Uudenkaupungin autotehdas lomauttaa puolet väestään

01.01.2000 - 12:00
(updated: 09.10.2015 - 12:38)

Alkuperäinen kirjoittaja: Arto Tuominen


Uudessakaupungissa eletään taas vaikeita aikoja. 1990-luvun
alun taistelu autotehtaan työpaikkojen puolesta Opelin koetettua vetää

Calibra

-tuotantonsa pois oli vielä tuoreessa muistissa, kun

Valmet Automotive

tämän vuoden alkupuolella ilmoitti lomautustarpeestaan.
Myöhemmin täsmentyi kuva työvoiman vähentämisestä
jopa 750:llä hengellä. Vielä tällä hetkellä
liki 1 600 ihmistä työllistävän autotehtaan ihmiset
arvuuttelevat keskuudessaan, ketkä saavat lomautuslapun kouraansa.
Huhtikuun 25. päivä saavat joka tapauksessa ensimmäiset lomautettavat
lähteä. Lomautusten on määrä jatkua toistaiseksi
ainakin syksyyn 2004 saakka.



Uudenkaupungin autotehtaan tuotanto tulee puolittumaan yli 40 000:sta
noin 20 000:een autoon

Saabienkin

tuotannon nyt huhti- toukokuun
vaihteessa loppuessa. Maailman mitassa piskuisen autotehtaan tuotantoon
jää ainoastaan

Porsche Boxster

-autojen valmistus, joka
työllistää osan tehtaan työläisistä vuoteen
2008 asti. Porsche-tuotanto saattaa jatkua senkin yli aina vuoteen 2011.






Monet autotehtaan työläisistä ihmettelevät kuitenkin
"jarrujen päälle lyömistä" tilanteessa, jossa
Valmet Automotiven Uudenkaupungin tehdas on vuosi vuodelta tehnyt jättivoittoja
pääomistajalleen

Metso-konsernille

. Myös tehtaan haluttomuus
työläisten jatkokouluttamiseen, etenkin kun tieto Saab-tuotannon
loppumisesta saatiin jo vuonna 1999, on kismittänyt työläisiä.
Korkeasuhdanteen aikana kun harva työnantaja malttaa kouluttaa, kun
rahaa on taottava osakkeenomistajille.



- Entä mitä on sanottava siitä, että samaan aikaan
kun työläisten tulevaisuudesta päätetään,
tekevät jotkut tehtaalla vielä ylitöitä? kysyvät
Tiedonantajan haastattelemat työläiset.



Kymmenen prosentin omistusosuuden myynti autotehtaan osakekannasta saksalaiselle

ThyssenKrupp Automotivelle

ei ole tuonut ainakaan toistaiseksi riittävästi
apua tehtaan suunnitteluosaston tarpeisiin. ThyssenKruppilla on kuitenkin
optio lisäosuuksien ostamiseen Uudenkaupungin autotehtaasta.



Autotehtaan pian alkavat lomautukset tulevat vaikuttamaan työläisten
ja heidän perheidensä elämään monin tavoin. Lomautettavien
työläisten lisäksi on kyse siitä, että kymmenien
määräaikaisissa työsuhteissa olevien nuorten työsopimuksia
ei enää jatketa. Suoranaiset toimeentulovaikeudet astuvat heti
kuvaan, ruuan ostamisesta, vuokranmaksusta ja toisaalta asuntolainojen hoitamisesta
tulee jokapäiväinen huolenaihe. Kaikilla tehtaan työläisillä
on omat murheensa, myös tehtaalle jäävät joutuvat venymään.
Kuinka selvitä yhä kasvavasta työmäärästä
tehtaalla, kun puolet väestä jää pois?



Entä jos haluat myydä asuntosi ja muuttaa pois paikkakunnalta?
Lomautukset ja päättyvät työsuhteet aiheuttavat aina
paineen myös asuntomarkkinoilla. Kun joudut luopumaan omistusasunnostasi,
joudut myymään sen halvalla, kun myytävää on paljon.
Näinhän markkinat toimivat! Yhden itku on toisen ilo.






Olkoonkin, että Saab Automotiven tapauksessa suurin kärsijä
on varmasti työläinen ja hänen perheensä, ei Uudenkaupungin
kaupunginkaan tilanne ole kaksinen. Verotulot pienevät, samoin valtionavut.
Lomautukset ja irtisanomiset tulevat väistämättä lisäämään
paineita lisärahoituksen löytämiseen sosiaali- ja terveyssektorille.
Toukokuussa "remmiin astuvat" liki tuhat lomautettavaa tekevät
kaupungin budjettiin ja verotuloihin liki miljoonan euron reiän. Kaikki
tämä juuri, kun pikkukaupunki oli miten kuten selvinnyt jaloilleen
Calibra-kriisin aiheuttamista tulonmenetyksistä.



Uudenkaupungin kaupungista on parin viime vuoden aikana ilman autotehdastakin
kadonnut 200-300 työpaikkaa lähinnä eri elektroniikkayhtiöiden
konkurssien ja vaikeuksien kautta.



Sota Irakissa on saanut autotehtaan työläiset kauhistumaan
amerikkalaisten "isänmaanystävien" kaavailemasta saksalaisten
autojen ostoboikotista. Pahimmillaan se tietäisi sitä, että
Uudenkaupungin autotehtaalla kootut Porschet, jotka mielletään
saksalaisiksi, jäisivät kauppojen hyllylle. Vain puolet Boxsterien
myynnistä on suuntautunut Eurooppaan.






Uusikaupunkilainen kaupunginvaltuutettu

Pertti Haverinen

pitää
Tiedonantajan haastattelussa valitettavana sitä, että ay-liikkeen
johdon ja tehtaan johdon välisissä neuvotteluissa ei tuotu esiin
mahdollisuutta välttää lomautukset työaikaa lyhentämällä,
ilman ansiotason laskemista.



- Myös käyttämällä joustavasti erilaisia eläkejärjestelmiä
olisi lomautukset suurelta osin voitu välttää, toteaa Haverinen.


Tilaa Tiedonantaja!

Piditkö lukemastasi? 
Auta Tiedonantajaa julkaisemaan jatkossakin.
Tue Tiedonantajaa lahjoituksella
tai tilaa lehti kotiin!

 

 

 

 

Arkiston arkiston artikkeli