13 posts / 0 new
Uusin kirjoitus
admin
Offline
Last seen: 3 months 4 min sitten
Joined: 05.08.2015
Suomi tarvitsee lisää teollisuutta

Alkuperäinen kirjoittaja: Työmies

Suomen talous on kuralla ja työttömyys lisääntyy. Ratkaisua tähän kurjuuteen voitaisiin hakea edelleen ajankohtaisesta SKP:n talouspoliittisesta ohjelmasta vuodelta 1966. Siellä on esitetty todella hyviä työllisyyttä parantavia toimenpiteitä kuten

- kotimaisen henkilöautotehtaan perustaminen
- kaivostoiminnan kehittäminen
- lannoitetuotannon lisääminen
- metsänviljelyn tehostus ja soiden ojitushankkeet
- atomivoiman rakentaminen
- kalanjalostuslaitosten rakentaminen

Valtion olisi nyt voimakkaasti panostettava uuden suurteollisuuden rakentamiseen. SKP voisi lähteä aktiivisesti edistämään näitä asioita kuten se teki vuonna 1966.

admin
Offline
Last seen: 3 months 4 min sitten
Joined: 05.08.2015

Alkuperäinen kirjoittaja: Työmies

Suomen talous on kuralla ja työttömyys lisääntyy. Ratkaisua tähän kurjuuteen voitaisiin hakea edelleen ajankohtaisesta SKP:n talouspoliittisesta ohjelmasta vuodelta 1966. Siellä on esitetty todella hyviä työllisyyttä parantavia toimenpiteitä kuten

- kotimaisen henkilöautotehtaan perustaminen
- kaivostoiminnan kehittäminen
- lannoitetuotannon lisääminen
- metsänviljelyn tehostus ja soiden ojitushankkeet
- atomivoiman rakentaminen
- kalanjalostuslaitosten rakentaminen

Valtion olisi nyt voimakkaasti panostettava uuden suurteollisuuden rakentamiseen. SKP voisi lähteä aktiivisesti edistämään näitä asioita kuten se teki vuonna 1966.

admin
Offline
Last seen: 3 months 4 min sitten
Joined: 05.08.2015

Alkuperäinen kirjoittaja: Työeläkeläinen

Periaatteessa kannatettavia ajatuksia mutta, mistä otamme pääomat noihin investointeihin?

Tietysti voidaan kuvitella työeläkerahastojen ja ammattijärjestöjen sitovan varansa näihin yrityksiin mutta silloin on oltava varmaa niiden menestyminen, noita varoja kun ei voi heittää yhden kortin varaan vaan kuuluisa hajautus lienee paras keino niiden turvaamiseen.

Voitaisiinko myydä "kansanosakkeita" kuten myytiin erilaisia sitoumuksia sota-aikaan? Olisiko työväki halukas sijoittamaan varallisuuttaan kansallisiin projekteihin joista alkaa tulla, jos yleensä tulee, tuottoa vasta esim. 10 vuoden päästä?

Yhtenä toteutuskelpoisena noista pidän ydinvoimalahankkeita joita jo lieneekin vireillä, kannatan useaa lisävoimalaa jotta olemme täysin omavaraisia ja voimme luppoaikoina vaikka myydä energiaa ulos.

Toisena on kaivostoiminta joka nyt näyttää menevän ulkolaisille firmoille. Ulkolaisuudessakin on vähintään pari näkökohtaa jotka kannattaa miettiä, meiltä ei vaadita suuria pääomainvestointeja ja mahdolliset tappiot menevät jonkun muun piikkiin. Toisaalta mahdolliset voitot ainakin osin valuvat ulkomaille. Mitä lopulta jää haaviin on aika vaikeasti ennustettavissa.

