Yleensä on tapana unohtaa se, että Venäjällä ei ole koskaan ollut demokraattisen hallitustavan perinnettä. Tsaari-isä hallitsi itsevaltiaasti, kuten Isä Aurinkoinen konsanaan, hallinto oli tolkuttoman byrokraattista - tämäkin käy hyvin ilmi vanhasta venäläisestä kaunokirjallisuudesta! Varsinkin Nikolai Gogol kuvasi loistavasti virkamiesten kankeaa maailmaa. Byrokratia ja autoritaarinen hallinto mielletään nekin nimenomaan kommunismin ominaisuuksiksi, vaikka Neuvostoliittoon ne periytyivät suoraan vanhalta Venäjältä, ja tuntuvat olevan elinvoimaisia siellä edelleen.
Totta Heli, kulttuuri muodostuu aikaisemmansta kokemuspohjasta. Neuvostoliiton kommunisni otti vaikutteita tsaarin ajan venäjästä. Pohjois Korean kommunismi aikaisemmasta hallintojärjestelmästä ja Kiinan kommunismi otti vaikutteita keisarin ajan Kiinasta.
Nythän Kiinan Kommunistinen Puolue ottaa Konfutselaisuuden ihanteita tietoisesti esille. Konfutselaisuuden ihanteet tukevat sopivasti autoritääristä järjestelmää, jota Kiinan kommunistinen yksipuoluejärjestelmä edustaa.
Elikkä Kommunismi ei voi toteutua missään puhdasoppisena oppina, vaan se saa aina vaikutteita kansakuntien aikaisemmasta kehityshistoriasta.
Olen ollut -70-luvun lopulla Etelä-Koreassa(Ulsanissa) pari kk:tta telakassa laivalla (kun Etelä-Kiinan merellä keulapalkki murtui taifuunissa) ja tuolloin joka aamu klo.5.30 n.4000 korealaista telakkatyöläistä suorittivat ämyreistä/kaiuttimista kuulutetun ja ohjatun lipunnoston, hyvän huomenen-kuorolausunnan tehtaan johdolle +kansallislaulunsa ja perinteisen, aasialaisen aamuvoimistelun. Koska olimme kuivatelakassa ja potskin wc:t ja suihkut olivat 'pois päältä', kävimme ja käytimme samoja toilettitiloja työläisten kanssa, jolloin en voinut välttyä tutustumasta paikallisiin työläisiin, ihmisiin. Telakan kupeessa oli myös 'geisha-perinteen' tapaan(?) bordellialue, missä tutustuin nuoriin naisiin, olinhan itsekin päälle parikymppinen tuolloin ja myös (opiskeija)prostituutioon. Aasialainen, Kauko-Idän ihmisten kulttuuriperinne ei ole samaa kuin Pohjois-Korean tai Kiinan kommunismit, mitkä myös aiheuttavat sekaannuksia ellei tiedä ja tunne tapoja.. Jatkossa mielenkiintoiseksi tullee Etelä-Amerikan maiden(Venezuela, Ecuador, Bolivia jne.) uusi, ns.2000-luvun sosialismi, kun se suodattuu sikäläiseen sosiaaliseen ja muuhun perinteeseen, kauas korkeakulttuureihin ja erilaisiinn intiaaniyhteisöihin yms.? Nyt jo ainakin 2 maassa (=Ecuador ja Bolivia) perustuslaeissa on ns.'Äiti Maan'-suojelu§:t ensimmäisinä maailmassa, naiskiintiöt hallinnossa jne. 'Feministisempää sosialismia', toivon niin ?
LM, minulla on hieman tuoreenpaa kokemusta aasialaisesta kulttuurista. koska olen siellä työskennellyt paljon viimeisen 20 vuoden aikana, lähinnä Kiinassa.
Mainitsemasi lipunnostot ja aamuiset käskynjaot ovat edelleen osa kiinalaista arkipäivää. Ravintoloissa, vartiovuoroissa, hotelleissa, ym alkaa päivä aina käskynjaolla, missä alaiset seisovat suorissa paririveissä ja saavat päivittäisen käskynjaon. Jonot jopa "ojennetaa" meidän kaikkien armeijan käyneitten oppimalla sulkeisjärjestyksellä.
