Alkuperäinen kirjoittaja: sakke
Viime aikoina työtaistelut Suomessa ovat olleet erillaisten parempiosaisten ammattikuntien omien etujen ajamista. Ne ammattikunnat, joiden painostusvoima on vahva, ajavat omia etujaan häikäilemättömästi. Lentoemännät, jotka työskentelee 95 tuntia kuukaudessa ja tienaavat noin 3000 euroa/kk päättivät mennä lakkoon puolustaessan näitä muhkeita etuja. AKT suunnittelee luonnollisesti tukilakkoa.
Tämä johtaa kasvavaan eriarvoisuuteen. Ne, joilla on painostusvoimaa, pystyvät neuvottelemaan itselleen häikäilemättömät edut. Ne joilla ei ole painostusvoimaa, jäävät oman onnensa nojaan. Liitot eivät ole kiinnostuneet siivoojien tai nakkikiskan myyjien kohtalosta, vaan ne keskittyvät eliitin asioiden ajamiseen, kuten lentoemäntien, paperimiehien tai ahtaajien etujen ajamiseen.
Alkuperäinen kirjoittaja: sakke
Viime aikoina työtaistelut Suomessa ovat olleet erillaisten parempiosaisten ammattikuntien omien etujen ajamista. Ne ammattikunnat, joiden painostusvoima on vahva, ajavat omia etujaan häikäilemättömästi. Lentoemännät, jotka työskentelee 95 tuntia kuukaudessa ja tienaavat noin 3000 euroa/kk päättivät mennä lakkoon puolustaessan näitä muhkeita etuja. AKT suunnittelee luonnollisesti tukilakkoa.
Tämä johtaa kasvavaan eriarvoisuuteen. Ne, joilla on painostusvoimaa, pystyvät neuvottelemaan itselleen häikäilemättömät edut. Ne joilla ei ole painostusvoimaa, jäävät oman onnensa nojaan. Liitot eivät ole kiinnostuneet siivoojien tai nakkikiskan myyjien kohtalosta, vaan ne keskittyvät eliitin asioiden ajamiseen, kuten lentoemäntien, paperimiehien tai ahtaajien etujen ajamiseen.
Alkuperäinen kirjoittaja: Työeläkeläinen
Olisikohan Sakke niin, että ammattiliitot eivät halua suomalaisen Finnairin pysyvän ilmassa vaan haluavat Aeroflotin tilalle? Nyt jo varsin korkein kustannuksin tappiota tekevä Finnair halutaan painaa polvilleen ja pois markkinoilta. Kukahan noille liitoille maksaa kilpailijan poistamisesta, tässä olisi taas hyvä aihe lahjustutkimuksiin.
Toinen vaihtoehto on suunnaton typeryys ammattiliitoissa, miten ne kuvittelevat tappiota kilpailutilanteessa tekevän firman saavan tuloksensa kannattavan puolelle kululisäyksin. Taitavat muutoinkin nuo kustannukset olla suuremmat kuin ainakin Blue 1 yhtiöllä koska niitä Bluen kustannuksia tällä alalla sanotaan 20% alemmiksi.
Mikseivät samat sopimukset sovi lentävälle henkilökunnalle? Miksei hyvien aikojen virhepäätöksiä voida muuttaa tilanteen vaatimiksi? Miksi pakotetaan Finnair ehkä siirtymään ulos Suomesta vaikkapa Viroon? Täydellistä taidottomuutta globalisaation edessä, mitä me voimme odottaa tuollaisilta liitoilta kun paineet kasvavat koko ajan elintasojen tasaamisen suuntaan? Luultavasti kykenemättömyyttä ja lakkoja jotka vaan pahentavat tilannetta entisestään.
Alkuperäinen kirjoittaja: kullervojoensuu
Niin, siivoojat ei saa palkankorotuksia kuin yleislakon avulla...johon ei "hampaattomat" Ihalainen ja Nykyinen Lyly,ei lähde helpolla...
Alkuperäinen kirjoittaja: Myyryläinen
Valitettavasti kaikki ammattiryhmät eivät ole yhtä valveutuneita ja työnantajat käyttävät heitä hyväkseen, toisaalta riistämällä erityisen kovasti heikommin järjestäytyneitä ja toisaalta syyllistämällä niitä jotka osaavat, haluavat ja kykenevät puolustamaan etujaan. Ja tässä heillä on apunaan kaikenmaailman Sakket.
Vaikka lentoemännät ja stuertit uhmaisivatkin fysiologiaansa ja suostuisivat luopumaan aikaeroista toipumiseen tarkoitetuista vapaistaan niin ei siitä hyötyisi yksikään siivooja, ei edes Finnairin palkkalistoilla oleva. Tuskin Finnairin pomoilla edes on yhdenkään siivoojan "verokirjaa kassakaapissaan" vaan heidätkin on jo ulkoistettu reppurifirmoihin jolloin heitä on entistä helpompi pompottaa.
Tuloerojen epäoikeudenmukainen kasvu ei johdu työläisten keskinäisistä eroista vaan kapitalistien ja työläisten välisen kuilun kasvamisesta joka näkyy m.m. palkka- ja pääomatulojen suhteen kehityksestä.
Sakken kirjoitus onkin siis jälleen yksi yritys saada työläiset tappelemaan keskenään jotta työnantajakapitastit saisivat nukkua yönsä rauhassa.