admin
Offline
Last seen: 3 months 4 min sitten
Joined: 05.08.2015

Alkuperäinen kirjoittaja: Työmies

Pääomat investointeihin otetaan tietysti verovaroista. Otetaan vaikkapa nyt tämä kotimaisen autotehtaan perustaminen. Paljonko uusi auto maksaa tänä päivänä? Noin 15 000 euroa. Se on aivan liikaa tavalliselle työläiselle. Siksi valtio voisi perustaa tehtaan joka valmistaisi pientuloisille tarkoitettua ns kansanautoa. Olen varma että tuotantokustannukset saataisiin puristettua niinkin alas kuin 3000 euroon per auto. Edellytyksenä että kansanautoja valmistetaan massatuotantona valtavia eriä. Autossa ei olisi mitään turhia hienouksia vaan penkinlämmittimet, ajotietokoneet yms hienoudet olisi karsittu pois. Autoa ei myöskään tarvitsisi mainostaa vaan se mainostaisi itse itseään, autoa saisi vain yhtä väriä, samoilla suunnitelmilla valmistettaisiin seuraavat 30 vuotta jne jne. Puhumattakaan siitä ettei auton valmistamisella tavoiteltaisi voittoa, ainoastaan kustannukset katettaisiin. Uskon että tällaiselle kansanautolle olisi Suomessa valtava tilaus. Kuka hullu ei ostaisi uutta autoa 3000 eurolla?

admin
Offline
Last seen: 3 months 4 min sitten
Joined: 05.08.2015

Alkuperäinen kirjoittaja: Työeläkeläinen

Intialaisella työvoimalla tehdään 3000€ autoja ja niitä tai niiden kohennettuja malleja on kai suunnitelmissa tuoda EU:n alueelle myöhemmin.

Mistä luulet täällä saatavan työvoimaa siihen hintaan? Intiassa on miljardi ihmistä ja niistä varmasti 100 miljoonaa keskiluokkaista eli siellä on markkinat. Meillä on 5 miljoonaa kansalaista, mistä saat markkinat niille miljoonalle autolle vuosittain?

Meillä on mopoautoja jotka maksavat kymppitonnin verran tai enemmän, millaisia ritsoja ne 3000€ autot olisivat?

Pitäisiköhän hieman heittää realiteettia joukkoon maassa jossa halutaan voimaan minimipalkka. Tälläkin sivustolla muistelen nähneeni 1500€/kk vaatimuksen. Ei oikein käy yhteen nämä tiedän haaveenne.

admin
Offline
Last seen: 3 months 4 min sitten
Joined: 05.08.2015

Alkuperäinen kirjoittaja: Juha Ruokola

Kolmen tonnin mopoautokin jo jo hyvä kulkuväline, jos ei vaadi todella niitä kaikkia hienouksia.
Kymppitonnin stereot voi niihin ostaa ja asentaa sitten, jos joku niin haluaa!
Tosin autoa ei kannata pitää, jos ei todella tarvitse. Maksaa sen ylläpitäminen, vaikket ajaisi metriäkään.

Kuinka paljon lienekään tälläkinhetkellä autoja myynnissä?
Pienituloisille niitä voisi hyvin suunnatakin.
hyvänkin auton saa käytettynä halvalla.

admin
Offline
Last seen: 3 months 4 min sitten
Joined: 05.08.2015

Alkuperäinen kirjoittaja: Työeläkeläinen

Et tainnut keritä lukemaan, minä sanoin mopoautoja myytävän kymppitonnilla (10'000€) vaan enpä ollut tarkastanut. Nyt katsoin yhden mopoautomyyjän sivuja ja hinnat olivat perusvarustuksella 12'000 - 17'000€ kappaleelta.

Kysymyksenihän oli, millaisen ritsan luulet saavasi 3'000€ hintaan kun mopoautotkin maksavat kymppitonnin?

Polkupyöriä saa halvalla, ainakin käytettynä, joten ehkä suosittelemme niitä pienituloisille.

admin
Offline
Last seen: 3 months 4 min sitten
Joined: 05.08.2015

Alkuperäinen kirjoittaja: Juha Ruokola

Mitäpä sitä mopoautolla tekee, jos on ikää ajaa vähän isompaakin koslaa.
Liikaa ne maksavat, joten samalla rahalla saa pikkasen paremmankin vempeleen.

admin
Offline
Last seen: 3 months 4 min sitten
Joined: 05.08.2015

Alkuperäinen kirjoittaja: Työeläkeläinen

Minä vertasin sitä "työmiehen" 3000€ autoa jota hän himoitsi siihen mitä saa kolmella tonnilla nykyään, sillä ei saa edes sellaista ritsaa joka sinulle kelpaisi, enkä minäkään mopoautoa himoitse tällä hetkellä.

