Helsingin kaupunginvaltuusto päättää tänään Sörnäisten autotunnelista. Tunneli maksaa tämänhetkisen kustannusarvion mukaan 180 miljoonaa euroa eikä kaupunkilaisten enemmistö kyselyn mukaan kannata hanketta.
Helsingin metro- ja raitioliikenne seisoo torstaina ja perjantaina vastalauseena kaupungin johdon aikeille yhtiöittää ja pilkkoa kaupungin liikennelaitos HKL. Työntekijöiden vastustama yhtiöittämisesitys tulee kaupunginvaltuuston päätettäväksi 22. syyskuuta.
Tulevat valtuutetut ovat jälleen kerran paljosta vastuussa kuntalaisille, kirjoittaa Kaija Kiessling Tiedonantajan blogeissa. Turkuun tarvitaan koko nykyisen suunnan kääntämistä.
Kuljetusalan opintosäätiön rahoittamassa tutkimuksessa selvitettiin koronapandemian vaikutusta kuljetusalan työhön. Sen toteutti Tiedonantajan kustantaja TA-tieto Oy.
Koronapandemia on mullistanut yhteiskuntaa ja työelämää. Tiedonantaja tutki pandemien vaikutuksia kuljetusalalle laajassa, 20 ammattilaisen kyselytutkimuksessa.
Verorahoilla tuetun lentoliikenteen sijasta olisi panostettava raideliikenteen kehittämiseen, sanotaan SKP:n Kemin kaupunkijärjestöstä. Kun Helsingin ja Kemin välinen rata saadaan kokonaisuudessaan nopeat junat mahdollistavaan kuntoon, matka-aika keskustasta keskustaan on noin neljä tuntia.
Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.) tiedotti viime viikolla 1,3 miljardin euron julkisesta tuesta raideliikenteeseen. Tukea on tarkoitus kanavoida tunnin junien ja Espoon kaupunkiradan kaltaisiin isoihin hankkeisiin. Tuet hyödyttävät suurkaupunkien alueita, mutta alueellista tasapainoa tukevat ekologisen liikenteen toimet antavat odottaa itseään.
Pääsiäisen aikana junaliikenteessä astui voimaan lukuisia vuorojen heikennyksiä. Lappilan kyläyhdistys on valittanut palvelujen huonontumisesta eduskunnan oikeusasiamiehelle.