Keywords:
VR karsii junavuoroja
Kauko- ja lähijunaliikenteessä astui pääsiäisenä voimaan lukuisia aikataulumuutoksia. Paikoin vuoroja harvennetaan, toisaalla taas joidenkin hiljaisempien seisakkeiden ohi junat ajavat pysähtymättä.
Kärkölän kunnan Lappilan kylän kyläyhdistys haluaa tuoda eduskunnan oikeusasiamiehen käsittelyyn VR:n päättämät junavuorojen leikkaukset rataosuudella Lahti–Riihimäki. Päätöksellä vähennetään junavuoroja joka toisella vuorolla siten, että VR saa toteutettua liikenteen yhdellä junayksiköllä.
Kyläyhdistys epäilee, että VR:n päätös perustuu vääristyneisiin tilastoihin rataosuuden matkustajamääristä.
– Käytännössä vuosikausia on jatkunut tilanne, jossa junamatkustajille ei ole myyty lippua heti Lappilasta lähdön jälkeen sekä useasti ei ollenkaan. Lappila kuuluu Helsingin lähiliikenteen G-vyöhykkeeseen, joten sarjalippujen ostajat eivät välttämättä kirjaudu Lappilan aseman käyttäjiin, toteaa yhdistyksen puolesta puheenjohtaja Seppo Eerola.
Kärkölä ja Hausjärvi eivät ole periferiaa
Junavuorojen vähentäminen tulee kyläyhdistyksen mukaan lisäämään yksityisautoilua. Se asettaa opiskelijat ja työssäkäyvät eriarvoiseen asemaan, koska kaikilla ei ole mahdollista hankkia yksityisautoa. Mahdolliset korvaavat linja-autoyhteydet lisäävät nekin liikennepäästöjä. Päätöstä tehtäessä Uudenmaan ely-keskukselta ei ole missään vaiheessa kysytty joukkoliikenteen järjestämisestä ja sen korvaamisesta.
"Tällaisilla päätöksillä ihmisiä ajetaan väkisin asumaan suuriin kasvukeskuksiin."
Eerola ja kumppanit muistuttavat, että Kärkölä ja Hausjärvi eivät ole periferiaa.
– Alueella asuu paljon muun muassa Lahdessa ja Riihimäellä työskenteleviä veronmaksajia. Tällaisilla päätöksillä ihmisiä ajetaan väkisin asumaan suuriin kasvukeskuksiin ja autioitetaan suurienkin kaupunkien välissä olevia, hyvien kulkureittien ja infrastruktuurin omaavia sekä lyhyiden matka-aikojen alueella sijaitsevia kuntia.
Voimassaoleva joukkoliikennelaki asettaa tavoitteeksi joukkoliikenteen kehittämisen siten, että ihmisten käytettävissä on välttämättömiä jokapäiväisiä liikkumistarpeita vastaavat joukkoliikenteen palvelut koko maassa.
– Mielestämme päätöksessä puututaan huonontavasti kansalaisten oikeuteen saada julkisen liikenteen palvelua. Lappilasta ei ole muuta julkista liikennettä kuin junaliikenne. Kaikki kunnalliset ja kaupalliset palvelut ovat Järvelässä, jonne on matkaa kuusi kilometriä, muistuttaa Lappilan kyläyhdistys.
VR: vastuu hallituksen
Mika Heijari VR Groupista toteaa, että voimaan tulleet aikataulumuutokset liittyvät liikenne- ja viestintäministeriön päättämiin ostoliikenteen muutoksiin.
– Valtio ei enää osta Lahti-Riihimäki –rataosuudelle matkustajaliikennettä. Jäljelle jäävä liikenne on ministeriön päättämää velvoiteliikennettä. Kyse ei siis ole VR:n päätöksistä, toteaa Heijari.
Valtion säästöpäätösten vuoksi liikenne- ja viestintäministeriö on joutunut vähentämän junaliikenteen ostoja VR:ltä ja määrittelemään VR:n liikennöintivelvoitteen uudelleen. Junaliikenteen ostoihin on alkaneelle vuodelle kohdistettu hallitusohjelman mukaisesti 12,3 miljoonan euron leikkaukset, mikä vastaa 30 % edellisvuoden määrärahasta.