Alkuperäinen kirjoittaja: Iivari
On ikävää, Sakke on mennyt porvarin propagandaan. Ensinnäkään ko. tiedot ovat täysin yhtiön yksipuolisesti ilmoittamia liioiteltuja lukuja. Toisekseen, kuka muu hyötyy, kuin porvari, kun työväki on keskenään kateellisia. Jos minä en saa, ei tarvi muidenkaan saada. Logiikka on täysin outo! Luokkataistelun nimissä, täytyisi huomio kiinnittää valtaviin tuloeroihin, joita porvarit ovat itselleen rakentaneet. On sama, tienaako joku 1000 vai 3000 euroa, kun muutama herra vetäisee muutaman tunnin kokouspalkkiona mainitun summan, tienaa palkkaa 20000 kuussa ja kaiken maailman epämääräiset optiot ja osingot samalla veroprosentilla, mitä 30000 euroa vuodessa tienaava.
Finnairin lakossa on muustakin kyse, kuin yhdestä ammattiryhmästä. Kyseessä on pahimmillaan koe, saadaanko ay-liike laajemmaltakin nurin. Yhtiöllä ei ole muuta mielenkiintoa, kuin romuttaa ay-liike ja heikentää suomalaisten duunareitten vaikutusmahdollisuudet lopullisesti romukoppaan! Finnairin lakon soisi olevan esihuuto taistelulle, joka laajenee kaikkialle työelämään. Jatkuva kyykytys, pakkotahtinen työ ja kaikki muut kasvottomien markkinavoimien vaatimukset on nyt torpattavissa, jos suomalainen duunari näkee mahdolisuuden. Nyt porvari nukkuu sodassaan huonosti! Jos jo lentoliikenne seisoo, miksei muillakin aloilla ruvettaisiin NYT kiinnittämään huomiota epäkohtiin, palkkaukseen, työtahtiin, työnantajan saneluun. Latu on auki laajemmallekin luokkataistelulle, jos suomalaiset duunarit sen vain käyttävät!
Alkuperäinen kirjoittaja: PSillanpää
Kerrankin voin olla lähes samaa mieltä kirjoittajan kanssa! Ero on siinä, että muutamien liitojen johto ei ole huomannut, että Kekkosen Suomi meni jo. Kuulumme EU;hun, rahana on Euro, eli enää ei voi tehdä mitä haluaa. Kekkosen aikaan lentoyhtiöiden kilpailu hoidettiin "syömällä" kilpailija pois (KarAir), markan aikaan paperin kilpailukyky hoidettiin devalvoimalla (koko kansa maksoi). Olen lentänyt viime kesänä kaksi kertaa Amsderdamiin, kotimaisen lipun hinta lähes 300€, AirBaltik 100€, voi arvata kummalla menin!
Nyt paperitehtaita on suljettu ja meidän kentillä/tä lentää monta ns. halpalentoyhtiötä. Kabiinihenkilöstö, kannattaako tappaa lypsävä lehmä vain omien etujen vuoksi. (työtön emäntä/stuertti on työtön ilman lentäviä lentokoneita)?
Alkuperäinen kirjoittaja: PSillanpää
Iivari, en kehunut sinua kun sanoin olevani kirjoittajan kanssa lähes samaa mieltä. No asiaan. Entisessä Neuvostoliitossahan ammattiyhdistys oli työläisen asilla siten, että puolue päätti mitä maksetaan ja AY-liike siunasi sen. Derdokratiaa ja työläisen valtaa?? Jo edellisessä kirjoituksessani yritin kertoa, että jotta firma pysyy pystyssä on tulojen oltava suuremmat kuin menot. Nyt vain Finnairissa on kysymys siitä, että kun matkustajalla on mahdollisuus valita huomattavasti halvempia lentoja joskin ilman huonoja ruokia, niin moni tekee valinnan.
Paperiliitto opetettiin Venäjän typerien puutullien myötä havaitsemaan kustannustehokkuuden ja uskon, että Finnairin kabiihihenkilöt huomaavat, että on myös "halpalentoyhtiöitä". Laatu kyllä ihan sama, ilman huonoa ruokaa.
Alkuperäinen kirjoittaja: sakke
Myyryläinen yritää todistaa, että stuerttien lakko edistää myös siivoojan työoloja ja palkkakehitystä. Näinhän siinä ei tietenkään käy. Jos jokin ammattiryhmä onnistuu samaan paremmat edut, niin silloin heidän kustannuksensa ovat nousevat, joka taas kiihdyttää inflaatiota. Jolloin siivoojan reaalipalkka vain laskee.
Elikkä eliittiryhmien työtaistelut heikentävät pientenpalkansaajien tilannetta entisestään.
Alkuperäinen kirjoittaja: Iivari
Juuri näin, tän tyyppistä kommenttia odotinkin. Luojan kiitos, 1900-luvun alussa ei ollut mitään media kuin lehdet ja Lenin toteutti vallankumouksen. Suomessa ei olla siihen nyt eikä koskaan. Sama lopettaa koko vasemmistopolitiikka ja ruveta nukkuvaksi. Porvari on onnistunut syöttämään kateuden joka väliin, ja todellista demokratiaa ei ikidä saada kun duunarit miettii omaa kurjuutta naapuuriin peilaamalla, ei laajemmalla näkemyksellä.
Alkuperäinen kirjoittaja: sähkömies
Tämä väite ei pidä paikkaansa: "Jos jokin ammattiryhmä onnistuu samaan paremmat edut, niin silloin heidän kustannuksensa ovat nousevat, joka taas kiihdyttää inflaatiota." Ajattele nyt vaikka ensin pappeja, VM virkamiehiä, tuomareita, työeläkepomoja ja meklareita. Sitäpaitsi hinnathan määräytyvät globaaleilla markkinoilla porvarillisen taloustieteen mukaan. Eläkeläisen juttu Aeroflotista oli käsittämätön.
