Kirjaudu sisään

    Salasana unohtunut

    • 0
    • Kirjaudu sisään
    • Tilaa
    • Uusimmat
    • Kotimaa
    • Ulkomaat
    • Kulttuuri
    • Teoria
    • Mielipiteet
    • Kauppa
    • Uusimmat
    • Kotimaa
    • Ulkomaat
    • Kulttuuri
    • Teoria
    • Mielipiteet
    • Kauppa

    Maineensa veroinen Korso?

    Kulttuuri
    21.3.2014 - 14:00
    Sari Toivola

    Akseli Tuomivaaran ohjaama draamaelokuva Korso kertoosyrjäytymisvaarassa olevasta parikymppisestä Markuksesta (Mikko Neuvonen), joka asuu Korsossa ja haaveilee lähdöstä New Yorkiin pelaamaan katukoripalloa. Koulu on jäänyt kesken eikä töitäkään tunnu löytyvän, joten Markuksen on hankittava unelmansa toteuttamiseen tarvitsemansa rahat laittomin keinoin. Kun Markus joutuu vaikeuksiin, uhkaa amerikkalainen unelma jäädä toteutumatta.

    Spurgu, nisti, roskasakki ja puukotus

    Helsinkiläisessä Tapulikaupungin lähiössä kasvaneena ja jo vuosia Korson kupeessa asuneena olen hyvin tietoinen pääkaupunkiseudun radanvarsilähiöiden kyseenalaisesta maineesta levottomina ja jopa vaarallisina asuinalueina. Yleisessä keskustelussa Korsoon liitetäänkin usein sanat ”spurgu, nisti, roskasakki ja puukotus”. Tästä mielikuvien ja ennakkoluulojen värittämästä luonnehdinnasta en omia kotikulmiani kuitenkaan tunnista ja siksi pelkäsinkin elokuvan ruokkivan stereotypioita sekä vahvistavan Korsoon liitettyjä ja mielestäni vääriä mielikuvia.

    Lopulta päätin unohtaa ennakkoluuloni ja lähteä katsomaan elokuvaa puhtaalta pöydältä. Toivoin sen osoittavan epäilykseni vääriksi ja tekevän kunniaa Korsolle, mutta ikäväkseni jouduin pettymään.

    Graffiteja ja betonilaatikoita

    Jo elokuvan alkuminuuteilla ahdistuin siitä, kuinka Korso on saatu elokuvassa näyttämään kliseiseltä amerikkalaiselta getolta. On lähikuvia graffitien peittämistä, rähjäisistä ja hylätyistä rakennuksista, värimaailma on tunkkainen ja kamera kuvaa tapahtumia niin läheltä, että se on lähestulkoon kiinni päähenkilön kasvoissa. Tämä romantisoitu slummivaikutelma ei mielestäni sovi taustaksi vakavasti otettavalle nuoren miehen selviytymistarinalle, vaan saa sen vaikuttamaan tarkoitushakuiselta vähäosaisten kustannuksella tehdyltä sosiaalipornolta.

    Elokuva pyörii niin kiihkeästi romantisoidun slummikuvastonsa ympärillä, että parin askeleen päästä Korson ”betonihelvetistä” alkava upea luonto jää lähes kokonaan huomiotta.

    Mitä tarinaan itsessään tulee, se jää melko pintapuoliseksi ja keskeneräiseksi. Aikaa tuhlataan pelkkään visuaaliseen slummifiilistelyyn, tarinan ja sen etenemisen kustannuksella.

    Ehkä Korson kuvaaminen korostetun ankeana slummina on yritys kasvattaa kontrastia sen ja New Yorkin välillä ja saada täten Markuksen amerikkainen unelma tuntumaan upealta ja tavoittelemisen arvoiselta. Omalla kohdallani tämä tehokeino vain sattui toimimaan päin vastoin. Se toi amerikkalaisen slummin Vantaalle ja siksipä näenkin Markuksen New York -haaveet jokseenkin turhina.

    Kaksijakoinen Korso-kuva

    En ehkä ole objektiivisin mahdollinen henkilö arvioimaan tätä elokuvaa, koska olen korsolainen ja koen suurta kotiseuturakkautta ja -ylpeyttä. Ehkä näkemykseeni vaikuttaa myös se, että kun elokuvassa näkyi tuttuja taloja omalta asuinalueeltani, liikuttiinkin ”rikkaiden alueella” ryöstelemässä rikkaiden omakotitaloasujien lukaaleja. Itse tosin asun pienessä rivitalonpätkässä, enkä sellaisessa kartanossa joka elokuvassa näytetään.

    Elokuvasta jäikin tunne, että Korsoon on ladattu asioita joita siellä oletetaan olevan, mutta joita siellä ei todellisuudessa kuitenkaan ole. Kyseessä kun on paikka, joka ei ehkä ole sen rauhallisempi kuin muutkaan lähiöt, mutta ei kyllä sen levottomampikaan.

    Missä kaikki väkivaltaiset ja syrjäytyneet?

