Kirjaudu sisään

    Salasana unohtunut

    • 0
    • Kirjaudu sisään
    • Tilaa
    • Uusimmat
    • Kotimaa
    • Ulkomaat
    • Kulttuuri
    • Teoria
    • Mielipiteet
    • Kauppa
    • Uusimmat
    • Kotimaa
    • Ulkomaat
    • Kulttuuri
    • Teoria
    • Mielipiteet
    • Kauppa

    Kuka tarvitsee Suomen historian suurinta varusteluohjelmaa?

    Arkiston arkiston artikkeli
    1.1.2000 - 12:00
    Toimitus

    Alkuperäinen kirjoittaja: YrjÖ Hakanen

    Hallituksen budjettiriihessä hyväksyttiin vähin äänin
    Suomen sodanjälkeisen historian suurimman asehankintaohjelman käynnistäminen.
    Kaikkiaan asehankintoihin aiotaan käyttää ainakin 24 miljardia
    markkaa vuosina 2002-2008.

    Kokonaisuudessaan varusteluohjelma sisältyy syyskuun viidentenä
    eduskunnalle annettavaan hallituksen turvallisuus- ja puolustuspoliittiseen
    selontekoon. Sen hyväksyivät kesällä yksimielisesti
    kaikki hallituspuolueet. Ensi kertaa on myös Vasemmistoliiton eduskuntaryhmä
    kokonaisuudessaan tukemassa asevarustelua ja Nato-kumppanuuden tiivistämistä
    merkitsevää puolustuspoliittista ohjelmaa.

    Selonteon arviosta näkyy selvästi Natoon suuntautuneiden poliitikkojen
    ja kenraaleiden vahvistunut ote Suomen turvallisuuspolitiikassa.

    Suomea uhkaa selonteon mukaan ”ensisijassa strateginen isku, jolla
    pyritään pakottamaan valtakunnan johto haluttuihin ratkaisuihin
    kohdistamalla lamauttavia toimia yhteiskunnan elintärkeisiin kohteisiin
    ja toimintoihin sekä puolustusjärjestelmään”. Tämän
    sotilaallisen uhkan ehkäisemiseksi ja torjumiseksi hallitus esittää
    asevarustelun lisäämistä ja tiivistyvää kytkeytymistä
    Naton ja EU:n sotilaalliseen toimintaan.


    Asehankintoihin jopa yli 30 miljardia?

    Selonteossa esitetään armeijan määrärahojen
    roimaa tasokorotusta, 9,5 miljardista markasta noin 11 miljardiin. Sen mukaan
    vuosina 2002-2008 käytetään asehankintoihin yhteensä
    ainakin 24 miljardia.

    Tämän summan päälle tulevat vielä mahdolliset
    maamiinat korvaavan asejärjestelmän ja taisteluhelikopterien hankinnan
    lisälaskut. Puolustusvoimien mukaan maamiinojen korvaaminen maksaisi
    aluksi 4-5 miljardia ja myöhemmin vielä 4 miljardia.

    Asevarusteluun siis riittää lisää miljardeja samaan
    aikaan kun köyhyyspaketti ei ole edes viittä prosenttia puolustusmenoista,
    pitkäaikaistyöttömien toimeentuloturvaa heikennetään,
    eläke-ikää aiotaan nostaa, kehitysyhteistyön osuus kansantulosta
    on häpeällisen alhainen, ilmastopäästöjen vähentämisessä
    tyydytään nollatavoitteeseen jne.


    Asevaraisen turvallisuuden korostaminen

    Suomessa totuttiin Kekkosen presidenttikaudella ajattelemaan, että
    ulkopolitiikka on parasta turvallisuuspolitiikkaa. Myös presidentti
    Halonen on puheissaan korostanut laaja-alaista turvallisuuskäsitystä,
    joka ei perustu asevoimaan eikä sotilaalliseen liittoutumiseen.

