Ulosmarssilla ulkoistamista vastaan
Työväenlaulut raikasivat kovaäänisistä, kun Helsingin Koskelan raitiovaunuhuollon henkilökunta poistui työpaikaltaan keskiviikkona 4. lokakuuta puolen päivän aikaan. Samalla alkoi aina torstaiaamuun klo 8 kestänyt työnseisaus, jolla vastustettiin vuorokausihuollon ulkoistamista.
Luottamusmies Mikko Ylimutka kertoo, miten työtaistelun takana on raitioliikenneyksikön johtajan ajama mielivaltainen ja perustelematon ulkoistaminen.
– Työntekijöitä on rankasti petetty tässä hommassa, sanoo Ylimutka katkeraan sävyyn.
Ulkoistamista ulkoistamisen vuoksi
Jokainen liikennöivä raitiovaunu siivotaan ja huolletaan kerran vuorokaudessa uutta ajopäivää varten. Koskelan raitiovaunuhuollossa työskentelee jatkuvassa kolmivuorotyössä 35 henkilöä ja varikko vastaa 70-prosenttisesti päivittäisestä raitioliikennehuollosta.
Raitioliikenneyksikön johtaja Timo Ketola nimitti työryhmän kehittämään HKL:n raitiovaunujen vuorokausihuoltoa ja ilmoitti kunnioittavansa työryhmän näkemystä. Työryhmä tuli siihen tulokseen, ettei huoltotoimien ulkoistaminen ole taloudellisesti kannattavaa.
– Työryhmän yksimielisesti hyväksymät kustannuslaskelmat osoittavat oman toiminnan edullisuuden, kertoo Ylimutka.
Vaikuttaakin siltä, että ulkoistamishanketta ajetaan pelkästään ideologiselta pohjalta, ulkoistamista ulkoistamisen vuoksi.
Työryhmän yli käveltiin
Työryhmän kannasta huolimatta Ketola on vienyt Helsingin joukkoliikennelautakuntaan esityksen, jossa ehdotetaan huoltotöiden osittaista ulkoistamista. Alustava tarjouspyyntö tehtiin jo kesäkuussa, ja sopimuskauden on määrä alkaa marraskuun alusta.
Työntekijät katsovat nyt, että raitioliikenneyksikön johtaja on sivuuttanut työryhmän loppuraportin.
– Ulkoistamishanke ei perustu ainakaan edullisuuteen, huomauttaa Ylimutka.
Hän korostaa, ettei tarjouskilpailussa vahvoilla oleva yritys kykene hoitamaan vaativaa huoltotyötä kunnolla. Vain muutaman työntekijän pikkufirma on aiemmin suorittanut vain siivoustöitä.
Huoltoalan kokemattomuus muodostaa ongelmia turvallisuuden kannalta. Raitiovaunuja joudutaan esimerkiksi siirtämään pienellä alueella, ja taitamattomien kuskien onnettomuusriski on suuri.
– Huoltotyössä pitää kiinnittää paljon huomiota turvallisuuteen, mikä tietysti nostaa myös työn kustannuksia, selventää Ylimutka.
Hän korostaa, että Koskelan varikon huoltohenkilökunnan osaamista vastaavaa tietotaitoa ei hevin muualta löydy.
Ei rahoja hämäräfirmoille
Vuorokausihuoltoa etunenässä tavoitteleva Jocol Oy on Suomen Asiakastieto Oy:n luokituksissa välttävällä tasolla, ja yrityksen kanssa suositellaan vain käteiskauppaa. Myös yrityksen taloudellinen tilanne luokitellaan heikoksi.
– On tavallisten veronmaksajien etu, ettei työstä makseta millekään hämäräfirmoille, sanoo Ylimutka.
Muun henkilöstön tuki varikon huoltotyöntekijöille on toistaiseksi ollut melkoisen vaatimatonta.
– Vastustaminen on nykyään vaikeaa, pohtii Ylimutka.
Hän haluaa kuitenkin korostaa, että vaikka ulkoistamispäätös koskeekin vain yhdeksän henkilön työpanosta, voi päätöksellä olla kauaskantoisia seurauksia.
Mikko Ylimutka jää työtovereineen odottamaan joukkoliikennelautakunnan päätöstä asiasta. Mikäli ulkoistamispäätös tehdään on varikon henkilökunta valmis jatkamaan työtaistelua.
MARKO KORVELA