Ei sademetsää bussin tankkiin

20.02.2009 - 12:00
(updated: 09.10.2015 - 12:38)

Alkuperäinen kirjoittaja: Tiedonantaja nro 7 /20.2.2009

Helsingin kaupunginvaltuuston enemmistö esittää, että Helsingin ja pääkaupunkiseudun bussiliikenteessä luovutaan palmuöljydieselistä. Valtuutetut esittävät sademetsiä tuhoavan palmuöljydieselin korvaamista kotimaisista biomassoista tai biojätteistä valmistetulla biopolttoaineella. Samalla aloitteessa esitetään selvitettäväksi mahdollisuudet perustaa Helsingin Energialle biokaasulaitos.


SKP:n ja Helsinki-listojen valtuutettu Yrjö Hakasen viime viikolla tekemän aloitteen allekirjoitti 48 valtuutettua kaikista ryhmistä eli valtuuston enemmistö. Aloitteelle antoi pontta Greenpeacen tammikuussa käynnistämä kampanja "Ei sademetsää bussin tankkiin".




Palmuöljy pahentaa ilmastonmuutosta



Helsingin kaupungin liikennelaitos ja Pääkaupunkiseudun yhteistyövaltuuskunta YTV kokeilevat Neste Oilin tuottaman palmuöljydieselin käyttöä noin 700 bussissa. Kokeilun tarkoituksena on palmuöljyn laajamittainen käyttöönotto ensi vuonna koko pääkaupunkiseudun bussiliikenteessä.


Hallitustenvälisen kansainvälisen ilmastopaneelin mukaan sademetsien raivaaminen ja polttaminen plantaasien tieltä aiheuttaa noin viidenneksen maailman ilmastopäästöistä. Palmuöljyn tuotantoon liittyy myös vakavia sosiaalisia ongelmia ja ihmisoikeuksien loukkauksia, kun viljelmien alta tuhotaan kyliä, alkuperäiskansoja häädetään asuinalueiltaan ja plantaaseilla käytetään lapsityövoimaa.


Pelkästään Neste Oilin tuotannon takia tuhotaan Kaakkois-Aasiassa joka tunti 15 hehtaaria sademetsää, kellon ympäri vuoden jokaisena päivänä.




Ympäristöystävällinen vaihtoehto



Palmuöljydieselin käyttö ei vastaa joukkoliikenteen kehittämiselle Helsingissä ja YTV:ssä asetettuja ilmasto- ja ympäristötavoitteita. Se ei vastaa myöskään maailmanlaajuisia sosiaalisesti ja ekologisesti kestävän kehityksen tavoitteita, todetaan aloitteessa.


Esimerkiksi Valtion teknillinen tutkimuskeskus VTT on selvittänyt liikenteen biopolttoaineiden valmistamista kaasutuslaitoksella, jossa erilaisista biomassoista tehdään synteesikaasua ja siitä voidaan edelleen valmistaa muun muassa dieselpolttoainetta.


Greenpeace on kerännyt kolmessa viikossa noin 4 000 nimeä palmuöljydieseliä vastustavaan vetoomukseen pääkaupunkiseudun päättäjille. Myös Neste Oilin suunnitelmat laajentaa kokeilua muihin EU-maiden pääkaupunkeihin ovat vastatuulessa. Esimerkiksi Tukholma torjui palmuöljydieselin. (TA)

Tilaa Tiedonantaja!

Piditkö lukemastasi? 
Auta Tiedonantajaa julkaisemaan jatkossakin.
Tue Tiedonantajaa lahjoituksella
tai tilaa lehti kotiin!

 

 

 

 

Arkiston arkiston artikkeli