Tiedonantaja esiin työväenlehtipäivänä
Työväenlehtipäivää vietetään vuosittain helmi-maaliskuun vaihteessa. Ajankohta juontuu siitä, että Suomen sosialidemokraattisen puolueen lehden Työmiehen ensimmäinen numero ilmestyi 2. maaliskuuta 1895.
Nykyään työväenlehtipäivää on tapana viettää aina 2. maaliskuuta päivämäärää lähimmäksi osuvana perjantaina.
Tampereella asuva Tiedonantajan lukija Mikko Koikkalainen tutustui lehteen 1990-luvun puolessa välissä. Nykyään lehti tulee tilattuna.
Lehden tilaaminen oli Koikkalaisen mielestä luonteva teko monessa mielessä, myös taloudellisesti, sillä pätkätyöläisellä ei ole varaa tilata paksuja ja kalliita porvarilehtiä. Vaihtoehtoista journalismia kriteerinä pitäen Tiedonantajan hinta-laatu -suhde on varsin hyvä.
Entä kun vertaat Tiedonantajaa muihin työväenlehtiin, mikä on arviosi?
– Muita ei ole varaa tilata, eikä oikein haluakaan, sillä kovin latteita ne ovat. Olenhan minä niitä kirjastossa lukenut, mutta eivät ne ole järin innostaneet. Tiedonantajaa lukiessa tulee sellainen tunne, että tämähän on kirjoitettu niin kuin minäkin ajattelen.
Ay-liikkeen lehtitukiasioita pitäisi Koikkalaisen mukaan pöllyttää enemmän. Hän on kysynyt Tiedonantajan syrjinnästä kahdelta liitolta, joissa on ollut jäsenenä.
– En usko, että ”jäsenistö päättää” syrjinnästä, vaikka näin minulle on vastattu. Työväenlehtien pitäisi syrjinnän sijasta tukea toisiaan, se olisi kaikkien etu. Työväenlehtipäivää pitäisi viettää näyttävämmin ja työväenlehdet voisi yrittää saada esille koulujen mediakasvatuksessa, ainakin sanomalehtipäivänä.
Lauantaina 27. helmikuuta klo 11 järjestetään Tiedonantajan levikkityön tapaaminen Helsingissä, Kirjan talon kerhohuoneessa (Kirjatyöntekijänkatu 10). Mukana muun muassa päätoimittaja Erkki Susi.
Tekijä
Tilaa Tiedonantaja!
Piditkö lukemastasi?
Auta Tiedonantajaa julkaisemaan jatkossakin.
Tue Tiedonantajaa lahjoituksella
tai tilaa lehti kotiin!
Kotimaa
Suomessa osataan verosuunnitella. Myös siksi, että verohallinnossa kokemusta hankkineet virkailijat ovat siirtyneet yrityselämän konsulteiksi. Konsultteja ja ostettavia asiantuntijoita piisaa. Apuvälineenä ovat usein ulkomaalaiset vakuutusyhtiöt, joiden sisään konsulttifirmojen asiakkaat sijoittavat varojaan.
Kaj Chydenius vaikutti laajasti suomalaiseen kulttuuriin ja vasemmistolaiseen liikkeeseen. Hänen laulunsa elävät.
Voit kommentoida Tiedonantaja.fi:n blogikirjoituksia käyttäjätunnuksella Kirjaudu sisään jollei sinulla ole vielä käyttäjätunnusta, Rekisteröi tunnus tästä
Jos osallistuit keskustelun vanhoilla Tiedonantaja.fi -sivuilla, voit palauttaa vanhat tietosi sähköpostiosoitteesi avulla. Klikkaa oheista linkkiä, syötä sähköpostiosoitteesi, ja saat piakkoin postiisi viestin, jonka avulla voit luoda uuden salasanan itsellesi. Palauta vanha käyttäjätunnus.