Kirjaudu sisään

    Salasana unohtunut

    • 0
    • Kirjaudu sisään
    • Tilaa
    • Uusimmat
    • Kotimaa
    • Ulkomaat
    • Kulttuuri
    • Teoria
    • Mielipiteet
    • Kauppa
    • Uusimmat
    • Kotimaa
    • Ulkomaat
    • Kulttuuri
    • Teoria
    • Mielipiteet
    • Kauppa

    Pääkirjoitukset

    Arkiston arkiston artikkeli
    1.1.2000 - 12:00
    Toimitus

    Alkuperäinen kirjoittaja:

    Pääministeri Paavo Lipponen korosti uudenvuodentervehdyksessään
    YK:n turvallisuusneuvoston asemaa päätettäessä mahdollisista
    sotilaallisista toimista Irakissa. ”YK:n turvallisuusneuvostolla on
    oltava keskeinen rooli Irakin kysymyksen ratkaisussa”, Lipponen sanoi.

    Lipponen siis vetäytyy YK:n selän taakse Irak-asiassa sen sijaan,
    että esittäisi Suomen itsenäisen kannan tulossa olevaa sotaa
    vastaan. Eikä Lipponen ole yksin. Monet hallitukset, journalistit ja
    jopa YK:n kannattajat antavat toistuvasti ymmärtää, että
    Irakin vastainen sota on hyväksyttävä, jos USA kumppaneineen
    menee uudestaan turvallisuusneuvostoon ja saa ”YK:n mandaatin”.

    Esimerkiksi muista Pohjoismaista Tanskan hallitus on julistanut, että
    se on halukas osallistumaan suoraan sotaan, jos sodalla on tällainen
    mandaatti. Jopa Ruotsin hallitus näyttää toivovan, että
    sen ei olisi pakko arvostella USA:ta. ”YK:n mandaatti” tekisi
    sille helpommaksi sanoa, että emme tietenkään kannata sotia,
    mutta koska tällä sodalla on YK:n mandaatti, se on hyväksyttävä.

    Tällainen on kuitenkin väärää logiikkaa ja voisi
    merkitä YK:n loppua rauhanjärjestönä. Tätä
    mieltä ovat muun muassa pohjoismaiset rauhantutkijat Jorgen Johansen
    ja Jan Oberg äskettäin julkaisemassaan artikkelissa. Suunniteltu
    sota rikkoisi kansainvälistä lakia, eikä mikään
    YK:n mandaatti tee siitä enemmän laillista. Sellainen mandaatti
    ei myöskään tee moraalisesti väärästä
    sodasta oikeutettua. Suunnitellulla sodalla ei ole mitään tekemistä
    konfliktin ratkaisemisen kanssa, vaan se on luokiteltava aggressioksi. Siksi
    mikään sodan oikeuttava päätöslauselma ei muuta
    sotaa viisaaksi politiikaksi. Turvallisuusneuvostolla ei ole mitään
    taikasauvaa sodan muuttamiseksi rauhaksi ja mielettömyyden muuttamiseksi
    viisaudeksi, Johansen ja Oberg muistuttavat.

    Turvallisuusneuvoston päätöslauselma, joka hyväksyy
    sodan, ei ole sama kuin ”YK:n mandaatti”, vaikka niin usein väitetään.
    Ei ole kuviteltavissa, että YK:n yleiskokouksen jäsenten enemmistö
    kannattaisi sellaista päätöslauselmaa. Sodalla ei ole kannatusta
    myöskään kansojen keskuudessa, joita YK edustaa. Jos turvallisuusneuvosto
    päättäisi, että se on korkein tuomari ja että tuomion
    päivä on tullut, kaikki puheet Irak-sodan takana seisovasta ”kansainvälisestä
    yhteisöstä” olisivat Johansenin ja Obergin mukaan karkeasti
    harhaanjohtavia.

