Tilaaja-tuottajamalli Helsingin seudun joukkoliikenteeseen
Pääkaupunkiseudun kuntien johtajat ovat sopineet seudun koko joukkoliikenteen keskittämisestä yhden tilaajaorganisaation alaisuuteen. Samalla tilaaja-tuottajamalli ulotettaisiin koskemaan myös raideliikennettä VR:n lähiliikenne mukaan lukien.
Hanke on tarkoitus toteuttaa erillisellä lailla, kertoi asiaa keskiviikkona Helsingin kaupunginvaltuustolle esitellyt kaupunginjohtaja Jussi Pajunen (kok). Pääkaupunkiseudun johtajat ovat sitoutuneet hankkeen toteuttamiseen, vaikka monet perusasiat ovat vielä täysin auki.
SKP:n ja asukaslistan kaupunginvaltuutettu Yrjö Hakanen arvosteli hankkeen kritiikitöntä lähtökohtaa tilaaja-tuottajamallin ja kilpailuttamisen hyödyllisyydestä. Hän ihmetteli sitä, että EU-säädösten vaikutuksia tilaaja-tuottajamallin toteuttamiseen ei ole selvitetty, vaikka liikennepalveluja, hankintoja ja kilpailuttamista koskeviin EU-säädöksiin liittyy monia ongelmia etenkin, kun samaan tilaajaorganisaatioon aiotaan yhdistää myös VR:n lähiliikenne ja metro.
Joukkoliikenteen lippujen hintojen päättämistä, henkilöstön asemaa ja kuntayhtymä-tyyppisen tilaajaorganisaation hallintoa koskevat ratkaisut ovat nekin vasta selviteltävänä.
Pääkaupunkiseudun kuntien johto on sopinut myös vesi- ja viemärilaitosten yhdistämisestä pääkaupunkiseudun yhteistyövaltuuskunnan, YTV:n pohjalla. Helsinkiläisille se tietää maksujen korotuksia.
Lopulliset päätökset sekä joukkoliikenteen että vesihuollon uusista organisaatioista tulevat vielä valtuustojen päätettäväksi, mutta keskeiset poliittiset ryhmät ovat niihin jo sitoutuneet.
Länsimetro lyhentää itämetroa
Joukkoliikenne herätti valtuustossa keskustelua myös viime vuoden talousarvion toteutumattomia tavoitteita arvioitaessa. Joukkoliikenteen osuus on pudonnut, vaikka tavoitteena on sen osuuden nostaminen. Tämä koskee erityisesti poikittaista joukkoliikennettä, jossa joukkoliikenteen osuus on enää 10.8 prosenttia.
Hakanen esitti vihreiden Kimmo Helistön kannattamana neuvottelujen käynnistämistä liikenneministeriön ja pääkaupunkiseudun muiden kuntien kanssa poikittaisen raideliikennehankkeen, Raide-Jokerin toteuttamisen aientamiseksi. Se on nyt seudun PLJ-suunnittelmassa vasta vuoden 2016 jälkeen käynnistettävien hankkeiden listalla. Esitys kaatui äänestyksessä täpärästi yhdellä äänellä.
Lisäksi Hakanen peräsi vastausta siihen, johtaako valtion rahoituksen supistuminen länsimetron rakentamisessa metroasemien rakentamiseen niin lyhyiksi, että ruuhka-aikojen pitkät vaunuyhdistelmät eivät enää mahdu laitureille. Moni muukin protestoi, kun Pajunen ilmoitti tästä sovitun, kun valtio rajasi rahoitustaan hankkeelle.
Vammaisten kuljetuspalvelut uusiksi
Vuosia Helsingissä jatkunut kamppailu vammaisten kuljetuspalvelujen täysin epäonnistuneen keskittämisen korjaamiseksi on tuomassa tulosta. Sosiaalilautakunta on päättänyt aloittaa neuvottelut kuljetuspalvelujen siirtämisestä kaupungin oman liikelaitoksen Palmian hoidettavaksi.
Kamppailua on käyty myös koulujen ja lähikirjastojen puolesta. SKP:n ja asukaslistan varavaltuutettu Heikki Takkinen jättämissä talousarvioaloitteissa esitetään määrärahoja muun muassa näiden lähipalvelujen turvaamiseksi. (TA)