Alkuperäinen kirjoittaja: Arvo
Lainaan omavaltaisesti erästä artikkelia, joka perustuu tosiasioihin ja tuskin on häikäilemätön.
"Solidaarisuutta lentoemäntien ja stuerttien lakkolaisille.
Lentoemäntien ja stuerttien lakkolaisille osoitettu solidaarisuus on ilahduttavaa. Nyt alkavat solidaarisuustoimet huollon ja logistiikan ammattiliittojen taholta. IAU, AKT ja PAU ovat tahollaan luvanneet keskeyttää ne toimet, jotka sivuavat Finnairia. Erinomaista päättäväisyyttä osoittaa ammattiliiton johdon suhtautuminen sovintoesitykseen. Se torjui kovan paineen alla yksimielisesti välitysesityksen, jonka hyväksyminen olisi merkinnyt tuntuvia heikennystä nykyisiin työehtoihin.
Raivonpurkauksensa jälkeen Finnairin johtaja Vehviläiselle tuli kiire linnaan tapaamaan kaltaisiaan.
Lentoemäntien ja stuerttien palkkaus on käsittämättömän alhainen verrattuna työn vaativuuteen: Finnairin oman tiedotteen mukaan palkka vaihtelee tehdystä työmäärästä ja työn luonteesta riippuen: Työsuhteen alussa peruspalkka on noin 1300 euroa ja lisineen se on keskimäärin 1900 euroa kuukaudessa. Viiden vuoden työskentelyn jälkeen palkka lisineen on noin 2050 €/kk ja kymmenen vuoden työskentelyn jälkeen noin 2700 €/kk. Palkan lisäksi maksetaan lennon aikaisesta myynnistä myyntiprovisiot sekä työvuorojen mukaiset päivärahat.
Tuntuu käsittämättömältä, että tällä palkkatasolla olevien selkänahan ryöstämisellä voi lunastaa paikka kansainvälisessä kilpailussa, olkoon se kuinka rajua tahansa. Solidaarisuus on oleellinen tekijä työväenliikkeessä ja ay-liikkeen taistelussa se on elinvoima. Viime vuosikymmenien kuluessa solidaarisuus sananakin jäi naftaliiniin. Nyt se on löytynyt ja jälleen käytössä."
Alkuperäinen kirjoittaja: Arvo
Sitten omia huomioita: Olkoon se palkka vaikka Saken esittämä 3000 €/kk, siitä maksetaan verot+vak.maksut vähintään 35% ja käteen jää 1950. Jos asuu Helsingissä vuokralla tai maksat vastiketta,mikä on tuskin alle 600-700 €/kk. Muihin kuluihin jää noin 1300. Varmaan Nallekin huutaisi Fy fan va fräckt, jag som skattas till o med 28% om mina miljoner!
Björn Wahlrooshan ei ole häikäilemätön, hänhän osaa pelata niinkuin Lännen finanssibanksterit, jotka aiheuttivat globaalin talouskriisin, joka näkyy myös Euroopassa. Maksajiksi laitetaan tavalliset ihmiset. Meilla varsinaiset leikkaukset ja hinnankorotukset sitten lankeavat vaalien jälkeen. Tyhmä on se, joka nimittää tyhmäksi niitä, joilla ei ole osuutta kriisiin. Maksajiksi on saatava myös ne, jotka ovat syypäitä.
Suosittelen niille, jotka haluavat perustietoja USA:n finanssikriisin syistä, Esko Seppäsen kirjaa Hullun rahan tauti, Kapitalismin musta syksy 2008. Kirjan alkupuolella on Marxin toteamus "Moderni valtiovalta on vain toimikunta, joka ajaa porvariluokan yhteisiä asioita." Kyllä se nyt näkyy.
Ei riitä että muutaman vuoden välein käymme vaaliuurnilla, sillä talouspäätökset tehdään finanssikapitalistien linnakkeissa.
Alkuperäinen kirjoittaja: Työeläkeläinen
Eipä ole Iivari paljoakaan hyötyä siitä Leninin vallankumouksesta, se on jo syönyt lapsensa ja häipynyt historiaan.
Samoin käy kovassa globaalissa kilpailussa meidän kaikkien jos emme pysty olemaan riittävän tehokkaita. Tehokkuus tässä tarkoittaa kustannustehokkuutta.
Finnair on jo pitkään lentänyt tappiolla ja alkaa kohta vaatimaan verorahaa pysyäkseen ilmassa. Onko se jotenkin hyvä vaihtoehto jotta kaikki alamme maksamaan lentämisestä vaikka istumme kotonamme?
Finnairin kustannukset on saatava tasolle jossa se voi kilpailla muiden yhtiöiden kanssa.
Sosialismissahan ei välitetty tuottavuudesta ja kustannuksista vaan hinnoittelut näytettiin tekevän muilla keinoin, tuloksen me tiedämme eikä siihen kannata pyrkiä ehdoin tahdoin.
Me olemme tilanteessa jossa joudumme sopeutumaan elintason nousun loppumiseen ja jopa laskuun, mitä nopeammin pystymme sopeuttamaan taloutemme siihen sen vähemmin kärsimyksin selviämme. Nyt Finnair ja huomenna joku muu.
