitus

    Alkuperäinen kirjoittaja: Tiedonantaja nro 41/2007

    ”Muoti-ilmiö”, tokaisi Jorma Ollila Pohjanmaan junassa Hannele Pokalle Rooman klubin julkaisemasta Kasvun rajat -pamfletista. ”Muoti-ilmiö”, hihkaisi Stora-Enson entinen pääjohtaja Jukka Härmälä televisiossa ilmastonmuutoskeskustelusta ja vertasi toiseen muoti-ilmiöön, Itämeren saastumiseen.

    Muoti-ilmiö on halventava sana. Se pitää sisällään väitteen asian ohimenevyydestä, pinnallisuudesta ja vähäisestä merkityksestä pitkällä juoksulla. Ollilalle ja Härmälälle muoti-ilmiö tarkoittaa ajankohtaista asiaa, josta ei tarvitse pitää tulevaisuudessa huolta; siitä ei keskustella enää seuraavalla kvartaalilla.

    Pari vuotta sitten Siemens yritti markkinoida usean kännykän omistamista – ikään kuin puhelimen vaihtoa vuodenajan trendivärien mukaan. ”Italialaisilla on keskimäärin seitsemän kelloa. Miksei myös matkapuhelimia voisi omistaa monta? Aamuisin voisi valita, mikä niistä sopii mielialaan, päivän ohjelmaan ja vaatteisiin”, Siemensin George Appling visioi tuolloin puhelinmuodin mahdollisuuksista.

    New Yorkissa todellista kuumamuotia on vaatettaa koiransa, hankkia sille muotitalon logoa näkyvästi kantava hattu, ruokkia sitä kaviaarilla ja maksapateella. Legendan mukaan eräs manhattanilainen rouva jätti miljoonansa ja maalla sijaitsevan kartanonsa koiralleen perinnöksi.

    * * *

    Muoti on kapitalistille monimuotoinen asia. Se on retorinen elementti, jolla voi työntää ikävät asiat mielestään ja työpöydältään roskakoriin. Toisaalta se on pinnallinen ilmiö, johon suhtaudutaan palavan kiihkeästi – sitä on saatava, ja sitä on saatava lisää. Sitä on saatava enemmän.

    Ambivalentti suhtautuminen muotiin edustaa aikaamme. Yksilö pitää muotia kiinnostavana, jos se on harmitonta ja pinnallista. Jos siihen liittyy jotain vakavaa ja pitkäpiimäistä, se on muoti-ilmiö eli muotia negatiivisessa merkityksessään.

    Ilmastonmuutos, Itämeren saastuminen ja maapallon kestävyys taloudellisen kasvun suhteen ovat olleet pitkään muodissa – paljon pidempään kuin Big Brotherin edellisvuoden voittaja, pidempään kuin Louis Vuittonin laukut tai konemusiikki.

    Ne ovat ikäviä asioita ja poistuvat muodista vasta totaalisen ratkaisun jälkeen. Mikä totaalinen ratkaisu on, se jääköön sen ajan muotigurujen päätettäväksi.

    KAPTEENI

    Kirjoittaja on media-alan vaikuttaja.


    Piditkö lukemastasi?
    Auta Tiedonantajaa julkaisemaan jatkossakin ja tue Tiedonantajaa lahjoituksella tai tilaa lehti!

    Uusimmat artikkelit

    Venezuelan täysimittaista miehitystä pidetään epätodennäköisenä. Kuva JP (Juha Pekka) Väisänen.
    Uutiset
    30.11.2025
    JP (Juha-Pekka) Väisänen

    Trump suunnittelee maahyökkäystä Venezuelaan

    Saksalainen Deutsche Welle (DW) uutisoi 29.11.

    Perinteiset maatalousmenetelmät voivat auttaa säilyttämään luonnon monimuotoisuutta. Laiduntaminen on yksi keskeisistä tavoista ylläpitää avoimia elinympäristöjä
    Tutkimus
    29.11.2025
    JP (Juha-Pekka) Väisänen

    Tehostunut maatalous uhkaa Natura 2000 -alueita

    Italian kriittisen ay liikkeen keskiössä on vaatimus sosiaalisesta oikeudenmukaisuudesta ja vastarinta hallituksen budjettipolitiikkaa vastaan. Kuva Stefano Bolognini CC 4.0.
    Ulkomaat
    28.11.2025
    JP (Juha-Pekka) Väisänen

    Yleislakko haastaa Italiassa sotilasmenoja kasvattavan hallituksen politiikan

    Euroopan unionin tuomioistuimen ratkaisu paljasti, että suomalainen käytäntö osa aikatyön lisätunneista on syrjivä.Kuva Edsel Little CCO 2.0.
    Uutiset
    27.11.2025
    Toimitus

    Suomi ainoa Pohjoismaa, jossa työväenluokan oikeudet poljetaan tuomioistuimen kynnykselle?

    Politiikka
    26.11.2025
    TA
    Tilaajille

    Komintern marraskuu 2025

    Tilaa lehti

    Tukea Tiedonantajalle

    Ota yhteyttä

    Mediakortti

    Toimituksen ja käyttäjien luoman sisällön käyttöoikeutta koskee Creative Commons Nimeä-Epäkaupallinen-Ei muutettuja teoksia 1.0 Suomi-lisenssi, ellei erikseen mainita.

    Tiedonantaja

    Osoite: Viljatie 4 B, 3. kerros, 00700 Helsinki
    Puh: 09 – 7743 8150
    Sähköposti: 

    Juttuvinkit ja journalismi

    Copyright 2025 © Tiedonantaja | Tietosuojaseloste


    Piditkö lukemastasi?
    Auta Tiedonantajaa julkaisemaan jatkossakin ja tue Tiedonantajaa lahjoituksella tai tilaa lehti!