Tämä on osa aasialaista ihmiskäsitystä, missä "joukko" on tärkeämpi kuin "yksilö". Militaristinen sulkeisjärjestus on peräisin kommunistihallinnon luomasta kansanarmeijan ihannoinnista, jonka Mao loi aikanaan.nimimerkkini 為人民服務, joka tarkoittaa "palvele kansaa" oli juuri tälläinen Maon iskulause, jolla jokainen yksilö palveli massana, armeijana kansaa, eli valtiota.
Kyllähän asia niin on, että kannamme historiaa mukanamme, niin yksilöt kuin kansakunnatkin. Menneisyys ei mitenkään voi olla irrallaan nykypäivästä.
Sitten on taas toinen juttu se, että onko Kiinan kommunistisen puolueen politiikka kommunistista, ja millä tasolla Kiina ylipäätään on kommunistinen maa. Siinäkin tulee historia kuvaan mukaan: keisarin ja hänen hovinsa tilalle on astunut Puolue johtajineen ja keisarin etu menee aina kansan edun edelle.
Latinalaisen Amerikan sosialismi on tosiaan kiintoisa ilmiö, ja olisi hauskaa tutkia nimenomaan sitä, että miten siinä alkuperäisväestön perintö limittyy sosialismin perintöön. Ja vallankumousten perinne juontuunee Väli-Amerikassa jo ainakin mayojen ajalta.
Tuossa yksilöajattelussa taitaakin olla suurin ero idän ja lännen välillä. Minä ainakin näen valtion olevan yksilöitä varten eli luomassa mahdollisuuden kohtuulliseen elämään jokaiselle joka yrittää, tuo Maonkin nähtävästi kannattama aate siitä, että ihmiset olisivat valtiota varten, tuntuu varsin vieraalta.
Tuo minun kaltaisteni näkemys toisaalta poikii myös tuota Maon ajattelua jos sitä elämäntyyliä uhataan niin nousemme yhtenä miehenä puolustamaan omaa näkemystämme kuten jo talvisodassa huomasimme. Siinähän taistelivat rinnan niin "porvarit" kuin työläisetkin muutamaa luopiota lukuun ottamatta.
Meillä oli aikoinaan itsenäinen talonpoika kulttuurin perustana ja se lienee luonut meillä sukupolvien aikana erilaisen kansan ajattelun kuin Venäjällä vallinnut maaorjakäytäntö jossa pääosa kansasta oli maahan sidottuja ilman henkilökohtaista vapautta vaikuttaa elämäänsä.
Voisin kuvitella kommunististen aatteiden olleen pyrkimässä eroon noista vanhoista orjuusmuodoista mutta se vain käytti vanhaa hyväkseen ja alisti kansan aivan samanlaiseen maaorjuuteen (kolhoosit) kuin tsaarin aikaiset patruunatkin. Edes pientä pyrkimystä vapauteen ei kommunismin aikana ollut havaittavissa kuin ehkä juhlapuheissa.
Niin mitä Te Työeläkeläinen tarkoitatte, kun sanotte, että Hyvä Länsi rp:ssä on vapaus ja yksilöllisyys, kun taas PAHA ITÄ rp:ssä orjamainen mielen laatu? Kun nyt kavasti ylistetään länsimaista yksilövapautta, niin olisiko syytä muistaa se, että HYVÄ LÄNSI rp:ssä työpaikat ovat eristetty aseistettujen vartijoiden ja piikkilankojen avulla? Jos olisi Laki ja Järjestys, niin MIKSI Te Kokkarien TOIVO- ja KORVA-remmi rp haluatte niin kovasti puolustaa vapautta ja yksisöllisyyttä aseellisten vartijoiden ja piikkilankojen avulla?