admin
Offline
Last seen: 3 months 4 min sitten
Joined: 05.08.2015

Alkuperäinen kirjoittaja: Työmies

Ottaisin tämän 3000 euron kansanauton esikuvaksi Lada 1200. Neuvostoliitossa tehtiin sellainen virhe tämän muuten loistavan auton kehittelyssä että siihen alettiin tuoda myöhemmissä malleissa kaikenlaisia lisävarusteita, siis lisää kustannuksia. Peruutusvalo, takalasinlämmitin, niskatuet etuistuimissa, kangaspäällysteiset istuimet jne. 1500 mallissa Lada meni vieläkin pidemmälle, jarrutehostin, koristelistat kyljissä jne. Mitä ihmettä tavallinen autoilija tekee koristelistoilla kyljissä?!? Kaikkein tärkeintä olisi pitää homma yksinkertaisena niin että auton hinta saadaan vastaamaan köyhän kansanosan maksukykyä. Yksinkertaisia peruskulkuneuvoja yksinkertaisille ihmisille.

admin
Offline
Last seen: 3 months 4 min sitten
Joined: 05.08.2015

Alkuperäinen kirjoittaja: Matti Aalto

Autoteollisuudessa on itua jos sen osaa sovittaa oikein tämän päivän maailmaan.

Koko maailmaa koskettavan ekologisen kriisin kannalta autot ovat keskeinen asia, siis sellainen että asialle on tehtävä jotakin.

Henkilöautojen käytöstä kokonaan tämä maailma ei tule luopumaan.

Sekä moraalisesti että taloudellisesti kestävä linja löytyy oikeasti ympäristöystävällisistä ja halvoista autoista. Lähtökohdaksi ei voi ottaa ihan toisenlaisen ajan ajattelutavasta syntynyttää Ladaa, vaan on kehitettävä sellaisa alle 300kg omanpainon ja enintään 80km/h maximinopeudella toimivia erittäin pieniruokaisia ja pitkäikäisiä autoja, hinnan saa täällä Suomessakin tuonne 3000 tienoille.

Jarrutehostimet, ohjaustehostimet, ruostuvat rautapeltikorit yms pitää tietenkin jättää pois.

Kyllä niille kysyntää olisi maailmalla enemmän kuin Suomessa ehdittäisiiin tehdä.

Tämä ei tietenkään vähennä millään tavoin tarvetta panostaa joukkoliikenteeseen.

admin
Offline
Last seen: 3 months 4 min sitten
Joined: 05.08.2015

Alkuperäinen kirjoittaja: Työeläkeläinen

Sitten Matti vaan kehittelemään sitä ajoneuvoa, osta ensin hyvä 3D ohjelma jolla voit hahmotella ja kun se on valmis niin alat keräämään sijoittajia tehtaan rakentamiseen, jos et saa myytyä ideaa U:kiin jo valmiille tehtaalle. Tee myös ensin markkinatutkimus ja mieti millaisen katteen olet valmis hyväksymään jakeluportaalle jotta myyjätkin eläisivät vielä huomenna.

Jos auton omamassa olisi 300 kg niin millaisen kokonaismassan olet sille suunnitellut, eli monelleko hengelle? ja montako kauppakassia?

Miten ajattelisit sen selviävän törmäyskokeissa vai eikö turvallisuudella ole merkitystä? kuten ABS-jarruilla ja muulla turvatekniikalla? Onko ihmishenki ja kehon toiminta halpaa sosialismissa?

Toisin sanoen suunnitelmasi on vasta Muumivaiheessa eli unelma.

admin
Offline
Last seen: 3 months 4 min sitten
Joined: 05.08.2015

Alkuperäinen kirjoittaja: kansanauto

hyvä, mä lähen pienellä panoksella mukaan.
aletaan valmistamaan kansanautoa suomalaisille.
Suunnittelukriteeri jo määriletiinkin yllä.
-Max hinta 3000 euroa
-Ei mitään turhaa

Auton suunnittelu on kallis ja riskkapeli prosessi, ostetaan mahdollisimman paljon valmiina. Alusta, moottori ja voimansiirto pitäsi saada alihankintana jostain. Mä voisin alkaa neuvottelemaan jonkun suuren kiinalaisen valmistajan kanssa, jos saatais heilta alihankittua nämä komponentit.

Entäpä jos mentäis suoraan OEM-valmistuttamiseen. Tilattaisiin koko auto kiinasta, meidän tehtäväksi jäisi vain merkin suunnittelu ja markkinointi.

Paljonkos tarvitaan käyttöpääomaa, että saadaan homma pyörimään.

kuka muu lähtee mukaan yrittämään

Paikalla olevat käyttäjät

There are currently 0 users online.

Uudet käyttäjät

  • helena-rantasuo
  • soderholmsatu
  • rikutoi
  • antti.sointula
  • makinensanteri04