    Hallituksen selonteossa nämä arviot on käännetty
    ylösalaisin. Turvallisuus- ja puolustuspoliittinen linja kiteytetään
    selonteossa kolmeen tekijään: 1) ”Uskottavan puolustuskyvyn”
    kehittäminen, 2) pysyttäytyminen ”vallitsevissa olosuhteissa”
    sotilaallisesti liittoutumattomana, 3) osallistuminen kansainväliseen
    turvallisuuspoliittiseen yhteistyöhön, joka perustuu ennen muuta
    Naton johdolla toteutettaviin operaatioihin ja EU:n sotilaallisen toimintakyvyn
    vahvistamiseen tiiviissä yhteistyössä Naton kanssa.

    Ulkopolitiikan ensisijaisuuden on siis korvannut asevaraisen turvallisuuden
    korostaminen. YK:n, Ety-järjestön, itsenäinen puolustuksen
    ja kansainvälisen aseidenriisunnan sijaan on tullut asevarustelu, Naton
    sotilaallinen voima ja EU:n militarisoiminen.


    Kohti Nato-jäsenyyttä?

    Kun Suomen linja korosti aiemmin YK:n ja Etyjin roolia rauhan turvaamisessa,
    niin nyt hallitus pitää ”Naton johdolla toteutettavia operaatioita
    ensisijaisena toimintavaihtoehtona eurooppalaisessa kriisinhallinnassa”.
    Natoa kehutaan selonteossa ”vakauden ylläpitäjäksi”
    ja Naton uusi strategia hyväksytään kritiikittä, vaikka
    se perustuu omankädenoikeuteen ja YK:n periaatteiden rikkomiseen.

    Selonteon mukaan ”EU:n ja Naton laajentunen muokkaavat Euroopan
    kokonaismuutosta”, jonka ”ansiosta Itämeren alueen turvallisuus
    vahvistuu”. Eli Baltian maiden Nato-jäsenyydelle näytetään
    varovaisesti vihreää valoa. Tämä on samankaltainen myönteinen
    arvio Baltian maiden Nato-jäsenyydestä, kuin puolustusvoimien
    uuden komentaja Juhani Kaskealan kesäkuussa Helsingin Sanomille antamassa
    haastattelussa, josta eräät hallituspuolueidenkin edustajat Kaskealaa
    silloin kritisoivat.

    Selonteossa tuetaan myös rauhaanpakottamista, johon Suomi ei ole
    tähän mennessä osallistunut. Selonteon mukaan ”tilanne
    on voitava tarpeen tullen vakauttaa ilman kiistan osapuolten suostumusta
    tai myötävaikutusta”, ”puuttumalla sotilaallisesti valtion
    sisäiseen tai valtioiden väliseen konfliktiin tarpeen tullen myös
    vastoin asianomaisen valtion suostumusta”. Viime vuonna tehty muutos,
    jolla rauhanturvalaista poistettiin rauhaanpakottamiseen osallistumisen
    kieltävä kohta, saa näin jatkoa.

    Siviilikriisinhallinta on selonteossa lähinnä viikunanlehti
    Nato-johtoiselle voimapolitiikalle ja asevarustelulle. Siinä missä
    armeija saa miljardeja markkoja, luvataan siviilikriisinhallintaan 60-70
    poliisia, 10 oikeusasiantuntijaa ja 200 pelastusammattilaista. Kansalaisjärjestöistä
    ei ole edes puhetta.


    Taisteluhelikopterit osa Naton PARP-ohjelmaa

    Vielä keväällä SDP ja Vasemmistoliitto vannoivat,
    että selontekoon ei saa tulla mainintaa taisteluhelikoptereista, ”ei
    edes rivien väliin”. Toisin kuitenkin kävi. Selonteossa kaikki
    hallituspuolueet sitoutuivat selvittämään taisteluhelikopterien,
    panssarikaluston ja liikkuvan ohjusjärjestelmän hankkimista. Vasemmistoliittokin
    varasi itselleen vain mahdollisuuden asettaa maavoimien panssarikaluston
    hankkimisen etusijalle helikoptereihin verrattuna. Varmimman vakuudeksi
    kesän puoluekokous poisti – yksimielisesti – Vasemmistoliiton tavoiteohjelmasta
    asemenojen lisäämistä vastustavat tavoitteet.