Onko länsimäinen vapaus, oikeudenmukaisuus ja yksilöllisyys vain harha? Onhan hyvä muistella sellaisia vapaustaistelijoita kuten Pinochet, Reagan, Vihtori Kosola, Pyhä JYRKI, Tanner jne. Oletteko Te Työeläkeläinen sitä mieltä, että vain Kommunismi on hirviöjärjestelmä eikä tämä Teidän Kokkarien TOIVO- ja KORVA-remmi rp:n kovin ylistämä Länsimainen Kansanvalta ja Demokratia?
Haluan sanoa, että Kansanvalta ja Demokratia ovat vain sanoja, joiden ei tarvitse tarkoittaa yhtään mitään oikeudenmukaisuuden ja vapauden kannalta arvioiden. Niin onhan olemassa sellainen tieteen ala kuin POLITOLOGIA NOVA eli Uusi Politologia, ja jonka mukaan valtiohallintaa voidaan kuvata seuraavilla sanoilla AVOIN RENGAS, PUOLIAVOIN RENGAS ja SULJETTU RENGAS. Avoin Rengas toimiakseen vaatii sellaisen tilanteen Elinkeinoelämässä, jota kuvaa Polipoli eli Täydellinen Kilpailu. Puoliavoin Rengas on jo sellainen, että yhteiskunnassa voi olla laaja alamaailma kovine rikollisjärjestöineen kuten KMS, mutta ökyrikollisperhe ja samalla Pomojen POMO puuttuu. Suljettu Rengas on muuten samanlainen kuin Puoliavoin Rengas, mutta nyt ovat alamaailman pomot pystyneet valitsemaan keskuudestaan Pomojen Pomon omia etujaan ajamaan.
Niin mikä on Suomi rp:n taso Suljettu Rengas rp:ssä Säröinen vai Täysin Särötön? Mitä Te Kepulien ja Kokkareiden TOIVO- ja KORVA-remmi rp:n iskurit haluatte sanoa? Minä Vasurien TOIVO- ja KORVA-remmi rp:ssä voin vain kummastella.
Työeläkeläinen kirjoitti: "Meillä oli aikoinaan itsenäinen talonpoika kulttuurin perustana ja se lienee luonut meillä sukupolvien aikana erilaisen kansan ajattelun ..."
Tuo on taas pitkälti legendaa sillä itsenäisiä talonpoikia oli ennen maatalouden koneellistumista (ja torpparien "vapautusta") hyvin vähän. Valtaosa ihmisistä oli maattomia piikoja, renkejä ja mäkitupalaisia. He olivat n.s. itsellisiä eli kun lähtiessään ottivat omaisuuden kannattavakseen niin siinä oli kaikki, ihan itse. Heidän vapauttaan rajoitettiin erilaisilla työpakko- ja irtolaisuusmääräyksillä. Kauppaa heillä ei tosin ei käyty, paitsi köyhäinhuollossa lapsilla ja vanhuksilla. Tuo talonpoikaskulttuurin suitsuttaminen on itse siis asiassa feodalismin ylistystä vaikka aavistuksen lievemmän kuin maaorjuus.
Max Weber kirjassaan Protestanttinen etiikka ja kapitalismin henki käy läpi maaorjuuden luomaa mentaliteettia.
Maaorjuuden vaikutus Itä-Euroopan kulttuureihin on ollut perustavanlaatuisempi. Maaorjuus järjestelmänä pysyi Venäjällä pystyssä vuosisatoja, pidempään kuin kommunismi.
Tietyllä tapaa kommunistisen ihanteen on voinut nähdä luontevana jatkona henkiselle maaorjuudelle. Poliittiset opit voi vaihtua Venäjällä, mutta autoritaarisuus ja apatia pysyy.
