TA-ARVIO: "Auschwitz" on jo täällä

06.03.2009 - 12:00
(updated: 09.10.2015 - 12:38)

Alkuperäinen kirjoittaja: Tiedonantaja nro 9 /6.3.2009

Yhteiskuntakriittisten ja lama-Suomen nykytilaa läpivalaisevien näytelmien ketju jatkuu. Ryhmäteatterin Päällystakkia seuraa KOM-teatterin Kalavale Aivan liian varhain kuolleen Arto Salmisen viimeiseksi romaaniksi jääneen Kalavaleen on näyttämölle yhdessä Aleksi Milonoffin kanssa sovittanut ja ohjannut Pekka Milonoff Sanoisin, että jo oli aikakin. Romaani ilmestyi jo vuonna 2005


Näytelmässä tosi-tv-ohjelmien nykytrendejä sujuvasti seuraava ja orwellilais-sarasvuolaista terminologiaa viljelevä ideanikkari Kasperi hyönäyttää kovasti Spede Pasasen oloisen tv-viihteen konkarin Kyösti "Fisu-Hanski" Hannukkalan tuottamaan tosi-tv-ohjelman nimeltä Auschwitz.


"Me sanotaan käsipäivää pahalle", selittää Kasperi Fisu-Hanskille. "Tehdään siitä niin raaka, että nuoret seuraa sitä camp-hengessä ja vanhempi väki paskat housuissa!Aika on kypsä uudenlaiselle ohjelmatuotannolle."


Lähiö-survivaliin otetaan kaksitoista kaikkeen valmista toisen polven työtöntä, joista puolet pannaan esittämään vankeja, puolet vartijoita. Ilman palkkiota. Yleisöäänestyksellä osat vaihtuvat.


Lihassa ei säästellä eikä sähkössä tingitä. Pudotuspelit ratkaistaan sähkötuolissa, jossa viimeiset kilpailevat 200 000 euron voittopotista ottamalla vastaan toinen toistaan vahvempia sähköiskuja. Sillä "voittaja vie kaiken".


Ohjelman sponsoriesittelyssä kerrotaan: "Sähkön tuotti Fortum". Romaanissa myös sähkötuolin valmistanut ABB vaati ja sai tuoliin näkyviin oman logonsa.


Jokainen roskakanavien tosi-tv-ohjelmia seurannut tietää, etteivät nuo ohjelmat kovinkaan paljon eroa Auschwitz-ohjelmasta. Salminen vain vie groteskiin huippuunsa sen mitä jo on.


Auschwitz-ohjelma on karikatyyri tosi-tv-roskasta ja ihmisten tyhmistämisteollisuudesta. Mutta se on tietysti ennen kaikkea symboli, jonka avulla Salminen haluaa osoittaa, mihin suomalainen yhteiskunta on menossa.


Kunpa Salminen eläisi ja näkisi, mihin "kehitys" on "kehittynyt" romaanin ilmestymisen jälkeen. "Auschwitz" on jo täällä. Köyhät ja syrjäytetyt on pantu kilpailemaan keskenään selviytymisestä ja eloon jäämisestä. Työpaikoilla pudotuspeli on täydessä käynnissä. Ihmisarvo ja itsekunnioitus painetaan lokaan.


Kuten näytelmässä sanotaan, nyt on päästy sille asteelle, että köyhien kapinasta rikkaita vastaan on siirrytty rikkaiden kapinaan köyhiä vastaan. Samastahan on kyse esimerkiksi Katja Boxbergin ja Taneli Heikan humpuukipamfletissa Lumedemokratia.


Ja kuten Kalavaleen Auschwitz-ohjelmassa myös kaikessa muussakin vallan äänen diskurssissa humpuukille annetaan oikeutus selittämällä se "kriittisyydeksi".


Oikeastaan Fisu-Hanski on symboli "kunniallisesta" yhteiskunnasta ja sen vallanpitäjistä, joiden rahoilla ja siunauksella ihmisten nöyryyttäminen ja humpuuki etenee. Salmisen kirjan lopussa todetaan: "Hanski oli konservatiivinen moralisti, joka kannatti vapaata markkinataloutta, eli moraalittomuutta. Hanski saarnasi oikeudenmukaisen yhteiskunnan puolesta, mutta poltti köyhät karrelle tienatakseen isot rahat."


Ja Hanski itse pohtii kirjassa: "En ollut tyytyväinen tähän aikaan, vaikka aika oli tyytyväinen minuun. Minua ei syytetty mistään, koska tein niin paljon vääryyttä. Ketään ei enää syytetty Koko sana oli lopetettu tarpeettomana, oli ryhdytty syyllistämään, mutta vain köyhiä. Niitä syyllistettiin, koska ne eivät pystyneet varastamaan muuta kuin kaljaa Siwasta."


Totisesti, siinä ei vain Hanskin vaan koko tekopyhän paskayhteiskunnan koko kuva.



o o o



Pekka Milonoff on valinnut KOMin tulkinnalle karnevalistisen ilmeen punaisine tekonenineen ja räikeine pukuineen. Tästä voidaan olla montaa mieltä, samoin kuin ylenmääräisestä nylkyttämisestä. Mutta vauhtia riittää, samoin groteskia huumoria.


Salminen antoi romaaninsa nimeksi Kalavale väännöksenä Kalevalasta ja alaotsikoksi "kansalliseepos". KOMissa on menty pidemmälle. Tehdään kunniaa Kalevalalle. Eeva Soivio on paitsi tosi-tv-kilpailija Sauna-Kukka Parantainen myös katkelmia Kalevalasta esittävä runonlaulaja. Parhaiten osuu kohta Kullervosta, sillä kolmannen polven työtön, tosi tv-kilpailija Herlevi Niko Saarelan tulkitsemana on ilmetty Kullervo-hahmo.


Pekka Valkeejärvi on jo ikänsäkin puolesta itseoikeutettu Fisu-Hanski. Hanskin rakkaana, entisenä missinä Laura Malmivaara on ehta bimbo sanojen loppukiekaisuja myöten. Juho Milonoff on laskelmoiva-tv-mulkvisti, joka korjaa potin.


Saarela vetää myös toisen roolin Oonan salarakas, kuntosaliyrittäjä Jamina. Vilma Melasniemi Oonan siskona Minttuna on uskottava narkkari. Sukkelilla välihuomautuksillaan yleisöä hauskuuttaa Hanskin vanhana kotiapulaisena rouva Vihkona Marja Packalén.


Kalle Chydeniuksen musiikki ja äänisuunnittelu osuu hillitysti nappiin. Joku tosin huomautti näytöksen jälkeen, että myös laulu tai parikin näytelmään sopisi, kun lava on täynnä laulutaitoista väkeä.



ERKKI SUSI



* Kalavale KOM-teatterissa. Arto Salmisen romaanin pohjalta näyttämösovitus ja ohjaus Pekka Milonoff, lavastus Eeva Ijäs, puvut Niina Pasanen, musiikki Kalle Chydenius, valot Kari Vehkonen. Rooleissa Laura Malmivaara, Vilma Melasniemi, Juho Milonoff, Marja Packalén, Niko Saarela, Eeva Soivio ja Pekka Valkeejärvi.

Tilaa Tiedonantaja!

Piditkö lukemastasi? 
Auta Tiedonantajaa julkaisemaan jatkossakin.
Tue Tiedonantajaa lahjoituksella
tai tilaa lehti kotiin!

 

 

 

 

Arkiston arkiston artikkeli