Kirjaudu sisään

    Salasana unohtunut

    • 0
    • Kirjaudu sisään
    • Tilaa
    • Uusimmat
    • Kotimaa
    • Ulkomaat
    • Kulttuuri
    • Teoria
    • Mielipiteet
    • Kauppa
    • Uusimmat
    • Kotimaa
    • Ulkomaat
    • Kulttuuri
    • Teoria
    • Mielipiteet
    • Kauppa

    Taiteilija ja kommunisti

    Kulttuuri
    25.8.2017 - 17:30
    Marko Niemi
    Ritva Sorvali
    Lukuisia näytelmä- ja elokuvarooleja näytellyt Ritva Sorvali muistelee aikaansa teatterikorkeakoulussa Jouko Turkan oppilaana

    Tiedonantaja-festivaali järjestetään Tampereella lauantaina 7.10. Tasokkaan ja
    yhteiskuntakriittisen ohjelman ohella festivaalilla on panostettu laadukkaaseen taide- ja
    kulttuuritarjontaan. Suomen eturivin näyttelijöihin lukeutuva, vuoden naisnäyttelijäksi vuonna
    2010 seppelöity Ritva Sorvali saapuu kollegansa Helena Rytin kanssa Tampereelle
    juhlistamaan yli 30-vuotista taiteilijauraansa konsertin muodossa. Naiset tarjoavat yleisölle
    mielenkiintoista nähtävää ja kuultavaa.

    Työläisperheen tyttö

    Kun otetaan huomioon Sorvalin lapsuuden elinympäristö Jyväskylässä, niin suuntautumista
    luoville aloille ei voida pitää itsestään selvänä ratkaisuna: hän on lähtöisin köyhästä
    työläisperheestä. Vaikka perheen isä oli ammatiltaan muusikko, niin se, että Sorvali hakeutui
    näyttelijäntyön koulutukseen, tuli varmasti yllätyksenä vanhemmille, mutta mahdollisesti myös
    haastateltavalle itselleen.

    – Luoville aloille suuntautumista enemmän minua kannustettiin lapsena olemaan reipas, ahkera
    ja säästäväinen. Äitini oli perushoitaja ja isäni muusikko, jonka bänditreeneissä vietin lapsena
    useita iltoja äidin ollessa töissä. Kiinnostus musiikkia kohtaan virisi isän kautta ja rupesin noin
    yhdeksänvuotiaana soittamaan pianoa. Soitin kyseistä instrumenttia useamman vuoden ajan,
    mutta kun minusta tuli kommunisti, ei soittamiselle enää liiennyt riittävästi aikaa: oli
    ohjelmaryhmän harjoituksia, opintokerhoja, kokouksia, Tiedonantajan jakamista ja myymistä
    sekä tämän kaiken ohessa vielä koulu hoidettavana, Sorvali nauraa.

    Kosketus teatteria kohtaan syntyi, kun Sorvali oli 13- ja 14-vuotiaana mukana Jyväskylän
    Teiniteatterissa.
    – Siellä tutustuin muun muassa Jari Ansioon, joka on ”syyllinen” siihen, että minusta aikanaan
    tuli kommunisti. 70-luvulla olin teatterin ohella mukana muun muassa Nuorisoliiton toiminnassa.
    Yhteistä oli se, että niin Teiniteatterissa kuin Nuorisoliitossa painotettiin sivistyksen roolia ja
    merkitystä. Minulla oli nuorena haave ryhtyä joko opettajaksi tai juristiksi ja unohdin teatterin
    pitkäksi aikaa. Kiinnostus teatteria kohtaan kuitenkin palasi ja päätin pyrkiä
    Teatterikorkeakouluun.

    Näyttelemisen ohella laulaminen on aina ollut tiivis osa Sorvalin taiteilijuutta.
    – Olin pienenä mukana konservatorion lapsikuorossa sekä Nuorisoliiton ohjelmaryhmässä,
    missä laulamisella oli keskeinen rooli. Kun pääsin Teatterikorkeakouluun, niin opiskelin samaan
    aikaan hetken myös Oulunkylän Pop & Jazz Konservatoriossa. Konservatorio sai kuitenkin
    jäädä, kun meno Turkan opissa oli fyysisesti niin rankkaa touhua.