Alkuperäinen kirjoittaja: Heli Pohjanhovi
Yleensä on tapana unohtaa se, että Venäjällä ei ole koskaan ollut demokraattisen hallitustavan perinnettä. Tsaari-isä hallitsi itsevaltiaasti, kuten Isä Aurinkoinen konsanaan, hallinto oli tolkuttoman byrokraattista - tämäkin käy hyvin ilmi vanhasta venäläisestä kaunokirjallisuudesta! Varsinkin Nikolai Gogol kuvasi loistavasti virkamiesten kankeaa maailmaa. Byrokratia ja autoritaarinen hallinto mielletään nekin nimenomaan kommunismin ominaisuuksiksi, vaikka Neuvostoliittoon ne periytyivät suoraan vanhalta Venäjältä, ja tuntuvat olevan elinvoimaisia siellä edelleen.
Alkuperäinen kirjoittaja: 為人民服務
Totta Heli, kulttuuri muodostuu aikaisemmansta kokemuspohjasta. Neuvostoliiton kommunisni otti vaikutteita tsaarin ajan venäjästä. Pohjois Korean kommunismi aikaisemmasta hallintojärjestelmästä ja Kiinan kommunismi otti vaikutteita keisarin ajan Kiinasta.
Nythän Kiinan Kommunistinen Puolue ottaa Konfutselaisuuden ihanteita tietoisesti esille. Konfutselaisuuden ihanteet tukevat sopivasti autoritääristä järjestelmää, jota Kiinan kommunistinen yksipuoluejärjestelmä edustaa.
Elikkä Kommunismi ei voi toteutua missään puhdasoppisena oppina, vaan se saa aina vaikutteita kansakuntien aikaisemmasta kehityshistoriasta.
Alkuperäinen kirjoittaja: LM
Olen ollut -70-luvun lopulla Etelä-Koreassa(Ulsanissa) pari kk:tta telakassa laivalla (kun Etelä-Kiinan merellä keulapalkki murtui taifuunissa) ja tuolloin joka aamu klo.5.30 n.4000 korealaista telakkatyöläistä suorittivat ämyreistä/kaiuttimista kuulutetun ja ohjatun lipunnoston, hyvän huomenen-kuorolausunnan tehtaan johdolle +kansallislaulunsa ja perinteisen, aasialaisen aamuvoimistelun. Koska olimme kuivatelakassa ja potskin wc:t ja suihkut olivat 'pois päältä', kävimme ja käytimme samoja toilettitiloja työläisten kanssa, jolloin en voinut välttyä tutustumasta paikallisiin työläisiin, ihmisiin. Telakan kupeessa oli myös 'geisha-perinteen' tapaan(?) bordellialue, missä tutustuin nuoriin naisiin, olinhan itsekin päälle parikymppinen tuolloin ja myös (opiskeija)prostituutioon. Aasialainen, Kauko-Idän ihmisten kulttuuriperinne ei ole samaa kuin Pohjois-Korean tai Kiinan kommunismit, mitkä myös aiheuttavat sekaannuksia ellei tiedä ja tunne tapoja.. Jatkossa mielenkiintoiseksi tullee Etelä-Amerikan maiden(Venezuela, Ecuador, Bolivia jne.) uusi, ns.2000-luvun sosialismi, kun se suodattuu sikäläiseen sosiaaliseen ja muuhun perinteeseen, kauas korkeakulttuureihin ja erilaisiinn intiaaniyhteisöihin yms.? Nyt jo ainakin 2 maassa (=Ecuador ja Bolivia) perustuslaeissa on ns.'Äiti Maan'-suojelu§:t ensimmäisinä maailmassa, naiskiintiöt hallinnossa jne. 'Feministisempää sosialismia', toivon niin ?
Alkuperäinen kirjoittaja: Pekka Virtanen
Onhan Suomessakin tsaarin aikaisia
perinteitä: Itsenäisyyspäivän juhlat
ovat varsin tarkka kopio Pietarin hovin ajalta,
Alkuperäinen kirjoittaja: 為人民服務
LM, minulla on hieman tuoreenpaa kokemusta aasialaisesta kulttuurista. koska olen siellä työskennellyt paljon viimeisen 20 vuoden aikana, lähinnä Kiinassa.
