Alkuperäinen kirjoittaja: Markku Huhtala
Olemme täällä Puolassa Mikolajki nimisessä pienessä kaupungissa, Cambinalueella asuntoautolla liikenteessä.
Täällä lämmintä piisaa, ainakin enemmän kuin Suomessa nyt (11.6-13).
Matkaamme jonnekin, minne auton nokka näyttää.
Niin me olemme suunnitelleet.
Olemme matkanneet Viron, Latvian , Liettuan kautta Puolaan, jossa nyt olemme.
Saksalaisia lähes koko leirintäalue täynnä, laulaa luikkaavat, juovat olutta, viiniä, ja haetari soi...eikö olekin kauheeta?
Tarjosivat meillekin kuivattua kalaa, mutta ei huolittu, kun se olisi edellyttänyt heidän pöytäriviin istumista ja osallistumista pitoihin.
Eiks olekin kauheeta?
Kansainvälinen tuttavuus, toveruus voi johtaa vaikka ystävyyssuhteisiin yli rajojen...eiks olekin kauheeta?
Toivottavasti edustajakokous sujui rattoisasti?
Teitte hyviä päätöksiä?
Vallankumous kolokuttaapi ovella?
Me ajattellimme poiketa Porttugalissa katosomassa paikallista työväen liikehdintää.
Jospa sielläkin tapahtuisi kivoja asioita, kuten sosialistinen vallankumous, tai Espanjassa, kun se on matkan varrella...
Väillä tämäkin on kivaa, tuulettaa, nauttia, ystävystyä, luoda kansainvälisiä suhteita, paikan päällä.
Eiks niin?
Toverillisin terveisin täältä Puolasta, matkan varrelta.
Alkuperäinen kirjoittaja: Markku Huhtala
Olemme täällä Puolassa Mikolajki nimisessä pienessä kaupungissa, Cambinalueella asuntoautolla liikenteessä.
Täällä lämmintä piisaa, ainakin enemmän kuin Suomessa nyt (11.6-13).
Matkaamme jonnekin, minne auton nokka näyttää.
Niin me olemme suunnitelleet.
Olemme matkanneet Viron, Latvian , Liettuan kautta Puolaan, jossa nyt olemme.
Saksalaisia lähes koko leirintäalue täynnä, laulaa luikkaavat, juovat olutta, viiniä, ja haetari soi...eikö olekin kauheeta?
Tarjosivat meillekin kuivattua kalaa, mutta ei huolittu, kun se olisi edellyttänyt heidän pöytäriviin istumista ja osallistumista pitoihin.
Eiks olekin kauheeta?
Kansainvälinen tuttavuus, toveruus voi johtaa vaikka ystävyyssuhteisiin yli rajojen...eiks olekin kauheeta?
Toivottavasti edustajakokous sujui rattoisasti?
Teitte hyviä päätöksiä?
Vallankumous kolokuttaapi ovella?
Me ajattellimme poiketa Porttugalissa katosomassa paikallista työväen liikehdintää.
Jospa sielläkin tapahtuisi kivoja asioita, kuten sosialistinen vallankumous, tai Espanjassa, kun se on matkan varrella...
Väillä tämäkin on kivaa, tuulettaa, nauttia, ystävystyä, luoda kansainvälisiä suhteita, paikan päällä.
Eiks niin?
Toverillisin terveisin täältä Puolasta, matkan varrelta.
Alkuperäinen kirjoittaja: Hannu Tiainen
Olet ansainnut loman ja viihtyisää kesää. Minä tosin en Suomesta lähtisi kesällä kirveelläkään ja ilmastonmuutoksen takia kannattaisi muutenkin välttää ylimääräisten pakokaasujen ilmaan päästämistä:))
Alkuperäinen kirjoittaja: PSillanpää
Karavaanarina on kivaa olla, mutta seuraatko myös infraa kun ajelet kylillä ja kujilla? Itse olen matkoillani Eurooppaan ja takaisin huomannut vielä vanhan "neuvostoarkitehtuurin helmiä" Baltiasta Puolaan, mutta kun päästään entisen harppisaksan puolelle on ne joko poistettu tai peruskorjattu läntisen Saksan tasolle. Kannattaa muutenkin katsella kuinka parissakymmenessä vuodessa DDRn "mallivaltio" on muuttunut.