    Vaikka päätöstä taistelukoptereista ei hallituksessa
    vielä tehty, on puolustusmenojen tasokorotus 11 miljardiin markkaan
    sellainen, että siihen voidaan puolustusministerin mukaan sisällyttää
    taisteluhelikopterien hankinnan käynnistäminen. Puolustusvoimien
    komentaja Kaskeala puolestaan ilmoitti, että ”taistelukentän
    moderniin kolmiulotteisiin kompositioon” tarvitaan sekä taisteluhelikopterit
    että uusia panssareita.

    Käytännössä määrärahojen tasokorotus
    tähtää ennen muuta armeijan Nato-yhteensopivuuden lisäämiseen
    hankkimalla sekä taisteluhelikoptereita, panssareita ja muuta uutta
    aseteknologiaa. Esitetyt summat ovatkin todennäköisesti vasta
    osa kustannuksista. Esimerkiksi Hornet-hävittäjien hankinnasta
    päätettäessä hinnaksi esitettiin 9,5 miljardia, mutta
    niistä maksettiin lopulta 18 miljardia.

    Pekka Ervastin ja Jaakko Laakson kirjassa

    Karhun naapurista Naton
    kainaloon

    kerrotaan Suomen osallistuneen vuodesta 1995 alkaen – siis
    Lipposen ensimmäisestä hallituksesta alkaen – Naton PARP-prosessiin
    (Planning and Review Process), jossa systemaattisesti käydään
    läpi Naton asettamia vaatimuksia mm. Suomen puolustuspolitiikalle,
    maa-, ilma- ja merivoimien aseistukselle, strategisille kuljetuksille, tiedustelulle
    jne. PARP-ohjelman painopisteet ovat ne, joiden pohjalta hallitusryhmien
    nyt yksimielisesti hyväksymän puolustuselonteon asehankintoja
    valmistellaan.


    Ei vieläkään Ottawan sopimukseen

    Muuten EU:n mallioppilaana esiintynyt Suomi on ainoa EU-maa, joka ei
    ole allekirjoittanut maamiinat kieltävää Ottawan sopimusta.
    Selonteko ei tuo tähän vieläkään muutosta. Siinä
    luvataan selvittää asiaa ja pyrkiä mukaan sopimukseen vuonna
    2006, mutta ratkaisu jätetään tehtäväksi uuden
    selonteon yhteydessä vuonna 2004. Kenraaleille kuitenkin luvataan jo
    nyt, että jalkaväkimiinoista luopumista ei edes harkita ilman
    korvaavien asejärjestelmien hankintaa.

    Kuvaavaa on sekin, että selonteossa ei aseteta mitään
    muitakaan tavoitteita kansainväliselle aseidenriisunnalle. Siinä
    ei esimerkiksi asetuta vastustamaan USA:n hallinnon uutta ”tähtien
    sota” -hanketta.


    Nato-kumppanuus vie Bushin linjoille

    Selonteon kritiikitöntä suhtautumista nykyiseen globalisaatioon
    kuvaa se, että siitä puuttuvat asevaraisen turvallisuusajattelun
    ja Naton voimapolitiikan kritiikin ohella kokonaan myös ilmastomuutoksen,
    ylikansallisten yhtiöiden vallan, globaalin eriarvoisuuden, työttömyyden
    ja sosiaaliturvan heikentymisen kaltaiset ongelmat. Tätä ei selitä
    se, että ulkoministeriö valmisteli keväällä eduskunnan
    ulkoasiainvaliokunnalle selonteon globalisaatiosta. Samat asiat – eräitä
    ympäristökysymyksiä lukuun ottamatta – puuttuvat nimittäin
    kokonaan myös siitä.