Mainitsemasi lipunnostot ja aamuiset käskynjaot ovat edelleen osa kiinalaista arkipäivää. Ravintoloissa, vartiovuoroissa, hotelleissa, ym alkaa päivä aina käskynjaolla, missä alaiset seisovat suorissa paririveissä ja saavat päivittäisen käskynjaon. Jonot jopa "ojennetaa" meidän kaikkien armeijan käyneitten oppimalla sulkeisjärjestyksellä.
Tämä on osa aasialaista ihmiskäsitystä, missä "joukko" on tärkeämpi kuin "yksilö". Militaristinen sulkeisjärjestus on peräisin kommunistihallinnon luomasta kansanarmeijan ihannoinnista, jonka Mao loi aikanaan.nimimerkkini 為人民服務, joka tarkoittaa "palvele kansaa" oli juuri tälläinen Maon iskulause, jolla jokainen yksilö palveli massana, armeijana kansaa, eli valtiota.
Alkuperäinen kirjoittaja: Heli Pohjanhovi
Kyllähän asia niin on, että kannamme historiaa mukanamme, niin yksilöt kuin kansakunnatkin. Menneisyys ei mitenkään voi olla irrallaan nykypäivästä.
Sitten on taas toinen juttu se, että onko Kiinan kommunistisen puolueen politiikka kommunistista, ja millä tasolla Kiina ylipäätään on kommunistinen maa. Siinäkin tulee historia kuvaan mukaan: keisarin ja hänen hovinsa tilalle on astunut Puolue johtajineen ja keisarin etu menee aina kansan edun edelle.
Latinalaisen Amerikan sosialismi on tosiaan kiintoisa ilmiö, ja olisi hauskaa tutkia nimenomaan sitä, että miten siinä alkuperäisväestön perintö limittyy sosialismin perintöön. Ja vallankumousten perinne juontuunee Väli-Amerikassa jo ainakin mayojen ajalta.
Alkuperäinen kirjoittaja: Työeläkeläinen
Tuossa yksilöajattelussa taitaakin olla suurin ero idän ja lännen välillä. Minä ainakin näen valtion olevan yksilöitä varten eli luomassa mahdollisuuden kohtuulliseen elämään jokaiselle joka yrittää, tuo Maonkin nähtävästi kannattama aate siitä, että ihmiset olisivat valtiota varten, tuntuu varsin vieraalta.
Tuo minun kaltaisteni näkemys toisaalta poikii myös tuota Maon ajattelua jos sitä elämäntyyliä uhataan niin nousemme yhtenä miehenä puolustamaan omaa näkemystämme kuten jo talvisodassa huomasimme. Siinähän taistelivat rinnan niin "porvarit" kuin työläisetkin muutamaa luopiota lukuun ottamatta.
Meillä oli aikoinaan itsenäinen talonpoika kulttuurin perustana ja se lienee luonut meillä sukupolvien aikana erilaisen kansan ajattelun kuin Venäjällä vallinnut maaorjakäytäntö jossa pääosa kansasta oli maahan sidottuja ilman henkilökohtaista vapautta vaikuttaa elämäänsä.
Voisin kuvitella kommunististen aatteiden olleen pyrkimässä eroon noista vanhoista orjuusmuodoista mutta se vain käytti vanhaa hyväkseen ja alisti kansan aivan samanlaiseen maaorjuuteen (kolhoosit) kuin tsaarin aikaiset patruunatkin. Edes pientä pyrkimystä vapauteen ei kommunismin aikana ollut havaittavissa kuin ehkä juhlapuheissa.
Alkuperäinen kirjoittaja: Kalle-Armas
Niin mitä Te Työeläkeläinen tarkoitatte, kun sanotte, että Hyvä Länsi rp:ssä on vapaus ja yksilöllisyys, kun taas PAHA ITÄ rp:ssä orjamainen mielen laatu? Kun nyt kavasti ylistetään länsimaista yksilövapautta, niin olisiko syytä muistaa se, että HYVÄ LÄNSI rp:ssä työpaikat ovat eristetty aseistettujen vartijoiden ja piikkilankojen avulla? Jos olisi Laki ja Järjestys, niin MIKSI Te Kokkarien TOIVO- ja KORVA-remmi rp haluatte niin kovasti puolustaa vapautta ja yksisöllisyyttä aseellisten vartijoiden ja piikkilankojen avulla?
