7 posts / 0 new
Uusin kirjoitus
admin
Offline
Last seen: 2 months 4 weeks sitten
Joined: 05.08.2015
Meriliikenne Itämerellä

Alkuperäinen kirjoittaja: PSillanpää

Matti Aalto, en tiedä sinun merikokemuksiasi tai sen alan koulutusta/kokemusta, mutta sen enempää kehumatta omaani olen ollut monella merellä. Aaltoihin ja muotoihin merillä; Itämerellä aalto on jyrkkää ja aaltojen väli on lyhyt johtuen osaksi meren mataluudesta, Atlantilla tai vaikkapa Biskajalla vaikka aalto on korkeaa niin sen muoto on loiva ja väli pitkä, joten jopa pienelläkin veneellä siellä voi selvitä, jos vain saa keulan pysymään tuuleen ja nopeuden pieneksi. Aallon korkeuteen vaikuttaa kuinka kauan tuuli puhaltaa ja kuinka lujaa ja vapaa on meren selän pituus. Muotoon ja väliin veden syvyys. Onko 50m vettä vai 5km!
No tässä ehkä vähän lipsuttiin aiheen sivuun, mutta kyllä kommunistinkin on hyvä tietää perusasioita, kun merelle lähtee. Siellä ei "partaherrojen" opit ja teoriat päde!

admin
Offline
Last seen: 2 months 4 weeks sitten
Joined: 05.08.2015

Alkuperäinen kirjoittaja: PSillanpää

Matti Aalto, en tiedä sinun merikokemuksiasi tai sen alan koulutusta/kokemusta, mutta sen enempää kehumatta omaani olen ollut monella merellä. Aaltoihin ja muotoihin merillä; Itämerellä aalto on jyrkkää ja aaltojen väli on lyhyt johtuen osaksi meren mataluudesta, Atlantilla tai vaikkapa Biskajalla vaikka aalto on korkeaa niin sen muoto on loiva ja väli pitkä, joten jopa pienelläkin veneellä siellä voi selvitä, jos vain saa keulan pysymään tuuleen ja nopeuden pieneksi. Aallon korkeuteen vaikuttaa kuinka kauan tuuli puhaltaa ja kuinka lujaa ja vapaa on meren selän pituus. Muotoon ja väliin veden syvyys. Onko 50m vettä vai 5km!
No tässä ehkä vähän lipsuttiin aiheen sivuun, mutta kyllä kommunistinkin on hyvä tietää perusasioita, kun merelle lähtee. Siellä ei "partaherrojen" opit ja teoriat päde!

admin
Offline
Last seen: 2 months 4 weeks sitten
Joined: 05.08.2015

Alkuperäinen kirjoittaja: PSillanpää

Moderaattorille "kultapossumerkki" uuden linjan avaamisesta.
Kuten tuolla edellä sanoin;"partaherrojen opit ei päde merellä", mutta olen käytettävissä mielelläni merenkulkuun ja yleensä vesiturvallisuuteen liittyvissä keskusteluissa. Näissä asioissa aseen, anteeksi veneen/aluksen koko ei ratkaise, ja puolueen jäsenkirjaa ei edes tarvita!

admin
Offline
Last seen: 2 months 4 weeks sitten
Joined: 05.08.2015

Alkuperäinen kirjoittaja: PSillanpää

Nyt voimme moderattorin avustamana siirtyä meidän kauppalaivaston ongelmiin. Maailma on täynnä merimiehiä, jotka tekevät osahintaan kansimiehen töitä sillä mitä meidän omat miehemme tekevät. Kapteenilla ja ainakin yhdellä perämiehellä pitää olla kansainvälinen pätevyyskirja, jotta laiva kulkee. Laiva voidaan liputtaa mitä erikoisemman maan perälipulla ja siitä seuraa, että myös miehistön palkat maksetaan mitä sattuu ja mistä miehistö on haalittu! Siinä maailman merenkulun yksi ongelma ammattiliikenteessä. En edes sano, että kun menette tuolla maailman satamissa katsomaan rahtilaivoja, niin katsokaa myös minkä kansallisuuden kansimiehiä siellä touhuaa.

admin
Offline
Last seen: 2 months 4 weeks sitten
Joined: 05.08.2015

Alkuperäinen kirjoittaja: PSillanpää

Vastaan täällä nimimerkille "työeläkeläinen", jotta uudet veneet nousevat jopa 20astetta vasten tuulta, mutta silloin purjehtiminen alkaa tuntua "työltä"! Muuten voin sanoa, että purjehtiminen ja yleensä merellä olo on parasta mitä mies voi tehdä ottamatta housuja jalastaan ja näin vanhemmalla iällä tulee vain mieleen, että mitä teen kun otan housut pois jalasta!

admin
Offline
Last seen: 2 months 4 weeks sitten
Joined: 05.08.2015

Alkuperäinen kirjoittaja: Työeläkeläinen

PS:lle tiedoksi, olen ollut purjehtia lähes tasan 30 vuoden ajan joskin nyt siirtynyt "maallisempiin" harrastuksiin matkailuautoilijaksi. Matkapurjehtija varsin harvoin pyrkii, ainakaan avovesillä, nousemaan maksimikulmalla koska leppoisa meno on mukavampaa eikä kiirettä yleensä ole kun kilpailusta on kyse.

Varsinkin eskaadereissa tulevat eri veneiden nousukyvyt hyvin esille kansa kun harrastaa niin monen sorttista kiulua.

Loppukaneettiisi, menet tietysti uimaan (kylmä kangistaa).

admin
Offline
Last seen: 2 months 4 weeks sitten
Joined: 05.08.2015

Alkuperäinen kirjoittaja: PSillanpää

Työeläkeläiselle tiedoksi, minun "purjehtijan" ura alkoi jo 50-luvun lopulla kun isäni teki uuden puuveneen ja vanhan sain minä ja äitini ompeli vuorikankaasta purjeen minun kuusenrangasta tekemään mastoon. Vasta parin viikon päästä ymmärsin, että myös köli tarvitaan, jotta vene nousisi tuuleen eikä minun tarvitse soutaa takaisin!
Sitä minäkin ihmettelin siinä mökkirannassa (sama Asuntajärvi missä minun merenkulkijan urakin alkoi) ilman housuja seisoessa, että uimaan!

Paikalla olevat käyttäjät

There are currently 0 users online.

Uudet käyttäjät

  • helena-rantasuo
  • soderholmsatu
  • rikutoi
  • antti.sointula
  • makinensanteri04