    Puolustusselonteon korostama Nato-kumppanuus vie hallitusta siten turvallisuuspolitiikassa
    yhä enemmän USA:n presidentti Bushin oikeistolaisen voimapolitiikan
    linjoille. Voi vain kysyä, kuka uskoo Bushin hallinnon johtaman Naton
    politiikan tuovan maailmaan mitään vakautta? Puolustusselonteko
    onkin hälytys toimintaan kaikille, jotka haluavat pitää Suomen
    erossa Natosta.


    Vaihtoehto Nato-politiikalle

    SKP:n edustajakokouksen kansainvälisessä asiakirjassa on esitetty
    vaihtoehto asevarustelun, EU:n militarisoimisen ja Naton laajentamisen linjalle.
    Se nojaa suomalaisten enemmistön kannattaman ja hyväksi koetun
    rauhanpolitiikan ja sotilaallisen liittoutumattomuuden linjaan.

    SKP vastustaa osallistumista EU:n militarisoimiseen ja torjuu ehdottomasti
    Natoon liittymisen. Nato ei tuo Itämeren alueella lisää vakautta,
    vaan lisää ydinaseita ja riskejä joutumisesta esimerkiksi
    presidentti Bushin voimapolitiikan pelinappulaksi. Itämeren ja Pohjolan
    vakauden kannalta on tärkeää, että Suomella on myös
    itsenäinen idänpolitiikka.

    SKP vaatii eduskuntaa torjumaan taisteluhelikopterien hankinnan, jota
    ei tarvita Suomen turvallisuutta vaan Naton ja euroarmeijan sotatoimiin
    osallistumista varten. Suomen tulee sitoutua maamiinat kieltävään
    sopimukseen ilman, että lisätään muita asehankintoja.
    Asevarustelun sijasta on ohjattava varoja ihmisten toimeentuloturvaan, työllisyyteen,
    ympäristönsuojeluun ja kehitysmaiden auttamiseen.

    Uusimmat artikkelit

    Kotimaa
    20.10.2025
    JP (Juha-Pekka) Väisänen

    Järjestötyön konkarit remonttireiskoina

    Lokakuun iltapäivä Vesikansan työväentalolla on hiljainen, mutta ei kauaa.

    Helsingin Kirjamessujen liput voi ostaa ennakkoon tai tapahtuman aikana Messukeskuksen verkkokaupasta. Kuva: Messukeskus
    Yleinen
    20.10.2025
    Toimitus

    Tiedonantaja mukana Helsingin kirjamessuilla

    Finnish border zone sign on a tree
    Kulttuuri
    19.10.2025
    Liisa Taskinen

    Rajat auki

    28 brian suman dZDkJ9T u98 unsplash
    Kulttuuri
    19.10.2025
    Pentti Stranius
    Tilaajille

    Muistamisesta ja haastattelututkimuksesta

    Puolarmaarissa on hyvä porukka, joka osallistuu talkoisiin. Kuva JP (Juha Pekka) Väisänen.
    Kotimaa
    19.10.2025
    JP (Juha-Pekka) Väisänen

    Lipputangon nuppi, aurinkotanssi ja hännänheiluttaja – talkoot kokosi kyläläiset Espoossa

    Ota yhteyttä

    Mediakortti

    Toimituksen ja käyttäjien luoman sisällön käyttöoikeutta koskee Creative Commons Nimeä-Epäkaupallinen-Ei muutettuja teoksia 1.0 Suomi-lisenssi, ellei erikseen mainita.

    Tiedonantaja

    Osoite: Viljatie 4 B, 3. kerros, 00700 Helsinki
    Puh: 09 – 7743 8150
    Sähköposti: 

    Juttuvinkit ja journalismi

    Copyright 2025 © Tiedonantaja | Tietosuojaseloste

    Mekanismi M icon