Taloustiedettä on opetettava monimuotoisemmin
Viikolla julkaistiin kansainvälinen opiskelija-aloite, jossa vaaditaan yliopistoihin monimuotoisempaa taloustieteen opetusta. Vetoomuksen taustalla on 42 taloustieteen opiskelijoiden, opettajien ja tutkijoiden järjestöä 19 eri maasta ympäri maailman.
Opiskelija-aloitteen tukijoihin on liittynyt merkittävä määrä kansainvälisesti tunnettuja taloustieteilijöitä ja muita yhteiskuntatieteilijöitä. Allekirjoittajien joukosta löytyvät muun muassa tunnetut taloustieteilijät Thomas Piketty (Paris School of Economics, Ranska), James Galbraith (University of Texas at Austin, Yhdysvallat) ja Ha-Joon Chang (University of Cambridge, Iso-Britannia).
Aloitteessa korostetaan, että maailmantalouden ohella myös taloustieteen opetus on kriisissä. Yliopisto-opetuksessa taloustiede esitetään opiskelijoille yhtenäisenä tieteenalana, vaikka perusopetus perustuu vain yhden koulukunnan eli uusklassisen taloustieteen eri variaatioihin. Suurin osa opiskelijoista valmistuu ekonomistiksi ilman kosketusta esimerkiksi jälkikeynesiläiseen, ekologiseen, feministiseen tai marxilaiseen talousteoriaan. Vetoomus rohkaisee opiskelijoita tarkastelemaan eri koulukuntien parissa esitettyjä ideoita kriittisesti.
Teoreettisen monimuotoisuuden ohella opiskelijat vaativat metodologista pluralismia. Matematiikka ja tilastot eivät yksinään riitä kuvaamaan ja analysoimaan ilmiöitä, joista taloudessa on aina kysymys. Talous on ihmisten toimintaa yhteiskunnassa, jossa muun muassa yhteiskunnan instituutiot ja erilaiset kulttuurit vaikuttavat talouden kehitykseen ratkaisevasti. Näiden tutkiminen ei onnistu pelkästään kvantitatiivisilla menetelmillä.
Opiskelijat vaativat myös monitieteisten lähestymistapojen sisällyttämistä taloustieteen opetukseen. Taloustiede on yhteiskuntatiede, minkä vuoksi taloustieteen opiskelijoiden tulee olla kosketuksissa muiden yhteiskunta- ja ihmistieteiden kanssa. Talouden kehitystä ei voi ymmärtää ilman sen sosiologista, poliittista ja historiallista viitekehystä. Jotta opiskelijat voisivat perehtyä talouspolitiikkaan, heidän tulisi ymmärtää niin talouspoliittisten päätösten taustalla olevaa etiikkaa kuin päätöksien yhteiskunnallisia seurauksia. Aloitteen laatijat toteavat, että taloustieteen opetuksen sisällöillä on kauaskantoisia vaikutuksia: ne muokkaavat opiskelijoiden ajatusmaailmaa ja lopulta koko yhteiskuntaa, kun opiskelijat siirtyvät tekemään sitä koskevia päätöksiä.
Aloite sisältää kolme käytännöllistä ehdotusta edellä esitettyjen päämäärien saavuttamiseksi:
- Teoreettiseen ja metodologiseen monimuotoisuuteen erikoistuneen opetus- ja tutkimushenkilökunnan palkkaaminen taloustieteen opetusohjelmiin
- Uuden kirjallisuuden ja pedagogisten työkalujen kehittäminen monimuotoisten kurssien järjestämisen tukemiseksi
- Taloustieteen yhteistyön vahvistaminen muiden yhteiskuntatieteellisten ja humanististen laitosten kanssa tai uusien laitosten perustaminen monitieteellisten ohjelmien muodostamiseksi ja valvomiseksi
Suomessa muun muassa Poliittisen talouden tutkimuksen seura on ilmoittanut tukevansa kansainvälistä aloitetta monimuotoisen taloustieteen opetuksen lisäämiseksi. Seura toivoo, että aloite otetaan vakavasti myös kotimaisissa yliopistoissa.
Englanninkielinen aloite: www.isipe.net/open-letter/
Piditkö lukemastasi?
Auta Tiedonantajaa julkaisemaan jatkossakin ja tue Tiedonantajaa lahjoituksella tai tilaa lehti!