VR:n Hyvinkään konepajaa uhkaa yksityistäminen?
Hyvinkää (TA) VR:n suurimman konepajan työntekijät
Hyvinkäällä pelkäävät nyt työpaikkojensa
puolesta.
- VR:n lähes kaikki muut konepajat on jo lakkautettu tai aiotaan
lakkauttaa. Täällä Hyvinkäällä työt ovat
lisääntyneet, mutta väkeä on silti vähennetty rajusti.
Toimintaa ulkoistetaan, "virtaviivaistetaan", "keskitytään
ydinosaamiseen". Pelkäämme, että ennen pitkää
on edessä konepajan ehkä ensin osittainen mutta sitten lopulta
täydellinen yksityistäminen, jonka seurauksena työpaikkojen
pysyvyys ei enää ole sama kuin nyt konepajan ollessa valtion omistuksessa,
sanoo VR:n Hyvinkään konepajan pääluottamusmies
Tauno
Ohtonen
.
VR:n Hyvinkään konepajalla korjataan ja kunnossapidetään
sähkövetureita ja sähköjunia sekä matkustajavaunuja.
Konepaja aloitti toimintansa vuonna 1949.
Työntekijöitä Hyvinkään konepajalla on tällä
hetkellä 352 ja toimihenkilöitä 91. Mutta jo tulevana vuodenvaihteena
yhteenlaskettu henkilöstömäärä putoaa 425:een.
Takavuosiin verrattuna henkilöstön vähennys on ollut todella
rajua. Enimmillään, 1970-luvun lopulla, Hyvinkään konepajalla
oli töissä jopa noin 1 200 henkilöä.
Konepajoja lakkautettu
Pääluottamusmies Tauno Ohtonen kertoo, että VR on viime
vuosina lakkauttanut rutkasti konepajojaan ja lakkautuslinja jatkuu.
- Helsingin Pasilassa on enää pieni yksikkö. Turussa ja
Kuopiossa toiminta päättyy ensi vuoden lopussa. Jäljelle
taitaa jäädä vain Pieksämäki ja tietysti Hyvinkää,
Ohtonen laskeskelee.
Hyvinkään konepajaa ei siis sentään aiota lakkauttaa,
vaan muiden paikkakuntien toimintoja on päinvastoin siirretty sinne.
Mutta työntekijät eivät ole tästä mielissään
siksi, että vaikka työmäärä jatkuvasti lisääntyy,
henkilöstömäärä polkee paikoillaan tai jopa vähenee.
Henkilökuntaa vähennetty
Myös ammattiosaston johtokunnan jäsen
Rauno Leinonen
sähköverstaan sähkökonekorjaamolta ihmettelee eniten
juuri sitä, että vaikka työt lisääntyvät,
väki vähenee ja ikääntyy.
- Työhönottokielto on käytännössä ollut
voimassa jo kymmenen vuotta. Osastoja on myös siirretty aiempaa pienempiin
tiloihin, Leinonen kertoo.
Pääluottamusmies Ohtonen muistuttaa, että väkeä
lähtee taas vuodenvaihteessa parikymmentä.
- Ja ensi vuoden osalta on lisäksi viitteitä siitä, että
vielä yli 30 yritetään saada pois. Vaikka muista lakkautetuista
yksiköistä on tullut väkeä tänne, työntekijöiden
kokonaismäärä silti vähenee. Tämä tuntuu olevan
johdon päälinja, eli että kaikin keinoin vähennetään
henkilöstöä, vaikka työ- ja tehtävämäärä
kasvaa, Ohtonen kummeksuu.
Yksityistäminen häämöttää?
Väen vähentäminen onkin se keskeinen syy, miksi työntekijät
nyt pelkäävät, että VR:n Hyvinkään konepaja
aiotaan ennen pitkää yksityistää.
- Emme me toki vielä ole nähneet selkeätä yksityistämissuunnitelmaa
VR:n Hyvinkään konepajasta. Mutta mitä "virtaviivaisempaan"
kuntoon firma trimmataan, sitä helpompi se on sitten aikanaan saada
myydyksi yksityisille, Ohtonen pohtii.