Alkuperäinen kirjoittaja: Asko Julkunen
Mistähän hihasta Sakke taas vedit tuon lentoemäntien keskipalkan. Finnairin oman tiedotteen mukaan palkka vaihtelee tehdystä työmäärästä ja työn luonteesta riippuen: työsuhteen alussa peruspalkka on noin 1300 euroa ja lisineen se on keskimäärin 1900 euroa kuukaudessa.
Viiden vuoden työskentelyn jälkeen palkka lisineen on noin 2050 /kk ja kymmenen vuoden työskentelyn jälkeen noin 2700 /kk. Palkan lisäksi maksetaan lennon aikaisesta myynnistä myyntiprovisiot sekä työvuorojen mukaiset päivärahat.
On ilahduttavaa, että ay-liikkeeltä löytyy vielä tänä päivänä solidaarisuutta. Luuletko Sakke, että vaikka lentoemännät ja stuertit suostuisivat alentamaan palkkojaan niin kapitalistit siirtäisivät siitä säästyvät rahansa siivoojille ja muille pienpalkkaisille. Kyllä ne menevät niiden omiin liiveihin kasvavana lisäarvona ja voittoina.
Työnantajapuolella vallitsee kylmä 1930-luvun neuvottelumeininki. Sehän uhkaa tuoda Britanniasta vuokratyövoimaa lentokoneisiin jos sen vaatimuksiin ei suostuta. 1930-luvulla tätä tehtävää toteuttivat Pihkalan-kaartit.
Alkuperäinen kirjoittaja: Arvo
Sen sijaan että aina kuuntelisimme kapitalistin räksyttäviä sylikoiria, voimme mekin antaa tunnustusta toisillemme ja itsellemme. Iivarin huomio on tärkeä:
tässä lakossa on kysymys myös suuremmista asioista, siitä saadaanko ay-liikettä polvilleen, sitten avainalojen lakko-oikeuden rajoittaminen ja lopuksi koko lakko-oikeuden poistaminen. Se ei ainakaan auttaisi siivoojien asiaa. Tämähän tuli tavallaan esiin ahtaajienkin lakossa. Näin kulkisimme kohti Työeläkeläisen pelkäämää totalitarismia, jossa porvaristo yksin määräisi tahdin. Myös Opiskelijan kommentit on hyviä ja ansiokkaita, joista voi oppia aina uutta. Sosialismi.netiin olen joskus kirjoitellut ja siellä on hyviä artikkeleita. Kannattaa panna merkille porvarillisen ideologian kvaasitiellisyys ja häilyvyys. Kataisen toteamus Ei koske Suomea, pankkien tressitestien epäluotettavuus ja muka finanssimarkkinoiden läpinäkyvyys on kuulua porvarien porinaa. Tuosta läpinäkyvästä tuli muotisana kaikkeen, mutta ei se mitään yksin auta. Itse olen tilannut sähköpostiin vaihtoehtouutiset, jotka löytyvät myös haulla vunet.org. Haulla Zeitgeist videos on mielenkiintoisia filmeja. Muuten taitaa Wikileaksin vuodoilla olla meikäläiselle aika vähän uutta, kun on analyyttisesti seurailut maailman tapahtumia.
Alkuperäinen kirjoittaja: Myyryläinen
tse asiassa en yrittänyt todistaa kirjoituksessani lentoemäntien ja stuerttien lakon edistävän myös siivoojien työoloja vaan todistin, että siivoojat eivät hyötyisi vaikka lentoemännät ja stuertit luopuisivat vaatimuksistaan. Sakke voisi siis kommentoida sitä mitä on kirjoitettu, eikä keksiä omiaan.
Mutta toisaalta, kun Sakke puheeksi otti, todella ay-liikkeen keskinäinen solidaarisuus auttaa kaikkia ay-liikkeen jäseniä, niin lentoemäntiä ja stuertteja kuin siivoojiakin. Pahinta on juuri tuo johon Sakke yllyttää eli eri ammattialojen työläisten keskinäinen kinastelu. Se on pois kaikilta työläisiltä.
Sitä paitsi jopa klassinen eli porvarillinen kansantaloustiede todistaa, että vain tuottavuuden nousun ylittävät palkankorotukset aiheuttavat inflaatiota. Noin ei ole tapahtunut vuosi kymmeniin vaan palkkojen ja pääomatulojen suhteen kehitys todistaa, että palkat eivät ole kehittyneet lähimainkaan tuottavuuden kehityksen suhteessa vaan jääneet pahasti jälkeen, myös lentoemäntien ja stuerttien.
Sitä paitsi yli tuottavuuden kasvun menevät korotukset tässä tilanteessa vain korjaisivat palkkoja suhteessa pääomatuloihin. Inflaatio syntyy vasta kun yritykset vesittävät tuon suhteen korjausyrityksen hinnoissa.
Alkuperäinen kirjoittaja: sakke
Iivari puhuu, kuin työtaistelut olisivat itsetarkoitus vasemmistolle. Mukaan lähdetään ja tukilakkoja järjestettään, kunhan saadan vaan rähinä aikaiseksi.
Kannattaisi kuitenkin käyttää tiukkaa harkintaa, ennenkuin barrikaadeille mennään. Pitäisi miettiä, edistetäänkö lakolla oikeudenmukaisuutta ja tasaarvoa. Onko vaatimukset kohtuullisia ja onko ne linjassa muiden palkansaajien kanssa.
