Aikakauden kirjoittama
Maailman sotienvälisen vapaamielisyyden ajan vallitessa Iréne Némirovsky kirjoitti kirjan David Golder, joka kertoo venäjänjuutalaisen yrittäjän elämästä Pariisissa. Päähenkilöllä on pakkomielle rahaan. Golder kieltäytyy auttamasta epätoivoista liikekumppaniaan, mikä johtaa kumppanin itsemurhaan.
Vaikka Golder yrittääkin selvitä tapauksen aiheuttamasta stressistä ja syyllisyydestä, hänen vaimonsa ajaa hänet loppuun jatkuvilla vaatimuksillaan. Onnekseen romahduksen partaalla viruva Golder tajuaa jättää varakkaan elämän taakseen vaaliakseen terveyttään.
Hengähdystauko ei kuitenkaan kestä kauaa, sillä Golderin säälimättömän itsekäs tytär vakuuttaa hänelle tarvitsevansa isukin varoja elääkseen. Golder luhistuu lopullisesti työmatkalla Neuvostoliittoon.
Suvaitsevaisissa yhteiskunnissa on tavallista, että vähemmistökirjailijat kuvailevat omaa yhteisöään tervettä kritiikkiä säästämättä. Sama ilmiö saattaa kuitenkin aiheuttaa vaarallisia seurauksia, kun se asetetaan ennakkoluulojen keskelle. Yhden hahmon näennäisesti viaton kuvaus voikin muuttua koko kansanryhmän stereotypiaksi.
Siinä vaiheessa kun ennakkoluuloja halutaan perustella, mikä hyvänsä taidemuoto kelpaa todisteeksi. Otetaan esimerkiksi Philip Rothin esikoiskirja Goodbye Columbus, jossa kirjailija kuvailee lapsuutensa juutalaista asuinaluetta kärkkäästi. Jos tämä kirja annettaisiin orastavassa natsivaltiossa asuvalle juutalaisvihaajalle, sen viesti muuttuisi täysin. Vapaassa demokratiassa luettavaksi tarkoitettu kirja saisikin yleisökseen kansanmurhan suunnittelijan. Juuri näin kävi David Golder -romaanille....
RORY WINSTON & MILJA RAUTESAARI
* Kirjoituksessa mainittu Némirovskyn viimeinen teos on julkaistu vuonna 2005 suomeksi nimellä Ranskalainen sarja Anna-Maija Viitasen kääntämänä ja Gummeruksen kustantamana. Toim. huom.