    Kaksi tärkeää argumenttia puhuu ”YK:n mandaattia”
    vastaan. Ensinnäkin, jos sellaista mandaattia ei ole, monien jäsenmaiden
    on huomattavasti vaikeampaa hyväksyä sodan oikeuttava päätöslauselma
    tai mukautua siihen. Toisin sanoen USA saisi seisoa sodan kannalla yksin
    ja kantaa päätaakan poliittisesta, oikeudellisesta ja moraalisesta
    katastrofista. Toiseksi, se säästäisi YK:n tulemasta vedetyksi
    suohon, mitä Irakin pommittaminen, invaasio, miehitys ja maan valvonta
    merkitsevät – puhumattakaan humanitaarisista seurauksista ja resursseista,
    joita maan jälleenrakentamiseksi tarvitaan. Ilman YK:n mandaattia YK
    voisi sanoa ”ei meidän nimissämme” ja pysyä peruskirjansa
    kirjaimelle ja hengelle uskollisena aitona rauhanjärjestönä,
    Johansen ja Oberg muistuttavat.

    Yksinkertaisesti sanottuna, jos George W. Bush ja hänen tukijansa
    haluavat tuhota Irakin, heidän pitäisi tehdä se yksinään.
    YK:ta ei pidä koskaan väärinkäyttää laillistamaan
    minkään jäsenmaan sotapolitiikkaa. Jos niin tehdään,
    YK tuskin pystyy selviytymään hengissä toistuvista nöyryytyksistä,
    joita sille on tähän mennessä kertynyt jo liikaa: Kroatia,
    Bosnia, Kosovo, Makedonia, Somalia ja Afganistan.

    On toivottava, että Irakin vastainen sota ei koskaan saa YK:n hyväksyntää.
    YK:n peruskirja on selvä: järjestön korkein tarkoitus on
    ”säästää tulevat sukupolvet sodan vitsaukselta”.
    Ja peruskirjassa sitoudutaan edelleen takaamaan se, ”ettei asevoimaa
    käytetä muutoin kuin yhteiseksi eduksi”. Sillä mitä
    nyt suunnitellaan Irakia vastaan ei ole mitään tekemistä
    ”yhteisen edun” kanssa.

    Sota Irakia vastaan on nyt ollut käynnissä jo yksitoista vuotta.
    Viime vuoden syyskuun 11. päivän jälkeen turvallisuusneuvosto
    on menettänyt tuhoisasti legitimiteettiään lukuisten päätöslauselmien
    takia, joita on hyväksytty. Kansainvälisen lain uusi traaginen
    tulkinta ja tämän tulkinnan toteuttaminen on vakavasti heikentänyt
    kansainvälisten konfliktien hoitamiseksi rakennettua järjestelmää.
    USA:n 11.9. jälkeen toteuttama politiikkaa on pahoin vaurioittanut
    Westfalenin jälkeisellä aikakaudella kehitettyjä periaatteita
    ja sopimuksia.

    Kun YK hyväksyi kansainvälisen lain käyttämisen rikoslain
    sijasta reaktiona 11.9. tapahtumiin, se avasi Johansenin ja Obergin mukaan
    ovet käytännölle, jota monet voivat väärinkäyttää
    tulevaisuudessa. Siihen saakka poliittisia ja väkivaltarikoksia oli
    hoitanut poliisi eivätkä asevoimat. Sitten, lähes kuukautta
    myöhemmin, USA päätti ja YK hyväksyi ”itsepuolustuksen”
    periaatteen käyttämisen hyökkäyssotaan.

    YK:n turvallisuusneuvoston Irak-päätöslauselmat edustavat
    vielä vaarallisempaa uutta tulkintaa. Tällä kertaa ”itsepuolustustoimi”
    toteutetaan vuosia ennen kuin hyökkäyksen kohde arvioi saattavansa
    ehkä joutua iskun kohteeksi, siis ”ennaltaehkäisevästi”.
    YK:n kannalta on vain ikävää, että kansainvälinen
    laki ei mainitse mitään tällaisesta ”ennaltaehkäisevästä”
    politiikasta tai sodasta. Sellaisia lausekkeita löytyy vain Bushin
    hallinnon viimeaikaisista strategisista asiakirjoista. Vielä pahempaa
    on se, että noissa asiakirjoissa USA valtuutetaan käyttämään
    joukkotuhoaseita maita vastaan, joilla ei ole sellaisia aseita mutta joiden
    arvioidaan pystyvän omistamaan niitä joskus tulevaisuudessa.

    Toisin sanoen, sen sijaan että edettäisiin kohti maailmanlaajuista
    yleistä ja täydellistä aseidenriisuntaa tai joukkotuhoaseiden
    hävittämistä, edetään nyt MAD:ista (Mutually Assured
    Destruction, molemminpuolisesti varmistetun tuhon oppi) perusteiltaan moraalittomaan
    ja vakautta horjuttavaan NUTsiin (Nuclear Use Theories, ydinaseiden käytön
    teoriat).