Nykylakot rikkovat näitä periaatteita. Lakkoilevat ammattiryhmät ovat järjestään avainaloilla työskenteleviä, joiden lakoase on järeä ja painostusvoima suuri. Näin meille onkin muodostunut kaksijakoinen työsopimuskätäntö. On ammattiryhmiä, jotka avainasemaansa hyväksikäyttäen ovat saavuttaneet muhkeat edut (paperi, ahtaajat, lennonjohto...) ja ammattiryhmiä, joiden työsopimuksilla ei ole hurramista (siivoojat, ravintolatyöntekijät etc...)
Esimerkiksi, tarjoilija Finnaisrin koneessa saa keskimäärin 3000 euro, noin 95 tunnnin (kuukausittaisella) työllä. Tarjoilija tavallisessa ravitolassa saa vastaavala tuntimäärällä noin 500 euroa.
Kunpikin ammattiryhmä tekee yötyötä ja kärsii vuorokausirytmin vaihtelista.
Ammattiliitot taistelevat ja tukilakkoilee kuitenkin Finnairin, kuusikertasita palkkaa nauttivan eliittiruhmän puolesta ja ei korvaansa lotkauta tavallisen tarjoilijan puolesta.
Syy on selvä. Lakkkojen tarkoitus ei ole EPÄKOHTIEN poistaminen vaan ammattiliittojen VOIMANNÄYTTÖ. Voimannnäyttöjä tarvitaan, että liitot olisivat uskottavia. Uskottavuutta tarvitaan, että liitot saavat jäseniä (pysymään) leireissään. Siis kysymys on puhtaasta busineksesta, tällä kertaa ammattiliittobusineksesta
Alkuperäinen kirjoittaja: Opiskelija
Tähän mennessä paras kirjoitus tästä aiheesta löytyy Lehdestä:
http://lehtilehti.fi/2010/12/kansa-raivostui-lentoemannilla-isompi-palkk...
Alkuperäinen kirjoittaja: matti nuutinen
Kun terveyden ja kunnossa pysymisen ehtona ei ole muuta vaihtoehtoa kuin lakko.Niin hölmöhän se on jos sitä ei käytä ,olipa kyseessä lentäjä ,emäntä,tai mikä hyvänsä ammattikunta.Ja laillinen demokratiaan kuuluva perusoikeus kuuluu myös tähän aikaan. Kekkonen joka oli presidentti,omalla demokratiasarallaan. Sanoi että lakko on vanhentunut ase eikä sitä pitäisi käyttää varsinkaan väärin. Ei nämä lentohenkilöt varmaankaan punaisempia työntekiöitä poliittisessa mielessä ole. Mutta kun on ns pakko rako niin ei auta muu kun takapuoli maan kamaralle penkkiin .Ja jospa eivät tankkaisi koneita niin ja muutkin toiminnot pysähtyisi ,tuloksia tulisi ja voitto.
Alkuperäinen kirjoittaja: Myyryläinen
Sakke kirjoitti: "Syy on selvä. Lakkkojen tarkoitus ei ole EPÄKOHTIEN poistaminen vaan ammattiliittojen VOIMANNÄYTTÖ. Voimannnäyttöjä tarvitaan, että liitot olisivat uskottavia. Uskottavuutta tarvitaan, että liitot saavat jäseniä (pysymään) leireissään. Siis kysymys on puhtaasta busineksesta, tällä kertaa ammattiliittobusineksesta"
Sakke on osittain oikeassa. Uskottavuus on tärkeää, kahdessakin mielessä: sekä jäsenistöön päin että neuvottelujen vastapuoleen päin. Jäsenistön on voitava uskoa, että järjestö pystyy hoitamaan sille uskottua edunvalvonta tehtävää. Samoin vastapuolen on hyvä tietää, että a-järjestö ei puhu tyhjiä.
Sen sijaan Sakke on väärässä jos hän kuvittelee tai yrittää uskotella voimankäytön olevan tarkoitus. Se ei ole tarkoitus vaan keino osoittaa kuinka vakavalla ja vakavasti asialla ollaan, ettei puhuta löysiä.
Jos voimankäyttö olisi päätarkoitus, se kolahtaisi hyvin nopeasti omaan nilkkaan niin jäsenistölle kuin johtajillekin. Epäonnistunut lakko syö uskottavuutta molemmissa suunnissa.
P.s. Opiskelijan löytämä isänmaallisen kansan syviä tuntoja luotaava uutinen osoittaa väkevästi ja vääjäämättömästi kuinka ahneet lentoemäntästallarit hävittävät sankari-isiemme ja heidän lottiensa kunniakkaan perinnön polsulokaan. Kuinka olisi käynyt jos nuo lentoemot olisivat olleet viittilöimässä Taipaleenjoella tai Tali-Ihantalassa ihmisiä hätäuloskäynneille, kysyy kansan terve ydin aiheellisesti ja jatkaa, että ei olisi hyvin käynyt.
Alkuperäinen kirjoittaja: Työeläkeläinen
Sivustaseuraajastakin on ihan ilmiselvää, että tuo lentoemolakko ja sen tukitoimet ovat pelkkää poliittista pöyhistelyä. Vasemmistolla SDP mukaan lukien ei mene hyvin ja nyt koitetaan nostaa profiilia pilaamalla Finnairin maine ja tuloskunto. On varmaan edullisempaa pyrkiä seuraavaksi Aeroflotin emoksi.