Tekijä
Kirjoittajan artikkelit
Miksi etuoikeutettu, keskiluokkainen nuori kykeni sanomaan ääneen sen, mitä moni työväenluokkainen ei enää uskalla? Politiikan tutkija Angelina Giannopoulou väittää Transform! Europen julkaisussa, että Greta Thunbergin radikaali ilmastoaktivismi ei ollut vain huuto ilmastokriisin edessä, vaan suora haaste pääoman valta-asemalle ja yhteiskunnalliselle välinpitämättömyydelle. Kun nuoret kieltäytyvät neutraaliudesta ja yhdistävät kamppailunsa kolonialismin, rasismin ja sosiaalisen eriarvoisuuden vastaiseksi liikkeeksi. Paljastivatko nuoret myös vasemmiston kyvyttömyyden tunnistaa omaa luokkasokeuttaan.
Miksi osuustoiminnallinen Tradeka, jonka juuret ovat työväenliikkeessä, sijoittaa aseisiin? Samaan aikaan, kun rauhan ja aseidenriisunnan periaatteet rapautuvat globaalisti, myös suomalaiset sijoittajat – kuten Tradeka – ovat alkaneet nähdä aseteollisuudessa "positiivisia mahdollisuuksia". Työväenluokan varallisuutta hallinnoidaan nyt tavalla, joka palvelee sotataloutta ja pääomaa – ei osuuskunnan jäseniä. SKP:n Yrjö Hakanen vaatii, että Tradeka sulkee asetuotannon kokonaan pois sijoituksistaan ja ryhtyy kehittämään vaihtoehtoisia rahastoja, joissa vaikuttavuus korvaa militarismin.
- 1 / 330
- seuraava ›
Tilaa Tiedonantaja!
Piditkö lukemastasi?
Auta Tiedonantajaa julkaisemaan jatkossakin.
Tue Tiedonantajaa lahjoituksella
tai tilaa lehti kotiin!
Kotimaa
Lapin asukkaiden valitukset tiestön kunnosta ja terveyspalveluiden puutteesta kaikuivat ennen kuuroille korville, mutta tämä näyttää muuttuneen Naton myötä. Muuttuneet asenteet näkyvät nyt politiikassa, mutta auttaako se asukkaita arjessaan?
527 valtuutettua ja varavaltuutettua ei ole ilmoittanut vaalirahoitustaan määräajassa. VTV uhkaa poliitikkoja nyt 7000 euron sakolla. Valtiontalouden tarkastusviraston mukaan ilmiö on toistuva ja huolestuttava. Kyse ei ole pelkästä unohtamisesta vaan vallan piilottamisesta. Demokratia tarvitsee läpinäkyvyyttä – ei hiljaisuutta.
Orpo-Purran hallituksen yleistukiesitys ei ole pelkkä hallinnollinen uudistus – se on ideologinen siirto, joka murentaa yksilön sosiaaliturvaoikeuden. SKP:n SOTE-ryhmän lausunto ja Riitta Tynjän haastattelu paljastavat, miten tarveharkinta, karenssit ja leikkaukset osuvat erityisesti nuoriin ja heikommassa asemassa oleviin. 1500 euron perusturva ei ole utopia, vaan ihmisarvoa kunnioittava vaihtoehto. Tämä juttu kutsuu lukijan näkemään kapitalismin läpi ja kuvittelemaan toisin.
Voit kommentoida Tiedonantaja.fi:n blogikirjoituksia käyttäjätunnuksella Kirjaudu sisään jollei sinulla ole vielä käyttäjätunnusta, Rekisteröi tunnus tästä
Jos osallistuit keskustelun vanhoilla Tiedonantaja.fi -sivuilla, voit palauttaa vanhat tietosi sähköpostiosoitteesi avulla. Klikkaa oheista linkkiä, syötä sähköpostiosoitteesi, ja saat piakkoin postiisi viestin, jonka avulla voit luoda uuden salasanan itsellesi. Palauta vanha käyttäjätunnus.