    Huolimatta YK:lle tehdystä vakavasta vahingosta, vain YK voi nykytilanteessa
    ottaa maailmanlaajuisen vastuun rauhan turvaamisesta. Irakilaiset eivät
    kärsi vähemmän, jos Irak-sota saa kylkeensä leiman ”YK:n
    mandaatti”. Sellainen mandaatti merkitsee vain, että myös
    YK kärsii todennäköisesti korjaamattoman vahingon, Johansen
    ja Oberg arvioivat. YK:n tulee ottaa paikkansa rauhan puolesta rauhanomaisin
    keinoin toimivana järjestönä. YK on jo hallinnoinut miljoonan
    irakilaisen kansanmurhaa niiden pakotteiden seurauksena, joiden jatkamista
    vain USA vaatii. Maailmaa tulee hallita YK:n eikä USA:n normien mukaisesti.

    Johansen ja Oberg kiinnittävät huomiota YK:n peruskirjan artikloihin
    99 ja 100. Artikla 99:n mukaan YK:n pääsihteeri voi tuoda turvallisuusneuvoston
    tarkasteluun minkä tahansa asian, joka hänen mielestään
    saattaa uhata kansainvälisen rauhan ja turvallisuuden säilymistä.
    Näin pääsihteeri on jäsenhallitusten yläpuolella.
    Jos hän katsoo, että USA:n johtama sota Irakia vastaan on uhka
    maailmanrauhalle, hänellä on valta toimia. Peruskirjan artikla
    100 puolestaan määrää, että pääsihteeri
    ei pidä ottaa ohjeita miltään hallitukselta tai muulta järjestön
    ulkopuoliselta taholta.

    Jos Kofi Annan ottaa käyttöön artiklat 99 ja 100, Irakin
    vastaista sotaa ei tule. Aikaa toimia on hyvin vähän. (ES)


    Piditkö lukemastasi?
    Auta Tiedonantajaa julkaisemaan jatkossakin ja tue Tiedonantajaa lahjoituksella tai tilaa lehti!

    Uusimmat artikkelit

    YKn yleiskokous päätti vuonna 1977, että marraskuun 29. päivästä tulee kansainvälinen Palestiina solidaarisuuspäivä. Kuva Brahim Guedich CCO 4.0
    Uutiset
    26.11.2025
    Toimitus

    Paleface, Hakam, Fardoos Helal ja Dj Abdo Palestiinan solidaarisuustapahtumassa 29.11. Arbiksella

    Globaalisti vietetään lauantaina 29. marraskuuta YK:n kansainvälistä Palestiinan solidaarisuuspäivää.

    Uudessakaupungissa asuvan Suomisen työelämä kattaa yli neljä vuosikymmentä suomalaisessa teollisuudessa.
    Politiikka
    25.11.2025
    JP (Juha-Pekka) Väisänen

    Juha Suomisen työura kertoo työväenluokan arjesta

    piipaasihteeri 2
    Mielipiteet
    24.11.2025
    Heikki Ekman
    Tilaajille

    Kanna sinä köyhä sitä kuormaasi

    Punaposki kolumni
    Mielipiteet
    24.11.2025
    Punaposki
    Tilaajille

    Järjetön, järjetön urheilumaailma

    DSC 6210
    Mielipiteet
    24.11.2025
    SKP
    Tilaajille

    Ihmisyyden rajaaminen johtaa fasismiin

    Tilaa lehti

    Tukea Tiedonantajalle

    Ota yhteyttä

    Mediakortti

    Toimituksen ja käyttäjien luoman sisällön käyttöoikeutta koskee Creative Commons Nimeä-Epäkaupallinen-Ei muutettuja teoksia 1.0 Suomi-lisenssi, ellei erikseen mainita.

    Tiedonantaja

    Osoite: Viljatie 4 B, 3. kerros, 00700 Helsinki
    Puh: 09 – 7743 8150
    Sähköposti: 

    Juttuvinkit ja journalismi

    Copyright 2025 © Tiedonantaja | Tietosuojaseloste


    Piditkö lukemastasi?
    Auta Tiedonantajaa julkaisemaan jatkossakin ja tue Tiedonantajaa lahjoituksella tai tilaa lehti!