Jos itse ei halua tehdä töitä niin antakaa niiden tehdä jotka haluavat. Voihan SKP perustaa uuden lentoyhtiön jossa voi maksaa vaikka kuinka suurta palkkaa jokaiselle siivoojasta lähtien, eihän vasemmistolla, ainakaan äärilaidassa, ole koskaan vastuun tuntoa ollut kuin rähinöiden, kapinoiden ja vallankumousten suunnittelussa. Talouden pidosta niillä ei ole harmaata aavistustakaan kuten jo NL:n kohtalokin meille näytti.
Luulisi ammattiyhdistyksilläkin olevan järkeä vaan vuosi toisensa jälkeen tulee takapakkia, usko järkevään politiikkaan alkaa olla menneen talven lumia.
Jos mennään sopimuksen voimassaoloaikana tukilakkoihin niin niiden kustannukset pitää periä ammattiliitoilta täysmääräisinä korkoineen ja muine kuluineen. Nykyiset sakot ovat kuin kisun pissi hiekkalaatikolla.
Alkuperäinen kirjoittaja: sakke
"Jos voimankäyttö olisi päätarkoitus, se kolahtaisi hyvin nopeasti omaan nilkkaan niin jäsenistölle kuin johtajillekin."
Tästä on kai elävä esimerkki paperiliiton toimet vuonna 2005. 10,000 menetettyä työpaikkaa.
Tehdääkö tämän Finnairin lentoemo ja muiden vastaavien lakkojen vaikutuksessta vaikka leikkimielinen veto. Minä väitän, että 5 vuoden sisällä Finnairilla on ulkomainen omistaja tai sitte se ulkoistaa palvelutoiminnat. Näin siis viimeistään vuonna 2015.
Tässähän häviäjä on Suomen valtio omistajana ja verotulojen kerääjänä, sekä tulevaisuudessa irtisanottavat työntekijät. Lyhyen täshtäimen voitot korjaa ammattilitto uskottavuuden lisääntymisenä, koska"Jäsenistön on voitava uskoa, että järjestö pystyy hoitamaan sille uskottua edunvalvonta tehtävää. Samoin vastapuolen on hyvä tietää, että a-järjestö ei puhu tyhjiä."
Alkuperäinen kirjoittaja: Arvo
Kahden kauppa on kolmannen korvapuusti niin on sopimuskin. Nyt on saatu konkreettinen näyttö, mikä on joukko ja joukkovoima, jolla turvataan oikeudenmukaiset työehdot. Finnair ei siirry ulkomaille, ei tarvitse luovuttaa työpaikkaansa muille tai lähteä Venäjälle eikä uhata suurilla lakkosakoilla. SKP:n ei myöskään tarvitse perustaa lentöyhtiötä.
Myrkyllistä taloudenpitoa kuvaa USA:n työttömyyslukujen kasvu. Vuonna 2007 USA:n työttömyysaste oli 4,6% eli 8 milj. työtöntä ja vuonna 2010 9,6% eli 15 milj. Vuodesta 2007 vuoteen 2010 on syntynyt 7 milj. uutta työtöntä. Tällaista turvaa harva maa antaa, kaiken lisäksi sosiaaliturva on kehno. Kukapa kertoisi, mikä on tämän taituruuden salaisuus?
Alkuperäinen kirjoittaja: sakke
Sähkömiehen kommentti palkainflaatiosta osuu naulan kantaan:"hinnathan määräytyvät globaaleilla markkinoilla (porvarillisen) taloustieteen mukaan"
Elikkä hinnat määräytyy markinoilla, se voittaa, joka voi tuottaa hyödykkeensa edullisimmin.
Esim tässä juuri päättyneessä lentoemo-lakossa ja Finnairin tappiokierteessä vaikuttaa juuri ne elementit.
Finnairin yksikkökustannukset on korkeita ja niin on palveluiden hintakin (koska viimeksi ostit Finairin lennon, jos tarjolla oli jokin yhtiö).
Korkeat yksikkökustannykset nostavat hintoja, kuten Finnairin lentolipun hintaa. Tämä taas vähentää kilpailua, koska Finnair ei enää pysty kilpailemaan muiden yhtiöiden kanssa tasavertaisesti. Lopputuloksena on esim. korkeammmat lipun hinnat välillä Helsinki-Kiina/Japani, kuin siinä tapauksessa, että Finnair pystyisi haastamaan kilpailijansa ja tarjoamaan markkinahintaisia lipunhintoja.
Tilanne kyllä korjautuu, kun Finnair joko uudistuu kilpailukykyiseksi lentoyhtiöksi, tai kuolee pois ja antaa tilaa uusille yrittäjille.
Alkuperäinen kirjoittaja: Keiju
"Antaa tilaa uusille yrittäjille"?
Ainoa hyvä puoli Finnairin hankaluuksissa on se, että lopputuloksena voi olla lentojen kokonaismäärän väheneminen Suomen ilmatilassa. Vielä parempi se vaikutus olisi, jos muukin maailma seuraisi pian sitä vähenemistä perässä.
Alkuperäinen kirjoittaja: sakke
Arvo ottaa esille mielenkiintoisen asian, USA:n työttömyysasteen.
Sitä kannattaa verrata Suomen työttömysasteeseen vastaavana aikana.
Tässä vertailu:
Suomen työttömyysaste 2007 oli 7,6 prosenttia,
USA:n 4,6%.
Suomen työttömyysaste 2010 oli 9,5 prosenttia, USA:n 9,6%
Merkittävää asiassa on, että 2007 USA:n työttömyys oli vain 60% puolet Suomen vastaavista luvuista.
Silloin kummassakin maassa pidettiin lukuja "normaalina".