Onko länsimäinen vapaus, oikeudenmukaisuus ja yksilöllisyys vain harha? Onhan hyvä muistella sellaisia vapaustaistelijoita kuten Pinochet, Reagan, Vihtori Kosola, Pyhä JYRKI, Tanner jne. Oletteko Te Työeläkeläinen sitä mieltä, että vain Kommunismi on hirviöjärjestelmä eikä tämä Teidän Kokkarien TOIVO- ja KORVA-remmi rp:n kovin ylistämä Länsimainen Kansanvalta ja Demokratia?
Haluan sanoa, että Kansanvalta ja Demokratia ovat vain sanoja, joiden ei tarvitse tarkoittaa yhtään mitään oikeudenmukaisuuden ja vapauden kannalta arvioiden. Niin onhan olemassa sellainen tieteen ala kuin POLITOLOGIA NOVA eli Uusi Politologia, ja jonka mukaan valtiohallintaa voidaan kuvata seuraavilla sanoilla AVOIN RENGAS, PUOLIAVOIN RENGAS ja SULJETTU RENGAS. Avoin Rengas toimiakseen vaatii sellaisen tilanteen Elinkeinoelämässä, jota kuvaa Polipoli eli Täydellinen Kilpailu. Puoliavoin Rengas on jo sellainen, että yhteiskunnassa voi olla laaja alamaailma kovine rikollisjärjestöineen kuten KMS, mutta ökyrikollisperhe ja samalla Pomojen POMO puuttuu. Suljettu Rengas on muuten samanlainen kuin Puoliavoin Rengas, mutta nyt ovat alamaailman pomot pystyneet valitsemaan keskuudestaan Pomojen Pomon omia etujaan ajamaan.
Niin mikä on Suomi rp:n taso Suljettu Rengas rp:ssä Säröinen vai Täysin Särötön? Mitä Te Kepulien ja Kokkareiden TOIVO- ja KORVA-remmi rp:n iskurit haluatte sanoa? Minä Vasurien TOIVO- ja KORVA-remmi rp:ssä voin vain kummastella.
Alkuperäinen kirjoittaja: Myyryläinen
Työeläkeläinen kirjoitti: "Meillä oli aikoinaan itsenäinen talonpoika kulttuurin perustana ja se lienee luonut meillä sukupolvien aikana erilaisen kansan ajattelun ..."
Tuo on taas pitkälti legendaa sillä itsenäisiä talonpoikia oli ennen maatalouden koneellistumista (ja torpparien "vapautusta") hyvin vähän. Valtaosa ihmisistä oli maattomia piikoja, renkejä ja mäkitupalaisia. He olivat n.s. itsellisiä eli kun lähtiessään ottivat omaisuuden kannattavakseen niin siinä oli kaikki, ihan itse. Heidän vapauttaan rajoitettiin erilaisilla työpakko- ja irtolaisuusmääräyksillä. Kauppaa heillä ei tosin ei käyty, paitsi köyhäinhuollossa lapsilla ja vanhuksilla. Tuo talonpoikaskulttuurin suitsuttaminen on itse siis asiassa feodalismin ylistystä vaikka aavistuksen lievemmän kuin maaorjuus.
Alkuperäinen kirjoittaja: armas
Max Weber kirjassaan Protestanttinen etiikka ja kapitalismin henki käy läpi maaorjuuden luomaa mentaliteettia.
Maaorjuuden vaikutus Itä-Euroopan kulttuureihin on ollut perustavanlaatuisempi. Maaorjuus järjestelmänä pysyi Venäjällä pystyssä vuosisatoja, pidempään kuin kommunismi.
Tietyllä tapaa kommunistisen ihanteen on voinut nähdä luontevana jatkona henkiselle maaorjuudelle. Poliittiset opit voi vaihtua Venäjällä, mutta autoritaarisuus ja apatia pysyy.