    Teatterikorkeakouluun ja Turkan oppiin

    Sorvali valmistui ylioppilaaksi c:n papereilla, eikä hän päässyt pyrkimään
    opettajankoulutuslaitokseen: Sorvalille valkeni, että hän haluaisi olla nimenomaan näyttelijä.
    – Pääsin kolmannella yrittämällä sisään Teatterikorkeakouluun. Kahdella ensimmäisellä
    pyrkimiskerralla putosin valintaprosessin viimeisessä vaiheessa ja se antoi uskoa jatkaa
    yrittämistä. Vuonna 1981 tulin valituksi ja valmistuin maisteriksi vuonna 1985.
    Sorvalilla on runsaasti muistoja Teatterikorkeakouluaikaansa liittyen.
    – Turkasta tuli opettajani ensimmäisen opiskeluvuoteni keväällä. Olen aina ollut sitä mieltä, että
    ilman Turkkaa minusta ei koskaan olisi tullut näyttelijää. Opin Turkalta ehdottoman
    rehellisyyden, tinkimättömyyden ja sivistyksen vaatimuksen. Turkka patisti meitä näyttelijöitä
    aina lukemaan ja sivistämään itseämme. Sivistyksen ohella tuli nopeasti selväksi se, että
    Turkka vaati näyttelijältä hyvää fyysistä kuntoa.

    ”Sinulla on varaa katsoa ihmisiä silmiin”

    Sorvalin aloittaessa teatteriopinnot, oli hänellä varsin boheemi käsitys siitä, mitä näyttelijän
    ammatti näyttelijältä vaatii.
    – Ajattelin kouluun päästyäni, että nythän tässä ollaan ”suuria taiteilijoita”. Tämänkaltaiseen
    boheemiin taiteilijamyyttiin kuuluivat muun muassa kosteat baari-illat. Turkka muutti käsitykseni
    siitä, mitä on olla taiteilija. Hän korosti meille jatkuvasti tinkimättömyyttä, ehdottomuutta,
    rehellisyyttä ja sivistystä. Hän painotti useampaan otteeseen myös sitä, että näyttelijäntyön
    koulutusohjelma on toisiksi kalleinta Suomessa heti hävittäjälentäjäkoulutuksen jälkeen. Turkka
    sanoikin meille usein, että ”Te olette saamastanne koulutuksesta myös jotain yhteiskunnalle
    velkaa!”. Ymmärsinkin varsin nopeasti sen, että olen erityisasemassa saadessani nauttia
    verovaroin kustannetusta ja laadukkaasta opetuksesta.
    – Turkka oli opettajana äärimmäisen vaativa sekä tiukka ja armoton silloin kun asiat eivät
    sujuneet niin kuin piti. Olin yksi hänen suosikkioppilaistaan. Hän piti minua tiukoilla, mutta sai
    minut samalla uskomaan siihen, että minulla on näyttelijänä annettavaa ja se kasvatti
    itsetuntoani positiivisesti.
    – Turkka veti minut kerran harjoituksissa sivuun ja sanoi: ”Sinä olet poikkeuksellisen lahjakas.
    Älä koskaan enää katso maahan: sinulla on varaa katsoa ihmisiä silmiin.” Kun Turkalta sai
    tuollaista palautetta, niin sen voimin jaksoi painaa pitkään, jopa vuosia eteenpäin.
    Miksi Turkan käyttämät opetusmetodit herättivät niin vahvoja tunteita ja jopa suoranaisia
    skandaaleja hänen opettaessaan 80-luvulla Teatterikorkeakoulussa?
    – Hänen pedagogiansa ei varmaankaan ollut oppikirjojen mukaista: hän saattoi meitä
    arvostellessaan päästää suustaan lauseita, jotka eivät välttämättä arvostelun kohteeksi
    joutuneen korvissa kovinkaan imartelevilta kuulostaneet. Itse säästyin Turkan sättimiseltä, enkä
    sen kohteeksi koskaan joutunut.