Alkuperäinen kirjoittaja: Työeläkeläinen
Näin on PS, vanha DDR on myllätty juuriaan myöden wessien rahoilla, DDR ja sen sosialismi kun ei olevaan juurikaan huomiota kiinnittänyt jos ei maan vankilaa muistuttavia olosuhteita lasketa mukaan. Siellähän piti pysyä jos kerran sinne oli joutunut muutoin kuin turistiviisumilla.
Kokeilin, muistaakseni -91 tai -92 ajaa Nürnbergistä Berliiniin Aatun tekemää moottoritietä mutta puolivälissä sain tarpeekseni ja luikahdin wessien vanhaan maahan, jokainen sementtilaatta oli kupera ja ajo kuin ratysastusta pillastuneen hevosen selässä. Sakujen bemarit kun ajoivat ohi vaujdilla niin pyörät näyttivät ihan soikeilta.
Nähtyäni viitan Leipzig sain ajatuksen poiketa vilkaisemaan vanhaa kuuluisaa teollisuus kaupunkia ja se vielä lisäsä intoani paeta länteen, ratikkakiskot olivat 15 cm korkealla kadun pinnasta ja puolet talojen rapningeista oli jo pudonnut ja toinen puoli retkotti odottamassa. Se riitti meille sosialismin aikaan saannoksista länsisiirtymä alkoi välittömästi muutamin hupaisin piirtein joista ehkä myöhemmin.
Sillä reissulla jäi Berliini näkemättä, jälkeenpäin olen vieraillut siellä 3 kertaa karavaanarimatkoillani. 2 kertaa näistä vappuna Unter der Lindenillä.
Kommunistit saisivat kiittää kädet ristissä kapitalismia joka heidät on täällä pelastanut kommunismilta. Tai mitä he nyt kiittäessään sattuvatkaan ristissä pitämään.
Alkuperäinen kirjoittaja: PSillanpää
Jäi tuossa ylempänä kertomatta, että kun ajelen tuolla maailmalla, ajelen paljon pienempiä teitä pitkin, sillä maaseudun infra vasta näyttää maan elämisen tason. Missä jamassa maatalot, pellot, talot, tiet jne.
Alkuperäinen kirjoittaja: Markku Huhtala
Berliinissä me myöhästyimme Sigtseeniltä, joten otimme taksin ja sovimme diilin, 40€ ja näytti Berliiniä. pari tuntia vierähti.
Ei taksikuskilta herunut kehuja länsiberliinille.
kun sitten halusimme pois kyydistä, länsiberliinin puolelle (siis entiselle), ihmetteli taksikuski, miksi helvetissä me sinne halusimme, kun siellä ei ole mitään näthävää, pelkkää lasia ja kuparia...
DDR:n puolella säilytettiin ja restauroitiin, länsipuolella telaketjutraktorilla kaikki tasaiseksi ja uutta...
Oli kyllä rumaa, täytyy myöntää.
Jos DDR:n puoli oli niin kauheeta, miksi suurin osa galluppien mukaan entisistä DDR:n ihmisistä pitää DDR parempana kuin nykyistä elämäänsä ja järjestelmää?
Der Spiegel suoritti Gallupin.
Tiet olivat aikoinaan sos.maissa hirveässä kunnossa. Se on totta.
Yksityisten ihmisten talot olivat usein aika huonossa kunnossa nekin, julkisista rakennuksista pidettiin huolta, historiallisia taloja restauroitiin, pidettiin siis huolta paremmin kuin ihmisten taloista.
Sekin on totta.
Ihmiset itse huolehti asunnoistaan, julkisivuista usein itse, kuten parhaaksi näki, ja materiaaleilla joita käsiinsä saivat, kaupoista niitä ei saanut, välttämättä ollenkaan.
Huono asia oli sekin.
Ei sosialismi ollutkaan, eikä sitä kukaan ole väittänytkään, täydellinen, ja monin osin ei toiminut rasvattuna.
Mutta parempi kuin kapitalismi.
Eikä varsinkaa PSillanpää eikä työeläkeläinen sanallakaan mainitse sitä haitantekoa mitä kap.maat tekivät sos.maille, kauppasaartoineen ym.
Kauppaa ei haluttu käydä millään sektorilla, ellei siihen ollut pakkoa.
Berliinin muurin Länsi pakotti rakentamaan, sitä DDR ei halunnut.
Miten selitätte, että noin 70 000 duunaria kävi Länsi Berliinissä töissä ennen muurin rakentamista joka ainoa päivä, ja palasivat kotiin DDR:n puolelle töiden jälkeen, joka päivä, ja toivat kotiin kaivattua valuuttaa.