Nyt prosenttiluvut ovat lähes samat. USA:ssa tilannetta pidetään katastrofaalisena, mutta Suomessa "lähes normaalina"
Mielenkiintoista asiassa on se, miten USA pystyy pitämää yleensa työttömyystensa noin alhaisena
(5% työttömyyttä pidetään täystyöllisyyden rajana). Miksi taas Suomessa me alistumme korkeisiin työllisyyslukuihin, kuin luonnonvakioon.
Alkuperäinen kirjoittaja: sähkömies
Ensi kommentti: Uutisten mukaan Finnairin oma neuvottelijajohto oli hajottamassa firmaansa ensimmäisenä. Siinä nähdään heidän sitoutuminen. Työntekijät ovat sittenkin todella firman eliittiä, ainakin aatteellisessa mielessä.
Sitten sakelle: Joo porvarillisen teorian mukaan kysyntä ja tarjonta määräävät hinnat. Ja varsinkin sen tuottajan tarjonta, jonka rajakustannus on korkein. Valitettavasti teoria pitää huonosti paikkaansa palveluliiketoiminnassa, jollaista lentoliikenne on. Siinähän palvelu tuotetaan samalla hetkellä kuin se kulutetaan. Eli paikkakohtainen rajakustannus riippuu kuinka tarkkaan koneen paikat on varattu. Juuri tästä syystä samassakin koneessa istumapaikkojen hinnat vaihtelevat kovasti. Ja vaikka innostuisimme rajakustannusteoriasta, niin sehän selittää hinnat vain hinnoilla. Jos joku haluaa jatkuvasti valittaa korkeita palkkoja, niin hänen pitäisi todistaa, että työaikana työ tuottaa vähemmän arvoa kuin työvoimakustannukset ovat. Eli vastata kysymykseen: onko lentoemännän työ vähänarvoisempaa kuin palkka yms. kulut.
Nimittäin, jos jatkuvasti vain vertailemme kaikkien työtä tekevien palkkoja joihinkin huonommin palkattuihin työntekijöihin ja päättelemme, että paremmin palkattujen työ lopetetaan tai palkat alennetaan, niin eihän Suomessa ole kohta kuin yksi huonosti palkattu töissä ja kaikilla sama huono palkka. Eli kansakunta rikastuu vain marginaaleilla ja kaikki jotka tekevät lisäarvoa kannattaa pitää työssä, jos materiaalinen rikkaus on meidän mielessä. Mutta lentämisen ongelmahan on siinä, että lentokoneet ovat uutena tavattoman arvokkaita ja sitä paitsi ne kuluttavat tavattomasti polttoainetta. Tiedonantajan Viikon Pakinaa lainatakseni lentokoneiden polttoaineen kulutus on haasteellisen runsasta.
Alkuperäinen kirjoittaja: Myyryläinen
Sakke tuo esimerkiksi paperin lakot mukamas epäonnistuneina. Olisi hyvä muistaa, että lakot eivät ole vieneet paperiteollisuudesta yhtään työpaikkaa. Palkkakustannukset ovat niin mitätön osuus pääomavaltaisen paperiteollisuuden kustannuksista, että niillä ei ole käytännön merkitystä. Suurempia syitä ovat maailmanlaajuinen ylikapasiteetti bulkkituotannossa alueilla joissa paperinkulutus on kääntymässä laskuun. Työtaistelut ovat vain tekosyy.
Ihan samalla tavalla matkustamohenkilökunnan palkat ovat melkoisen pieni osuus lentoyhtiön kuluista. Sen sijaan johto lienee ajatellut,että lentoemot ovat niin kilttejä, että heitä on helppo potkia pe**uuksille. Eli heidän ay-toiminnaltaan on puuttunut uskottavuutta. Toivottavasti tämä työtaistelu sitä toi.
Työeläkeläinen puhuu tuloskunnon pilaamisesta. Hän näyttää unohtaneen lentäjien ja matkustamohenkilökunnan suostumiset palkkojen alennuksiin y.m. aiemmin. Lisäksi hän taitaa unohtaa, että pieleen menneet strategiset päätökset on tehnyt johto eikä henkilökunta. Henkilökunta ei myöskään pössäyttänyt tulivuorta Islannissa tai lamauttanut maailmantaloutta.
Sakke ennustelee ulkoistamisia ja myyntiä. Ei tuossa mitään vetoja tarvita. Niin tapahtuu joka tapauksessa, oli lakkoja tai ei, jollei yritysjohtojen liikkeenjohtamisfilosofinen ideologia ehdi vaihtua.
Alkuperäinen kirjoittaja: sakke
Totta Myyryläinen, on paljon muitakin syitä kuin papererin lakot, mikis paperiteollisuus pakenee Suomesta. Asia ei todellakaan johdu yhdestä yksitäisestä asiaasta, vaan on moninen asioiden summe
Alkuperäinen kirjoittaja: PSillanpää
Myyryläinen, palkkakustannukset vain ovat niitä kuluja, joita voidaan pienentää lentotoiminnassa. Toinen vaihtoehtohan on, että huolloissa tingitään, moottoreita ei korjata, eikä muitakaan laitteita vaihdeta tiettyjen käyttötuntien välein, polttoainetta ostetaan vain osalle matkaa ja liidellään loput. Epäilyttävää lentoturvallisuuden näkökulmasta.
Tottakai työläinen on palkkansa ansainnut sanotaan, mutta kun monen lentoyhtiön työtekijät tekevät samaa työtä huomattavasti pienemmällä palkalla, niin on siinä Finnairin vaikea olla kilpailukykyinen, kun kuitenkin moni matkustaja maksaa itse lippunsa jolloin hän katsoo mistä sen ostaa.
