Kirjaudu sisään

    Salasana unohtunut

    • 0
    • Kirjaudu sisään
    • Tilaa
    • Uusimmat
    • Kotimaa
    • Ulkomaat
    • Kulttuuri
    • Teoria
    • Mielipiteet
    • Kauppa
    • Uusimmat
    • Kotimaa
    • Ulkomaat
    • Kulttuuri
    • Teoria
    • Mielipiteet
    • Kauppa

    KOLUMNI: Terveisiä kotisohvalta

    Arkiston arkiston artikkeli
    19.10.2007 - 12:00
    Toimitus

    Alkuperäinen kirjoittaja: Tiedonantaja nro 39/2007

    Media jakaa vinkkejä elämiseen. Mainoskanavalla keski-ikää lähestyvät miehet sukeltavat nostalgisesti perinteisiin äijä-ammatteihin ja kertovat, miltä roolileikissä tuntuu. Toisella kanavalla kilpaillaan laihduttamisessa.

    Meillä katsojilla on puolestaan omat mielipiteemme siitä, kuka on televisiotähti, kenen selitykset uskottavimpia ja kenet pitää äänestää ulos. Kotisohvilla lojuu lisäkseni pari miljoonaa muuta televisio-asiakasta, joiden olemassa olosta muistutetaan aina kun ohjelmistoja rakennetaan.

    Tutkija Jussi Vähämäki puhuu 2000-luvun elämästä yleisöjen varjossa. Tämä yleisö on persoonaton massa, johon toistuvasti vedotaan – kaikkialla läsnä oleva ihmisjoukko, jota mediakin palvelee. Tätä joukkoa ei yhdistä politiikka, vaan enemminkin yhteen tulemisen paine. Sitä ei kiinnosta argumentit, syyt, lopputulokset ja järkeily.

    Tavaroituneessa yhteiskunnassa asiakas on aina oikeassa. Katsojien typistäminen kuluttajiksi pistää kuitenkin jo niin silmään, että sen luulisi ärsyttävän muitakin kuin kulttuurikriitikkoja.

    Populismi luottaa arkijärkeen ja perinteisiin arvoihin – niihin, joiden nimeen valtaosa edelleen vannoo. Lonkalta heitto syrjäyttää perustellut pohdinnat ja pysähtymisen jonkun kysymyksen äärelle. Ajallemme tyypillistä näyttävät olevan pika-analyysit ja melkein kenen tahansa nimeäminen asiantuntijaksi.

    Asiakkaan roolissa on vaikea nähdä, että televisio-ohjelmilla on sekä käyttö- että vaihtoarvo. Yleensä tunnistamme vain ensimmäisen, kun ohjelma viihdyttää tai voimme jopa kokea jotakin meitä itseämme koskettavaa. Samalla ohjelma voi olla hyvin laskelmoitu tuote.

    Suuret tuotantoyhtiöt maailmalla ottavat tarkasti käyttöönsä sen, mikä ajassa liikkuu. Tarinan ainesosiksi kelpaavat lähes kaikki aatteet, teemat ja ristiriidat, joiden arvioidaan askarruttavan tarkkaan tutkittuja katsojaryhmiä. Niinpä huoli länsimaiden väestön vanhenemisesta, lääketieteen eettiset kysymykset ja ilmastomuutos ovat nousseet televisiodraamankin aineksiksi.

    Laatutelevision tuotteet on kohdistettu kulutuskykyisimmille katsojaryhmille ja ne käsittelevät erityisesti näiden katsojaryhmien pelkoja ja toiveita. Muiden on vaikea löytää niistä omia tarinoitaan.

    IIRIS RUOHO

    Kirjoittaja on tiedotusopin dosentti ja televisiotutkija Tampereen yliopistossa


    Piditkö lukemastasi?
    Auta Tiedonantajaa julkaisemaan jatkossakin ja tue Tiedonantajaa lahjoituksella tai tilaa lehti!

    Uusimmat artikkelit

    Venezuelan täysimittaista miehitystä pidetään epätodennäköisenä. Kuva JP (Juha Pekka) Väisänen.
    Uutiset
    30.11.2025
    JP (Juha-Pekka) Väisänen

    Trump suunnittelee maahyökkäystä Venezuelaan

    Saksalainen Deutsche Welle (DW) uutisoi 29.11.

    Perinteiset maatalousmenetelmät voivat auttaa säilyttämään luonnon monimuotoisuutta. Laiduntaminen on yksi keskeisistä tavoista ylläpitää avoimia elinympäristöjä
    Tutkimus
    29.11.2025
    JP (Juha-Pekka) Väisänen

    Tehostunut maatalous uhkaa Natura 2000 -alueita

    Italian kriittisen ay liikkeen keskiössä on vaatimus sosiaalisesta oikeudenmukaisuudesta ja vastarinta hallituksen budjettipolitiikkaa vastaan. Kuva Stefano Bolognini CC 4.0.
    Ulkomaat
    28.11.2025
    JP (Juha-Pekka) Väisänen

    Yleislakko haastaa Italiassa sotilasmenoja kasvattavan hallituksen politiikan

    Euroopan unionin tuomioistuimen ratkaisu paljasti, että suomalainen käytäntö osa aikatyön lisätunneista on syrjivä.Kuva Edsel Little CCO 2.0.
    Uutiset
    27.11.2025
    Toimitus

    Suomi ainoa Pohjoismaa, jossa työväenluokan oikeudet poljetaan tuomioistuimen kynnykselle?

    Politiikka
    26.11.2025
    TA
    Tilaajille

    Komintern marraskuu 2025

    Tilaa lehti

    Tukea Tiedonantajalle

    Ota yhteyttä

    Mediakortti

    Toimituksen ja käyttäjien luoman sisällön käyttöoikeutta koskee Creative Commons Nimeä-Epäkaupallinen-Ei muutettuja teoksia 1.0 Suomi-lisenssi, ellei erikseen mainita.

    Tiedonantaja

    Osoite: Viljatie 4 B, 3. kerros, 00700 Helsinki
    Puh: 09 – 7743 8150
    Sähköposti: 

    Juttuvinkit ja journalismi

    Copyright 2025 © Tiedonantaja | Tietosuojaseloste


    Piditkö lukemastasi?
    Auta Tiedonantajaa julkaisemaan jatkossakin ja tue Tiedonantajaa lahjoituksella tai tilaa lehti!