Hän kertoo, että viime viikolla yritettiin jo ulkoistaa Turussa
korjattavana olevan Pendolino-junan työt.
- Saimme sen ulkoistamisen kyllä perutuksi, mutta tuo yritys antaa
joka tapauksessa viitteitä siitä, mihin jatkossa luultavasti tullaan
pyrkimään, Ohtonen epäilee.
Hän on ollut huomaavinaan, että Suomessa nyt lähes kaikki
julkinen toiminta halutaan yksityistää. Tästä on hänen
käsityksensä mukaan tullut oikein vimma.
- Ehkä siinä käy niin, että ensin Hyvinkään
konepajaan otetaan yksityinen osakas. Näin annetaan pikkusormi pirulle,
ja pian se vie koko käden niin että konepaja ennen pitkää
yksityistetään kokonaan, Ohtonen arvelee.
Yksityistämisessä Ohtosta hirvittää esimerkit ennen
kaikkea Englannista ja mm. myös Ruotsista. Näissä maissa
rautatietoimintoja on yksityistetty laajemmaltikin, ja lopputuloksena on
ollut heikentynyt palvelutaso ja jopa rautateiden liikennöintiturvallisuuden
järkkyminen.
- Tässä ei sitten ole kaukana sekään, että omistajaksi
tulee jokin ulkomainen taho. Ja muutenkin tiedetään mitä
usein tapahtuu ns. liikkeenluovutustapauksissa. Uusi omistaja tulee, ja
vanhan väen ehdot heikkenevät, Ohtonen muistuttaa.
"Valtio turvallisin omistaja"
VR:n Hyvinkään konepajan pääluottamusmies Tauno Ohtonen
katsoo, että valtio on jatkossakin ehdottomasti turvallisin omistaja
konepajalle - varsinkin työntekijöiden kannalta nähtynä.
- Vaikka valtion leipä on tunnetusti kapea, se on kuitenkin myös
pitkä, kuten vanha sanonta kuuluu. Mutta on meillä tuo palkkatasokin
ollut kutakuinkin turvallinen, koska kyse on valtion laitoksesta. Yksityisestä
ei niinkään voi tietää, Ohtonen huomauttaa.
Hän katsoo, että VR:n tulisi sekä kokonaisuudessaan että
sen eri alayksiköiden osalta olla nimenomaan yhteiskunnallinen palvelulaitos,
joka huomioi laajempiakin yhteiskunnallisia etuja kuin vain lyhytnäköistä
voitontavoittelua.
- Me haluaisimme säilyttää korkean osaamisemme ja ammattitaitomme
yhteiskunnan palveluksessa jatkossakin. Ja täytyy muistaa, että
raideliikenteeseen panostaminen on myös ympäristön kannalta
kaikkein paras vaihtoehto. Me emme vain näe, että valtio nyt olisi
kantanut tarpeeksi huolta siitä, että kaikki tämä säilytetään
yhteisen hyvän nimissä, Ohtonen sanoo.
YTV:n lähiliikenteen kilpailutus arveluttava esimerkki
Esimerkkinä siitä, mikä ilmapiiri julkisten palvelujen
hoitamisessa maassamme nyt vallitsee, Ohtonen ottaa kaavailut pääkaupunkiseudun
raideliikenteen kilpailuttamisesta yhteistyövaltuuskunta YTV:n puitteissa.
- Tuossa asiassahan on ollut puhetta siitä, että YTV hankkisi
itselleen oman lähiliikennejunakaluston. Mutta kyllä VR edelleen
aivan hyvin voisi hankkia tuon kaluston, VR:llä on siihen kaikkein
paras osaaminen.
- Ja sen minä vain sanon, että kyllä siinä tullaan
polttamaan pääkaupunkiseudun kuntien verorahoja oikein kunnolla,
jos YTV vielä lähtee hankkimaan itselleen oman lähiliikennejunakaluston,
VR:n Hyvinkään konepajan pääluottamusmies Tauno Ohtonen
ennustaa.