Ja tämän halusi DDR lopettaa rakentamalla muurin ja kieltämällä työt kansalaisilta länen puolella?
Miettikää sitä!!!
Alkuperäinen kirjoittaja: Markku Huhtala
Infra kieltämättä oli kehnoa sos.maissa.
Yksityisautoiluun ei kannustettu, vaan julkista liikennettä, joka toimi todella hyvin ja oli kattava.
Lisäksi oli käytännössä ilmaista.
Mutta silti ihmiset sos.maissa halusi oman auton.
Niitä (henkilöautoja) tehtiin, jotka olivat nekin aika kehnoja, verrattuna kap.maiden autoihin.
On syytä muistaa se tärkeä seikka, että sosialimi ei ollut eikä ole markkinayhteiskunta, tuotanto ei perustu rahan tekemiseen, voiton tavoitteluun, vaan ihmisten tarpeisiin.
Henkilöauto ei sellaisiin kuulu.
Eikä pitäisi kuulua kapitalismissakaan.
Kapitalismissa autoilu on mieletön rahantekoväline ja rahasampo, monellakin tavalla, kuten tiedätte.
Ja sontii luontoa.
No minä matkailuautoilen, ja sontaan omalta osaltani luontoa.
Se on minulle kuitenkin harrastus, josta pidän, ja näen paljon maailmaa, ja siten avarran omaa käsitystäni eri kulttuureista, tietämystäni.
Siksi suosittelen kaikesta huolimatta myös kommunisteille matkailua...matkailu avartaa myös maailman kuvaa.
Asuin ja opiskelin Neuvostoliitossa, siksi tiedän jotain Neuvostoajastakin.
Ja voin sanoa, että Neuvostojärjestelmä toimi ja oli paaaaljon parempi kuin kapitalismi.
Ikävöin Neuvostoaikaa.
Ja...Venäjällä tety galluppi kertoo karua kieltä, suurin osa Venäläisitä pitää Neuvostojärjestelmää parempana kuin nykyistä kapitalismia Venäjällä.
Samoin on laita muissakin entisissä sos.maissa Euroopassa.
Tästä porvarilehdistö ei kerro halaistua sanakaan, esim. Suomessa.
Alkuperäinen kirjoittaja: Markku Huhtala
Sosialismissa oli virheitä, ja avoimesti mekin niistä puhumme.
Mutta on aika vekkulia, PSillanpää ja työeläkeläinen, että esim. tekään ette halua puhua ettekä kommentoida kapitalismin virheistä ja puutteista.
Ja ne ovat vakavia, ja aiheuttavat hätää ja kärsimystä, suunnattomasti, ihmisille.
Työttömyys, köyhyys, asunnottomuus, sodat, väkivalta, turvattomuus, eriarvoisuus, luonnon saastuminen ja tuhoaminen jne.
Nämä ovat kapitalismin ratkaisemattomia ongelmia, eikä niitä kapitalimi kykene eikä haluakaan ratkaista.
Ja se johtuu yksinkertaisesti siksi, että kapitalismi perustuu voiton tavoittelulle, ja sen alttarille alistetaan kaikki, KAIKKI!!!
Joku sosialismissa tien heikko kunto on todella pieni , vähäpätöinen juttu...
Alkuperäinen kirjoittaja: PSillanpää
Markku Huhtala, minulle riittää täällä TAn keskusteluissa, että suurin osa kirjoittajista tekee niin (haukkuu kapitalisteja ja kapitalismia) ja me "työeläkeläisen" kanssa yritämme muistuttaa, että ei se reaalisosialismikaan mikään paratiisi ollut!
Se Beriilin muuri ja minkä vuoksi se rakennettiin tuntuu kommunisteille olevan arka aihe. Muistathan ne tapahtumat mitkä johtivat muurin murtumiseen? Unkari avasi rajan Itävataan kun se oli kyllästynyt DDRn turisteihin jotka kiipeilivät läntisten lähetystöjen aitojen yli Budabestissa jättäen kotinsa, tavaransa ja jopa vuosia jonotetun Trabanttinsa/Warrensa jälkeensä päästäkseen vain länteen! Kyse ei suinkaan ollut muutamasta ihmisestä vaan tuhansista. Näithän myös uutiskuvista kun muuri Berliinissä kaadettiin, niin mihin suuntaan ihmiset kulkivat?