    Vaikka en itse aivan Korson juna-aseman tuntumassa asukaan, on aseman seutu minulle melko tuttu. Autottomana ja ajokortittomana siellä tulee liikuttua usein, viikonpäivään ja kellonaikaan katsomatta. Siellä liikkuessani minun ei ole koskaan tarvinnut pelätä, ei edes viikonloppuöisin.

    Katselin ympärilleni elokuvan jälkeen kotiin mennessäni ja bussia Korson asemalla odottaessani. Alkuillan hämärä oli laskeutunut Korson ylle ja tihkusade helmeili katulampun valossa. Oli aivan hiljaista. Yksi työmatkalainen piipahti S-marketiin ja toinen tuli sieltä ulos. Missä ovat kaikki ne väkivaltaiset ja syrjäytyneet, joita ostarin pitäisi elokuvan mukaan olla pullollaan?

    En väitä, etteikö Korsossa olisi syrjäytyneitä, pitkäaikaistyöttömiä tai alkoholisteja. Kyllä heitä on niin Korsossa kuin muuallakin Suomessa. Tätä seikkaa ei mielestäni missään nimessä tule saatika tarvitse hävetä, kieltää tai yrittää lakaista maton alle.

    Kritiikkini kohdistuukin siis ainoastaan tapaan, jolla näiden yhteiskunnan ulkopuolelle pudonneiden ihmisten olemassaolo elokuvassa esitetään. Ainoa asia, joka elokuvassa nimittäin pitää paikkansa, on paikallisista kapakoista raikuva karaoke.

    Korso elokuvateattereissa. Ohjaaja: Akseli Tuomivaara. Pääosissa: Mikko Neuvonen, Iiro Panula, Niko Vakkuri, Richmond Ghansah, Iida Lampela, Petri Manninen. Ikäraja: 12


    Piditkö lukemastasi?
    Auta Tiedonantajaa julkaisemaan jatkossakin ja tue Tiedonantajaa lahjoituksella tai tilaa lehti!

    Uusimmat artikkelit

    Israelin parlamentti jatkaa väliaikaista lakia, joka mahdollistaa ulkomaisten medioiden lähetyskiellot, jos niiden katsotaan vahingoittavan valtion turvallisuutta. Kuva IPPA CCO 4.0
    Ulkomaat
    26.12.2025
    JP (Juha-Pekka) Väisänen

    Israel kiristää otettaan ulkomaisesta mediasta – Kansainvälinen journalistiliitto IFJ varoittaa vakavasta iskusta sananvapaudelle

    Israelin parlamentissa etenee lainsäädäntöhanke, joka antaisi hallitukselle pysyvän valtuuden sulkea ulkomaisia mediatoimijoita ilman oikeudellista valvontaa.

    Tiedonantajan toimituskunta on syvästi surullinen pitkäaikaisen toverin poismenosta ja ottaa osaa Veikko Koivusalon läheisten suureen menetykseen. Kuva Veikko Koivusalo
    Uutiset
    25.12.2025
    Toimitus

    Tiedonantajan pitkäaikainen valokuvaaja Veikko Koivusalo on kuollut

    Elokapina järjesti Helsingissä Kaisaniemenkadulla 3.10.2020 mielenosoituksen. Poliisi käytti mielenosoituksessa OC kaasua noin 30 istuvaa mielenosoittajaa vastaan, Kaasu on
    Uutiset
    25.12.2025
    JP (Juha-Pekka) Väisänen

    Hovioikeus tuomitsi poliisijohtoa kaasuttamisesta – Elokapina: ”Voimme viimein keskittyä olennaiseen”

    Työttömien mielenosoitus Helsingissä 1993 (02).tif Kari Kankainen
    Uutiset
    24.12.2025
    JP (Juha-Pekka) Väisänen

    Pitkäaikaistyöttömyys kasvaa rajusti – työmarkkinoiden eriarvoisuus syvenee kriisiksi

    Finnair kertoi 18.12.2025 avaavansa uuden välilaskullisen reitin Helsingistä Melbourneen. Kuva Waldec CCO 2.0
    Politiikka
    23.12.2025
    JP (Juha-Pekka) Väisänen

    Finnairin ulkoistuspäätös – AKT: ”Märkä rätti päin naamaa”

    Tilaa lehti

    Tukea Tiedonantajalle

    Ota yhteyttä

    Mediakortti

    Toimituksen ja käyttäjien luoman sisällön käyttöoikeutta koskee Creative Commons Nimeä-Epäkaupallinen-Ei muutettuja teoksia 1.0 Suomi-lisenssi, ellei erikseen mainita.

    Tiedonantaja

    Osoite: Viljatie 4 B, 3. kerros, 00700 Helsinki
    Puh: 09 – 7743 8150
    Sähköposti: 

    Juttuvinkit ja journalismi

    Copyright 2025 © Tiedonantaja | Tietosuojaseloste


    Piditkö lukemastasi?
    Auta Tiedonantajaa julkaisemaan jatkossakin ja tue Tiedonantajaa lahjoituksella tai tilaa lehti!