    Kuinka korkeaan asemaan nostat Turkan suomalaisen teatterin ja teatteritaiteen historiassa?

    – Hän on ehdottomia huippuja. Turkka uudisti suomalaista teatteria: hän toi fyysisyyden
    näyttelemiseen ja riuhtaisi boheemeissa mielikuvissa leijuvat taiteilijanuorukaiset myyttisistä
    harhoista näyttelijäntyön ytimeen. Me emme koskaan juosseet ja kuntoilleet silkasta
    kuntoilemisen ilosta. Turkka juoksutti meitä siksi, että fyysisen rasituksen jälkeen ihminen ei
    jaksa enää pelätä ja samalla älyllisyyden tuomat estot poistuvat. Turkka pyrki fyysisten
    harjoitusten kautta poistamaan näyttelijöiltä estoja. Hän huusikin meille aina sen jälkeen, kun
    olimme vetäneet itsemme piippuun, että ”nyt voit ruveta näyttelemään!”.

    Yhteiskuntakriittinen taiteilija

    Sorvali on SKP:n jäsen ja hänet tunnetaan kriittisenä taiteilijana, joka ei pelkää ottaa kantaa
    yhteiskunnallisiin epäkohtiin. Tästä hyvänä esimerkkinä on se, että Sorvali järjesti viime syksynä
    rasisminvastainen konsertin Huominen ilman pelkoa.
    – Kuten olen aikaisemmin todennut, niin minulla ei ole tarvetta olla esillä: en halua esitellä
    itseäni, vaan kertoa tärkeiksi kokemistani asioista joko näyttelemällä tai laulamalla. Mielestäni
    taiteilijan tehtävänä on näyttää maailmaa eri kulmista siten, että katsoja voi saada asioihin
    erilaisia näkökulmia. Siksi taiteilijan on kyettävä tarkkailemaan maailmaa monin eri tavoin ja
    tarjoamaan tulkintansa katsojalle. Omalla kohdallani vasemmistolaisuus tarkoittaa
    avarakatseisuutta, suvaitsevaisuutta, ymmärtäväisyyttä, solidaarisuutta ja kykyä tuntea
    empatiaa. Taiteilijan on mahdotonta tehdä työtään, mikäli ei kykene katsomaan maailmaa
    avarakatseisesti monilta eri kanteilta: tai ainakaan jälki ei tällöin ole hyvää saati mielenkiintoista.

    Tiedonantaja-festivaali

    Sorvali esiintyy lokakuun Tiedonantaja-festivaalilla yhdessä Helena Rytin kanssa: esityksen
    musiikista vastaa Kaj Chydenius.
    – Esitämme siellä minun ja Rytin 30+ taiteilijajuhlakonsertin, joka on samalla kunnianosoitus Kaj
    Chydeniukselle: esityksen musiikki on sataprosenttista Chydeniusta. Olemme lapsuudesta
    lähtien kumpikin laulaneet Chydeniuksen musiikkia. Olen tehnyt Chydeniuksen kanssa
    yhteistyötä vuosien varrella hyvin paljon ja Helena on puolestaan ohjannut monia Chydeniuksen
    satuoopperoita.