Alkuperäinen kirjoittaja: Myyryläinen
Sakelle:
palkkakustannukset eivät ole ollenkaan syynä koska niistä tinkimisestä saatava hyöty on niin minimaalinen. Sen sijaan osana laajempaa työnantajien linjaa, niillä on asenteita ja mielialoja muokkaava vaikutus.
PSillanpäälle:
Lentoyhtiöillä onmonia muitakin keinoja lisätä tehokkuutta. Kaluston käyttöastetta voidaan nostaa jolloin lentokoneet eivät seiso tyhjän panttina lentokenttien reunoilla vaan ovat maksimaalisesti lentotoiminnassa sen ajan kun ne huolloilta ehtivät.
Hieman itsekin lentokoneilla matkustaneena ja prosessien kehittämisen kanssa tekemisissä olleena, näkee kentillä jatkuvasti asioita jotka voitaisi tehdä paremmin, tehokkaammin ja ketterämmin repimättä tehokkuutta ihmisten selkänahoista ja kyykyttämättä asiakkaita.
Ihan oikeasti kustannustehokkuuden vahtiminen on yritystoiminnassa kovin vähäinen ja huonosti vaikuttava toiminnan tehostamisen keino. Todella vaikuttavat keinot lähtevät toimintaprosessien uudelleen organisoinnista. Ne ovat vain niin vaikeita kun ne vaativat johtavassa asemassa olevien ihmisten piintyneiden ajatuskulkujen murtamista ja strategista uudelleen ajattelua.
Ajattelun pitäisi lähteä siitä, että mietitään mitä asiakkat oikeasti haluavat. Haluavatko he lentää lentokoneella vai päästä paikasta toiseen kuka miellyttävästi, kuka nopeasti. Siltä pohjalta kun lähtee miettimään niin saattaisi päätyä avoimempiin ja innovatiivisempiin tulevaisuuden ratkaisuihin kuin prokuristisilla henkilökunnan kuristus- ja kiristysotteilla.
Alkuperäinen kirjoittaja: PSillanpää
Myyryläinen, turha niitä tyhjiä koneita on lennättää pitkin Eurooppaa yötäpäivää, jos ei ole matkustajia niillä lentolipun hinnoilla. Finnairin kaukolennothan ovat hyvinkin kannattavia, johtuen Helsingin hyvästä sijainnista. Muistatko mikä melu syntyi, kun ensimmäiset kiinalaiset lentoemot tulivat Finnairin leipiin? Uskon, että tulevaisuus on se, että "halpalentoyhtiöt" hoitavat syöttöliikenteen Helsinkiin ja aasialainen henkilökunta lisääntyy matkustamoissa. Eikä sekään ole kovin kaukana, että ohjaamossa voi olla joku muu kuin suomalainen pilotti!? Lensin viime kesänä erään yhtiön koneella, jossa kippari oli Latviasta ja perämies Suomesta! Eikä pelottanut kummankaan puolesta, vaan käsiala oli kummankin toimesta moitteetonta.
Alkuperäinen kirjoittaja: PSillanpää
Myyryläinen, ei kukaan halua mennä Eurooppaan tyhjälle kentälle kuikuileen keskellä yötä. Niillä koneilla joilla lennetään esim Pariisiin ja Lontooseen tai jopa Kanarialle, ei lennetä kaukolentoja. Tehostamisellakin on rajansa koneiden käytön suhteen.
Alkuperäinen kirjoittaja: Myyryläinen
Tuskin kenelläkään, edes suomalaisella matkustamohenkilökunnalla, on mitään sitä vastaan, että henkilöstöä on eri maista kunhan sitä käyttäen ei keinotella työsuhteen ehdoilla. Ja siitä keinottelusta ulkoistamisessa ja sen vastustamisessa on kyse.
Mitä taas tulee koneiden käyttöasteeseen niin Finnair on siinä käsittääkseni pahasti jäljessä muista yhtiöistä.
Samalla konekalustolla voidaan nostaa käyttöastetta esimerkiksi kenttärutiineja tehostamalla ja siten sama kone voi lentää useampiin kohteisiin samankin päivän aikana ilman, että matkustajia pitää kuikuilututtaa tyhjillä kentillä tai henkilöstöä pitää heidän terveytensä vaarantaen pidempään ilmassa.
Muistelen Finnairin johtajienkin olleen julkisuudessa mieltä, että kaukoliikennestrategia ei ollut "ihan loppuun asti mietitty".
Alkuperäinen kirjoittaja: armas
Aina kun vasemmistopuolueissa on vastakkain suojatyöpaikat ja sosiaaliturva, suojatyöpaikat voittavat. Miksi?
Vasemmistopuolueita kritisoidaan eniten liiasta ay-sidonnaisuudesta. Keskittymällä sosiaaliturvaan ja julkisiin palveluihin vasemmisto saisi laajennettua kannatuspohjaansa.
Ay-kytköksestä kuitenkin pidetään kiinni kuin jukuripäinen piski, joka kantaa hampaidensa välissä jäistä kakkakikkaretta.
Ammattiliitoissa on samalla näivettynyt kenttä että epädemokraattinen johto. Katsokaa esimerkiksi liittoon kuuluvien puoluekantoja verraten niitä liiton johdon poliittisiin kantoihin. Korttitalo romahtaa pian eivätkä vasemmistopäättäjät näe kauemmas.