Alkuperäinen kirjoittaja: PSillanpää
Markku Huhtala, kun sanot, että Venäjälläkin joukkoliikenne oli "lähes ilmaista", niin sinun yrittäjänäkin (entisenä) pitäisi tietää, että "ilmaista ruokaa on vain hiiren nakissa", jossain muodossa kulut menevät maksuun! Miksi meillä Tampereella tuetaan verovaroin joukkoliikennettä maksullisuudesta huolimatta? Vai onko se niin tehottomasti toteutettu!
Listaat kapitalismin puutteita, mutta monet niistä olivat olemassa Neuvostoliitossakin, mutta niitä ei vain suostuttu näkemään meidänkään kommunistien silmin. Asuntopula/ala-arvoiset asunnot, luonnon saastuttaminen ja vaikka luonnovarojen tehoton hyödyntäminen/tuhlaus, korruptio/eriarvoisuus ja osasivat ne kommunistitkin sotia ja alistaa muita maita tahtonsa alle! Tässä listaa aluksi! Olethan kuullut miten Suomessa puhutaan, että meidän liikenneväylien "huono kunto" aiheuttaa suuria kuluja taloudelle, niin mitä Neuvostoliiton ja nykyisen Venäjän mittakaavassa "kynnöspeltoja" muistuttavat tiet maksavatkaan yhteiskunnalle! Minulla on vain kyllä reilun kahdentuhannen kilometrin kokemus Venäjältä matkailuautolla.
Alkuperäinen kirjoittaja: Kala-Eemeli
"Työttömyys, köyhyys, asunnottomuus, sodat, väkivalta, turvattomuus, eriarvoisuus, luonnon saastuminen ja tuhoaminen jne."
Työttömyyttä sosialismissa taisi olla vähemmän kuin kapitalismissa, myönnetään.
Sosialismissa popula oli keskimäärin köyhempää kuin kapitalismissa, asuttiin ahtaasti 'kommunalkoissa', jnpp.
Ainakin Suomeen sosialistiset valtiot on hyökkäilleet enemmän kuin kapitalistiset. Väkivaltaan pääsi tutustumaan -siis kohteena - esim. sotaväessä, varsinkin varusmiespalveluksen alkupuolella. NKVD & co. korjasi 'kansanvihollisia' talteen paremmilla tai huonommilla perusteilla, eli se turvallisuudesta.
Luonnon saastuttamisessa sosialismi pääsi muuten vähintään kapitalistiselle tasolle, jollei ohikin, paitsi että 'sivutuotteena' ei hyödykkeitä saatu aikaan läheskään kapitalistisia määriä.
Alkuperäinen kirjoittaja: Timo S Vantaa
Työeläkeläinen:
"Kommunistit saisivat kiittää kädet ristissä kapitalismia joka heidät on täällä pelastanut kommunismilta. Tai mitä he nyt kiittäessään sattuvatkaan ristissä pitämään."
Kapitalismia on kiittäminen siitä, että se siirsi yhteiskunnallisen kehityksen feodalismista seuraavalle askeleelle, uudenlaiseen yksityisomisteiseen järjestelmään. Samalla se taannutti aateliston ja papiston yhteiskunnallisen ylivallan ja muokkasi heistä uuden sivistyneistön omaksi apujoukokseen, valtaansa suojelemaan. Kapitalismissakin on silti kuitenkin kyse vain uudesta luokkayhteiskunnasta, uudesta vajavaisesta pääomien yksityisomistukseen perustuvasta järjestelmästä. Se on toki vienyt yhteiskunnallista kehitystä suurin harppauksin eteenpäin, mutta se on siltikin vain yksi uusi välivaihe, yksi uusi epätasa-arvoon perustuva luokkayhteiskunta. Vasta edessäoleva sosialismi tulee olemaan ensimmäinen täyteen tasa-arvoon perustuva yhteiskuntajärjestelmä.
Yhteiskunnallista tasa-arvoa kun ei mitenkään voi olla niin kauan kuin tuotantovälineitä (poislukien myös sosialismissa tärkeät yksityisyrittäjät), yhteiskunnallista valtaa ja kulttuuriperintöä hallinnoidaan yksityisomisteisen mallin turvin ja keinoilla. Vasta tulevat sosialistiset ja kommunistiset yhteiskunnat toteuttavat näiden vallanvälineiden (pääomien) avoimen ja tasa-arvoisen yhteisomistuksen. Tällaista yhteiskuntaa emme ole vielä todenneet missään olevan tai olleen, koska se on vasta kapitalisminjälkeistä elämää-mutta sen aika on pian käsillä.