    – Konsertti on läpileikkaus minun ja Helenan yhteiseen historiaan ja ystävyyteen, joka alkoi
    syksyllä 1980 Jukka Kajavan Intimi-teatteriin ohjaamasta näytelmästä Runar ja Kyllikki.
    – Pääsimme Helenan kanssa Teatterikorkeakouluun vuonna 1981 ja olemme vuosien saatossa
    tehneet runsaasti yhteistyötä muun muassa Oulun Kaupunginteatterissa ja Teatteri Vanha
    Jukossa. Konsertissa peilataan yhteistä matkaamme Teatterikorkeakoulusta tähän päivään.
    Miksi on mielestäsi tärkeää, että vasemmistolaisessa työväenfestivaalissa on tarjolla laadukasta
    kulttuuria ja taidetta?
    – Useinhan on niin, että esimerkiksi työväenlaulut saattavat herättää kuulijan kiinnostuksen
    politiikkaa kohtaan ja sitä kautta innostuksen itsensä laajamittaisempaan sivistämiseen muun
    muassa Tiedonantajaa lukemalla. Mielestäni kulttuurilla ja taiteella on keskeinen rooli
    yhteiskuntakriittisen tietoisuuden herättämisessä.
    – Olen osallistunut ja esiintynyt Tiedonantaja-festivaaleilla reilu parikymmentä kertaa. Kaikille
    muutosta haluaville festivaali tarjoaa loistavan foorumin saada valtavirrasta poikkeavia ja
    yhteiskuntakriittisiä näkökulmia yhteiskunnalliseen keskusteluun. Festivaali on erinomainen
    tilaisuus tavata ihmisiä, joita kaikkia yhdistää yhteinen päämäärä eli Sipilän hallituksen
    kaataminen.

    Konsertti järjestetään ravintola Laternassa lauantai-iltana 7.10. 2017

    Lue Ritvan koko haastattelu Tiedonantajan numerosta 30/2017


    Piditkö lukemastasi?
    Auta Tiedonantajaa julkaisemaan jatkossakin ja tue Tiedonantajaa lahjoituksella tai tilaa lehti!

    Uusimmat artikkelit

    Uutiset
    2.11.2025
    JP (Juha-Pekka) Väisänen

    Sateenkaarijärjestöt ja kulttuuriväki vaativat Israelin sulkemista Euroviisuista

    Suomen kommunistisen puolueen sateenkaarityöryhmä Punainen sateenkaari vaatii Israelin sulkemista pois vuoden 2026 Euroviisuista.

    Naiset tekevät töitä lähes kaksi kuukautta ilman palkkaa, jos heidän vuosiansionsa suhteutetaan miesten keskiansioihin kuva STTK
    Teoria
    1.11.2025
    JP (Juha-Pekka) Väisänen

    Naiset työskentelevät kaksi kuukautta palkatta

    Yli 55 vuotiaat arvostavat laatua enemmän kuin hintaa. Akateemisen tutkimuksen mukaan myös eriarvoisuus eläkeläisten välillä on kasvanut. Kuva Etu.
    Teoria
    31.10.2025
    JP (Juha-Pekka) Väisänen

    Eläkeläiset eivät juokse tarjousten perässä – laatu ohittaa hinnan

    Kemissä vaadittiin sairaalan säilyttämistä täyden palvelun talona. Kuva: Tapio Siirilä.
    Uutiset
    30.10.2025
    Toimitus

    Kemiläiset ottivat ministeri Juuson vastaan mielenosoituksella

    Petra Packalén Tampere Hämeenkatu
    Kotimaa
    29.10.2025
    TA-Tampere

    Osuuspankit luomaan paikallista hyvinvointia

    Tilaa lehti

    Tukea Tiedonantajalle

    Ota yhteyttä

    Mediakortti

    Toimituksen ja käyttäjien luoman sisällön käyttöoikeutta koskee Creative Commons Nimeä-Epäkaupallinen-Ei muutettuja teoksia 1.0 Suomi-lisenssi, ellei erikseen mainita.

    Tiedonantaja

    Osoite: Viljatie 4 B, 3. kerros, 00700 Helsinki
    Puh: 09 – 7743 8150
    Sähköposti: 

    Juttuvinkit ja journalismi

    Copyright 2025 © Tiedonantaja | Tietosuojaseloste


    Piditkö lukemastasi?
    Auta Tiedonantajaa julkaisemaan jatkossakin ja tue Tiedonantajaa lahjoituksella tai tilaa lehti!

    Mekanismi M icon